Toon posts:

Celeron 900: 88 graden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een PC waar iets mee aan de hand is. Zodra ik em (koud) opstart zegt de bios al dat de proc 88 graden is! :? Celcius dus, niet Fahrenheit. Schommelt tussen 86 en 95 graden.

Hierdoor komt er een constante piep uit de speaker en wordt het systeem erg traag, gamen en films kijken lukt niet meer. :'(

Asus PC Probe zegt ook dat de proc te heet is, maar 55 graden en zakt dan redelijk snel naar normale waarden:37 ongeveer. Als ik voel, is de processor gewoon koel. Mobo-temp is wel altijd goed, proc niet overgeklokt.

Is mijn proc nu kapot of het mobo?? :/ of alleen de sensor, en hoe kan ik die uitschakelen?

specs: Asus Tua266
Celeron 900@900

Verwijderd

Duidelijk geval van niets aan de hand!

Ik ben niet erg bekend met Asus Probe, maar ik vermoed dat je het in de Bios uit kunt zetten. Als jij je vingers niet verbrand aan de processor is er echt niets aan de hand. 55 graden is niet extreem heet.

Dat je pc traag is kan aan van alles liggen! Je zult dus wat meer specs moeten posten voordat je daar een zinnige opmerking over kunt verwachten. Zaken als geheugen, HD, en de toepassingen waarmee je werkt zijn natuurlijik belangrijk.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer op z'n minst een BIOS update (check wel de revision history of er geen gerelateerde problemen zijn gefixt) en neem ook eens de FAQ van dit subforum door onder "Hoe warm mag mijn CPU worden?". Een te hete CPU + lauwe koeler kan ook wijzen op een slecht gemonteerde koeler namelijk :)

Je kunt de temperatuursensor over het algemeen niet uitschakelen, maar je kunt gewoonlijk wel in de BIOS de temperatuur aanpassen waarbij de BIOS alarm moet geven B)

[ Voor 11% gewijzigd door BalusC op 13-04-2004 13:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn geen BIOS-updates, had ik al gecheckt. De heatsink is ook niet verkeerd bevestigd, zit allemaal goed. Er is echt iets mis met de sensor, want als de PC lang uit heeft gestaan en dus koel is, piept ie ook in het begin.

verdere specs voor de volledigheid:
2x 512 mb PC2100 (geen merk)
Asus Geforce2 MX400
WD 80 GB 7200rpm

Voeding is ok, geen rare waarden.
Ik heb de error message uitgeschakeld, zodat ie in ieder geval doorstart want er is niks aan de hand, maar door dit probleem is ie echt een stuk trager.

Is er iemand die dit ook eens heeft gehad? En waar zit de temp sensor van de processor eigenlijk?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2004 13:38 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Stuk trager :? Verklaar eens :)

edit:
Of bedoel je hetzelfde als in je startpost?
Hierdoor komt er een constante piep uit de speaker en wordt het systeem erg traag, gamen en films kijken lukt niet meer.

[ Voor 75% gewijzigd door BalusC op 13-04-2004 13:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Trager in de zin van: geen films meer kunnen kijken, geen games meer kunnen spelen.
Dit komt volgens mij door een soort overheat-beveiliging: als de proc te warm wordt gaat het systeem op een lager pitje ofzo, zodat de proc kan afkoelen. Of is dit onzin?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het lijkt me dat je CPU serieus heet is .. Dat zijn "normale" verschijnselen bij oververhitting en het lijkt me niet dat dit softwarematig danwel BIOS-matig is geregeld, aangezien zoiets alleen bij P4's mogelijk is. Kun je niet aan de achterkant van het socket voelen?

Verwijderd

Topicstarter
Aan de achterkant voelen wordt erg lastig.
Hoe kan het een wamteprobleem zijn als de cpu koud is als ik em opstart?

Verwijderd

Geen spyware of virus?

Verwijderd

Staan de voltage settings in de bios wel goed? (en komen er geen akelige geuren uit de kast?)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Daar zou ik inderdaad eens op scannen. Deze kunnen je PC idd ook traag maken. Hoe je op spyware/virussen moet afzoeken kun je in de FAQ van Beveiliging & Virussen vinden :)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 13-04-2004 15:04 ]

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-08 13:00
Zit de koeler niet gewoon los / draait het fannetje nog?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even op de processor gekeken.
De koelpasta die ik er ooit op heb gesmeerd is helemaal hard geworden/uitgelopen, dus misschien is er iets in de proc kapot gegaan (zit daar de sensor soms???)
Ik ga kijken of ik een andere celeron/p3 kan lenen om te testen of dat het is.

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-08 13:00
Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 15:11:
Ik heb even op de processor gekeken.
De koelpasta die ik er ooit op heb gesmeerd is helemaal hard geworden/uitgelopen, dus misschien is er iets in de proc kapot gegaan (zit daar de sensor soms???)
Ik ga kijken of ik een andere celeron/p3 kan lenen om te testen of dat het is.
Koelblok en cpu core schoonmaken en nieuwe koelpasta erop doen.
Volgens mij werkt hij dan gewoon weer.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb ik wel vaker gelezen op GoT dat Asus *soms* brakke sensoren heeft.

Bekend probleempje dus. Ik vertrouw sensoren toch al voor geen ene meter! Zowel spanning- als temperatuurs sensoren. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Dit klinkt misschien heeeel vreemd wat ik nu zeg, maar stofzuig eens in je kast en met name de koeler. Ik heb een zalman op mijn CPU zitten, en als die ribben vol met stof zitten scheelt het zo 10 graden met de normale temp.

Ik weet niet of het de oplossing is, maar het is minstens het proberen waard.

Verwijderd

Topicstarter
Het blijkt aan mijn koeler te liggen. In de koeler zit een element wat de temp doorgeeft aan het mobo. Ik heb nu een andere koeler erop, en alles werkt weer zoals het hoort!
Bedankt voor de reacties in ieder geval.
Pagina: 1