Toon posts:

CL2 geheugen versus CL2,5

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Helaas heb ik van mijn leverancier CL2 geheugen gekregen in plaats van de bestelde CL2,5. Ik heb een tyan trinity GC-SL s2707 G2N. Nu is mijn vraag of ik dit CL2 ook kan gebruiken in dit moederboard? Hij staat namelijk niet vermeld bij de tyan advised memory modules. Ik kan namelijk alleen me geld terug krijgen als ik de verpakking dicht laat.

Alvast bedankt

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Helaas heb ik van mijn leverancier CL2 geheugen gekregen in plaats van de bestelde CL2,5.
Wacht ff. Jij krijgt sneller geheugen en dat vind je jammer? 8)7
Maar logischerwijs zal dit snellere geheugen ook gewoon werken, al zal je wellicht die lagere latency niet echt kunnen gebruiken en draait het alsnog op CL2.5

[ Voor 32% gewijzigd door koraks op 13-04-2004 22:04 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het is alleen maar beter geheugen wat betreft de CAS latency. :)

En van geheugen proberen kan niets zomaar stuk gaan hoor.
Doen dus.

edit:
Leuk als jullie 2 editten zodat de 1e 3 replies uiteindelijk helemaal op elkaar lijken 8)7

[ Voor 28% gewijzigd door Voutloos op 13-04-2004 22:07 ]

{signature}

• IFASS
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-06 11:10
Ik zou hem meteen terugsturen en een nieuwe (CL 2.5) laten leveren!

hehe, wees blij zou ik zeggen, is alleen maar sneller ;)
en als het mobo het niet ondersteund, zeer waarschijnlijk loopt het dan gewoon op 2.5. Stuk gaan kan het er iig niet van.

[ Voor 65% gewijzigd door IFASS op 13-04-2004 22:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het ging er meer om over me systeem uberhaupt wel gaat draaien. Ik ben blij met CAS2 geheugen want het scheelt me een hoop geld heb ik gemerkt. Maar ik bedoelde als dat CAS2 geheugen totaal niet zou werken in me moederbord en het mobo totaal niet wil gaan werken dan wil ik natuurlijk me geheugen omruilen (als dit nodig is). Maar omruilen alleen in ongeopende orginele verpakking :) Je kent die stomme regeltjes wel van die online shops

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-07 22:15
Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 22:09:
Het ging er meer om over me systeem uberhaupt wel gaat draaien. Ik ben blij met CAS2 geheugen want het scheelt me een hoop geld heb ik gemerkt. Maar ik bedoelde als dat CAS2 geheugen totaal niet zou werken in me moederbord en het mobo totaal niet wil gaan werken dan wil ik natuurlijk me geheugen omruilen (als dit nodig is). Maar omruilen alleen in ongeopende orginele verpakking :) Je kent die stomme regeltjes wel van die online shops
Kijk ff op de inet site welke modules jouw bordje ondersteund. Ik ken jouw bordje niet zo goed dusja...

Ik denk dat het geen problemen zal zorgen, als je geheugen op SPD CAS2 zal die gewoon CAS2 draaien, anders 2.5 dat is ook geen probleem.

[ Voor 11% gewijzigd door Kakaroto op 13-04-2004 22:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
De manual zegt helemaal niks over CAS / CL. Alleen een optie in het bios is : Support for 2.5 ns Cas Latency.
Maar nergens 2 ns Cas Latency. De manual zegt hetvolgende:
Max 1024 MB registered ECC per slot. Totaal 4 gig Op 533 Mhz Oftewel PC2100 DDR.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19
Als 't registered(!) PC2100 is maakt 't geen f#ck uit of 't CL2 of 2.5 is, beide zullen werken :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Komt dit omdat die extra chip de aansturing regelt ? Het lijkt me dan dat het bios een deel van zijn taken uit handen geeft aan het geheugen zelf. Klopt deze gedachte? Of zit ik totaal mis ?

• Abbadon
Nee, komt niet doordat 't registered is. Dacht dat 'geen kwaad kon dat even extra te vermelden omdat je aflsuit met "..Oftewel PC2100 DDR." en voor de meeste mensen is PC2100 het standaard unbuffered spul.

CL is slechts één v.d. vele timings, een timing welke een DIMM echt niet incompatible maakt met een moederbord. Anders zouden ze alle overige timings ook wel meegeven wanneer dit een issue zou zijn. In jouw geval zal de chipset de SPD uitlezen en de DIMM's vervolgens met de CL2 timing benaderen. Niks ergs aan, integendeel :) (overigens staat op de Tyan site dat er ook een PC2700 Cl2 DIMM wordt ondersteund op dit bord, dus komt 't wel goed zou ik zeggen)

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor je kundig advies :) Ben zelf niet zo into hardware, meer in de software die gebruik moet maken van deze harde waren. Mocht je ooit hulp nodig hebben met unix / bsd / networking. Let me know.

• Skull_One
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-08 23:00
Die latency kan niets schelen, kan evt. een fractie sneller zijn, MAAR... let op! Jouw modules moeten voor dat moederbord volgens mij REGISTERED zijn (Serverworks Grand Champion SL chipset)...
Zijn ze dat niet dan is de kans dat het zaakje stabiel werkt nogal klein...

edit
*LOL* FF forum open laten staan voodat ik iets post, en in de tussentijd is het al ter sprake gekomen... Nja, let in ieder geval er even op, zou anders zonde zijn.
/edit

[ Voor 25% gewijzigd door Skull_One op 13-04-2004 22:54 ]

Look at it this way... in a million years, who's gonna care?

Verwijderd

Topicstarter
Ik was mij terdege bewust dat het registered geheugen moest zijn. Dat moet ik namelijk voor al mijn servers hebben (ik doe systeembeheer voor een ISP). Maar ik was nu voor het eerst geconfronteerd met een levering van een produkt wat ik niet besteld had, maar eigenlijk wel mooi uitkwam. (Als het dan stabiel gaat draaien, maar daar ben ik reeds nu van overtuigd)

• Abbadon
Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 22:43:
Thanks voor je kundig advies :) Ben zelf niet zo into hardware, meer in de software die gebruik moet maken van deze harde waren. Mocht je ooit hulp nodig hebben met unix / bsd / networking. Let me know.
De hardware is m'n hobby, de software m'n werk :+ (ook Unix). Evengoed thnx.

Privé bordje of eentje voor 't werk trouwens? (gok werk)

Verwijderd

Topicstarter
Dit bordje moet een router gaan worden die op werk komt te staan. Maar me eigen prive netwerk gaat er onder hangen. De grens tussen werk en prive heb ik redelijk weten te vervagen. Anders wordt je werk zo saai he:) Er komt een gig geheugen in en die 3.06 ghz cpu. Ben voor de lol aan het proberen de routing speed van een kleine juniper m5 aan het evenaren.
Pagina: 1