PC Waterchiller & Peltier

Pagina: 1
Acties:

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Voor mijn nieuwe projectje ben ik bezig om een Phase Change waterchiller te maken van een oude vriezer zoals al een aantal keren beschreven is hier op GoT... niks nieuws onder de zon dus...

Wat volgensmij wel nieuw is is echter dat ik het gekoelde water nog over een peltier (226 Watt) heen ga proberen te laten lopen...

Door te zoeken op een aantal gegevens op de compressor ben ik uitgekomen op de volgende PDF file: Danfoss compressor

Nu mijn vragen:

• Is zoeits al eerder geprobeerd?
• Wat is de watertempratuur die ik kan gaan verwachten?
• Wat voor tempratuur kan ik verwachten op de proc?
• Kan een peltier dit aan?? Gekoeld water eroverheen?
• Hebben er mensen nog meer tips?
• Kan de pomp die ik heb (Eheim 1250) de tempratuur van het water aan als ik deze als dompelpomp gebruik?

Als er mensen zijn die pics van de compressor en zijn labels willen zien dan zal ik deze nog even in een post gooien maar volgensmij moet ik met de informatie die ik gegeven heb wel een aardig antwoord kunnen krijgen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Apen-nootjes op 13-04-2004 19:55 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:10

Exigence

dnkroz

apen-nootjes schreef op 13 april 2004 @ 19:53:
• Kan de pomp die ik heb (Eheim 1250) de tempratuur van het water aan als ik deze als dompelpomp gebruik?
• Moet haast wel, want hoe kouder het water over de pelt hoe kouder de koude zijde, en dat wil toch iedereen :) :P
• Hangt natuurlijk af van de capaciteit van de waterchiller, en volgens mij valt dat moeilijk te voorspellen
• Hangt van de deltaT van de peltier af met een enorme marge, dus misschien wel 15-20 graden onder de watertemp
• Waarom niet, kouder = beter toch?
• Niet echt :P
• Geen idee, maar volgens mij weet DaBit daar wel meer van

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Volgens miij wordt het water warmer dan zonder peltier, en als hij de huidige temp aan kan zal het dus geen probleem zijn.
Overigens geloof ik dat DaBit zijn Sicce Idra's -40 water overleefden, alleen dat ze wel eens spontaan uit elkaar vielen.
Ze kunnen het dus aa, maar ze gaan soms wel hard STUK :9

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Voor mijn nieuwe projectje ben ik bezig om een Phase Change waterchiller te maken van een oude vriezer zoals al een aantal keren beschreven is hier op GoT... niks nieuws onder de zon dus...

Wat volgensmij wel nieuw is is echter dat ik het gekoelde water nog over een peltier (226 Watt) heen ga proberen te laten lopen...

Door te zoeken op een aantal gegevens op de compressor ben ik uitgekomen op de volgende PDF file: Danfoss compressor

Nu mijn vragen:

Als er mensen zijn die pics van de compressor en zijn labels willen zien dan zal ik deze nog even in een post gooien maar volgensmij moet ik met de informatie die ik gegeven heb wel een aardig antwoord kunnen krijgen :)
Jij hebt jouw benodigde capaciteit berekent bij een verdampingstemperatuur van -15 dan levert de compressor 226 watt .
Er is alleen 1 probleem en dat is dat niet alleen de peltier gekoelt moet worden maar ook de slangen,pijp en de pomp en reservoir.
Hier gaat nog aardig wat vermogen inzitten en ik ben bang dat je de temperatuur
van het water niet onder de -5 gaat krijgen belast .
Dit zou betekenen dat je de benodigde verdampingstemp van -10 nauwelijks gaat halen zowiezo loopt bij iedere start de compressor met een ernstig hoge verdampingstemp en dat is niet goed .
Ik zou persoonlijk een compressor selecteren die geschikt is voor middenbereik
''MBP en geen LBP '''al was het alleen al dat je niet altijd met watertemperaturen hoeft te draaien onder nul .
Dit gaat namelijk ook nog de nodige problemen met zich meebrengen ,condens en zo.
Wanneer je dit doet kun je je chiller ook nog voor normale doeleinden gebruiken en geloof me met een pc waterchiller zit je relaxed acter je PC

[ Voor 7% gewijzigd door Haeg op 13-04-2004 20:50 ]

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-02 16:10

Syzzer

Prutser

Ik zie in een tabelletje in je PDF waarden voorbij komen die hij zou af moeten kunnen voeren bij bepaalde temps. Puur afgaande op het ASHREA tabelletje zou je bij een temp van -10 290 Watt aan warmte af kunnen voeren. Of dit in de wekelijk zo werkt zou ik niet durven zeggen, daarvoor heb ik _veel_ te weinig ervaring.

Uit wat voor koelkast heb je het koelsysteem gehaald? Ik haal met mijn tafelmodel koelkastje bij een belasting van +- 100W de -10 watertemp. Met een stevige vriezer zul je heel wat betere temps kunne halen lijkt mij.

Wat ook helpt: zorgen dat je condensor (en evt compresssor) wat airflow langs zich krijgen, gaat je vermogen aanzienlijk van omhoog ;) .

Pelts onder chilled water is al vaker gedaan. Ik meen dat Mr. Hard en Smokey hier al ervaring mee hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Syzzer op 13-04-2004 20:50 ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Zoiets is inderdaad wel eens eerder geprobeerd.
Op de laatste UFO-dag werd de 172W peltier van bioblade zelfs nog gekoeld met een van de chillers van Haeg :)

Wat voor temperatuur je kunt verwachten? Hmm.. Als ik zo naar de gegevens van de compressor kijk schat ik zo in dat je met een goede verdamper en een goede condensor (ook vrij belangrijk in dit geval) net rond het vriespunt kunt komen. Misschien een paar graden erboven, misschien een paar graden eronder.
(maargoed, wilde gok ;))

Wat voor temperatuur je kunt verwachten op de proc? Geen idee.. Naar mate de temperatuur van de hot side lager wordt, neemt de delta-t tussen de koude en warme kant af. 't wordt nog wel ietsje kouder maar niet echt veel.

Die pomp kan de lagere temperaturen wel aan, maar wat voor vloeistof wil je gaan gebruiken?

Maar inderdaad, zoals hierboven al vermeld: Ik verwacht dat je zonder die pelt een lagere temperatuur kunt halen. Dan moet de -20 / -25 wel haalbaar zijn.. Bij direct die zou je trouwens nog lager kunnen, maargoed.. Dat is weer vrij veel werk :)
Haeg schreef op 13 april 2004 @ 20:43:
Jij hebt jouw benodigde capaciteit berekent bij een verdampingstemperatuur van -15 dan levert de compressor 226 watt .
Klopt, maar een 226W peltier verstookt meer vermogen.. Gaat eerder richting de 400W met processor-belasting ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Twynn op 13-04-2004 20:46 ]

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:21
Het vreet alleen wel stroom:
227 watt voor je pelt
150 watt voor je waterchiller
350-450 watt voor je pc zelf
50-100 watt voor je monitor
dat is zo'n 800- 950 watt.

Dat kost je ik dacht ik zo'n 25-35 cent per uur. om aan te laten staan.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• Quarin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-02 12:23

Quarin

Ondertitel... wasda?

Die temps die je gaat halen zullen met die peltier wel een stukje lager zijn. Je moet wel een sterk genoege compressor hebben, want als die al die watts aan hitte niet trekt dan werkt het averechts (denk maar aan een peltier met luchtkoeling). Zoiezo zijn dit temperaturen die enig probleem zijn met die pompjes. Zelfs met een erg goede waterchiller haal je de -25 onder full load. met die peltier wordt dit alleen maar minder. -25 is geen probleem voor die pompjes. Opzich is het dus allemaal iets warmer dan met een normale chiller. behalve dat je proc iets kouder wordt en je dus heel wat meer hitte moet afvoeren (groot genoege radiator is dus noodzakelijk!)

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-02 16:10

Syzzer

Prutser

Haeg schreef op 13 april 2004 @ 20:43:
[...]

Ik zou persoonlijk een compressor selecteren die geschikt is voor middenbereik
''MBP en geen LBP '''al was het alleen al dat je niet altijd met watertemperaturen hoeft te draaien onder nul .
Dit gaat namelijk ook nog de nodige problemen met zich meebrengen ,condens en zo
[lichtelijk offtopic]
Bij normaal gebruik laat ik mijn chiller 30 minuten draaien en dan weer 45 minuten niet. Dan blijft mijn watertemp tussen de 0 emn 5 graden hangen na een paar uurtjes. Dat is erg slecht voor de compresoor dus? Ik dacht juist dat die koelkastcompressors liever niet continu draaiden.
[/lichtelijk off-topic]

[ Voor 3% gewijzigd door Syzzer op 13-04-2004 21:00 ]

Verwijderd

Voor zover ik weet zijn alle pelt setups die flink koud werden met chilled-water gedaan. Is dus al heel vaak gedaan en ik durf zelfs wel te zeggen dat een heel groot deel van de setups met chillers werkt. Om de simpele reden dat die pelts zo mega warm worden :)

Ik kan je iig vertellen dat een 226W met een waterchiller erop echt heel koud word :)

Edit:
Haalt het natuurlijk nooit bij een prom, maar dat wist je wel ;)

Nog maar een edit:

Temps zullen ergens bij de -15 a -20 liggen denk ik. Die eheim trekt wel -30 dus das geen probleem. En een pelt kan makkelijk koud water hebben. Zo koud zal de warme kant niet worden namelijk. Je grootste probleem zal een waterchiller met voldoende vermogen zijn denk ik..

Mijn tip: koop een prom :P Tenzij je het leuk vind om uren lang te klooien en te godveren..dan moet je het gewoon doen.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2004 21:03 ]

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Syzzer schreef op 13 april 2004 @ 20:53:
[...]

[lichtelijk offtopic]
Bij normaal gebruik laat ik mijn chiller 30 minuten draaien en dan weer 45 minuten niet. Dan blijft mijn watertemp tussen de 0 emn 5 graden hangen na een paar uurtjes. Dat is erg slecht voor de compresoor dus? Ik dacht juist dat die koelkastcompressors liever niet continue draaiden.
[/lichtelijk off-topic]
Dit is niet off-topic vind ik ,de TS vraagt toch of hij deze comp goed geselecteerd hebt .
Wanneer jouw comp geschikt is voor lage verdampingstemp is het niet aan te raden om dan met hoge verd.temp te draaien .
Het punt is dat de comp electrisch overbelast word hij verpompt immers meer gas dan anders het geval zou zijn .
In mijn werk plaats ik zelfs in vriescellen startdrukregelaars in combinatie met een M.O.P. ventiel om na iedere opstart (vooral na een ontdooiing)de compressor te beschermen tegen hoge zuigdrukken.
In jouw geval zal het niet zoveel uitmaken jouw compressor draait meer niet dan wel .
Maar in geval van de TS met zo'n loeihete pelt draait ie continue omdat hij de temperatuur niet haalt die hij wil halen.

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Tnks voor de reacties! Vooral Heag... Weet je wat nu eigenlijk het probleem is?? Het is een vriezer die ik gekregen heb dus het is de compresor waar ik het mee moet doen :)

Wat ik van jou begrijp is dat ik met een chiller zonder pelt misschien wel lagere tempraturen ga halen als met een pelt....

Dat ga ik dan maar proberen als de chiller af is :P
Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 20:56:
...
Mijn tip: koop een prom :P Tenzij je het leuk vind om uren lang te klooien en te godveren..dan moet je het gewoon doen.
Jij snapt het ;) Ik vindt het gewoon leuk :P Ga er dus ook gewoon mee verder :)

De vriezer ligt btw al uit elkaar :) ben nu op zoek naar een geschikte bak om de 3 koelelementen in te doen en dan zijn de resultaten vrij snel beschikbaar denk ik :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P

Verwijderd

apen-nootjes schreef op 13 april 2004 @ 21:56:

[...]

Jij snapt het ;) Ik vindt het gewoon leuk :P Ga er dus ook gewoon mee verder :)

De vriezer ligt btw al uit elkaar :) ben nu op zoek naar een geschikte bak om de 3 koelelementen in te doen en dan zijn de resultaten vrij snel beschikbaar denk ik :)
that's the spirit! maar waarom test je het niet gewoon even uit?

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-02 20:55
Bij mij was het temperatuur verschil tussen met en zonder peltier met mijn AMDXP2600@2V@2600mhz slechts 5 á max 10 graden

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 22:12:
[...]

that's the spirit! maar waarom test je het niet gewoon even uit?
Dat ga ik dus ook doen zoals in het stukje boven de quote staat ;)
arnoman schreef op 13 april 2004 @ 22:16:
Bij mij was het temperatuur verschil tussen met en zonder peltier met mijn AMDXP2600@2V@2600mhz slechts 5 á max 10 graden
Dat was met een waterchiller erbij ?? En wat voor pelt had je ?

[ Voor 38% gewijzigd door Apen-nootjes op 13-04-2004 22:28 ]

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-02 20:55
ik heb zo 1-2-3 geen info over de chiller bij de hand, maar de peltier was een 172W peltier gevoed door een 200W Meanwell.
Maar die chiller trekt met een normale niet overclockte cpu mijn water zo naar de -15'C

Verwijderd

ik denk dat de peltier meer warmte afgeeft dan dat de compressor kan koelen, waardoor het water dus zal blijven opwarmen tot het fout gaat.

zo'n 226w peltier slurpt 364,8w als ie op volle toeren draait
(15.2 volt x 24 ampere)

en dan zwijg ik nog over de stroomkosten van die peltier + compressor ;)
maar om te benchen is het natuurlijk leuk, want dan hoeft ie toch niet zo lang aan te staan dat het water warm word
Pagina: 1