Toon posts:

Netwerkbeheerder met ambitie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo
Sinds kort heb ik een job aangeboden gekregen in het onderwijs. Met mijn opleiding informatica beheer ik nu een netwerk van ongeveer 80pc's.

De laaste 10jaar hebben ze nooit iets gedaan met dit netwerk, dit blijkt dus de grootste rommel die jullie je kunnen voorstellen qua netwerken! Niet normaal! :(

Mijn betrachting is om dit recht te trekken, ik ben dus al enkele maanden bezig met het plaatsen van hubs-switches-utp bekabeling om de infrastructuur draaiende te krijgen.

Ik beschik over 1servertoestel waarop win2000 pro draait(totaal geen servertechnologie dus), als je weet dat geld in het onderwijs niet bestaat dan komt hier mijn vraag.

Hoe kan ik nu alles gaan managen op een degelijk manier? Ik kan bijna niet kiezen voor windowstechnologie daar dit onbetaalbaar is.

Graag zou ik het systeem iets of wat beveiligen en met loginscripts werken?
Kan iemand mij de basisbeginselen geven wat ik van handleidingen dien te lezen?

Ik ben nu bezig op school met suse - redhat aan het uitproberen samen met SAMBA. voor de rest ben ik vrij newbie maar met grenzeloze ambitie dit project tot een schitterend einde te brengen :*)

kunnen jullie me opwegzetten qua servertechnologie, what-to-do first? Alle clients draaien win98.

thxs
Baj

• Acmosa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-02 21:01

Acmosa

...no comment.

De discussie of er geen geld is in het onderwijs voor IT heb ik ooit eens gevoerd met iemand die alleen maar onderwijs instellingen automatiseerd en volgens hem is er genoeg geld het word alleen niet uit gegeven aan IT maar aan andere zaken.

Als ze een goed netwerk willen zou ik eerst een kijken hoe ze hun budget besteden want ik denk dat ze te weinig waarde hechten aan IT.

Bel deze gasten eens over een idee van Budgetering van onderwijs IT.
http://www.askobk.nl/

[ Voor 14% gewijzigd door Acmosa op 14-04-2004 12:48 ]

But then again, I could be wrong..

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02 21:41
Als je "servertoestel" :o windows 2000 prof. draait, dan hoort dit topic iig niet thuis in PNS. ;)

Verder zou ik dit zeer grondig aanpakken. Opstellen eisen en wensen en vanuit daar een aantal oplossingen bedenken.

Verwijderd

het licht er een beetje aan wat je wil doen

als je bv alleen simpel file en printer sharing will doen zou je kunnen kijken of je niet ergens novell 3.12 kan opduiken voor een paar stuivers, super simpel en stabiel..

wil je echt services gaan draaien en/of databases en dergelijke nonsens shit ga dan voor linux.

maareh er is een uitdrukkign "if you pay peanuts you get monkey's" en "voor een dubbeltje op de 1e rij willen zitten"

informatisering en automatisering kost geld, net zoals nieuwe boeken geld kosten. een bedrijf/instelling wat geen geld wil uitgeven voor automatisering is niet de leukste plek voor een systeembeheerder.

Verwijderd

Volgens mij is Windows technologie juist superbetaalbaar voor het onderwijs.
Kijk maar is op de site van microsoft:

http://www.microsoft.com/netherlands/education/default.asp

Tenzij je natuurlijk geen windows wilt maar dit even ter info zeg maar ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ok mannen thxs voor reacties, er is idd geld in het onderwijs alleen de prioriteit ligt niet bij IT, tijd om dat dus eens te veranderen ;-)

Het feit is als ik degelijke gefundeerde argumentatie kan aanbregen krijg ik wel het een en het ander los!

een groot voordeel waarvoor ik het doe, ik heb totale vrijheid over alles (behalve geld) ;-), laten we het een speeltuin noemen voor de grote mensen ;-)

en win2000 pro zou ik maar al te graag buitengooien voor iets beters!!

Baj

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-02 10:54

Arfman

Drome!

Software hoeft in het onderwijs niet zo duur te zijn. Kijk maar eens op www.slim.nl en www.slbdiensten.nl

Als het opensource moet zijn moet je rekenen op veel 'opzettijd' t.o.v. het voor beginnende beheerders wat toegankelijkere Windows-platform.

Wat kleine tips die je zullen helpen bij het opzetten van een goed manageable netwerk:

-beschrijf vantevoren in een document wat je wilt, wat je doelstellingen zijn en wat het netwerk aan diensten moet gaan leveren. Laat dit ondertekenen door je werkgever. Op deze manier zorg je ervoor dat je later een poot hebt om op te staan als de ambities van je werkgever plotseling veranderen.

-zorg voor zoveel mogelijk uniforme hardware. Ik begrijp dat je op een klein budget zit, probeer dit te vergroten. Ga werkstations in batches aanschaffen, en wees flexibel met afschrijftijd van een werkstation. Zorg ervoor dat je meerdere ook weet waarom je dit wilt (imagegelijkheid, makkelijker en sneller foutzoeken, etc.). Het mooist zou zijn als je Dell machientjes zou kunnen kopen, daarbij heb je een garantie dat ze een jaar exact dezelfde hardware kunnen leveren, inclusief voldoende spareparts. Voorkom geklooi met de lokale kloonboer.

-zelfde geld voor je server. Probeer om hier een A-merk (Dell, HP) te krijgen. Goede hardware, goede support, wordt veel gebruikt en is dus veel info over te vinden in het geval van een storing of vraag.

Bedenk wel dat al het bovenstaande veel tijd en ook geld zal kosten. IT is vaak een ondergeschoven kindje in het onderwijs. Laat je niet onder tafel lullen, kwaliteit kost geld en dat geldt zeker voor de IT.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Verwijderd

Topicstarter
Die novell eens van naderbij bekeken? Weet er iemand wat je juist van novell nodig hebt om enkel filesharing met logins en print sharing te doen?

Enkel netware??

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:21

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op 14 april 2004 @ 12:57:
Volgens mij is Windows technologie juist superbetaalbaar voor het onderwijs.
Kijk maar is op de site van microsoft:

http://www.microsoft.com/netherlands/education/default.asp

Tenzij je natuurlijk geen windows wilt maar dit even ter info zeg maar ;)
Klopt, Microsoft licenties zijn zo goed als gratis voor onderwijsinstellingen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Zoals hierboven ook al wordt gezegd: waarom geen gebruik maken van standaard novell login scripts, hiermee kan je toch redelijk wat sturen lijkt me. Ik zit hier op een gemeentehuis in het noorden des lands ook gewoon op een Win98 bak die is voorzien van een Novell inlog. Alles is afgeschermd (niet helemaal uiteraard voor deze tweaker ;) ) en het draait op zich prima. Eind volgende week wordt het OS dan geupgrade naar WinXP met novell netwerk, maar ik zie niet in waarom je dat nou zo drastisch anders zou willen :?

Daarbij: er is misschien geld in het onderwijs, maar dat moeten ze eerst maar eens besteden aan hun primaire taak --> het geven van onderwijs, de ondersteuning van ICT is wmb een ondergeschikte hieraan (maar dat is weer een andere discussie denk ik ;) )

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Verwijderd

Als ik jou was zou ik toch echt eens gaan kijken naar wat de school doet met hun IT-budget. Dit is namelijk afhankelijk per school per kind. Zo heb ik met een paar mede studenten onderzoek gedaan naar deze budgetten en dit is varieerend van 48 euro per kind tot 22,50 per kind. Maar gemiddeld ligt het budget op ongeveer 8000 euro per jaar. Daar kun je toch wel fatsoenlijk hardware voor kopen. En zoals gezegd Microsoft software is helemaal niet duur en makkelijk te verkrijgen.

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 15:53

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Question Mark schreef op 14 april 2004 @ 14:17:
[...]

Klopt, Microsoft licenties zijn zo goed als gratis voor onderwijsinstellingen.
Dat valt je nogal tegen. Novell is een stuk goedkoper. Microsoft licenties zijn namelijk alleen goedkoper in het onderwijs als Upgrade licentie. Je moet dus bij iedere PC wel een volledige (OEM) licentie hebben.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 21:56
wat betreft loginscripts en dergelijke zou ik eens kijken naar KiXtart, dat werkt best prettig (en is gratis) ;)Verder toch eens kijken of je naar WinXP toe kan, in combinatie met SUS een heerlijk zelf-updatend geheel.
Verder zorgen voor goede group policies.
Hoe is het daar eigenlijk met antivirusbeleid?

[ Voor 48% gewijzigd door 0siris op 14-04-2004 15:00 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-02 10:48

McMiGHtY

- burp -

Dat kan ook met Novell Netware.

Indien er gebruik gemaakt gaat worden van Slim of SLB Diensten is dit wederom niet duur. Net als Windows licensies voor je clients. De grootste uitgave lijkt mij de hardware die je nodig hebt.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan je netwerkbekabeling en je switches. Koop je servers met een onderhoudscontract.

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-02 14:35

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Je kunt ook gewoon een fileserver opzetten die op Linux gebaseerd is...

Een beetje distro heeft Samba erbij zitten en hiermee kun je mooi printers delen en loginscripts aanmaken voor de gebruikers....

Als je een beetje expirimenteerd en rondzoekt op internet en in wat boeken dan kom je er wel uit denk ik zo.

Ook novell wordt veel in scholen gebruikt, 't werkt ook lekker met Zenworks en bordermanager :)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Zo duur is een windowsnetwerk nu ook weer niet, en AD heeft toch echt bepaalde "handigheden" die ik in linux nog niet gezien heb. Novell 3.x ergens opzetten is hetzelfde als NT3.5 netwerk opzetten, maw technologie uit het stenen tijdperk.

Wil je het erg simpel houden, en ben je niet echt op zoek naar een manier om policies op te leggen aan je gebruikers, aplicaties te distribueren dan zou je naar linux + samba kunnen gaan. Samba is in staat om bepaalde taken van een windows domein te emuleren

Wil je echter hard gebruikmaken van policies en aplicatie verdeling dan zou je toch een Win 2K / 2K3 moeten nemen 2x DC 1x Fileserverzal zeker volstaan (de DC's moeten overgens geen monsters van PC's zijn). Heb je zelf al kennis van Netware dan kan je ook een Novell netwerk gaan opzetten, maar dan wel een recente versie..

You don't need eyes to see, you need vision

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:28
0siris schreef op 14 april 2004 @ 14:57:
wat betreft loginscripts en dergelijke zou ik eens kijken naar KiXtart, dat werkt best prettig (en is gratis) ;)Verder toch eens kijken of je naar WinXP toe kan, in combinatie met SUS een heerlijk zelf-updatend geheel.
Verder zorgen voor goede group policies.
Hoe is het daar eigenlijk met antivirusbeleid?
Ja KiXtart is heel reëel, maar je opmerking of er naar Windows XP kan worden overgestapt totaal niet. Bedenk vaak dat er nog met oudere machines wordt gewerkt zoals Pentium pc's die ook gewoon moeten blijven werken.

Dingen zoals applicaties distribueren is inderdaad handig voor nieuwere machines maar het vergt dan alsnog veel tijd om twee verschillende netwerken naast elkaar draaiende te houden.

Novell Netware lijkt me zeker geen slechte optie, omdat je dan ook gebruik kunt maken van ZEN, wat, in tegenstelling tot GPO/MSI, wél werkt op Windows 95 en 98 machines. Bovendien is Novell helemaal niet ingewikkeld om te managen, en ook iemand die nog nooit met Novell heeft gewerkt kan het met een goed boek binnen een maand onder de knie hebben. Dan kun je ook met loginscripts e.d. gaan werken.

Mocht je voor Novell kiezen, kies dan wel een recente versie, omdat dit op termijn veel gemakkelijker zal werken voor je, als je bijvoorbeeld nieuwe software krijgt. Versie 5 voldoet meestal prima.

• MikevanEngelen
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 18-01 22:33
Probeer allereerst orde in de chaos te scheppen.
Inventariseer wat er op dit moment is. Bekijk wat nog bruikbaar is, en flikker
de boel waar niets mee te doen is weg.

Ga in overleg met collega's en je werkgever wat de bedoeling moet gaan zijn van
het netwerk. Wat voor applicaties er moeten draaien.
Maak aantekeningen, daarna een plan van aanpak. Laat dit ondertekenen door je
werkgever.
Tevens moet je bekijken wat het beschikbare ICT budget is. Let op: ELKE school
heeft hiervoor een budget, en wel precies per leerling ook. Hoe groter de school
des te meer budget er beschikbaar is. Maar wat vaak gebeurd met het budget:
het wordt gebruikt voor andere dingen, da's dus niet de bedoeling.

Voor zowel de server(s) als de clients moet je op zoek gaan naar een systeem dat
jij kan beheren. Dit is het belangrijkste.
Toch probeer ik je wel te adviseren om te kijken naar Windows 2000 Professional
of naar Windows XP Professional. Die laaste zal waarschijnlijk afvallen vanwege de systeemeisen.
Microsoft licenties hoeven trouwens totaal niet duur te zijn, er zijn instanties
welke zeer goedkoop licenties uitleveren. Denk dan aan SLIM, of SLB Diensten.

Voor je server(s) heb je een aantal opties:
- Linux
- Novell NetWare
- Windows 2000 Server Series / Windows 2003 Server Series.
Linux is leuk voor routers, ftp/web servers. Maar niet om als netwerk basis te
gebruiken zoals jij dit wilt gaan doen. SAMBA heeft te weinig opties, en is misschien zelfs
te onbetrouwbaar om dit als basis voor je netwerk te gebruiken.
Ik persoonlijk adviseer je Windows 200x Server Series om gebruik te kunnen gaan
maken van de Active Directory(AD) services, hiermee kan je ongelovelijk veel instellingen
en policies ingeven naar je gebruikers toe.
Beheer is a piece of cake.

Het is belangrijk om nieuwe apparatuur aan te kopen. Denk hierbij aan a-merk
apparatuur als Dell, Compaq/HP en Fujitsu-Siemens. Deze bedrijven hebben onsite
garantie en naar mijn weten allemaal een onderwijs sectie (welke korting geeft op grote bestellingen).
Onsite garantie is aan te bevelen. Binnen een dag leveren ze vaak nieuwe hardware uit, en installeren dat.

Des te groter de order, des te mooier. Waarom ? Je hebt dan veel gelijke machines
welke makkelijk te beheren zijn. En natuurlijk lekker snel.
Gelijke machines = Makkelijk imagen, waarom een image, nou leerlingen verprutsen nog wel eens wat
dat houd je niet tegen, dat is gewoon een feit.
Je dient natuurlijk met policies wel zo veel mogelijk dicht te timmeren, maar vaak zie je nog dingen over het hoofd.

Je server: Zorg dat ze hier geld voor vrijmaken, het is een van je core components van je netwerk.
Dit betekend dat je server een van de belangrijkste apparaten van je netwerk is.
Server plat = Netwerk plat. Het is ook niet gek trouwens dat de server het duurste is van je volledige netwerk :)

Dan de internet verbinding, het is ook goed om je te laten informeren over diverse
internet oplossingen. Op dit moment is er veel beweging in de ISP wereld voor onderwijs.
ADSL van KPN wat gratis is, Kennisnet, of gewone ADSL / SDSL of Kabel verbindingen.

Dan hebben we het nog niet gehad over de beheer mogelijkheden.
Voor login scripts kan je gebruik maken van KiXStart.
Imagen is zekers Norton Ghost Enterprise
Tevens voor zowel clients als server(s) een virusscanner, bijvoorbeeld Norton Antivirus Corporate.

Nog wat andere tips: Denk jij het netwerk klaar te hebben, informeer bij je collega's
of dit het systeem is wat zij in gedachten hadden. Of het werkt naar behoren. En wat zij anders zouden willen hebben.
Je betrekt hun hierbij bij jou job, en dit is interessant. Mensen krijgen interesse in ICT.
Als je collega's het gevoel hebben dat ze met jou kunnen praten, komen ze naar je toe met nieuwe ideeen ect. Dit is belangrijk.

Nog een tip: Laat je niet platlullen door je werkgever, houd je voet tussen de deur !
Het eind resultaat zal een goed netwerk zijn, waar iedereen tevreden mee is. Je werkgever kan dit uiteindelijk, na eventuele grote onkosten, zeer goed waarderen.
Houd het netwerk werkend, en houd het bij. Denk niet: het werkt, dus lat0rz. Maar pleeg onderhoud, houd het snel, veilig, en up-to-date.

Succes, en mocht je vragen hebben, je kan altijd mailen. mike AT perfect-id.com

• Arfman

Arfman

Drome!

Aan de post van Mike wil ik nog even toevoegen dat als je Novell NetWare met ZEN for Desktops versie 3.2 of hoger gaat gebruiken, je gebruik kunt gaan maken van ZENworks Imaging. Dat zit in het ZfD pakket, want van de licentieprijs van de Symantec lijn van produkten van 1 jaar kun je al een hele mooie server aanschaffen.

edit: OK, bovenstaande is niet echt duidelijk :P

ZfD Imaging is een soort van Ghost-vervanger. Je kunt er op afstand images mee maken en terugzetten, gebaseerd op rules ('zet nu dat image terug op die werkstations'). Ook zit er een Wake-On-LAN functionaliteit bij, zodat je vanaf je luie stoel alle PC's kunt voorzien van nieuwe images. En aangezien een goede automatiseerder lui is, is dit precies wat je wilt ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Arfman op 15-04-2004 09:20 ]

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02 12:56
Tip: Koop via slim het programma Illusion.. Dit programma zorgt ervoor dat alle dingen die leerlingen hebben veranderd op een pc na een reboot weer ongedaan zijn.. Ookwel, niet meer hoeven imagen na een dagje vervelende slopende kinderen :P Scheelt je een hele hoop werk.. (Ja, we gebruiken dat hier ook :P Ik image alleen als er nieuwe pc's zijn, of als er *veel* software geinstalleerd moet worden)

Verwijderd

Topicstarter
Ok mannen
schitterende info gekregen hierboven, ik ga vanalles eens uitproberen en kijken wat optimaal lijkt!

Wat Illusion betreft hebben we dit reeds, dit scheelt al een hele hoop, nu nog een beetje degelijk servers en netwerk en het komt volledig in orde

bedankt voor de zalige tips

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Wij maken hier gebruik van Novell Netware 5.1 met als machines alles van HP/Compaq. En op de servers (we zijn iets groter dan jullie in totaal 110 servers) zit een support contract van 4uur of Next Business Day afhankelijk van de functie

Servers OS:

Novell Netware 5.1
Zen for Desktops 3.2 binnenkort naar 4
Proliant ML350/ML370`s als file servers/print servers

En Applicaties servers met Win2k ADV

Internet loopt via kennisnet: (wij vallen blijkbaar buiten de kpn aanbieding niet dat we daar wat aan hebben want we hebben nu 20mbit aan de voordeur)

Werkstations:

Alle werkstations zijn Compaq Machines varierend van Deskpro 6400 tot EVO D530 op dit moment nog met w98 omdat je niet zomaar overstapt naar WinXP

Netwerk:

Cisco :-) , inmiddels doen we ook wat support bij een plaatselijke VMBO school en hebben daar alle 3coms vervangen door Cisco 3550-48`s omdat de 3com`s 1 voor 1 de geest gaven en dat wil je niet in een les omgeving (zorg dus voor spares op voorraad of een goed support contract voor alles)

Software:

Slim en SLB dat scheelt behoorlijk en novell netware is ook niet duur voor educatie (kan dacht ik ook via SLB/SLIM) . En als je het eenmaal onder de knie heb is stabieler dan windows, en natuurlijk Groupwise die minder gevoelig is dan Exchange voor virussen :-) (niet beginnen over Win<->Netware wij hebben netware want we hebben pubers hier die niks leuker vinden dan slopen en machines onderuit halen en dat lukt toch wat moeilijker met Novell dan met Windows hoewel Bill de laatste tijd iets meer z`n best doet.

Waar je wel voor moet zorgen is eenheid :-) zoveel mogelijk hetzelfde gebruik dan bij voorkeur voor alles 1 a merk. HP of Dell als je maar 3 jaar garantie krijgt en dat het ook langere tijd mogelijk is om 1 specifiek desktop model te bestellen. Dat scheelt in het aantal images.

Verwijderd

ooit gehoord van :
www.apsitdiensten.nl

ik loop zelf stage op een basisschool
ze hebben hier een budget van 40000 eu p/j

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-02 23:08
Mocht je echt een GIGA mix aan werkstations hebben, en ook kwa preformance (Dus oude bakken en dergelijke) kijk dan of het geen optie is een aantal goede servers aan te schaffen en dan terminal services draaien.

Dit deed een ander bedrijf ooit ook op een basisschool (ongeveer 20 clients) en werkte wel redelijk (waren beetje aan het prutsen daar op die school)
nu hebben ze daar (tegenwoordig) wel fatsoenlijke (dezelfde) clients, dus is alles weer net wat anders geworden, maar is om je even op een idee te brengen.

Overgins, als er ECHT zo een rotzooi staat aan systemen, waarom niet kijken voor 2e hands systemen als ze er ECHT geen geld voor willen vrij maken.

Join the club

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Zorg alsjeblieft voor een goede beveiliging want op mijn (ex vandaag laaste dag) middelbare school was dit zo lek als een mandje een jongen uit mijn klas die een net ietsje handiger was als mij kon zo bij de administratie etc dus scherm dit zoveel mogelijk fysiek af. ook virussen waren/zijn een probleem omdat iedereen ff naar z'n hotmail gaat en dan heb je weer een heelmeut virussen spyware binnen vooral als je examen/toetsen achter zon ding moet maken wordt je hier niet vrolijker van las leerling en later ook de beheerder niet. En zorg voor een goede afscherming niet iedereen zomaar ongelimiteerd naar iedere site toe kan maar hier zal denk ik wel al voor gezord zijn lijkt mij

No signature found

• Arfman

Arfman

Drome!

Powermage schreef op 16 april 2004 @ 17:23:
Mocht je echt een GIGA mix aan werkstations hebben, en ook kwa preformance (Dus oude bakken en dergelijke) kijk dan of het geen optie is een aantal goede servers aan te schaffen en dan terminal services draaien.

Dit deed een ander bedrijf ooit ook op een basisschool (ongeveer 20 clients) en werkte wel redelijk (waren beetje aan het prutsen daar op die school)
nu hebben ze daar (tegenwoordig) wel fatsoenlijke (dezelfde) clients, dus is alles weer net wat anders geworden, maar is om je even op een idee te brengen.
Helaas is een Terminal Server voor 80 PC's echt heel erg duur. Je kunt een prima beheersbare omgeving bouwen met de standaard beheertools van Novell of Microsoft (ben zelf meer een NetWare fan :Y)) voor minder geld.
Overgins, als er ECHT zo een rotzooi staat aan systemen, waarom niet kijken voor 2e hands systemen als ze er ECHT geen geld voor willen vrij maken.
Dat is niet echt het pad naar verbetering, vind je zelf ook niet ? ;)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Arfman schreef op 17 april 2004 @ 21:03:
[...]

Dat is niet echt het pad naar verbetering, vind je zelf ook niet ? ;)
Willekeurige 2e-hands PC's kopen niet, inderdaad. Maar denk eens aan hogescholen. Mijn eigen hogeschool (INHOLLAND Haarlem) heeft niet lang geleden een hele zooi nieuwe PC's aangeschaft -- terwijl de oude ook nog goed waren (P4 1.8GHz of iets in die richting van HP, en ook wat 600-800MHz Switch PC'tjes)
Die PC's zijn of worden in ieder geval voor een groot deel verkocht aan andere onderwijsinstellingen, en zijn echt prima bruikbaar voor een middelbare school.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Er wordt wel makkelijk geredeneerd zeg, vechten voor meer budget, gelijke systemen, makkelijk te beheren.

Ik denk dat het juist de bedoeling van bijna alle scholen is om met een minimaal budget leerlingen beginselen van ICT mee te geven. Fatsoenlijk met een tekstverwerker omgaan, informatie vergaren met behulp van internet.

Tuurlijk moet de apparatuur gewoon goed zijn. Maar je kent het verhaal van het Volkswagentje versus de Porsche. Het rijdt allebei hè.

-edit: wat in het bericht voor mij ook al vermeld is-

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2004 00:10 ]

• Arfman

Arfman

Drome!

Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 00:08:
Er wordt wel makkelijk geredeneerd zeg, vechten voor meer budget, gelijke systemen, makkelijk te beheren.
Ja, want daarmee hou je je omgeving beheersbaar en dus stabiel.
Ik denk dat het juist de bedoeling van bijna alle scholen is om met een minimaal budget leerlingen beginselen van ICT mee te geven. Fatsoenlijk met een tekstverwerker omgaan, informatie vergaren met behulp van internet.
Ja, dat is leuk voor het 5 PC's tellende OLC'tje op de kleuterschool, maar met 80 PC's praat je toch al over een redelijke omgeving. Dat wil je gaan beheren met fatsoenlijke tools en hardware (topique heet ook 'netwerkbeheerder met ambitie').
Tuurlijk moet de apparatuur gewoon goed zijn. Maar je kent het verhaal van het Volkswagentje versus de Porsche. Het rijdt allebei hè.
Ik zeg ook niet dat alleen A-merk spullen benodigd zijn, kloontjes willen ook wel. Alleen moet je dan vantevoren afwegen wat daar de voor- en nadelen van zijn, en dat doorspreken met je meerdere.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 00:08:

Mja, de Passat W10 trekt alleen een leuk deel van de Porsche-collectie finaal de asbak in... :7

De Touareg Dakar is ook wel een leuk speeltje ;)
Pagina: 1