[SCSI] Auto-terminate dus geen terminator?

Pagina: 1
Acties:

• Shaflic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-02 11:58
Ik maak op dit moment mijn eerste overstap naar scsi. Ik heb gekozen voor de Adaptec 2100S (Ultra160 RAID controller) En twee ultra160 scsi schijven van 18,2gig. Deze moeten in RAID0 komen te staan.

Nou heb ik al redelijk wat FAQs doorgelezen om er achter te komen hoe scsi werkt. Aan het eind van een kabel moet deze getermineerd worden maar mijn vraag is of dat bij de 2100S ook moet want als ik in de SMOR kom (de bios van het kaartje) dan staat deze op auto-terminate. Ik heb nog geen kabel vandaar deze vraag. Ik wil graag de goede keuze maken dat ik het maximale uit de kaart en schijven kan halen.

Ik heb de kaart als bulk gekocht. Op de site staat dat deze normaal geleverd wordt met een: 5-position, 68-pin, high-density LVD Adaptec cable with active terminator
Deze zijn los ontzettend duur (tot 80 euro) maar ik vroeg me af of die terminator nodig is.

Nog een vraagje. Wat wil het zeggen als een 68pins interne connectie High-Density is? Klinkt het gewoon interresant of moet ik er een speciale kabel voor hebben? Ik heb een aantal stuk goedkopere kabels gevonden die ook u160 zouden zijn en zelfs soms met terminator. Ik heb wel gelezen dat ik een active moet hebben als er 1 nodig is.

Sorry voor de noob-vraag, ik denk alleen dat ik dalijk een verkeerde kabel koop dus voor de zekerheid vraag ik het even na.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Auto terminate zal slaan op de controller, dus je MOET aan het einde van je kabel termineren.

Je hebt een 68 pins twisted pair kabel nodig, met een actiever terminator. Volgens mij heeft de kaart intern een 68 pins connector, en aan de buitenkant een VHDCI 68 pins connector.

zoiets heb je nodig

http://www.scsischool.com...tm&Product_ID=SCSI3INTTWS

dat is met deze aansluiting, als je je schijven aan de interne connector wil hangen:
Afbeeldingslocatie: http://www.scsischool.com/hpdb68m.gif

Je hebt dus een kabel nodig waar de draadjes rond elkaar gedraaid zijn, twisted pair heet dat. Als je aan kabels kan komen gemaakt door "AMPHENOL" dan zijn het bijna altijd erg goeie.

Afbeeldingslocatie: http://www.voxtechnologies.com/Industrial_PC_Peripherals/images/mlu/board_ASR-2100S.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door maratropa op 14-04-2004 12:32 ]

specs

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar het terminaten kun je ook met een hdd doen. Als deze de mogelijkheid heeft om te terminaten is er niets aan de hand. En veel hdds hebben die mogelijk gewoon.

• maratropa
  • Niet online
Nee je kan niet met U160 schijven terminaten. Dat kon alleen met SE schijven etc. U160 schijven hebben geen onboard terminator meer. Wel vaan een "TERMPWR" jumper maar dat is wat anders. ALTIJD ACTIEF terminaten. (tenminste, soms werkt het wel hoor, bijvoorbeeld met 1 schijf, maar meerdere u160 schijven en niet terminaten is vragen om troubles)

[ Voor 30% gewijzigd door maratropa op 14-04-2004 12:27 ]

specs

• Shaflic
gladiool schreef op 14 april 2004 @ 12:20:
Auto terminate zal slaan op de controller
Ah dat verklaart een hoop. Ja ik las ook dit op een FAQ site: Higher end host adapters do a fairly good job of automatically terminating when needed.
En hiermee bedoelen ze dus de kant van de adapter. De andere kant van de kabel moet je dus zelf terminaten.

Wat houdt dat twisted dan precies in? Is dat extra performance of heb je dat nodig voor LVD oid?

Het is inderdaad intern 68 pins en extern 68-pin VHDCI.

Je kunt ook dmv je schijf terminaten dus als je 3 connectors hebt, 1 op adapter en twee waar de schijven op zitten, dan zou je je laatste schijf met jumper in kunnen stellen dat ze terminaten. Is dit af te raden? aangezien de meesten een active terminator gebruiken.

• maratropa
  • Niet online
Dit soort kabel heb je nodig: (lang leve google)

Afbeeldingslocatie: http://209.3.61.141/iecnet/images/jpeg/CAB068-RH-TW.jpg

En je wilt dus een kabel met 4 aansluitingen, 1tje voor de controller, 1tje voor de terminator en 2 voor schijven. Sommige kabels zit de terminator aan vast.

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 14-04-2004 12:31 ]

specs

• Shaflic
Ah ok ik heb nu een kabel gevonden:

Interne U160/LVD/SE flatcable met actieve LVD/SE terminator en 3 stuks HD68-Male aansluitingen.

Die heeft dus een vaste terminator en 3 aansluitingen. Hier plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.nowthatsit.nl/img/producten//kabels/SCSI-kabels/LVD-160.gif

• maratropa
  • Niet online
Lijkt me prima.

Kijk ook even op marktplaats want nieuw vragen ze soms een vermogen voor dat soort kabels.

Maar een goeie kabel voorkomt rare problemen.

specs

• Shaflic
gladiool schreef op 14 april 2004 @ 12:44:
Lijkt me prima.

Kijk ook even op marktplaats want nieuw vragen ze soms een vermogen voor dat soort kabels.

Maar een goeie kabel voorkomt rare problemen.
Bedankt voor de tip, die kabel die ik liet zien was te koop in een winkel als tweedehands product voor 24,50 dus dat lijkt me een prima koop. Ze verkeren in uitstekende staat. Als winkel loop je het risico dat je tweedehands rommel verkoopt toch meestal minder snel dan bij zomaar iemand. Ze werden gebruikt in HP servers dus dan zullen het geen slechte kabels zijn :*)

Maar bedankt voor de info, ik weet nu zeker dat alles goed getermineerd wordt.
Pagina: 1