Mr. Liu schreef op 13 april 2004 @ 19:01:
[...]
Je wisselt echt niet zomaar hoor en het laatste verkeersvliegtuig dat harder ging dan 1000 km/u is al weer een tijdje uit de lucht. De huidige verkeersvliegtuigen gaan maximaal zo'n 950 km/u (en dat is niks vergeleken met de lichtsnelheid die de radiosignalen gebruiken).
M'n laatste tripje met een 737 ging toch echt 1085 km/u (wind mee) en dacht ook dat concorde snelheden (geluid) richting de 1200 km/u gingen.....

[quote]
Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 19:56:Mr. Liu schreef op 13 april 2004 @ 19:01:
[...]
Je wisselt echt niet zomaar hoor en het laatste verkeersvliegtuig dat harder ging dan 1000 km/u is al weer een tijdje uit de lucht. De huidige verkeersvliegtuigen gaan maximaal zo'n 950 km/u (en dat is niks vergeleken met de lichtsnelheid die de radiosignalen gebruiken).
M'n laatste tripje met een 737 ging toch echt 1085 km/u (wind mee) en dacht ook dat concorde snelheden (geluid) richting de 1200 km/u gingen.....

Normale kruissnelheden van onze 737's ligt rond de 950 km/u.
Verder is de limitatie op grotere hoogte een mach-beperking en die ligt uit mijn hoofd voor de -800 iets boven de mach 0,8.
1085 km/u lijkt mij sterk aangezien de limiet 974 is, of hij heeft een overspeed gehad. Hoe weet jij trouwens dat je met die snelheid vloog?
Concorde gaat nog veel sneller tot mach 2 en vlieghoogte is 2x zo hoog.
Mach limiet is bij omrekenen naar km/u afhankelijk van je hoogte (luchtdichtheid)
CyBeR schreef op 17 april 2004 @ 00:20:
[...]
Die docu heb ik ook gezien (TWA flight 800), maar volgens mij klopt 't niet helemaal wat je zegt. De fuel tank hing ten eerste boven de airco's (warme lucht gaat omhoog, tenslotte) maar belangrijker: deze stortte juist vlak na het opstijgen neer.
De hele reden dat 't mis ging was dat de kerosinetank redelijk leeg was zodat de kerosine warmer werd dan in een volle tank (zelfde hoeveelheid warmte-energie, minder kerosine om die warmte in op te slaan.)
Warme kerosine -> kerosinedampen
kerosinedampen + vonk -> boem.
Maar dat was idd wel een fucking grote samenloop van omstandigheden, inderdaad.
kort wat er gebeurd was volgens mij:
Vliegtuig op de grond, centre tank low quantity,wings full, aircopacks draaien.
Aircopacks hangen boven de centre tank wat normaal geen risico geeft.
Eveneens is kerosine gewoon een diesel benzine mix met wat toevoegingen, en dus brandt het niet 1-2-3, maar MOET er voor ontbranding wel een goede lucht-damp verhouding zijn.
- factor 1: Doordat tank weinig fuel had was er dus minder koelmedium en dus liep het wat hoger op dan normaal.
- factor 2: kist had vertraging en stond in de volle zon langer dan gepland, temp blijft oplopen.
- factor 3: toen de kist vertrok ontstond er dankzij de fuel-vents en snelheid een explosief mengsel doordat er afzuiging van de tank was. Hier was dus gevaar.
- factor 4: enige wat ontbrak was een ontsteking/vonk en deze kwam inderdaad van slechte bedrading.
Doordat er door het gas een dampspanning was in de tank werd de romp bij de explosie systematisch open getrokken aan de onderkant waarna de romp afbrak.
Dit gebeurt in minimaal tijdsbestek. Wel hebben de passagiers minuten lang na het open scheuren van de romp nog geleefd. Dus toen de cockpit uiteindelijk afbrak was er gewoon nog een open buis waar iedereen naar buiten kon kijken voor het voorbij was tenminste als men de gordel om had. Lijkt me 1 van de ergste en langste manier van sterven.
Een 757 had ook zo'n ernstige crash met hun afgeplakte static air port.
Dat moest ook een ernstig uurtje zijn geweest in die cockpit voor die vliegers.
Alle warnings en cautions tegelijk en de 1 warning sprak de ander weer tegen.
Maar goed ik dwaal veeeel te ver af terug on topic:
Hier op schiphol wil je niet weten hoeveel radiosignalen door de lucht gaan.
Wij hebben eveneens gewoon gsm's bij ons maar das dan niet in de lucht.
Echter de take-off en landing zijn cruciale momenten het 'hangen' ofwel cruisen is geen probleem en geeft de minste belasting aan het frame/structure.
Ik denk dat het vooral te maken heeft met RA's = Radio Altimeters, hoogtemeters dus. Ik zal het eens even uitzoeken welke systemen er nou precies onder zouden kunnen leiden en in welke fase van de vlucht dit zou zijn.
[
Voor 7% gewijzigd door
Double-X-L op 17-04-2004 01:42
. Reden: krijg die dubbele quote niet verandert.......sorry ]