probleempje met verbinden mailserver

Pagina: 1
Acties:

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Hi, ik heb het volgende probleem:

We hebben een (NT-4) server staan waar 2 netwerkkaarten in zitten een HP 100 mbit (ip 10.41.0.10) VGAnylan kaart met ditto hub
en een 10mbit (10.40.0.10) HP TX netwerkkaart met ditto hub.

We hebben 1 werkstation (Win98 ip 10.41.0.215) ingericht als mailserver waarop een freeware mailverdeler draait. In dit werkstation zit een 100 mbit VGAnylan kaart, en alle personen met een VGanylan werkstation kunnen via deze pc hun mail ophalen.
Alleen de mensen dit op de 10mbit hub zitten kunnen geen verbinding krijgen met dit werkstation. Is er een manier om verbinding te maken met een de mailserver met een 10mbit (Win95/98) pc ?? Ik weet dat het kan door een extra netwerkkaart in de mailserver te zetten, maar ik heb helaas geen aansluiting op de 10mbit meer vrij. Als ik ping 10.41.0.215 doe, krijg ik time-outs.
De NT-server kan wel met beiden connecten, is hier iets mee te doen, behalve het modem hier in te zetten ??

Steun mij en draag bij aan een wereld zonder MS --------- Random WTF

• JohnD
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-05 16:52

JohnD

Bernd

hoe staan de routes op je 10 Mbit netwerk?

daarmee bedoel ik dus: weten je 10Mbit PC's dat ze via de NT server moeten gaan om op het 10.41.0.0 netwerk te komen?

edit:
en nu kijk even mijn medetweakers aan voor de vraag of NT4 dit goed doet routen. win2k server kan dit namelijk wel.

[ Voor 29% gewijzigd door JohnD op 15-04-2004 16:07 ]

Fear thy name as hell awakens
FKA SunStorms_Sletje

• Spasm
  • Nu online
SunStorms_sletje schreef op 15 april 2004 @ 16:04:
hoe staan de routes op je 10 Mbit netwerk?

daarmee bedoel ik dus: weten je 10Mbit PC's dat ze via de NT server moeten gaan om op het 10.41.0.0 netwerk te komen?

edit:
en nu kijk even mijn medetweakers aan voor de vraag of NT4 dit goed doet routen. win2k server kan dit namelijk wel.
Uhm, nee dat weten ze niet. Dat is nou net mijn probleem.
Ik kwam er net achter dat ik met Remote Administrator via de optie Connect through host verbinding kon krijg met een 10mbit pc via een 100mbit pc.
Naar zoiets ben ik dus ook opzoek voor de mailserver

Verwijderd

Je kunt de volgende zaken proberen:

Het lijkt er opdat je routering niet goed gaat onder NT.

Wat is de gateway van je netwerk probeer het voor je zelf iets inzichtelijker te maken met de commando's route en ipconfig en maak er een tekening van met ip's gateways subnet dns. Verder kun je proberen je mailserver te pingen vanaf een 10mbit machine en probeer dan eens vanaf de mailserver naar de 10mbit client te pingen. Kijk ook een bij de FAQ onder routering....

Mocht dit alles niet gaan lukken dan is het simpeller om met Freesco een router op te zetten! Dit kun je op een zeer oude machine draaien zonder HD Freesco draait immers van floppy!! Twee nic's erin even instellen en draaien maar je kunt op deze manier ook even testen kun je zien of het echt aan je routering ligt. Pak een werkstation zeter een extra nic in en Freesco floppy erin en testen maar!

Laat maar even horen of het gelukt is!?

• Spasm
  • Nu online
Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 00:07:
Je kunt de volgende zaken proberen:

Verder kun je proberen je mailserver te pingen vanaf een 10mbit machine en probeer dan eens vanaf de mailserver naar de 10mbit client te pingen.
Dat heb ik geprobeert, en daar zit ook mijn probleem. Dat lukt dus niet :'(
Vanaf de NT-server kan ik wel met 100mbit en 10mbit pingen, maar da's ook logisch omdat er 2 netwerkkaarten inzitten.
Mocht dit alles niet gaan lukken dan is het simpeller om met Freesco een router op te zetten! Dit kun je op een zeer oude machine draaien zonder HD Freesco draait immers van floppy!! Twee nic's erin even instellen en draaien maar je kunt op deze manier ook even testen kun je zien of het echt aan je routering ligt. Pak een werkstation zeter een extra nic in en Freesco floppy erin en testen maar!

Laat maar even horen of het gelukt is!?
Dit is voor mij geen optie. Ik wil het met de huidige opstelling oplossen. Ik kan met niet voorstellen dat het niet moet kunnen namelijk. Toch bedankt voor de suggestie !

Ik ben eerlijk gezegd niet zo thuis in het hele gateway gebeuren. Zo staat het momenteel ingesteld:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/r.rubingh/uploads/tweakers1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/r.rubingh/uploads/tweakers2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/r.rubingh/uploads/tweakers3.jpg

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

volgens mij werken 2 dezelfde subnetten op dezelfde PC niet zo heel erg goed, probeer eens 2 verschillende subnetten

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• raymonvdm
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik weet niet meer hoe het precies op nt 4 zat maar volgens mij om routing op nt4 te doen is RIP installeren (dacht bij de network serviceses) en te zorgen dat de 10.40 werkstations de 10.40.nt4server als gateway gebruiken. en voor de 10.41 werkstations de 10.41.nt4servers als gateway gebruiken.

Ik weet alleen niet of je nog een gateway hebt voor internet of heb je geen internet ? want je kan natuurlijk maar 1 def gateway hebben.

• raymonvdm
  • Laatst online: 30-06-2025
Gunner schreef op 16 april 2004 @ 11:16:
volgens mij werken 2 dezelfde subnetten op dezelfde PC niet zo heel erg goed, probeer eens 2 verschillende subnetten
Het zijn toch 2 dezelfde :-)

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

raymonvdm schreef op 16 april 2004 @ 11:20:
Het zijn toch 2 dezelfde :-)
Lees mijn post nog eens een keer?

[ Voor 10% gewijzigd door Gunner op 16-04-2004 11:48 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Spasm
  • Nu online
raymonvdm schreef op 16 april 2004 @ 11:19:
Ik weet niet meer hoe het precies op nt 4 zat maar volgens mij om routing op nt4 te doen is RIP installeren (dacht bij de network serviceses) en te zorgen dat de 10.40 werkstations de 10.40.nt4server als gateway gebruiken. en voor de 10.41 werkstations de 10.41.nt4servers als gateway gebruiken.

Ik weet alleen niet of je nog een gateway hebt voor internet of heb je geen internet ? want je kan natuurlijk maar 1 def gateway hebben.
RIP is niet geinstalleerd, zal ik zo ff proberen. We hebben wel internet, maar dat loopt via AnalogX proxy volgens daarvoor heb ik geen gateways hoeven instellen.

Doorsturen via IP staat wel geinstalleerd als ik het goed begrijp is dit nu statisch.
Ik zal wel ff kijken of het via RIP gaat lukken.
Moet ik op de NT server zelf geen gateways instellen ??

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/r.rubingh/uploads/tweakers4.jpg

• Spasm
  • Nu online
Damn ! Ik heb het nu geinstalleerd, maar moet de server eerst rebooten !
Kan het dus nu niet testen, want er zijn 30 mensen aan het werk :(
Zodra ik ff de kans krijg de server te rebooten laat ik m'n bevindingen weten.

[ Voor 176% gewijzigd door Spasm op 16-04-2004 12:22 ]

• Spasm
  • Nu online
Nou, ik heb eindelijk ff tijd gevonden om te server te re-booten, maar helaas werkt het nog steeds niet.

Iemand anders nog een suggestie ?

Pagina: 1