Overzicht ontwikkelmethodes (RUP, XML, .NET etc.)

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cerntje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-02 13:27
Ik ben op zoek naar een leuk overzicht waarin verschillende ontwikkelmethodes tegen elkaar uitgezet worden. Ik heb zo'n schema proberen te zoeken, maar die zijn moeilijk te vinden.

Uit dit schema wil ik dit overzichtelijk laten zien welke ontwikkelmethodes er zijn en welke voor- en nadelen deze hebben.

Als iemand weet waar zo'n schema te vinden... let me know :)

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-05 10:11

blizt

Wannabe-geek

Zoals vaak blijkt uit de PHP vs. ASP topics hier op GoT (en op andere fora) hangt 't vaak af van je doel... En, wat je zelf prettiger vindt etc. Iets specifieker zou dus leuk zijn ;)

United we stand, and divided we fall

Verwijderd

eeeuhm, ik snap de link RUP - XML niet.

volgens mij staat XML voor heel wat andere dingen dan RUP

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:32
XML en .NET zijn geen ontwikkelmethodes, dus ik begrijp het doel van dit topic niet echt?

https://fgheysels.github.io/

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

XML = taal waarin je data kan modeleren.

vb
code:
1
2
3
4
<persoon>
    <voornaam>Peter</voornaam>
    <achternaam>Veentjer</achternaam>
</persoon>

RUP = methodologie. Kijk verder naar XP (Extreme Programming), Waterval (gedsie), Agile Software Movement, Prince2, DSDM, UP etc.

.NET is een platform. Hierop kunnen programma`s draaien, die wegcompileren naar CIL (Common Intermediate Language). Er zijn verschillende talen voor het .NET platform zoals c# (lijkt veel op Java), c++, vb en die compileren allemaal weg naar dezelfde instructieset (CIL). Hierdoor is er 1 engine nodig die programma`s geschreven in verschillende talen kan draaien.

Zoals je ziet loop je dus appels met peren te vergelijken.

Waar heb je het overzicht voor nodig?

[ Voor 21% gewijzigd door Alarmnummer op 13-04-2004 21:31 ]

• dingstje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-01-2024
XML = taal waarin je data kan modeleren.
Hoe interpreteer jij modelleren? Ik interpreteer dat als 'vormgeven' en dat is net wat XML niet doet. Het slaat data op, onafhankelijk van hoe het zal weergegeven worden.

If you can't beat them, try harder

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

dingstje schreef op 13 april 2004 @ 23:03:
[...]
Hoe interpreteer jij modelleren? Ik interpreteer dat als 'vormgeven' en dat is net wat XML niet doet.
Dan moet je het anders interpreteren ;)

XML heeft idd niets te maken met iets visueels. Je kunt er data in opslaan en hoe dat er uit komt te zien is een 2e.

• Geodan
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2025
hier heb je een aantal links voor RUP. Je zou ook eens naar XP moeten kijken. eXtreme Programming. Dat is ook een goede proces.

http://www-106.ibm.com/de...rational/library/409.html
http://www.upedu.org/uped...pers/pdf/TP183_smproj.pdf
http://www.ifi.unizh.ch/g...03/16_Egli_RUP_Folien.pdf

Verwijderd

Kijk ook eens naar RAD(Rappid Application Development). Kan je erg snel applicaties zonder onnodige features mee ontwikkelen.

Verwijderd

Prince2 is geen ontwikkel methode maar een project management methode.

• AikiNemesis
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-04 21:13
Verwijderd schreef op 14 april 2004 @ 13:20:
Kijk ook eens naar RAD(Rappid Application Development). Kan je erg snel applicaties zonder onnodige features mee ontwikkelen.
Dan heb je natuurlijk ook nog een aantal varianten hierop:

IAD: Iteratieve of incremental application development is de snelle systeemontwikkelmethode zoals die door Cap Gemini wordt beschreven.

JAD: Joint application development zoals beschreven door Woods en Silver is niet echt een systeemontwikkelmethode in de zin dat deze beschrijft hoe men een systeem ontwikkelt vanaf eerste idee tot ingebruikname. Jad is meer een filosofie over de gezamenlijke inspanning van een team om te komen tot besluiten aangaande verschillende aspecten van de systeemontwikkeling. Het is gestructureerd rond een workshop (een jad-sessie), waar men samenkomt om te werken en om besluiten te nemen

MAD: 'Model-based application development' is te zien als een vorm van rad, waarbij echter sterk de nadruk ligt op modelleren, en waarbij systemen vanuit een modelmatige 'gepopuleerde repository' gegenereerd moeten kunnen worden. De toepassing is nog niet wijd verbreid en is te zien als een, wellicht wat theoretische, aanvulling op de eerder genoemde methoden.

Boudoir Art Studio -https://www.boudoirartstudio.nl/

Verwijderd

Op de volgende link worden vier ontwikkelmethoden vergeleken(RUP,XP,DSDM,IAD)

Vier ontwikkelmethoden

Misschien dat je hier wat aan hebt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 10:31:
Op de volgende link worden vier ontwikkelmethoden vergeleken(RUP,XP,DSDM,IAD)

Vier ontwikkelmethoden

Misschien dat je hier wat aan hebt.
Dit document is zeer interessant als je in ontwikkel methode wil verdiepen (toevallig kende ik dit document al). Ben nu zelf ook bezig met een onderzoek naar verschillende ontwikkel methode.

Kent iemand nog meer van zulke documenten?
Pagina: 1