Toon posts:

[deb/kde] Ondersteuning voor usb muis + usb/pci kaart?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In mijn oude servertje zit zelfs nog geen ps/2 ondersteuning op het moederbord en hiervoor gebruikte ik dus een seriele muis. Totdat ik een tijdje geleden klachten kreeg van een naastgelegen instantie dat mijn pc hun (radio) netwerk ernstig stoorde. Na een tijdje testen kwamen we erachter dat het probleem aan de seriele poort op het moederbord lag. Trok je de muis eruit was het probleem opgelost.

Nu is het natuurlijk een beetje lastig werken in KDE zonder muis en was ik op zoek naar een alternatief. Ik heb nog wel een pci kaart vrij en hierin kan ik een pci/usb kaart stoppen en vervolgens met een usb muis gaan werken. Alleen nu komt de hamvraag, wordt de qua drivers enzo ook een beetje ondersteund in DEB/KDE of wordt het een erg ingewikkelde zoektocht naar speciale drivers?

Ik heb nog geen beslissing gemaakt, maar zat aan deze kaart te denken en gewoon een simpele (lees: goedkope) muis.

Edit:

Op de site van Edimax staat dat er support is voor Linux, maar als ik de drivers download en ik open de readme.txt staan daar alleen Windows -os als supoorted. Zit de ondersteuning al standaard in Debian, of hoe gaat dat verder in zijn werk?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2004 11:09 ]

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Dat heeft in eerste instantie met debian niets te maken. (Welke versie heb je trouwens?)

USB Support zit in de kernel, en ik neem aan dat dit kaartje gewoon als USB Controller geidentificeerd zal worden. Je moet natuurlijk wel de goede drivers laden (uhci, ehci e.d., afhankelijk van het type USB controller). Als je nog een 2.2 kernel draait, is het wellicht tijd om te upgraden, aangezien (naar mijn weten) USB support daarin nogal brak is.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Topicstarter
gewoon een nieuwe woody kernel, ik zal het kaartje er even inschroeven, deb opnieuw installeren (heb nu een beta die ietjes te veel problemen geeft) en dan hoort de automatische hardware detectie hem gewoon te herkennen en te benaderen?

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Ben je gek? :D

Opnieuw installeren lijkt mee meer dan overbodig. Je wilt immers alleen van muis switchen. Wat bedoel je trouwens met een Beta? Je kan gewoon naar de release Woody upgraden door middel van "apt-get upgrade".

Check eens even met "uname -a" welke kernel er draait (Woody levert standaard 2.2 mee, maar je kan kiezen voor 2.4). Als je 2.4.18-bf24 oid hebt is het in elk geval voldoende. Als je die niet hebt, kun je die met "apt-get install kernel-image-2.4.18-bf24" alsnog installeren. Even lilo (grub) aanpassen, rebooten, en je bent er.

Voor de hardwaredetectie hoef je Woody ook niet opnieuw te installeren, die is in Woody nogal rudimentair, de kans dat die je muis vind is niet al te groot. En als die hem vindt moet je alsnog de meeste stappen uit onderstaande HOWTO doorgaan.

Maar nogmaals: Als je de goede kernel draait is het een kwestie van 2 of 3 modules in de kernel laden, en in /etc/X11/XF86Config-4 de locatie van je muis opgeven. (Ervan uitgaande dat je USB kaartje het doet, uiteraard.)

Setting Up a USB Mouse in Linux is wellicht interessant voor je.

[ Voor 7% gewijzigd door sebas op 14-04-2004 11:58 ]

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat valt best mee, mijn huidige install is nogal brakjes omdat ik daarmee aan t klooien was en moest hem toch al opnieuw installeren. Ik heb nu een Sarge erop staan en dus is het eerder een kwestie van downgraden dan upgraden. Ik zal iig dat ff lezen