FTP+mailhosting, wat is wijsheid?

Pagina: 1
Acties:

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Eerst even de situatie uitleggen.
Ik wil een server opzetten om mail, ftp, mysql en web te sharen met vrienden.
Maar uiteraard wel zo flexibel en gemakkelijk mogelijk wat betreft user's management.

Wat ik wil is het volgende:

basiseisen:
=Een gebruiker van de server kan via FTP naar zijn eigen homedir komen waar onder andere de htdocsmap voor zijn (virtual) domein zit.
=Hij heeft zijn eigen mailaccount. In zijn homedir zit ook de maildir.
=Met apache+virtual domain wordt de htdocs op het web getoond.
=Hij kan mysql-databases aanmaken onder zijn eigen account.

Nou wil ik het de volgende dingen er ook bij hebben.
=hij heeft GEEN shell-access (maar dus wel login).
=hij kan zelf FTP-users aanmaken waarbij hij onder zijn chrootjail (/home/gebruiker) een folder chrooted kan toekennen. Dus /home/gebruiker/extraftp_chrootjail
=hij kan zelf extra mailidentiteiten aanmaken. Het liefst met een extra maildir (virtual mail?) maar anders is een alias ook wel goed.

Nou heb ik postfix als MTA geinstalleerd en het werkt ook prima, mits ik een shellaccount heb. Deze kan ook met mysql-authenticatie werken.
Vraag 1 dus: kan ik met mysql-authenticatie dan een extra mailaccount aanmaken zonder shellacount? Maar dan met een extra maildir?

Ik heb de keuze tussen proftpd en pureftpd. Beiden kunnen mysql-authenticatie gebruiken. Maar ik kan niet in de documentatie vinden hoe de ftp-directories voor de mysql-gebruikers wordt aangemaakt. Welke zal dan een directory in de /home/gebruiker/ kunnen maken?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

athlonkmf, wat is volgens jou het verschil tussen shell-access, en login :? Volgens mij kunnen zowel proftpd als pureftpd een homedirectory delen, maar volgens mij maken ze niet automatisch directories aan zodra je deze in de configuratie zet. Je zou natuurlijk deze directories met een regel shellcode in je administratie interface op kunnen nemen :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Spider.007 schreef op 14 april 2004 @ 17:26:
athlonkmf, wat is volgens jou het verschil tussen shell-access, en login :? Volgens mij kunnen zowel proftpd als pureftpd een homedirectory delen, maar volgens mij maken ze niet automatisch directories aan zodra je deze in de configuratie zet. Je zou natuurlijk deze directories met een regel shellcode in je administratie interface op kunnen nemen :)
voor mij is shell-access dus /bin/bash en login=>ftp, email, maar geen bash /bin/ftp bv.

Ik merk nu net dat pure-ftpd op debian wel heel erg spartaans is om te gebruiken in tegenstelling tot de versie op gentoo... dus ga ik voor het gemak maar gewoon naar proftpd.

Met proftpd kan je wel user-authenticatie via mysql doen, maar ik kan geen optie vinden om automatisch een directory aan te maken bij login (helpt ook niet als ze de hele mysql-authenticatiedocs hebben verwijderd 8)7 )

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 23:48

JaQ

pureftpd kan heel netjes authentiseren tegen mysql. Net zoals postfix en cyrus.

Persoonlijk zou ik helemaal geen OS users maken, maar enkel mysql users gebruiken. Een webapplicatie waarmee je je users aanmaakt, kan ook je directories en configuratieuitbreidingen maken. (conf.d voor apache wordt je vriend ;) ) Uiteraard hoeft dat geen webapp te zijn, je kan ook met een stel shellscripts of perl aan de gang.

Ik zou zeggen, ga eens op zoek na een open source pakket voor hosting partijen (zoals bijvorbeeld ISP-man. Die kan wel veel meer dan dat je nu zoekt, maar het aanmaken van virtual hosts, mailusers / boxen, ftp accounts etc. zit er allemaal in. Overigens wel geauthentiseerd tegen LDAP. Het lijkt me niet dat ISP-man de enige is die dat kan).

suc6

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me