Toon posts:

[XP] Blijvende BSOD (IRQL..) na format en nieuwe hardware

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben werkelijk alle wanhoop nabij..
Ik heb de laatste weken/maanden enorm veel last van één bepaalde BSOD. Namelijk die van IRQL_NOT_EQUAL_OR_LESS.
En die is 9/10 keren gekoppeld aan het bestand NDIS.SYS
Na onderzoek in de BSOD Guide en talrijke microsoft websites lijkt het dus echt wel een driver probleem te zijn..
Maar zelfs na format en andere drivers bots ik op hetzelfde probleem :(

Ik sukkel hier al talloze weken mee en heb al enorm veel informatie proberen te vergaren over deze BSOD. Soms blijf hij een aantal weken weg, maar dan opeens is hij er weer.
Ik kan echt niet koppelen aan wat het ligt, mijn computer is als volgt opgesteld:

- Gigabit moederbord
(vroeger had ik een asus, maar na vele BSOD's gehad te hebben, ook die van IRQL, bleek dat moederbord naar de vaantjes te zijn, dus heb ik een nieuwe moeten kopen, deze gigabit dus. Dit moederbord heb ik onlangs ook weer binnnengedaan omdat ik dacht dat hij weer kapot was, maar er bleek dus niks aan te zijn..)
- AMD Athlox XP 2200+
- 512MB DDR / PC2700 Apacer
- Windows XP +Service Pack 1a
- Om te connecteren met internet heb ik een USB Ethernet Adapter van Telenet (mijn ISP uit België)
- Connecteren met het locale netwerk hier thuis doe ik via een Onboard kaartje..

Na al mijn zoektochten heb ik enkele conclusies genomen. Hij geeft die fout omdat er iets met een netwerkdriver, ik heb echter al alles geprobeerd:
- ik heb nieuwe drivers geprobeerd voor die adapter,
- ik heb nieuwe drivers geprobeerd voor die onboard,
- ik heb geformateerd,
- ik heb nieuwe bios geinstalleerd,
- ik heb de allerlaatste updates van windows XP geinstalleerd

Met SP1 of zonder maakt niks uit want dat bleef diezelfde fout geven.
Ik heb ook nog een andere netwerkkaart geinstalleerd en via die internet proberen te configureren, maar dat lukte dus niet.
Netwerk via die kaart lukt dan wel weer..
Internet via de onboard kon ik ook niet met succes configureren, enkel als ik Internet laat komen via die USB Ethernet adapter leek internet te werken..

Maar als ik opstarte zonder die USB Ethernet adapter leek ik minder, tot heel zelden die error te krijgen, dus vermoed ik dat het iets is met die adapter..
Maar wat kan het zijn, oude en nieuwere drivers helpen niet..
Nieuw moederbord ook niet..
En het ligt ook niet aan die Adapter, want als ik hem op men laptop of backup PC aansluit dan gaat dat zonder problemen.. Ook met XP.
Zelfs een format hielp niet.

Ook nog iets bizars, vaak (niet elke keer) nadat ik die BSOD krijg en ik drukte op de reset knop, dan gaf ie een error tijdens het opstarten. Hij kon dus niet booten van het OS.
Eerst dacht ik dat een format dit wel ging oplossen, maar zelfs na format kreeg ik dit.
Ik heb dan via een site gezien dat dit kon opgelost worden door in de repair console te gaan e ndaar FIXBOOT, FIXMBR en CHKDSK /R te doen.
Wanneer ik deze drie in deze volgorde doe dan kan ik weer booten van men XP, het duurt echter niet lang tot ik weer die BSOD heb en het zooitje weer opnieuw mag doen..

Als ik inlog in XP dan starten enkele tooltjes op zoals DU Meter en 3 mIRC's, maar voor de rest niks erg belangrijks. Het probleem lijkt zich voor te doen wanneer er een programma connectie wil maken met Internet. Ik zie dus mijn mIRC connecteren naar het netwerk, join enkele channels en dan krijg ik die BSOD.

Tijdens mijn zoektochten om uitleg naar die specifieke error, heb ik ook meer informatie opgezocht over die IRQ adressen. Aangezien ik een 3/4 tal 'dingen' op hetzelfde IRQ adres zag, meende ik dat dat het probleem was, ik heb dan eens al die USB drivers proberen te wissen en opnieuw te installeren, maar ook dit hielp niet.

3 weken geleden dacht ik dat ik eindelijk de oplossing gevonden had en dat het lag aan de driver versie van die USB Ethernet Adapter, maar ik had te vroeg gejuicht. Enkele dagen later had ik er weer last van.
Deze post lijkt ondertussen misschien als een warboel, maar het komt er op neer dat ik ten einde raad ben, en als jullie nog ideeën hebben of een oplossing voor dit probleem dat jullie het hier posten.

Ik zie niet in wat het probleem precies kan zijn, en hoe ik het precies kan oplossen want telkens ik denk dat het opgelost is komt het terug.

Btw, oplossingen zoals 'installeer linux/windows 2000' zijn geen oplossing voor mij. Ik weet dat dat een alternatief is, maar ik zou graag een echte oplossing vinden op dit probleem.
Hopelijk krijg ik enkele reacties hierop en verdwijnt dit topic niet onderaan de lijst.

Alvast bedankt.

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:04
Ik zie wel, dat je hard bezig bent geweest met het verhelpen van het probleem mbt je onboard netwerk kaart, maar is het geen optie, om een losse netwerk kaart in je systeem te hangen.
Een netwerk kaartje kost tegenwoordig ook helemaal niks meer. Ik heb ze al zien liggen voor € 3,- ( 10/100 Mbit kaartje )
Vervolgens je onboard kaart uitschakelen in je BIOS en in Windows.
Dan krijg je volgens mij het probleem niet meer mbt je onboard netwerkkaart en kun je gebruik maken van je netwerk thuis.

Misschien een simpele oplossing, maar ik hoop dat je er wat aan hebt

[ Voor 13% gewijzigd door nextware op 13-04-2004 16:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ook in me post staat heb ik dit reeds geprobeerd en ik krijg op geen enkele manier internet aan de praat.
Echt iets vaags maar dat wil maar niet lukken :s

Edit: atm nog ergere probjes :s
Na een chkdsk /r kan ie de hal.dll niet meer vinden en als ik via recovery console kijk blijkt nu opeens me windows map gewist te zijn :s
En via de recovery console kan ik me C: niet backuppen ofzo :s
Miserie.. :(

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2004 17:02 ]

• ginod
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05 11:19
komt waarschijnlijk omdat ze op MAC adres filteren. Je zou eventueel dat mac adres kunnen "clonen" op een ander netwerk device, en dan nog eens proberen. Misschien een incompatibileit van dat apparaat met jouw hardware ????

24/7: Legendary Club Sounds on http://tunein.com/radio/Lazer-Hot-Hits-s161805/

Verwijderd

Voor alle zekerheid :
1) test in ieder geval even het geheugen met memtest86; dit om uit te kunnen sluiten dat het geheugen problemen veroorzaakt.

1b) verder zou ik je harddisk ook verdenken. Test deze eens met een tooltje van de fabrikant om te zien of deze geen problemen heeft.

2) Ik neem aan dat je antivirus/firewall hebt draaien? (bijvoorbeeld mcafee/norton). Mijn ervaring is dat (vooral norton) dit soort problemen ook wel eens wil veroorzaken.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2004 17:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ginod, heb geen id waarover je het hebt maar het heeft vroeger altijd al gewerkt. Dus dat kan het niet zijn..

@moesasji, geheugen is getest met memtest en dat is het al niet.
En vroeger had ik nortons draaien ja, maar die ook verwijderd omdat ik vermoedde dat die de oorzaak konden zijn. Blijkbaar niet dus.

• AteZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:08
Ik heb dit soort problemen ook gehad met een moederbord met onboard kaart.

de drivers voor die kaart ondersteunden geen irq sharing. de oplossing was toen idd netwerkkaart uitschakelen in bios en een goede pci netwerkkaart inpluggen.

na een aantal maanden was er een goede driver uit en ging het wel goed.

ps. het kan ook gewoon een rotte netwerkkaart zijn. heb ik ook al eens meegemaakt. dan krijge je i.d.d. een BSOD als je netwerkverkeer genereerd.

[ Voor 20% gewijzigd door AteZ op 13-04-2004 17:13 ]

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

Verwijderd

Topicstarter
Waarom werkte het voorheen dan allemaal perfect?
Het is een nieuw moederbord dus kan het toch niet liggen aan die onboard die enkel gebruikt wordt voor LAN?

En die netwerkkaart lukt wel op andere PC's, die adapter ook :s
Echt zo bizar..
Pagina: 1