Toon posts:

[laptop] eisen vertalen naar specificaties

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag over een paar maanden een laptop aanschaffen. Ik heb nog geen haast dus kan er nog eens goed over nadenken.

Eisen die ik aan de laptop stel en wat ik denk dat afdoende is

video radeon 9000 (pro?)(64?)
- fatsoenlijke beeldkwaliteit van de video uit (tulp) om films op een tv af te spelen
- de mogelijkheid om een potje quake arena / UT / wolf / bf1942 / neverwinter nights te spelen (hoeft niet perfect, maar moet wel goed speelbaar zijn)

audio onboard
- Genoeg om mp3 tjes op koptelefoon of tv/stereo af te spelen

opslag 40 gig / 40 speed brander / 52x lezen / dvd X x lezen
- genoeg opslag (40 gig min) of misschien iets minder maar dan dvd brander
- CD brander (van fatsoenlijke kwaliteit en vooral snelheid)
- DVD speler
- floppy drive is niet belangerijk
- Moet een film van de CD kunnen spelen

processor/geheugen athlon mobile 2200 / 256 mb (upgr 512)
- de mogelijkheid om een potje quake arena / UT / wolf / bf1942 / neverwinter nights te spelen (hoeft nietop de hoogste resolutie, maar moet wel goed speelbaar zijn)
- Meerdere MS office applicaties tegelijk zonder haperen gebruiken
- Windows XP fatsoenlijk draaien
- Eigenlijk office + winXP + audio + filesharen zonder haperen
- Liefst de mogelijkheid om e.e.a. up te graden

algemene zaken
- touchpad en geen "klitje"
- Beeldscherm mag wat kleiner zijn, mits het gewicht ook evenredig afneemt
- Liever een lichtere laptop dan een zware
- Batterij levensduur moet normaal zijn maar de batterij hoeft niet per se een halve werkdag mee te gaan
- Fatsoenlijke garantie en evt. helpdesk
- usb
- wireless lan (snelheid niet zo belangrijk)
- wired ;) lan (min. 100)

Welke laptop voldoet het beste aan deze eisen? Of beter gezegd, welke specificaties moet mijn laptop minimaal hebben en waar mag ik zeker niet op beknibbelen? Kloppen mijn specs een beetje of zet ik te hoog in?

Alvast bedankt, als ik nog een eis ben vergeten te noemen hoor ik dat graag meteen. Ik ben trouwens geen ati/amd fanboy, maar die specs heb ik in mijn desktop en daar werkt het.

Verwijderd

Ik zou wel een 15 inch beeldscherm nemen (altijd fijn) ook bij gamen. En een redelijke videokaart (weet niet wat je budget is?) is ook wel fijn. Mobile 2200 is wel goed en 512 ddr nemen is ook wel fijn ;)
Denk dat dit dus wel redelijke bak is 8)

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil geen cent teveel uitgeven, maar ik wil wel zonder problemen bovengenoemde zaken kunnen doen. Ouderwets hollands dus, maar de prestaties zijn belangerijker dan de prijs, maar ik hoef natuurlijk geen p4 3 ghz dat is wel duidelijk.
Ik hoop niet boven de 1000€ uit te komen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 21:07:
Ik wil geen cent teveel uitgeven, maar ik wil wel zonder problemen bovengenoemde zaken kunnen doen. Ouderwets hollands dus, maar de prestaties zijn belangerijker dan de prijs, maar ik hoef natuurlijk geen p4 3 ghz dat is wel duidelijk.
Ik hoop niet boven de 1000€ uit te komen.
Psst, kijk eens rond op dell.nl schijnen goede laptops te zijn of kijk eens rond op acer.nl :)

Verwijderd

Topicstarter
Op bijv acer kom ik er niet echt uit
bijvoorbeeld beeldscherm:
15.0" XGA TFT LCD with 1024 x 768 pixel resolution, 16.7 million colours
Integrated 3D AGP Dynamic Video Memory Technology (DVMT) with up to 64 MB of VRAM (shared)
Simultaneous LCD and CRT display
of hier de specs van de videokaart, zijn er grote verschillen??
Chipset integrated S3 Graphics ProSavage8™ AGP 8x graphics core, with default 64MB shared memory or ATI 9200 64MB dedicated memory (Aspire 1356LCi and Aspire 1357LMi)
Zou ik ook met een celeron weg kunnen komen? Hoeveel mhz moet ik dan ongeveer hebben? Naar mijn iedee zijn ze sowieso prut, maar dat is niet echt op ervaring gebaseerd.

Wat voor opties/keuzemogelijkheden heb ik qua videokaarten?

(ik loop nu een beetje te spammen dus ik zal ff wachten op meer reacties O-) )

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2004 21:26 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 21:22:
Op bijv acer kom ik er niet echt uit
bijvoorbeeld beeldscherm:

[...]

of hier de specs van de videokaart, zijn er grote verschillen??

[...]

Zou ik ook met een celeron weg kunnen komen? Hoeveel mhz moet ik dan ongeveer hebben? Naar mijn iedee zijn ze sowieso prut, maar dat is niet echt op ervaring gebaseerd.

Wat voor opties/keuzemogelijkheden heb ik qua videokaarten?

(ik loop nu een beetje te spammen dus ik zal ff wachten op meer reacties O-) )
Nou je spammed niet je zegt de harde werkelijkheid. Een celeron is niet vooruit te branden! Zat laatst op een Celeron 2,5ghz dacht ik en het leek slomer dan een p3 1000mhz ofzo :? Femme heeft een tijdje geleden ook iets op de FP gepost over het verschil daaruit bleek dat je dan nog veel beter een duron kan nemen :9 . Dus neem maar een mobile ;) . Als je echt ook wat flink wilt gamen erop dan zou een goede videokaart (dus niet shared) nodig zijn, maar een 9600 of 9700 zal buiten je budget liggen ;)

• looin
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:12
De toshiba sattelite A10-131 is wat je zoekt volgens mij. Op www.lingier.be/notebooks.htm kun je hem voor 898 pl€ kopen.

[ Voor 36% gewijzigd door looin op 14-04-2004 14:51 ]

Sometimes life's just cruel for no reason at all!!!!!

Verwijderd

Topicstarter
maar die heeft geen wireless lan en een celeron. Ook staat er niets over de videokaart behalve: 64MB DDR AGP 8x shared

Deze gevonden
Aspire 1356LCi
AMD Athlon XP 2800+, Microsoft® Windows® XP Home Edition, 15TFT, 512MB RAM (2x 256), 40GB HDD, DVD&CDRW, LiIon, 56K modem, Wired & wireless Lan, 64MB ATI 9200, no FDD

939,40 €
Hoe zal het met het stroomverbruik van deze zijn? Ervaringen?

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2004 18:22 ]

• [Yellow]
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Kijk eens naar Jewel, standaard met 2 jaar carry-in garantie, b.v. de Brilliant 2785 voor Euro 1.025,00.
Bij www.tne.nl krijg je 30-dagen pixelvrij garantie en kun je de verzekering nog uitbereiden.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:58
Ik zou iig voor een centrino gaan, die zijn lekker snel en ook nog eens zuinig.

Hier staat een Dell 8600 met 1,5 ghz centrino en 512MB ram, en dat ding is met office werk sneller dan mijn 2.4 ghz P4 met 512MB.

qua harddisc is een 4200 rpm ws wel genoeg voor je, tenzij je echt veel programma's draait die veel van de HD nodig hebben.

Ik heb er een Mobile GF FX 5200 met 65 MB opzitten. Deze haald 67xx 3d marks in 1024*768 en 3700 in 1680*1050 met 3dmark2k1se, de R9600 zal het nog een stuk beter doen (denk minimaal 10000 3dmarks, kostte echter in mijn geval E120 meer, daardoor heb ik deze niet genomen.

Wireless lan heb ik op 11mbit, ik vind dit genoeg om normaal te internetten en kleine bestanden over te sturen. Als je veel gaat kopieren zou ik een 54mbit overwegen

Verder een groot scherm 15" of 15,4" is aantebevelen.

De machine die ik heb zal ver buiten je budget liggen, maar misschien je met aanbevelingen van mij en anderen die misschien ook een duurdere laptop hebben een laptop samenstellen die wel binnen je budget zit!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 13:42
bij de lidl hebben ze meestal mooie aanbiedingen

kijk hir eens maar naar

http://www.lidl.nl/nl/ind....20040415.p.2800_Notebook

AnimeAdicted

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 13:42
Offens1 schreef op 14 april 2004 @ 20:54:
bij de lidl hebben ze meestal mooie aanbiedingen

kun je ook nog de meest recente games mee spelen :D

kijk hir eens maar naar

http://www.lidl.nl/nl/ind....20040415.p.2800_Notebook
maar jah dan is het nog de vraag of je daar zoveel voor over hebt 8)

ps sorry voor dubble post

[ Voor 13% gewijzigd door Offens1490 op 14-04-2004 20:57 ]

AnimeAdicted

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ik heb een

centrino 1300 MHz,
met radeon 9000
14" scherm en dvd/cdrw combo
wireless lan
wired lan
56k modem
40 GB HD
1024 MB DDR

Ik moet zeggen dat ik em erg fijn vind werken, de accu gaat redelijk lang mee (Li-Ion) en spellen draaien er best soepel op.
Voor de office en mp3 applicaties is ie iig ruim voldoende dus dat zit wel goed.
De laptop die ik heb heb ik via de UT gekocht, van de firma Micropoint.
Hij kostte ongeveer 1600 euro (incl 3 jaar onsite garantie, en daar betaal je dan ook voor)
Er was ook de mogelijkheid om een 15" te nemen en dat heb ik dus niet gedaan. Enkele medestudenten wel, en ik moet zeggen dat ik er geen spijt van heb. 14" TFT is groot zat voor normaal gebruik, en met een radeon 9000 draai je toch geen reso's hoger dan 1024x768

Het is de micropoint sonic M300. Maar ik heb laatst in de trein een vrijwel identieke gezien van Acer.

Hoop dat je er wat aan hebt

Edit: Ram vergeten 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door MaximusTG op 14-04-2004 21:06 ]

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-01 20:30

Speedpete

was barman

Verwijderd schreef op 14 april 2004 @ 16:38:
maar die heeft geen wireless lan en een celeron. Ook staat er niets over de videokaart behalve: 64MB DDR AGP 8x shared

Deze gevonden
Aspire 1356LCi
AMD Athlon XP 2800+, Microsoft® Windows® XP Home Edition, 15TFT, 512MB RAM (2x 256), 40GB HDD, DVD&CDRW, LiIon, 56K modem, Wired & wireless Lan, 64MB ATI 9200, no FDD

939,40 €
Hoe zal het met het stroomverbruik van deze zijn? Ervaringen?
Dit laptop is identiek aan dat van m'n zusje, alleen dan met en stevige videokaart. Laptop is goed, maar dik en de fan staat veel aan, wel stevig.

De integrated kaartjes kan je beter links laten liggen als je fatsoenlijk wil gamen. In de Aspire van m'n zussie zit een s3 en de enige manier waarop je die snel krijgt is het laptop een ritje met de tgv laten maken...

Gezien je budget denk ik dat je bij de desktopprocs blijft hangen, mobile is te duur. En dat meenemend is een Aspire met Ati 9200 zeker een slechte keuze.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Verwijderd

Topicstarter
_Yellow_ schreef op 14 april 2004 @ 19:22:
Kijk eens naar Jewel, standaard met 2 jaar carry-in garantie, b.v. de Brilliant 2785 voor Euro 1.025,00.
Bij www.tne.nl krijg je 30-dagen pixelvrij garantie en kun je de verzekering nog uitbereiden.
Maar helaas is dat ex btw. dus te duur
Ook heb ik geen 9600 of p4 2800 nodig dus dat wordt te gek. En er zit voor dat geld niet eens wireless op. Ik vindt dat ze nogal onlogische combinaties hebben bij die laptops, je moet er zo te zien altijd wat bij kopen./

Ik zou het liefst ook een laptop kopen zonder windows voorgeinstalleerd, gebeurd dat nog?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2004 08:16 ]

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:58
Volgens mij niet, iig niet bij de bekende merken. Die hebben allemaal XP home of Prof erbij zitten

• xyl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-01 19:57

xyl

Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 08:14:
[...]
Ik zou het liefst ook een laptop kopen zonder windows voorgeinstalleerd, gebeurd dat nog?
Jewel en Alpha (zelfde fabrikant) worden geleverd zonder besturingssysteem. Oa te koop bij Computerland en tne.nl.
Pagina: 1