Waterchiller, niet helemaal duidelijk.

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-02 14:21
Ik draai nu een costum waterkoel setupje op een xp 2500+ @ 2300 mhz @ 38 graden.
Het leek me leuk om nog kouder en harder te gaan en nu had ik wel gehoord van waterchillers, maar het is me nog niet helemaal duidelijk. (en ja ik heb de topics op got gelezen)

-je neemt dus een oude koelkast, daar wordt 1 kant koud en 1 rad warm.
-het koele deel hang je in een koelbox en die vul je met water+ antivries.
-je zet je warerkoelpompje in dat koude water en laat dat koude water door je koelblok lopen.

Is dat het??

En dan heb ik nog wat vragen:
-kan mijn hydor pomje die lage temps overleven??
-wat voor slangen moet ik gebruiken, welke slangen kunnen tegen lage temps??
-Is een costum waterblok van Tha Mafkees goed om te gebruiken in deze setup??

http://axrotterdam.blogspot.nl

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Dekaasboer schreef op 14 april 2004 @ 08:38:
-je neemt dus een oude koelkast, daar wordt 1 kant koud en 1 rad warm.
Min of meer wel ja..
Bij een oude koelkast zit er achterop zo'n groot zwart metalen ding. Dat is de condenser, en die wordt iets warmer. Werkt ongeveer hetzelfde als je radiator in een waterkoeling :)

Het koude deel, oftewel de verdamper gebruik je inderdaad om je water te koelen.
-het koele deel hang je in een koelbox en die vul je met water+ antivries.
koelbox, of whatever voor reservoir je maakt.
Water met antivries kan, maar antivries heeft wel een behoorlijke impact op het koelvermogen van je water. Bovendien wordt antivries bij lagere temperaturen stroperig.
Water + methanol is soms een betere oplossing (kijk maar eens op http://www.icecoldcomputing.com/ onder articles => about secondary coolants)
-je zet je warerkoelpompje in dat koude water en laat dat koude water door je koelblok lopen.
Klopt. De chiller komt in plaats van de radiator.
-kan mijn hydor pomje die lage temps overleven??
Waarschijnlijk wel.. Ligt een beetje aan de eindtemperatuur. Bij te lage temperaturen (richting de -40) scheurt het plastic, dus dan is het game over.
-wat voor slangen moet ik gebruiken, welke slangen kunnen tegen lage temps??
In ieder geval geen pvc slangen. Die worden hard en kunnen breken.
Siliconenslang is wel een goede optie.
-Is een costum waterblok van Tha Mafkees goed om te gebruiken in deze setup??
Ja hoor.

• Dekaasboer
Okee, dan snap ik het nu, dan ga ik maar eens kijken voor een gratis koelkast/vriezer. :9

• Dekaasboer
Zou het ook mogenlijk zijn om die grote radiator aan de achterkant te vervangen door mijn huidige wc rad?? Die komt uit een auto en is aleminium. 24x16x4 cm

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Dekaasboer schreef op 14 april 2004 @ 08:52:
Okee, dan snap ik het nu, dan ga ik maar eens kijken voor een gratis koelkast/vriezer. :9
Ik zou langs gaan bij kringloop/2e handswinkels. hebben ze vaak koelkastren ovor een z8 prijsje. Zoek er een met een vriesvak als verdamper, die worden vaak het koudst.

Je hoeft je pomp niet per se in de chiller te plaatsen, er buiten kan ook. Je zou zelfs 2 aparte waterkringlopen kunnen maken, waarin het water dat door je systeem gaat gewoon dem/gedestileerd is en je de (m)ethanol/water/antivries oplossing in je waterchiller laat. Je raakt wel wat capaciteit kwijt maar bij scheuring/losschieten van slangen zul jij of anderen in huis iig niet per ongeluk eem methanol/antivries vergiftiging oplopen(met name kleine kinderen/onervaren personen) en blijft je hardware heel.
Dekaasboer schreef op 14 april 2004 @ 19:09:
Zou het ook mogenlijk zijn om die grote radiator aan de achterkant te vervangen door mijn huidige wc rad?? Die komt uit een auto en is aleminium. 24x16x4 cm
In theorie wel, alleen het is maar de vraag of je rad een druk van 30 bar kan weer staan als de chiller uitstaat.....

Een paar fans op de koelkast rad doen wonderen....

[ Voor 20% gewijzigd door Rey Nemaattori op 14-04-2004 19:12 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-02 21:10

Exigence

dnkroz

Laatst nog een hele discussie over gehad hier. Maar je moet gewoon een condensor met een pijp hebben die naar beneden loopt. Vaag verhaal, maar lees dit maar eens, en dan vooral de laatste pagina:
Phase cooling

Verwijderd

Ik zou willen weten met wat je het best je mobo insmeert om te isoleren voor condens,ik heb namelijk een bierkoeler zonder termostaat hij doet iets van een -20 -25°c,nu staat die op een timer(3/4h af en 1/4h op) en mijn 1800+JIUHB @ 2300mhz blijft daardoor op +-22°c zonder isolatie :9 .

Er is mij al gezegd dat vaseline ook goed is,maar hoe doe ik het best met wat en hoe,eventueel site,ik heb hier op GoT al gezocht maar vind ni echt iets terzake.

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:37

Syzzer

Prutser

http://www.phase-change.c...e&cat=Guides&id=25&page=1

En lees ook de rest van die site eens door, daar zijn antwoorden te vinden op een hele hoop vragen over PC koeling.

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 12:53:
Ik zou willen weten met wat je het best je mobo insmeert om te isoleren voor condens,ik heb namelijk een bierkoeler zonder termostaat hij doet iets van een -20 -25°c,nu staat die op een timer(3/4h af en 1/4h op) en mijn 1800+JIUHB @ 2300mhz blijft daardoor op +-22°c zonder isolatie :9 .

Er is mij al gezegd dat vaseline ook goed is,maar hoe doe ik het best met wat en hoe,eventueel site,ik heb hier op GoT al gezocht maar vind ni echt iets terzake.
Zou je niet een thermosstaat erop willen maken dan?

Verwijderd

Nee geen termostaat,ik wil tot het uiterste gaan >:) .

Maar met de timer gaat da evengoed hoor,op de moment 11.5/200 @ 19°c,k'vind da ni slecht,hoe het eruit ziet da speelt geen rol als het maar super presteert :+ .

Maar waar koop je da spul,zoals neopreen(t'is vooral dit da ik wil)of kan ik iets anders gebruiken om de cpu+mobo te isoleren,in Belgie,regio Oost-Vlaanderen.

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 12:56:
Nee geen termostaat,ik wil tot het uiterste gaan >:) .

Maar met de timer gaat da evengoed hoor,op de moment 11.5/200 @ 19°c,k'vind da ni slecht,hoe het eruit ziet da speelt geen rol als het maar super presteert :+ .

Maar waar koop je da spul,zoals neopreen(t'is vooral dit da ik wil)of kan ik iets anders gebruiken om de cpu+mobo te isoleren,in Belgie,regio Oost-Vlaanderen.
Idd RocKer50 , voor het uterste gaan :9
Maar zoals iedereen met zelfbouw en weinig midellen (€ bedoel ik ) is materiaal zoeken en ook vinden een groots probleem .
Met de opkomende exteme koeling golf( >:) ) die blijkbaar komende is op got hier zou ik het niet slecht vinden om een tread op te starten speciaal voor isolatie .
Ideén en ervaringen voor zelf makers op gebied van isolatie ;)
Dabit bvb met een luchtdichte kast heeft alle condens problemen opgelost , dat systeem is waterdicht maar er kruipt een onmenselijke tijd in om dat te realiseren voor een werkende mens :( met soms eens tijd om wat extreem te proberen .
Wat denken julie hier ? Sysser die al in gang is en de rest van de zelfbouwers , effe een tread besteden aan isolatie ;) (veel pics toegelaten :P )

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-02 21:10

Exigence

dnkroz

Thread over isolatie zou best kunnen. Baadt het niet, schaad het niet :)
Ik denk dat ik zo veel mogelijk met PUR ga werken, om alle onderdelen te isoleren.

Verwijderd

Hey smolly,

Dat zou een heel goed idee zijn zo een tread starten over isolatie,want je moet het toch ver gaan zoeken hoor.

Dit is de eerste x dat ik dat doe,k'weet wel hoe het moet ,maar gekend da hè,de kribbels ;) ,dus zo een tread met foto's zou heel behulpzaam zijn,en niet voor mij alleen d8 ik zo ;) .

T'ziet er al iets beter uit nu,k'heb mijnen overbuur eens aangesproken die werkt in de isolatie.

Hij zei dat hij wa klein stukken(gratis :P )isolatie matriaal ging meebrengen,daar zou ook iets bijzitten da op neopreen lijkt,t'is in de vorm zoals die isolatie voor waterleidingen,dus met een beetje vlieg en plak en knip werk zou da wel eens ideaal kunnen zijn,hij ging ook purschuim meebrengen in plaatvorm,in een spuitbus heb ik nog staan,dus da kan ik ook goed gebruiken,k'hoop dat hij het rap meebrengt :) .

Maar dit zou ik toch graag aankopen,"Dielectric tune-up Grease,merk:Permatex"en"Electronic Cleaner"da is om het dielectric er terug af te doen,of geeft de goedkope oplossing,vaseline gebruiken,hetzelfde effect als dat dielectric grease.

• Syzzer

Syzzer

Prutser

Vaseline is wat ranziger om mee te werken dan die dielectric grease, maar voor de rest zul je qua prestaties niet veel verschil merken.

Ik heb de slangen van mijn wacterchiller geïsoleerd met gewone buisenisolatie van de Gamma voor €0.20 per meter oid.

Mijn blokje heb ik geïïsoleerd door een neopreen kitje van de tweakstore op maakt te snijden voor mijn waterblok en vervolgens vasttapen.

Het 'reservoir' is ingepkat met piepschuim. De ruimte tussen de bak en het piepschuim heb ik nog eens volgespoten met PUR schuim.

Alleen de aansluitingen van de verschillende isolatiesoorten meot ik nog iets op verzinnen. Voor de rest isoleert dit tot de -15 graden watertemp afdoende. De buitenwand van de isolatie voelt niet koud aan.

Verwijderd

Ok,stel ik gebruik vaseline,is die gemakkelijk te verwijderen en met wat doe je dat dan,gewoon met warm water of met een product,ja k'weet het veel vragen hè,maar k'wil zeker zijn begrijp je.

• Smollys
Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 12:20:
Ok,stel ik gebruik vaseline,is die gemakkelijk te verwijderen en met wat doe je dat dan,gewoon met warm water of met een product,ja k'weet het veel vragen hè,maar k'wil zeker zijn begrijp je.
Een Xp of barton cpu is nog redelijk met warm water te reinigen als daar vaselinne aanzit , maar een mobo vraagt zeer lange droogtijden die eventueel versneld kunnen worden met een haardroger .
Maar een mobo in water reinigen is meestal verre van veilig , heb het zelf al wel 10 talle keren gedaan en nog nooit probs mee gehad , maar heb het telkens nadien nog met een electronica reiniger drooggespoten , en nadien nog eens uitzonderlijk goed gedroogt met een haardroger en dan nog voor de zekerheid een etmaal laten liggen voor ik het terug gebruikt heb .
Zoals gezegt heb ik er nog nooit probs mee gehad.
Maar een mobo dat op deze wijze behandeld is blijven altijd restanten zichtbaar zodanig dat rma uitgesloten is als er wat mis moest gaan natuurlijk (wat normaal is natuurlijk )

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
rma op oc-ed spul vragen vind ik een hele lage actie. als je te arm bent moet je maar niet oc-en.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Smollys
pierre-oord schreef op 18 april 2004 @ 13:10:
rma op oc-ed spul vragen vind ik een hele lage actie. als je te arm bent moet je maar niet oc-en.
Zo zij het ;)

Verwijderd

Ik heb nu ook een paar broeierige vragen :D

ik heb nu een swiftech set draaien met black ice pro radiateur.
Moet ik nu alleen nog maar een eigengemaakt reservoir bouwen waar de pomp inkomt? en de vaporiser? en is de black ice pro wel geschikt voor die druk van de compressor?

en je kan dan tot 16 graden gaan voordat het gaat condenseren toch? en wat voor vloeistof moet ik dan gaan gebruiken? heb ik nu gewoon demi water + water wetter en dye uv green. moet hier dan nog wat bij?

• Syzzer

Syzzer

Prutser

Ik geloof dat jij het principe van chillers niet helemaal begrepen hebt ...

Lees het gedeelte over chillers in [rml][ WC] Het grote waterkoelingtopic deel VIII[/rml] eens door en ook vooral de links die eronder staan.

Verwijderd

pierre-oord schreef op 18 april 2004 @ 13:10:
Wie spreekt er hier over RMA,ik ni hoor.

Het gaat er mij om,hoe ver krijg ik mijn syst,en dan liefst zonder breuk,burn that rig man }) .
Pagina: 1