Voeding kapot, processor de oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

• reddevil001
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:37
Het is nu al de derde keer dat er bij mij een voeding kapot is gegaan. Al het geheugen en het hele moederbord is al omgeruild. Bij het testen (o.a. memtest) en de stresstesten (enkele gigabytes schrijven en tegelijk cpuburn) verliepen goed. De machine draaide telkens enkele dagen (laatste keer ruim een week). Het enige wat niet vervangen is, zijn de twee scsi harddisks en de twee AMD Athlon processors.

Kan een van de processors kapot zijn en de voeding kapot daardoor defect maken?
Of de harddisks misschien?

Specs:
Tyan Thunder K7X Pro (s2469)
2x AMD Athlon MP
Adaptec Zero channel Raid
2x SCSI HDD
Antex 350 WATT voeding
1x FDD
4x 512 MB Dane Elec geheugen

Om het verhaal compleet te maken kan ik vertellen dat het beide moederborden het telkens met een nieuwe voeding weer deden. Ook weet ik zeker dat ik niet hetzelfde moederbord terug heb gekregen (serienummers gecontroleerd). In de nieuwsgroepen of op GOT kan ik hier niets over vinden. Het tikkende geluid uit de voeding (wat elders op GOT wel genoemd wordt) had in ieder geval 1 van de voedingen (Antec) ook.

None

• blix
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-07 23:50
Stop je hem wel in een geaard stopcontact, is het voltage van je voeding niet gewoon te laag?
Ik zie dat je best een zwaar systeem hebt, hoeveel WATT gebruik je?

[ Voor 28% gewijzigd door blix op 14-04-2004 07:54 ]

Verwijderd

Ik denk dat 350 watt wat te dun is voor zo'n systeem

• Loogie
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-08 07:10
reddevil001 schreef op 14 april 2004 @ 07:51:
Het is nu al de derde keer dat er bij mij een voeding kapot is gegaan...
Heb je telkens een gelijksoortige nieuwe voeding gekocht of heb je steeds andere (meer watt) geprobeerd? Het lijkt me namelijk dat je beter een wat krachtiger model kunt proberen. :)

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:00

UTM

reddevil001 schreef op 14 april 2004 @ 07:51:
Het is nu al de derde keer dat er bij mij een voeding kapot is gegaan.
Maakt er niks contact met je kast (dus mischien mobo (oid))? Door contact met de kast (dus met mobo oid) kan de voeding ook zo iets hebben van: Ja dahag, ik ga niet meer werken ;). Controleer ook dat even

[ Voor 6% gewijzigd door UTM op 14-04-2004 08:19 ]

• reddevil001
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:37
De voeding van Antec komt uit de serverkast (2U) en is vervangen. Volgens Antec zou die voeding het aan moeten kunnen. Bovendien gaat de voeding kapot op momenten dat ik de machine eigenlijk niet belast.
Ik heb ook een zwaardere voeding geprobeerd, maar die heeft er niet zo lang aan gehangen.

Het stopcontact is geaard, want hij hing telkens in een datacentrum als hij het weer begaf. Thuis zat hij in een niet geaard stopcontact, maar daar heb ik ook geen problemen ondervonden.

Ik zal proberen om die 550 watt (Enermax) voeding er in te plaatsen (wat niet zo makkelijk is in een 2U kast). In de meeste voedingen zit namelijk de stekker aan de verkeerde kant en zit er een fan aan de onderkant.

Maar is er iemand die kan bevestigen (of juist ontkennen) dat de processor er iets mee te maken kan hebben?
Dat was namelijk een verhaal van een winkelier. Het lijkt mij echter dat een processor eerst het moederbord sloopt voordat hij de kans krijgt om een voeding te slopen.

None

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-08 07:00

elTigro

Es un Gringo!

Je hebt idd wel grote kans dat de voeding niet sterk genoeg is, zoals die anderen vertellen. bij ons klappen er ook heel vaak voedingen uit (slechts 300 watt :p ) We nemen nu dus ook sterkere + 400W. Het gekke is dat ze het wanneer ze nieuw zijn zo'n 3 maanden tot een half jaartje goed doen, en dan in een keer gaan ze kapot. Wel spektaculair overigens, want sommige onderdelen in die voeding lijken echt uit elkaar geknald. lijkt me wel leuk om zoiets eens een keer te zien. :+

edit: Dat processor verhaal lijkt mij ook sterk.

[ Voor 6% gewijzigd door elTigro op 14-04-2004 08:33 ]

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:00

UTM

Als het je cpu was die vervelend was, dan zou je comp naar mijn mening al moeilijk gaan doen met opstarten. Je voeding is gewoon te zwak imo
Pagina: 1