Toon posts:

[Access] Forms die met M:N relaties werken (need experts)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al enkele dagen behoorlijk aan het worstelen met Access en begin nu erg gefrustreerd te raken, vandaar dat ik jullie maar om hulp ga vragen ik kom er namelijk echt niet uit.

Situatie is als volgt:

Ik heb vier tabellen gemaakt, bv A, B, C en D. Deze vier tabellen zijn allemaal middels meer-op-meer relaties met elkaar gekoppeld. Wat ik nu wil hebben is dat ik dmv een form het volgende kan doen: Bij A een element (rij) aanmaken. Bij dit element in tabel B een of meerdere elementen aanmaken (er moet natuurlijk een link gelegd worden). Vervolgens moet het mogelijk zijn om bij de in tabel B aangemaakte elementen weer elementen in tabel C aan te maken, en hetzelfde voor D.

Om dit te realiseren heb ik volgens de database rules koppeltabbelen gemaakt tussen deze tabellen en hierin heb ik de indexen van de te koppelen tabellen geplaatst.

Wat me al wel gelukt is: aparte forms te maken van de tabellen A,B,C,D waarbij ik in A iets kan selecteren en dat ik daarbij meerdere rijen in B kan aanmaken en zo ook voor B&C en C&D. Via losse forms lukt het dus wel!

Maar wat ik nu dus wil is een form waarin ik alles in een keer in kan voeren. Echter als ik een query aanmaak en hier vervolgens een form van laat maken krijg ik een form waarin ik gewoon allemaal textveldjes krijg en waarin ik niets kan doen, er zit dus iets niet lekker maar wat? geen foutmelding??

Als het allemaal te wazig is wil ik ook mijn databaseje wel even sturen misschien dat er iemand naar wil kijken, maar het lijkt me toch een veel voorkomend iets terwijl ik er somminge Access boeken niets over kan vinden.

Hulp wordt zeer op prijs gesteld!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2004 20:04 ]

• Lister
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-02-2022
Volgens mij zal je het via subforms moeten doen, maar ik weet niet of je daar vrolijk van wordt en of er een beperking op het aantal geneste subforms ligt dus of het uberhaupt wel mogelijk is.

Je moet dan eerst een form voor tabel D maken, dan een form voor tabel C waarin je een subform zet en dat subform laat je wijzen naar het form voor tabel D.
En dan weer een form voor tabel B met een subform erin dat je laat verwijzen naar het form voor tabel C. En dat dan ook nog weer voor tabel A.

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 23:45

bille

Don't call me Buff

Maak je nu veel gebruik van de Wizards in Access? Zo ja: niet doen, maar gewoon VBA programmeren en met datagrids/listboxes aan de slag gaan. Dus de Userinterface loskoppelen van de logica die ervoor zorgt dat er N-op-N relaties worden aangelegd. Met een druk op de knop roep je een methode/functie aan die alle data uit je form haalt en daar bepaalde bewerkingen op uitvoert.
Op deze manier kan je ook dynamisch de data in een datagrid/listbox veranderen, dus zonder dat je van form hoeft te wisselen.

[ Voor 15% gewijzigd door bille op 13-04-2004 22:56 ]

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

Verwijderd

Topicstarter
hmm ja oke, maar ook enig idee hoe ik zo'n link naar een ander form maak? En wordt er dan ook rekening gehouden met relaties? Kan het niet makkelijker dan dat ik met VB moet gaan zitten klooien, dat is een taal waar ik me nog nooit mee bezig heb gehouden (behalve basic op de commodore 64 ;) )

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2004 23:50 ]

Verwijderd

Dit is veel voorkomend probleem. Dit is ook niet op te lossen op de "standaard" manier in Access. Je zal een form moeten maken waar men de gegevens kan invullen. Tevens zal je op dit form een knop "opslaan" of iets dergelijks moeten zetten welke een juiste insert query uitvoert zodat al het ingevulde netjes wordt opgeslagen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2004 23:52 ]

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:38
Ik ben intussen razend benieuwd geworden naar wat je aan het maken bent, hoegaarden. Zou je mij die database willen sturen?

edit:
Je weet hoe dol ik ben op voorbeelden, dit is mijn kans :P

[ Voor 24% gewijzigd door nescafe op 13-04-2004 23:58 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Verwijderd

Topicstarter
Komt er aan nescafe (check je mail) :)

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:38
Ik heb je database gekregen, maar vind het jammer dat je alle informatie eruit hebt gehaald. Ik kan namelijk niet zien wat je bedoeling is zo.

Je wilt nu in één formulieren op één niveau 4 lagen diep gaan met informatie invoeren, terwijl je andere formulieren zijn opgebouwd met een master-deel en een detail-deel.

Wat ik je kan aanraden:
- Leg uit wat de algemene bedoeling is van het project. Dan kunnen wij adviseren of je datamodel wel goed is
- Maak in je mega-formulier (dus die met alle tabellen gekoppeld) bij elke keuzelijst een button waarmee je heel snel naar de betreffende mastertabel kan gaan en een nieuw record kan toevoegen.

Toch blijft je bedoeling vaag: je hebt een query waarin je alle velden (index1/element1, index2/element2, index3/element3 en index4/element4) naast elkaar hebt staan (gekoppeld dmv. je koppeltabellen).

Als je nou een nieuwe invoer pleegt moet deze automatisch in alle tabellen (en bijbehorende koppeltabellen) verschijnen. Waarom heb je dan uberhaupt nog een n:m-relatie nodig?

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Pagina: 1