Toon posts:

X afsluiten om Nvidia drivers te installeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een tijdje draai ik Red Hat 9 (helemaal origineel van CD). Hierop wil ik mijn videokaartdrivers installeren voor mijn videokaart (MSI GeForce 4 Ti 4200). Ik heb een Ilyama AS4314UT monitor. Deze staat ingesteld op 1280x1024 en 24 dpp.

Ik heb al verscheidene pogingen gedaan om deze drivers te installeren. Nu krijg ik een error dat ik een X server heb draaien. Nu schakel ik deze uit (telinit 3) maar nu krijg ik zwart beeld en gebeurt er verder niets. De monitor springt in stand-by stand. Het enige wat rest is de pc lompweg resetten.

Bij Debian en Knoppix was dit een peuleschil, hierbij lukte het wel op bovengenoemde methode. Hoe kan ik nu mijn drivers installeren?

• Insanergy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-11-2025
probeer eens ctrl - alt - F1 als je in dat zwarte scherm zit

But I thought YOU did the backups...

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Gewoon debian blijven draaien :)

Even met ssh inloggen en dan je drivers installeren.

Vervolgens X weer starten.

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Verwijderd

Topicstarter
active2 schreef op 13 april 2004 @ 17:19:
Gewoon debian blijven draaien :)

Even met ssh inloggen en dan je drivers installeren.

Vervolgens X weer starten.
Dit is geen optie. Ik heb nu een schoon Red Hat systeem draaien. Htelijkt me toch echt mogelijk dat ik deze normaal kan installeren zonder over te stappen op een anders besturingssysteem.

• G F0rce 1
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-03-2015
Misschien dat dit je wat helpt.

I feel absolutely clean inside, and there is nothing but pure euphoria. - Alexander Shulgin

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-01 22:51
Insanergy schreef op 13 april 2004 @ 17:18:
probeer eens ctrl - alt - F1 als je in dat zwarte scherm zit
Dat gaat iig niet werken, X draait namelijk nogsteeds als je dat doet.

Een 'init 3' zou moeten werken. Bij mij gaat het beeld ook wel eens vaag doen, maar ff op enter drukken lost dat meestal wel op.
Anders zou je in /etc/inittab kunnen instellen dat X niet meestart bij het booten. Dan je NVidia drivers installeren en X weer mee laten starten. Je moet dan ff een # zetten voor de regel 'x:5:respawn:/etc/X11/prefdm -nodaemon' zodat dit commentaar wordt en X niet meer mee start. Dan kan je op de console inloggen en je drivers installeren, # weer weghalen en klaar is kees :)

[ Voor 27% gewijzigd door Mac_Cain13 op 13-04-2004 17:28 . Reden: Eigenwijze verstuur knop :( ]

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:05

SambalBij

We're all MAD here

Mac_Cain13 schreef op 13 april 2004 @ 17:24:
Anders zou je in /etc/inittab kunnen instellen dat X niet meestart bij het booten. Dan je NVidia drivers installeren en X weer mee laten starten. Je moet dan ff een # zetten voor de regel 'x:5:respawn:/etc/X11/prefdm -nodaemon'
Beetje overdreven :)
Die runlevels zijn er niet voor niets. Gewoon bij het opstarten van de PC bij de Grub/Lilo prompt '3' als bootoptie meegeven zodat Redhat opstart naar runlevel 3, en dus zonder X

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Mjah of gewoon gdm (het proces dat bij de meeste Gnome-based distro's het X gedeelte regelt) even stoppen door een gdm-stop, een /etc/init.d/gdm stop of een killall gdm. Even kijken wat er werkt voor jou.

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-02 17:44

Robtimus

me Robtimus no like you

Ctrl-Alt-BS ook al geprobeerd?

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-01 22:51
Operations schreef op 13 april 2004 @ 17:37:
[...]

Die runlevels zijn er niet voor niets. Gewoon bij het opstarten van de PC bij de Grub/Lilo prompt '3' als bootoptie meegeven zodat Redhat opstart naar runlevel 3, en dus zonder X
Is idd een btje overkill, maar jah als je niet fatsoenlijk naar runlevel 3 kan moet je wel. Ik ging er eigenlijk vanuit dat als het via 'init 3' niet wilde het ook niet zou gaan via de bootloader, maar das natuurlijk een btje overhaaste conclusie.
IceManX schreef op 13 april 2004 @ 20:18:
Ctrl-Alt-BS ook al geprobeerd?
Dan zal X (of iig GDM) zichzelf weer starten. De respawn optie staat niet voor niets aan :P

Met gdm-stop zoals wzzrd zegt zou wel moeten werken. Ik zou idd eerst ff met gdm-stop en via de bootloader proberen voor je in de inittab en dergelijke gaat rommelen. Daarmee zou het idd al moeten lukken.
edit:
@Max_Kool hieronder: Dat werkte dus nou juist niet :o

[ Voor 9% gewijzigd door Mac_Cain13 op 13-04-2004 20:44 . Reden: Lees de TS! ]

Verwijderd

Gewoon in een terminal telinit 3 intypen (en waarschijnlijk moet je daar root voor zijn).

Vwala!

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2004 20:45 ]

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Mac_Cain13 schreef op 13 april 2004 @ 20:37:
Dan zal X (of iig GDM) zichzelf weer starten. De respawn optie staat niet voor niets aan :P
Aha. Ik start zelden op met X, ik heb liever runlevel 3. Daarin werkt een Ctrl-Alt-BS wel goed.

More than meets the eye
system specs

Verwijderd

IceManX schreef op 13 april 2004 @ 21:10:
[...]
Aha. Ik start zelden op met X, ik heb liever runlevel 3. Daarin werkt een Ctrl-Alt-BS wel goed.
Op runlevel 3 (we bedoelen toch runlevel 3=multiuser, networking en alle services muv. X-server running?) heb je geen X-server draaien, dus kun je deze ook niet afsluiten CTRL-ALT-BS. :?

CTRL-ALT-BS veroorzaakt trouwens een herstart van de X-server, met als gevolg dat je als gebruiker weer op de gdm/kdm/xdm prompt staat om in te loggen.

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 21:16:
[...]

Op runlevel 3 (we bedoelen toch runlevel 3=multiuser, networking en alle services muv. X-server running?) heb je geen X-server draaien, dus kun je deze ook niet afsluiten CTRL-ALT-BS. :?

CTRL-ALT-BS veroorzaakt trouwens een herstart van de X-server, met als gevolg dat je als gebruiker weer op de gdm/kdm/xdm prompt staat om in te loggen.
Ooit gehoord van het startx commando? CTRL-ALT-BS werkt wel, als je niet in runlevel 5 zit blijkbaar. Bij mij (RedHat 7.3+, start in runlevel 3, start X dmv startx) werkt het goed hoor.

More than meets the eye
system specs

Verwijderd

Los van het feit dat we de problemen van de TS niet echt aan het oplossen zijn, zie ik niet in wat er fijner is aan een machine op runlevel 3 waavan je vervolgens met de hand startx hebt gegeven om een grafische omgeving te krijgen tov. een pc'tje dat runlevel 5 draait. Want daar heb je het toch over?

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Omdat ik niet altijd in X zit? Ook veel dingen in een TTY doe?
En ALS ik dan eens naar X wil, DAN run ik startx.

Genoeg offtopic, proberen de TS weer te helpen nu! (ik weet de oplossing trouwens niet, sorry)

More than meets the eye
system specs

Verwijderd

OK, let's make ik simpel:

- Doe CTRL-ALT-F1
- Log in met de root-account
- Zodra je ingelogd bent doe je telinit 3, en kun je beginnen met installeren.

Verwijderd

er zijn 2 manieren

of je gooit de file /tmp/X0.lock weg zodat je de check omzeilt (werk prima :)) maar dat is natuurlijk niet zo netjes

of je druk op ctrl-alt-f1; logt in als root, typ : init 3, run de installer pas je etc/X11/XFconfig file aan (zoals dat in de readme staat), typ: init 5 en voila een Nvidia splash screen.

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Jullie gaan er allemaal vanuit dat je runlevels zo geconfigureert zijn, dat dingen als 'init 3' en 'init 5' werken en je dus op een 'init 3' naar de console gaat. Voor iemand die een beginner is, is dat wellicht wat ondoorzichtig. Het lijkt mij daarom handiger die jongen uit te leggen waarom je dat doet en wat er dan gebeurt.
Tijdens een 'init 3' wordt het systeem in runlevel 3, meestal console mode, gezet. (mits dat zo geconfigt is, dus, hè. Er is niets, buiten een RFC'tje misschien, dat iemand verplicht te proggen dat een 'init 3' het systeem naar de console zet.) Eén van de processen die wordt uitgevoerd tijdens een 'init 3', is gdm-stop of iets vergelijkbaars (tenminste, als je in X en / of runlevel 5, zat daarvoor).

Het is daarom dus logischer om gewoon je X server tijdelijk te stoppen door middel van gdm-stop, killall gdm, of iets dat daar in RH voor wordt gebruikt dan om allerlei processen stil te leggen door naar runlevel 3 te gaan met 'init 3'. (gdm is namelijk niet het enige dat wordt gestopt op dat commando.)

Okay, TS, als je hier meer over wilt weten, kunnen de mensen die het opgerakeld hebben het vast goed uitleggen. Het is m.i. wel zo handig om standaard even uit te leggen wat je wilt dat iemand gaat doen, waarom dat is en wat er dan gebeurd.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:28

voodooless

Sound is no voodoo!

Probeer eens direct bij het booten level 2 of 3 te pakken. Bij lilo kun je gewoon "init 2" achter je opstartregel zetten, den dan kom je niet eens in de grafische mode en kun je de drivers gewoon installeren. Bij grub moet je ff de kernel parapeters aanpassen denk ik.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-02 18:05

DeMoN

Pastafari

CTRL + ALT + F12 -- killed imho X zonder em meteen te restarten.
killall XFree86
killall X

Dit is de grove manier die bij mij meestal wel werkt.
Maar zoals je kan zien staan er nu ook redelijk wat nette oplossingen hier.

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Operations schreef op 13 april 2004 @ 17:37:
[...]

Dit was de juiste oplossing, nu heb ik de Nvidia-drivers goed geinstalleerd. Na deze optie blijft de pc wel in runlevel 3, maar als je daarna strartx doet in root console, en vervolgens in /etc/inittab de regel bewerkt van runlevel en respawn weer naar 5 dan werkt het weer naar behoren.

Bedankt voor de vele reacties, Dit topic kan dicht wat mij betreft.
Pagina: 1