Toon posts:

ADSL-modem + router of all-in Speedtouch 510/510i

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Bij m'n vriendin thuis is er het plan om ADSL aan te schaffen (Direct ADSL). Daar bieden ze ook een mutiple ethernetmodem aan (modem met 4 poorts router met firewall --> Speedtouch 510/510i). Nu tijdelijk voor 69 euri als meerprijs op een gratis "gewoon" modem. Nu vroeg ik me af wat te doen?!

* Voor 69 euri het alles-in-een pakket te nemen
OF
* Voor het gewone modem te gaan icm een hardware router

Zijn er routers op de markt die voor minder dan 69 euri goed werk leveren --> graag incl. fatsoenlijke hardwarematige vuurmuur?! Is die Speedtouch 510/510i eigenlijk wat? En dan vooral de firewall?

Info Speedtouch 510/510i: http://www.speedtouch.com/pdf/datasheet510.pdf

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2004 15:48 . Reden: linkje datasheet ]

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 23:37

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Die 510i doet het bij mijn ouders iig prima, maar er zijn wel een aantal (oudere) types die soms problemen geven, geloof ik. (is via de search wel te vinden)

Het voordeel van een oplossing zonder exta router is wel dat je dus ondersteuning van de helpdesk (kpn) krijgt. Ik weet niet hoe handig jij (en je vriendin) zijn, maar mocht je er ooit problemen mee krijgen....

[ Voor 5% gewijzigd door Luxx op 13-04-2004 15:50 ]

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• bl33d
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-05 10:02

bl33d

I love the smell of Napalm..

Een Alcatel 510 v4 kost ongeveer 110 euro in de winkel. Dus reken maar uit. Dit ding werkt uitstekend en is simpel op te zetten. Firewall zit goed, alles mag eruit & niks erin :) Als je wilt kan je zelf de firewall rules veranderen in telnet.

Het is alleen afwegen of bij je vriendin thuis gebruik wordt gemaakt van meerdere PC's. Anders is een 1poorts adsl modem voldoende.

Zelf heb ik thuis de 510 v4 en ben niks anders dan tevreden over. Voor een meerprijs van 69 euro zou ik het zeker doen. Misschien ook toekomst gezien als je meerdere pc's wilt aansluiten is gewoon stekkertje erin en client pc op dhcp zetten & klaar..

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik ben niet al te onhandig met hard- en software, maar haar ouders wonen een behoorlijk eindje weg... dus bijvoorkeur iets dat onderhoudsvrij is... heeft (de firewall van) een router dan veel onderhoud nodig? Nog nooit met een hardware-firewall gewerkt namelijk, alleen softe varianten...
bl33d schreef op 13 april 2004 @ 15:59:
Het is alleen afwegen of bij je vriendin thuis gebruik wordt gemaakt van meerdere PC's. Anders is een 1poorts adsl modem voldoende.
Dat weet ik zeker...minimaal 2 stuks vast en soms een flaptop.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2004 16:02 ]

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 23:37

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Voor "rare" dingen die bijzondere poorten nodig hebben, en het opzetten van servers enzo, zal je even een poort open moeten zetten. Dit kan via de web-interface van de 510. Op zich is dat niet moeilijk (kan zelfs via Remote-admin als je die eenmaal geconfigureerd hebt), en kan "iedereen" dat. Overig onderhoud heb je normaal gesproken niet aan zo'n aparaat.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• bl33d
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-05 10:02

bl33d

I love the smell of Napalm..

Dan zou ik zeker voor een meerprijs van 69euro die 510 v4 nemen.

De ingebouwde firewall is vanuit fabriek onderhouds vrij. In de GUI kan je ook niks aan veranderen. Je kan uberhaupt niks aan de firewall veranderen. Deze staat wel standaard aan en geconfigureerd van alles uit, niks erin. Alle applicaties werken ook hiermee (msn file-send, etc.)

Tenzij je zo'n die-hard user bent die perse zelf zijn eigen rules wilt maken kan je het via telnet zelf doen.

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-05 18:59
In de ethernetmodem zit al een router ingebouwd. Je hoeft hier alleen maar een switch aan te hangen. En die kosten iets van € 25. Heb ik hier ook. Werkt perfect en vrijwel nooit problemen mee.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Afgelopen week mijn modem gekregen van KPN, de bestelde ethernetmodem was op, daarom voor niets een multimodem gekregen :D kun je ook proberen ;)
Beatman schreef op 13 april 2004 @ 16:10:
In de ethernetmodem zit al een router ingebouwd. Je hoeft hier alleen maar een switch aan te hangen. En die kosten iets van € 25. Heb ik hier ook. Werkt perfect en vrijwel nooit problemen mee.
Das idd precies t zelfde, dat was ook mijn bedoeling, maar ik heb die switch maar teruggebracht :D

[ Voor 58% gewijzigd door itsme op 13-04-2004 16:14 ]

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

Verwijderd

Topicstarter
Heb je dan niet weer het gekloot met interne ip's, wat anders door de router voor z'n rekening genomen wordt?! Of heb ik het nu helemaal mis?

En in die modem voor een enkele aansluiting daar zit neem ik aan geen firewall op... terwijl dat wel een prettige bijkomstigheid is...

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2004 16:18 ]

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-05 18:56
Nee niks aan de hand. Het multi-pc modem is niets meer dan een gewoon modem met ingebouwde switch. Heb 'm thuis ook en het ding is echt perfect. 1 keer alles naar wens instellen en draaien maar.

Roomba E5 te koop

• Beatman
  • Laatst online: 13-05 18:59
ip's heb je geen last van, van dat regelt de modem/router, de multipc modem is exact hetzelfde, alleen zit daar al een switch in gebouwd, En moet je bij de ethernetmodem zelf nog een switch kopen.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Verwijderd

Topicstarter
Dan klinkt een losse switch kopen als een voordeliger idee... die dingen hebben ze vanaf een eurotje of 15...

Jullie beweren dus dat in dat gewone modem ook een hardwarematige firewall zit?

• StaticZ
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 16:24:
Dan klinkt een losse switch kopen als een voordeliger idee... die dingen hebben ze vanaf een eurotje of 15...

Jullie beweren dus dat in dat gewone modem ook een hardwarematige firewall zit?
Ja die is excact hetzelfde alleen is er maar 1 poortje aanwezig.
Deze knoop je dus aan een switch/hub whatever en klaar ben je !

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 09:14
Speedtouch 510v4 en dan de nieuwe versie is een goed product. Degelijke firewall, goede webinterface en telnet toegang. Verder biedt thomson/alcatel goede ondersteuning. Wel zijn er series van die modems bekend die na een jaar overleden, dit ging gepaard met een pieptoon.

Als je voor de 510 kiest zou ik de 1poorts versie doen, kan je er zelf een switch bijkopen.

Verwijderd

Ik ben niet zo gek op die alcatel speedtouch apparaten...

Heb er zelf een gehad, maar die "liep constant vast" Moest ik het hele ding weer resetten. Verder heb ik meerdere mensen gehoord die niet tevreden waren over de speedtouch.

• lobotm
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-03 20:55
vergeleken met die ouwe speedtouch 330 zijn ze een stuk beter.

alleen je moet ze niet op een subwoofer leggen :)

al is je hardware nog zo snel de software achterhaald hem wel

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Wil zelf ook die router halen met een Wanadoo Lite abonnement. Jammer genoeg moet ik er daar wel 100eurie voor betalen :'( Gezien dat de meeste reacties wel positief waren heb ik toch maar voor deze router gekozen. Heb ook absoluut geen verstand van routers en dergelijke. Heb wel verstand van andere onderdelen in de computer >:)

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Verwijderd

BvK P4 schreef op 13 april 2004 @ 22:11:
Wil zelf ook die router halen met een Wanadoo Lite abonnement. Jammer genoeg moet ik er daar wel 100eurie voor betalen :'( Gezien dat de meeste reacties wel positief waren heb ik toch maar voor deze router gekozen. Heb ook absoluut geen verstand van routers en dergelijke. Heb wel verstand van andere onderdelen in de computer >:)
ehm, toevallig heb ik ook net wanadoo lite besteld, en ik kreeg hem gratis. betaal ook geen aansluitkosten. zie ook de pop-up op www.wanadoo.nl

als ik jouw was zou ik ff een belletje plegen :)

Verwijderd

Topicstarter
Okay dan wordt het een modem/router van Speedtouch zonder de ingebouwde switch en dan schaf ik een losse switch aan van een eurotje of 20... en dan aan de gang met interne ip's neem ik aan...?!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 09:14
Verwijderd schreef op 14 april 2004 @ 09:30:
Okay dan wordt het een modem/router van Speedtouch zonder de ingebouwde switch en dan schaf ik een losse switch aan van een eurotje of 20... en dan aan de gang met interne ip's neem ik aan...?!
Gaat automatisch, gewoon computers aan switch hangen, speedtouch aan switch, en DHCP instellen. Kind kan de was doen. :)

• JvS
  • Laatst online: 21:53

JvS

Ik heb hem zelf ook

MetHod schreef op 14 april 2004 @ 09:44:
[...]

Gaat automatisch, gewoon computers aan switch hangen, speedtouch aan switch, en DHCP instellen. Kind kan de was doen. :)
kleine opmerking: Alle pc's gewoon op de switch hangen, één keer de modem configureren en de tcp/ip van de rest van de PC's op "automatisch" zetten en je bent met alle pc's online :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

JvS schreef op 14 april 2004 @ 10:53:
[...]

kleine opmerking: Alle pc's gewoon op de switch hangen, één keer de modem configureren en de tcp/ip van de rest van de PC's op "automatisch" zetten en je bent met alle pc's online :).
offtopic:
waarom eigenlijk? alle andere routers die ik ken staan out-of-the-box op dhcp, maar die speedtouch is zonder KPN-cd niet aan de praat te krijgen

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

dat is omdat kpn-adsl met een gebruikersnaam en wachtwoord, pppoa/vc-mux werken en geen auto-sensing voor vpi/vci instellingen hebben. Als je het modem koopt staat het standaard op bridging en met de cdrom stel je hem in als router en vertel je 'm even dat-ie met pppoa moet inloggen met jouw username en password. Nog een ervenis van vroeger denk ik.

Die speedtouch is zonder kpn cd overigens ook prima in te stellen hoor :). Gewoon met "easy setup" op de modempagina pppoa/8.48/username&pass invullen en je bent ermee online :).

[ Voor 21% gewijzigd door JvS op 14-04-2004 10:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden bij het aanleggen? *jaja erg open vraag... ik hou er zelf ook niet zo van* :X

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja, lees gewoon de handleiding, daar staat precies in hoe het moet en let goed op als je de splitter aansluit, het ontwerp is namelijk onlogisch, verder is het tamelijk n00b-proof

Verwijderd

Topicstarter
Prettig onderschrift JvS ;)

• MrLurch
  • Laatst online: 08-06-2025

MrLurch

Can't find the any key

MetHod schreef op 13 april 2004 @ 16:27:
Speedtouch 510v4 en dan de nieuwe versie is een goed product. Degelijke firewall, goede webinterface en telnet toegang. Verder biedt thomson/alcatel goede ondersteuning. Wel zijn er series van die modems bekend die na een jaar overleden, dit ging gepaard met een pieptoon.

Als je voor de 510 kiest zou ik de 1poorts versie doen, kan je er zelf een switch bijkopen.
Ik had dus ook last van die pieptoon en had geen garantie meer. Toen heb ik dat ding eens opengeschroefd en zag ik dat er bij 2 condensators bruin spul uit kwam. Nadat ik die had vervangen heb ik geen last meer van die pieptoon. :)

Er zijn 3 soorten mensen: mensen die kunnen tellen en mensen die niet kunnen tellen!

Verwijderd

JvS schreef op 14 april 2004 @ 10:58:
dat is omdat kpn-adsl met een gebruikersnaam en wachtwoord, pppoa/vc-mux werken en geen auto-sensing voor vpi/vci instellingen hebben. Als je het modem koopt staat het standaard op bridging en met de cdrom stel je hem in als router en vertel je 'm even dat-ie met pppoa moet inloggen met jouw username en password. Nog een ervenis van vroeger denk ik.

Die speedtouch is zonder kpn cd overigens ook prima in te stellen hoor :). Gewoon met "easy setup" op de modempagina pppoa/8.48/username&pass invullen en je bent ermee online :).
sure, maar dat bedoel ik niet, ik bedoel gezien vanuit het internet netwerk.

meeste routers: stekker in stopcontact, netwerkkabel naar computer, computer vindt dhcp server.
speedtouch: stekker in stopcontact, netwerkkabel naar computer, computer vindt niets, cdrom draaien, computer vindt router :P
Pagina: 1