Toon posts:

ASUS A7V8X-X + PC2700 / 3200

Pagina: 1
Acties:
  • 213 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs het volgende gekocht:

ASUS A7V8X-X Mobo
AMD XP2600+ (333 FSB)
512 MB PC3200 geheugen
ASUS Radeon 9600 XT

Alles geinstalleerd, maar ik heb problemen met het geheugen.
Het blijkt (stom van mezelf) dat het mobo met processors die op 333 FSB draaien enkel en alleen PC2700 geheugen accepteert.
Bij PC3200 klokt hij zichzelf niet terug naar 333, maar start de computer niet op. Ook in de bios lijk ik dit niet te kunnen veranderen.
Mijn PC draait nu met 2x 256 MB PC2100 (corsair) @ 333 en om een of andere reden loopt dat geheel stabiel.

Het PC3200 geheugen kan ik omruilen, maar de winkel waar ik het kocht liet me weten dat het toch zou moeten werken.

Nu heb ik drie vragen;
1) Is het mogelijk om toch dit PC3200 geheugen te draaien op 333 FSB?
2) Zo ja, kan ik het dan ook in combinatie draaien met mijn PC2100 geheugen?
3) Als ik het geheugen omruil naar PC2700, kan ik dit dan samen met mijn PC2100 geheugen op 333 FSB draaien? Het loopt nu immers ook stabiel.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

1) Dat is in principe mogelijk, zie ook de FAQ van dit subforum onder "Kan ik het geheugen op een lagere snelheid draaien?". Jouw probleem ligt wellicht ergens anders.
2) In principe wel, zie wederom de FAQ.
3) Zie 2) :)

Welk PC3200 geheugen heb je precies? Er zijn meerdere merken/types B)
Bij PC3200 klokt hij zichzelf niet terug naar 333, maar start de computer niet op. Ook in de bios lijk ik dit niet te kunnen veranderen.
Wat bedoel je met "start de computer niet op"? Je komt immers wel in de BIOS? Bedoel je dat Windows niet doorstart? Je kunt de geheugensnelheid in principe wel manueel wijzigen. Raadpleeg de handleiding van je moederbord :)

[ Voor 39% gewijzigd door BalusC op 13-04-2004 14:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de FAQ doorgelezen en natuurlijk mijn boekje van het moederbord.
Ik lees in de specs dat mijn mobo PC1600, 2100, 2700 en 3200 ondersteunt.

Vervolgens lees ik bij de CPU dat hij met een processor met een 333 FSB enkel en alleen PC2700 geheugen accepteert.
Mijn probleem is dat ik niet weet of het mogelijk is om dit geheugen handmatig terug te klokken (en hoe ik dit moet doen).

Het niet opstarten was nogal vaag omschreven idd:
Hij start op, komt bij het scherm waar ik de bios in kan gaan, wil verder gaan, reset.

Geheugen moet in principe backward compatible zijn, maar het lijkt erop dat dit op mijn mobo met genoemde processor niet mogelijk is.
Ik vroeg me dus af of hier een work-around voor is. Aangezien tot zover mijn kennis ophoudt, maakte ik hier een topic.
Wie weet leest iemand dit met hetzelfde mobo+processor+geheugen waarbij het wel werkt.

EDIT: OEM 512 MB DDR PC3200 Simpletech

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2004 14:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog verder gezocht hier en ik heb al enkele PC's gezien met mijn mobo, 512 MB PC3200 geheugen en een AMD Athlon XP die op 333 FSB loopt.

Hoe krijg ik dit in hemelsnaam aan de praat? :)

Verder een extra vraag:
Ik heb bij MyCom een XP2600+ gekocht die op 2.08 Ghz zou moeten draaien.
Ik haal op 333 FSB echter de 1900+. Met AIDA32 lees ik dat mijn proc aangeduid wordt als een Athlon XP2500+ Barton.
De CPUID geeft hij wel een 2600+ aan.

Ik raak zo langzaam maar zeker steeds verwarder. Ik raak wel overtuigd dat mijn systeem moet kunnen lopen met PC3200 geheugen.
Uit Balus zijn server (CPU types) zie ik dat er 2600's zijn die op een multiplier van 11.5 en 12.5 lopen. 12.5 geeft wel de beloofde 2.08 Ghz. Misschien dat ik dit handmatig in dien te stellen?

EDIT: Dankzij je CPU lijst weet ik het nu zeker BalusC.
AIDA32 geeft ook aan dat ik 128 L1 cache heb en 512 L2 Cache. Dit met een snelheid van 1917 Mhz komt neer op een XP2600+ Barton processor ipv een Athlon XP2600+ T'bred-B/333 (6-8-1/2)
Sowieso dus even terug naar MyCom, aangezien ik een XP2600+ met 2.08 Ghz gekocht heb. :)

Dat is dus een probleem verholpen; maar waarom draait mijn PC3200 geheugen maar niet... :)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2004 15:55 ]

Verwijderd

Ik heb echt een hekel aan zon'n moederbord met beperkingen, in het boekje van het moederbord staat dat een CPU met FSB 333MHz alleen werkt met DDR 333 geheugen.

Er staat niets bij over terugwaartse compatibiliteit.

• DanceTrend
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-05 14:34

DanceTrend

w0ei

Ehh ja, ik heb ook een Asus A7V8X-X en ook een AMD Athlon XP 2600+ en ook (merkloos) PC3200 geheugen (1 reepje) en ik heb nergens last van :?

In bios geeft ie wel een of andere waarschuwing over het draaien van geheugen @ 400 mhz, maar dat slaat volgens mij op het feit dat maar 1 van de 3 slots die snelheid ondersteunt (ofzo)..

Bij mij klokt ie t geheugen dus gewoon trug..

• DanceTrend

DanceTrend

w0ei

Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 15:50:
EDIT: Dankzij je CPU lijst weet ik het nu zeker BalusC.
AIDA32 geeft ook aan dat ik 128 L1 cache heb en 512 L2 Cache. Dit met een snelheid van 1917 Mhz komt neer op een XP2600+ Barton processor ipv een Athlon XP2600+ T'bred-B/333 (6-8-1/2)
Sowieso dus even terug naar MyCom, aangezien ik een XP2600+ met 2.08 Ghz gekocht heb. :)

Dat is dus een probleem verholpen; maar waarom draait mijn PC3200 geheugen maar niet... :)
Dat hoef je niet persé te doen, aangezien de Barton meer cache heeft (alleen iets minder snelheid dus).. Ik meen dat dit verschil (tussen de T´bred en Barton) dus te verwaarlozen is.. Ik zou iig de Barton houden als ik jou was :)

Verwijderd

Topicstarter
DanceTrend schreef op 13 april 2004 @ 16:12:
Ehh ja, ik heb ook een Asus A7V8X-X en ook een AMD Athlon XP 2600+ en ook (merkloos) PC3200 geheugen (1 reepje) en ik heb nergens last van :?

In bios geeft ie wel een of andere waarschuwing over het draaien van geheugen @ 400 mhz, maar dat slaat volgens mij op het feit dat maar 1 van de 3 slots die snelheid ondersteunt (ofzo)..

Bij mij klokt ie t geheugen dus gewoon trug..
Het zou misschien de voeding bij mij kunnen zijn? 300W slechts.
Ik neem aan dat je je geheugen in DDR1 hebt zitten? In je BIOS, staat je geheugen op auto, 400 of 333?

Het moet dus iig wel kunnen... Voedingsprobleem is mijn laatste ideetje. Als dit volslagen onzin is hoor ik het vast wel. :P

Overigens; je hebt gelijk met het niet ruilen van de proc. ;) Ik heb wat zoekwerk gedaan hier en kom tot de conclusie dat voor mijn PC doeleinden (gamen bijv) de Barton beter lijkt te zijn. Wel bedankt dat je me er even op wees. :)

EDIT: Dancetrend, heb je de laatste biosupdate draaien, of een andere versie? Mocht je kunnen / willen hoor ik graag je versie.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2004 16:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 16:08:
Ik heb echt een hekel aan zon'n moederbord met beperkingen, in het boekje van het moederbord staat dat een CPU met FSB 333MHz alleen werkt met DDR 333 geheugen.

Er staat niets bij over terugwaartse compatibiliteit.
Heb je gelijk in, maar die compatibiliteit moet er zijn vanwege systemen met idem specs die wel lopen. Zie ook dancetrend hierboven.

• DanceTrend

DanceTrend

w0ei

Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 16:20:
[...]

Het zou misschien de voeding bij mij kunnen zijn? 300W slechts.
Ik neem aan dat je je geheugen in DDR1 hebt zitten? In je BIOS, staat je geheugen op auto, 400 of 333?

Het moet dus iig wel kunnen... Voedingsprobleem is mijn laatste ideetje. Als dit volslagen onzin is hoor ik het vast wel. :P

Overigens; je hebt gelijk met het niet ruilen van de proc. ;) Ik heb wat zoekwerk gedaan hier en kom tot de conclusie dat voor mijn PC doeleinden (gamen bijv) de Barton beter lijkt te zijn. Wel bedankt dat je me er even op wees. :)

EDIT: Dancetrend, heb je de laatste biosupdate draaien, of een andere versie? Mocht je kunnen / willen hoor ik graag je versie.
- Ik heb 350 watt voeding, maar het lijkt me heel sterk dat het daar aan ligt.. Maar ALS je evt. een zwaardere voeding kan proberen zou ik dat gewoon eens proberen.. In het begin had ik een prutmerk 350 watt voeding.. Mn PC crashte wel veel maar hij deed het iig wel..
Overigens is 300 watt voor zo'n systeem uberhaupt te weinig denk ik.. Stel dat ie het wel doet binnenkort dan zul je dat wel merken :P Tenzij je misschien een goed merk hebt.. Zoniet, zorg dan zoiezo voor een andere voeding :) (goed merk is echt aan te raden)

- Ik heb de instelling in bios op 333 gezet, maar op auto werkt het ook. Ik kan m niet op 400 zetten.. (333 FSB he)

- En ja ik heb de laatste bios versie draaien, maar heb zelf geupdate, en voor die updates deed ie het ook prima..

Verwijderd

Topicstarter
Die voeding is nu inderdaad niet meer toereikend. :)
Heb het al gemerkt met Farcry. Steeds vastlopers.
Heb nu mn AGP op 4x gezet en dan loopt de boel stabiel @ high settings.

Ik ga het nogmaals proberen, wie weet dat het nu wel lukt. Bedankt voor de hulp. :)

Die nieuwe voeding (en case) komt er iig sowieso binnenkort aan.

EDIT: Het is gelukt :*)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2004 16:51 ]

• DanceTrend

DanceTrend

w0ei

Wat is gelukt? :P

Nieuwe voeding of geheugen @ 333?

Verwijderd

Topicstarter
Geheugen :)
Om een of andere reden werkte het nu meteen. Ik ga er voorlopig vanuit dat het komt omdat ik nu mijn AGP op 4x ipv 8x heb gezet.

Met een nieuwe, betere voeding ga ik dit terug zetten. Voorlopig laat ik wel wat snelheid vallen in ruil voor stabiliteit. :)

• Pozo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-08 20:10
Ok niet echt heel zinvolle toevoeging misschien, maar bij mij werkt het zonder problemen.

Heb ook jouw moederbord dus met 2x 512 Mb PC3200 geheugen, 300 watt voeding.

Commodore 64 = tha bomb

Pagina: 1