Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Zenders instellen op tv zonder afstandbediening

Pagina: 1
Acties:
  • 2.913 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/uberkoning/unthfghitled.JPG

Dit is het schermpje wat ik voor me zie als ik naar me tv kijk.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/uberkoning/dfg.JPG
vanmiddag heb ik deze afstandbediening gekocht, 40 euro!! van vivanco is de beste die ze hadden en hij verzekerde (media markt mannetje) dat ik er zenders mee kon instellen, niet dus. (het merk word ondersteund in de lijst) SABA t 6430=tv
hij werkt alles maar freq. afzoeken doet ie niet.

dus nu mijn laatste redmiddel, instellen via de toetsen.

het onderste linkse knopje gaat automatisch op zoek naar kanalen en stopt wanneer hij er 1 heeft gevonden.

het knopje ernaast onbekend (ik schat in vastleggen)

daarnaast zitten 3 langwerpige knoppen waarvan de meeste linkse het handmatig zoeken van freqs zijn. middelste contrast en rechter is volume.

de 2 knopjes meest links in de bovenhoek is voor het pagina surfen.

elke keer als ik een kanaal vind (handmatig of auto) weet ik niet hoe ik hem vast moet leggen, ik heb geprobeerd lang in te drukken van het vermoedde vastleggen knopje , dubbel indrukken maar niks werkt.

nu hoop ik dat tweakuhs vergelijkbare tv's hebben die miij kunnne vertellen hoe zij hun zenders handmatig vastleggen of hoe dat in hun manual beschreven staat.

Verwijderd

Ik denk dat je die programma vastleg knop "lang" ingedrukt moet houden om een zender vast te leggen. gok ik :o dat heb ik vroeger wel vaker gezien bij die vage merken.

suc6

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 22:03:
vanmiddag heb ik deze afstandbediening gekocht, 40 euro!! van vivanco is de beste die ze hadden en hij verzekerde (media markt mannetje) dat ik er zenders mee kon instellen, niet dus. (het merk word ondersteund in de lijst) SABA t 6430=tv
hij werkt alles maar freq. afzoeken doet ie niet.
dat doen die universeel ab's vrijwel nooit. Tip voor volgende keer: bestel een (kopie van) het origineel. Heb ik ook gedaan voor onze Blaupunkt tv, kostte tussen de 25 en 35 euro. Maar dan heb je dus wel eentje speciaal voor jouw tv met ook de speciale functies.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 22:10:
Ik denk dat je die programma vastleg knop "lang" ingedrukt moet houden om een zender vast te leggen. gok ik :o dat heb ik vroeger wel vaker gezien bij die vage merken.

suc6
heb ik gedaan maar helaas :(
Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 22:52:
[...]

dat doen die universeel ab's vrijwel nooit. Tip voor volgende keer: bestel een (kopie van) het origineel. Heb ik ook gedaan voor onze Blaupunkt tv, kostte tussen de 25 en 35 euro. Maar dan heb je dus wel eentje speciaal voor jouw tv met ook de speciale functies.
ik ga nog 1 fstandbediening proberen en anders bestel ik hem bij http://www.remote-control.nl/ die overigens down is :(

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2004 09:12 ]

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 15:30
maar je kanaal staat op AU?

wat voor TV is het?

en eeuh helpt het niet als je op kanaal 1 gaat staan, je met dat knopje gaat zoeken naar NED 1, en dan dat knopje ernaast indrukt, of lang ingedrukt houdt? volgens mij moet dat wel werken... misschien dat dat ene knopje niet zo goed meer werkt? ik weet niet of je dat eventueel kan testen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

el1zer schreef op 14 april 2004 @ 09:14:
maar je kanaal staat op AU?
Nee, op AV B)

• Alternativ
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 20:33

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Bij ons was het zo dat je eerst de zender moest vastleggen in het geheugen met behulp van het vastlegknopje, daarna switchen naar de gewenste zender daar de geheugenplaats invoeren en dan weer het knopje lang indrukken, ik geloov dat het ongeveer vergelijkbaar moet gaan met die van jou, zijn er verder geen manuals meer te vinden....

alternativ

Verwijderd

RONIN, die 'SABA T 6430' TV, kan het zijn dat dit een SABA T 6340 is? :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 april 2004 @ 21:49:
RONIN, die 'SABA T 6430' TV, kan het zijn dat dit een SABA T 6340 is? :)
\

ja klopt hoezo???
ik ben trouwens naar een zaak geweest in amsterdam, de witte de withstraat 150 ofzo in adam west . www.remote-control.nl heet het,
ze hadden daar wle 100 astandbedieningen hangen. Hij heeft mijn model opgezocht in database en voor 24,50 heeft ie me er een gegeven waar ik zenders mee kan zoeken en al die andere functies, erg handige zaak en vriendlijk enzo.

Verwijderd

Omdat ik op mijn werk over een database beschik waar werkelijk elk TV-model met een IR-afstandsbediening van SABA in vermeld staat en ik op grond daarvan met 100% zekerheid kan zeggen welke SABA welk IR-protocol gebruikt en met welke AB je ook de zenders kunt programmeren. Maar aangezien er geen T 6430 in stond wist ik vrijwel zeker dat jij een type-fout gemaakt en waarschijnlijk de T 6340 bedoelde. :)

Zelf heb ik een 5 jaar oude maar nog altijd zeer goede universele AB welke namelijk wel geschikt is voor zenderprogrammering en wel een OneforAll URC-7560 en daar kun je die SABA T 6340 met TV-code 0109 bedienen en vervolgens alle functies, ook de speciale welke voor de zenderprogrammering nodig zijn, activeren.

Zelf heb ik met deze AB de zenders bij mijn Sony TV ingesteld en een week geleden ook nog bij de Universum TV (huismerk van Quelle, dat model was overigens een ITT-Nokia OEM) van mijn mams ingesteld. Er zijn dus wel degelijk universele AB's welke geschikt zijn om de zenders te programmeren.

Maar goed, ik zie dat jij inmiddels geholpen bent. De firma Remote-Control is inderdaad een bekend adres om aan een geschikte afstandsbediening te komen, zelf heb ik in het verleden beroepshalve wel eens met 'Rob' gesproken, leek mij een heel geschikte kerel welke ook als de klant een 'lastig te bedienen apparaat' had waar je als winkelier al snel meer tijd aan kwijt bent dan gezien de winstmarge op een AB te verantwoorden valt, toch de nodige moeite deed om een goede oplossing te vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 april 2004 @ 00:24:
Omdat ik op mijn werk over een database beschik waar werkelijk elk TV-model met een IR-afstandsbediening van SABA in vermeld staat en ik op grond daarvan met 100% zekerheid kan zeggen welke SABA welk IR-protocol gebruikt en met welke AB je ook de zenders kunt programmeren. Maar aangezien er geen T 6430 in stond wist ik vrijwel zeker dat jij een type-fout gemaakt en waarschijnlijk de T 6340 bedoelde. :)

Zelf heb ik een 5 jaar oude maar nog altijd zeer goede universele AB welke namelijk wel geschikt is voor zenderprogrammering en wel een OneforAll URC-7560 en daar kun je die SABA T 6340 met TV-code 0109 bedienen en vervolgens alle functies, ook de speciale welke voor de zenderprogrammering nodig zijn, activeren.

Zelf heb ik met deze AB de zenders bij mijn Sony TV ingesteld en een week geleden ook nog bij de Universum TV (huismerk van Quelle, dat model was overigens een ITT-Nokia OEM) van mijn mams ingesteld. Er zijn dus wel degelijk universele AB's welke geschikt zijn om de zenders te programmeren.

Maar goed, ik zie dat jij inmiddels geholpen bent. De firma Remote-Control is inderdaad een bekend adres om aan een geschikte afstandsbediening te komen, zelf heb ik in het verleden beroepshalve wel eens met 'Rob' gesproken, leek mij een heel geschikte kerel welke ook als de klant een 'lastig te bedienen apparaat' had waar je als winkelier al snel meer tijd aan kwijt bent dan gezien de winstmarge op een AB te verantwoorden valt, toch de nodige moeite deed om een goede oplossing te vinden.
dat klopt, bedankt voor de moeite, maar ben enigsinds wel geholpen want er zit geen P +,- op de afstandbediening wat ik eigenlijke rg belangrijk vind.

Die ene zaak is inderdaad wel erg klantvriendelijk in deze tijd van het jaar :)
Hoeveel kostte jouw AB?

Verwijderd

Dat er op de 'kloon-remote' voor de Saba TV geen CH+ en CH- toetsen op zitten is niet zo vreemd, want deze waren op de originele afstandsbedingen evenmin aanwezig! Deze TV komt namelijk uit een tijdperk waar je Nederland 1 en 2 had en de gelukkigen welke dicht bij de grens zaten ook nog een enkele buitenlandse zender uit de ether konden plukken. Dan heeft een 'zap-knop' natuurlijk weinig zin.

Met de huidige zenderaanbod denken wij hier heel anders over, maar dat was in de jaren '80 moeilijk te voorzien. Overigens heeft mijn universele AB een trucje om dat op te vangen, een zogenaamde 'Channel-simulatie'. Bij TV's welke geen Channel Up & Down ondersteunen geeft die de eerste keer dat je op de CH+ toets drukt kanaal 2 en elke volgende keer dat je de CH+ drukt wordt gaat 'ie verder (of terug bij CH-). De AB geeft namelijk gewoon een IR-bevel voor een nummer toets en houdt zelf de 'tussenstand' bij. Helemaal perfect werkt dat overigens niet, want als ik mij niet vergis moet je bij dergelijk oude Saba TV's om boven zender 9 te komen de "1" toets langer ingedrukt houden tot 1- verschijnt, pas dan kun je het 2e cijfer geven en dat zit helaas niet in die simulatie ingebouwd.

Je vroeg mij wat mijn universele AB kost, welnu het model dat ik heb is al een paar jaar uit productie, maar in 1999-2000 had dit model een prijskaartje van een kleine 170 gulden. De huidige opvolgers zullen iets goedkoper zijn, maar duidelijk duurder dan een kloonremote maar wel goedkoper dan een originele vervanger voor mijn TV, want daar wilde Sony toentertijd ruim 200 gulden voor hebben. :(

Overigens zijn er heel wat goedkopere universele AB's welke alleen voor TV's bedoeld zijn zoals een OFA 1 TV Remote welke ongeveer even duur zal zijn als een kloon-remote, deze werkt eveneens voor de zenderprogrammering maar moet daar wel speciaal voor geprogrammeerd worden voor het betreffende TV-type, maar heeft als voordeel dat hij zo'n beetje elke type TV kan bedienen.

Maar zelf ben ik blij meer geld uitgegeven te hebben voor een geavanceerder model, want het comfort dat een goede universele AB biedt is enorm. Het is niet alleen dat ik mijn TV, videorecorder, DVD en Hifi-set (welke uit losse componenten van verschillende merken bestaat) allemaal met één AB kan bedienen, deze remote denkt ook mee: bedien ik mijn videorecorder en druk ik de volume-toetsen, dan schakelt deze AB automatisch van video- naar TV-mode, zend dan het volume-signaal voor mijn TV en schakelt direct weer door naar VCR-mode. Bedien ik echter mijn CD-speler en druk ik op een volumetoets, dan schakelt hij om van CD- naar AUDIO-mode waar mijn versterker op geprogrammeerd is, veranderd daar de volume en schakelt vervolgens weer terug naar CD-mode.

Kijk dat is natuurlijk het betere werk en nog mooier is, is dat deze AB qua vormgeving stukken beter in de hand ligt dan de standaard vierkante afstandsbedieningen, mijn (kapotte) Sony TV-remote was vrij groot en vierkant, voor mijn vroegere videorecorder gold dat in nog sterkere mate en toen ik een paar jaar geleden een leuk bedrag uitgaf voor een goede versterker was ik bij het zien van de vormgeving van diens originele AB zo geschokt, dat deze AB nog steeds in het originele plastic zit!

Wat deze universele AB echter zo bijzonder maakt is de ingebouwde modem en de bijbehorende support. Niet alleen zit er een gratis support bij welke je helpt met het instellen van de AB en het programmeren van speciale functies, ook voor exotische of nieuwe apparaten welke niet door de standaard software ondersteund worden kun je een update laten uitvoeren. Toen ik mij vorig jaar een nieuwe DVD-speler kocht bleek deze een IR-protocol te gebruiken welke in de tijd dat ik mijn OneForAll kocht nog niet bestond en logischer wijze ook niet in de ROM zat, geen probleem, even de (gratis!) helpdesk bellen, merk en modelnummer van mijn DVD-speler doorgegeven, zij zochten de juiste code op (DVD-0872 in mijn geval), vervolgens activeerde ik de 'Modem-functie' in mijn AB en hielt de telefoonhoorn tegen de onderkant van mijn AB, de helpdeskmedewerker speelt een speciaal geluidsbestand af waardoor het speakertje in de telefoon een magnetisch veld genereert welke mijn AB middels inductie ontvangt en converteert in de nieuwe software voor mijn DVD-speler. Simpel, snel en doeltreffend, in een kleine 10 seconden werd de nieuwe code voor mijn DVD-speler ge-update. :)

Dit is echter wel de reden waarom een dergelijke afstandsbediening niet 30 a 40 maar ongeveer 70 euro kost, niet eens zo zeer omdat de productiekosten voor een inductie-modem zo hoog zijn, maar omdat het simpelweg testen en ontwikkelen van software voor allerlei nieuwe apparatuur en de supportkosten voor een fabrikant hoger zijn dan de productiekosten zelf.

Is het deze meerprijs waard, jazeker, want met een standaard universele AB (denk aan die Vivanco) had ik bij mijn TV niet de zenders kunnen programmeren en evenmin mijn DVD kunnen bedienen. En ook voor toekomstige apparaten hoef ik mij dankzij de modem geen zorgen te maken. En als ik mij bedenk hoeveel geld ik in al die jaren heb uitgegeven aan mijn TV, video, DVD, hifi-set no.1, hifi-set no.2 en niet te vergeten ook de CD's en DVD's zelf, dan is zo'n AB en de comfort welke ik er voor terug krijg zeker niet duur. Ik moet er echt niet aan denken om i.p.v. met deze universele AB met mijn 6 originele, gebruiksvijandige AB's in de knoei te gaan... :r

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2004 02:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok welbedankt voor de info, je moeite is zeker gewaardeerd :)!
Pagina: 1