DNS Probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tinuske
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-02 20:43
Er zijn hier op het werk 2 dns ingesteld, intern en de router
Het netwerkverkeer gaat eerst langs de server(intern) en vervolgens eventueel naar de router.
Nu komt het geregeld voor dat de "interne subdomeinen" niet werken
dus bijv. intranet.bedrijfsnaam.nl
Men krijgt dan gewoon het scherm : Pagina kan niet weergegeven worden.
Pingen naar het adres werkt dan ook niet. Terwijl bijvoorbeeld het pingen van een computernaam ( welke ook in diezelfde dns staan) wel werkt. Vaak blijkt dit alles na een kwartier weer spontaan te werken.
Refreshen van de dns instellingen is meestal voldoende om het probleem direct op te lossen.
Het blijft echter lastig, iemand enig idee, waar dit aan kan liggen ?

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Als je wel naar een pc naam kan pingen en niet naar het dns adres dan zit daar dus een verschil in.

ik denk aan een aantal dingen
1. je dns server gaat op zijn neus en werkt niet meer mee
2. je versie van je OS (staat er niet bij) gaat slecht om met het netwerk (win98 mischien)
3. jullie hebben dynamisch ip adressen in het netwerk en de DNS server moet vaker updaten

Het kunnen vast nog wel meer dingen zijn maar je openingspost is een beetje onduidelijk.

Wat zijn de 2 dns ??? zijn dat twee dns servers, en is je router dan ook een dns server :?
Als je pingt op IP adres werkt dat wel ten allertijde ??
Waar refresh je de dns instellingen, geef je de dns server een trap, geef je de dns server opnieuw in bij de netwerk eigenschappen??
Welke OS is het ??

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• Tinuske
Nalezend blijkt de vraagstelling inderdaad wat incompleet te zijn.

Ter verduidelijking :

We hebben hier 1 dns server. Ik neem aan dat als er een adres niet gevonden wordt
dit doorgestuurd wordt naar de router, welke het adres "extern"op gaat vragen.
We hebben dus 1 dns server met daarnaast een router ( router en server staan wel allebei bij de eigenschappen van de tcp/ip instellingen voor volgorde van dns -> voorkeur dns server en alternatieve)

pingen op Ip adres werkt altijd

Het is een windows 2000 server en de client pc's draaien windows xp

De ip-adressen zijn statisch.

Het blijft natuurlijk erg vreemd, dat pingen op pc namen wel altijd lukt, terwijl pingen op subdomeinen niet altijd lukt.
Terwijl dit via dezelfde dns server gaat.

Het werkt altijd zeker als ik op de client de dns omdraai ( router met server) en weer terugzet (dus server weer als "hoofd-dns") ( dit bedoelde ik met refreshen)

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 14:08
[quote]Tinuske schreef op 14 april 2004 @ 10:44:
Nalezend blijkt de vraagstelling inderdaad wat incompleet te zijn.

Ter verduidelijking :

We hebben hier 1 dns server. Ik neem aan dat als er een adres niet gevonden wordt
dit doorgestuurd wordt naar de router, welke het adres "extern"op gaat vragen.
We hebben dus 1 dns server met daarnaast een router ( router en server staan wel allebei bij de eigenschappen van de tcp/ip instellingen voor volgorde van dns -> voorkeur dns server en alternatieve)

quote]

Staat jouw default gateway (router) als alternative dns ingesteld ?? 8)7

Waarom voeg je den alternative dns (DNS isp) niet in als forwarder op de server.
De clients krijgen dan natuurlijk alleen het eigen dns adres.

• Tinuske
Ik heb de volgende instellingen

DNS :
server intern (voorkeur)
router (alternatief)

GateWay :
router (voorkeur)
server intern(alternatief)

Moet ik hierin nu iets wijzigen ?

Als ik de router als alternatieve dns instel op de server, en de dns -server ligt plat, heb ik dan niet een probleem als ik deze als forwarder instel ?

[ Voor 29% gewijzigd door Tinuske op 14-04-2004 11:07 ]

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:42

rally

Deyterra Consultancy

Tinuske schreef op 14 april 2004 @ 11:06:
Ik heb de volgende instellingen

DNS :
server intern (voorkeur)
router (alternatief)

GateWay :
router (voorkeur)
server intern(alternatief)

Moet ik hierin nu iets wijzigen ?

Als ik de router als alternatieve dns instel op de server, en de dns -server ligt plat, heb ik dan niet een probleem als ik deze als forwarder instel ?
Hier moet je zeker wat in wijzigen:
DNS:
Server intern
GEEN Alternatief... dat betekent nl. dat er bij "geen gehoor" op het externe net ge-resolved gaat worden en dat gaat dus niet werken ;)
In de DNS instellingen van je server moet je wel (minimaal) twee externe DNS servers opgeven.
Je hebt inderdaad een probleem als je DNS server plat gaat omdat dan zowel interne als externe resolving niet meer gaat. Daarom is het verstandig om er een backup server(tje) naast te zetten. Is overigens altijd handig als Secondary DNS, Secondary WINS en als BDC (Backup Domain Controller)

Gateway:
Router als enige instellen (en je server zeker niet als alternatief). Als je router er nl. uit ligt dan kun je toch niet op het internet. Je server als alternatieve gateway instellen gaat dan geen verschil uitmaken.

[ Voor 15% gewijzigd door rally op 14-04-2004 11:17 . Reden: Wat info toegevoegd. ]

http://www.deyterra.com

Pagina: 1