[WINXP] SpeedDisk sloopt de boel?

Pagina: 1
Acties:

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:32
Om de search-politie voor te zijn: ik heb gezocht, maar geen bevredigend antwoord gevonden.

Afgelopen weekend besloot ik mijn PC opnieuw te installeren en daarbij meteen voor een andere partitieindeling te kiezen. De 40GB harddisk die eerst als primairy slave zijn werk deed mocht nu als primairy master aan de slag en als ruimte dienen voor mijn Windows XP installatie.

Na het installeren starte echter af en toe, dus niet elke keer, chkdsk tijdens het opstarten. Hij vond echter geen problemen, dus ik maakte me nog geen grote zorgen.

Toen ik na alles geinstalleerd te hebben besloot te gaan defragmenteren met Norton SpeedDisk (de versie die bij SystemWorks 2004 zit) brak de hel los. Na het defragmenteren starte ik opnieuw op, maar nu vond chkdsk plotseling wel allerlei problemen: orphaned files, gezeur met de MFT, enz. Het ging allemaal vrij snel voorbij dus ik heb het niet letterlijk onthouden. Wel gaf chkdsk aan alles gefixed te hebben. Weer in Windows aangekomen bleek de boel toch niet zo goed gerepareerd: veel van mijn software wilde niet meer opstarten (Outlook crashte gewoon bot).

Vervolgens heb ik PowerMax (Maxtor utility) gedraaid en een uitgebreide (surface) scan op mijn harddisk uit laten voeren. Geen problemen gevonden. Omdat ik het verder ook niet meer wist heb ik vervolgens PowerMax een low level format laten uitvoeren.

Hierna weer gepartitioneerd en Windows geinstalleerd. Toen een chkdsk /f uitgevoerd en gereboot: geen problemen. Ik besloot nog maar eens te kijken naar SpeedDisk. Die geinstalleerd en vervolgens gedraaid, en ja hoor: na het rebooten wéér hetzelfde gezeik met mijn MFT en die orphaned files.

Lang verhaal kort: wie weet wat er hier in vredesnaam aan de hand kan zijn? Ik heb in het verleden al heel vaak SpeedDisk gebruikt en nooit deze problemen gehad. Het zal toch niet zo zijn dat SpeedDisk echt de boel vergalt?

omniscale.nl

Verwijderd

niet toevallig een oude versie van speeddisk gebruikt?

Verwijderd

Zoals ik het zo lees, denk ik dat het de volgende 2 dingen zouden kunnen zijn:

1: Je geheugen is brak

2: Je pc is ge-oced, waardoor het geheugen niet meer stabiel is, of je bus gewoon te ver overclocked is, waardoor je hdd niet lekker meer werkt. Ik heb het nien gebeuren ;)

Verder zouden pc-specs wel ff handig zijn.

p.s.
Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 11:43:
Jij leest niet he :)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2004 11:45 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
2004 moet toch redelijk niew zijn. Vaag. Ik heb er iig nog nooit problemen mee gehad.

Alleen speed disk is 1 van de weinige defragmenters die niet de Defrag API van windows XP gebruikt, dus er zou inderdaad zoiets fout kunnen gaan.

Na de resinstall had je alleen speedisk geinstalleerd? verder geen software? (dus ook geen andere norton utils?)

specs

• YoYoost
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-05 11:32
Hmmz ik kan het niet geloven dat dat het probleem is. Ik draai het regelmatig en heb geen problemen. Heb je niet gewoon een brakke install ervan? hoewel ik dat ook niet echt geloof. Iig weer lekker raar probleem...
pc's...

• posttoast
Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 11:43:
Nope, voor zover ik weet de nieuwste versie.
Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 11:45:
Zoals ik het zo lees, denk ik dat het de volgende 2 dingen zouden kunnen zijn:

1: Je geheugen is brak

2: Je pc is ge-oced, waardoor het geheugen niet meer stabiel is, of je bus gewoon te ver overclocked is, waardoor je hdd niet lekker meer werkt. Ik heb het nien gebeuren ;)

Verder zouden pc-specs wel ff handig zijn.
1: vergeten te vertellen: ik heb memtest86 gedraaid en die heeft niets gevonden.
2: overklokken doe ik niet aan, dat zal dus niet de reden zijn denk ik.

Het gaat trouwens om een half jaar oude Maxtor DiamondMax 8 plus 40gb. Verdere specs staan in mijn sig :)

omniscale.nl

• posttoast
gladiool schreef op 13 april 2004 @ 11:46:
2004 moet toch redelijk niew zijn. Vaag. Ik heb er iig nog nooit problemen mee gehad.

Alleen speed disk is 1 van de weinige defragmenters die niet de Defrag API van windows XP gebruikt, dus er zou inderdaad zoiets fout kunnen gaan.

Na de resinstall had je alleen speedisk geinstalleerd? verder geen software? (dus ook geen andere norton utils?)
Nee, ook antivirus e.d. Maar na het installeren daarvan en vóór het defragmenteren gaf chkdsk geen errors, dus dat kan het probleem niet zijn toch?

Ik ben nu nog maar eens aan het installeren en probeer zo eens te defragmenteren met de Windows XP defragger. Ben benieuwd.

omniscale.nl

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Vincent Bovelander schreef op 13 april 2004 @ 11:55:
[...]

Nope, voor zover ik weet de nieuwste versie.

[...]

1: vergeten te vertellen: ik heb memtest86 gedraaid en die heeft niets gevonden.
2: overklokken doe ik niet aan, dat zal dus niet de reden zijn denk ik.

Het gaat trouwens om een half jaar oude Maxtor DiamondMax 8 plus 40gb. Verdere specs staan in mijn sig :)
Ik heb vreselijke problemen met 2 van die diskjes gehad. Wat bleek nu: die Maxtor 40 GB werkten niet met het mainboard van mijn schoonmoeder. Mainboard vervangen, probleem weg.
Was een Soyo P3 board met VIA chipset.

• posttoast
KillerAce_NL schreef op 13 april 2004 @ 12:03:
[...]

Ik heb vreselijke problemen met 2 van die diskjes gehad. Wat bleek nu: die Maxtor 40 GB werkten niet met het mainboard van mijn schoonmoeder. Mainboard vervangen, probleem weg.
Was een Soyo P3 board met VIA chipset.
Ik heb hier een Asus A7N8X en daar heb ik verder eigenlijk geen problemen mee. Ik kan me ook niet voorstellen dat dit mobo hier moeite mee heeft. Maar ik zal eens met Google zoeken :)

Toevoeging: Google geeft geen schrikbarende hits op deze combinatie

[ Voor 7% gewijzigd door posttoast op 13-04-2004 12:07 ]

omniscale.nl

Verwijderd

Maak je gebruik van een intel-moederbord die als eerste een SATA-controller onboard had? Ik heb namelijk exact hetzelfde gehad. Heb nu een IDE hdd en alles werkt perfect... naja perfect.... ontwijken van problemen, dat is het...

• posttoast
Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 12:07:
Maak je gebruik van een intel-moederbord die als eerste een SATA-controller onboard had? Ik heb namelijk exact hetzelfde gehad. Heb nu een IDE hdd en alles werkt perfect... naja perfect.... ontwijken van problemen, dat is het...
Nee dus, is allemaal IDE.

omniscale.nl

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Vincent Bovelander schreef op 13 april 2004 @ 12:06:
[...]

Ik heb hier een Asus A7N8X en daar heb ik verder eigenlijk geen problemen mee. Ik kan me ook niet voorstellen dat dit mobo hier moeite mee heeft. Maar ik zal eens met Google zoeken :)

Toevoeging: Google geeft geen schrikbarende hits op deze combinatie
Maxtor+Nvidia NForce= valse resultaten met Maxtor tooltje. Staat bij Maxtor op de site. Maxblast is niet compatible met Nforce.

• posttoast
KillerAce_NL schreef op 13 april 2004 @ 12:09:
[...]
Maxtor+Nvidia NForce= valse resultaten met Maxtor tooltje. Staat bij Maxtor op de site. Maxblast is niet compatible met Nforce.
Damn, dat heb ik dus weer *niet* gelezen. Maar hoe kan ik dan mijn harddisk checken zonder MaxBlast?

omniscale.nl

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

In een ander systeem.
Ik kwam er dus zelf pas achter toen ik de HDD van mijn schoonmoeder in mijn pc (Nforce2) wilde testen.

• posttoast
KillerAce_NL schreef op 13 april 2004 @ 12:14:
In een ander systeem.
Ik kwam er dus zelf pas achter toen ik de HDD van mijn schoonmoeder in mijn pc (Nforce2) wilde testen.
Mmm, dat wordt weer openschroeven dus.

Ik heb net trouwens weer Windows XP geinstalleerd, chkdsk uitgevoerd (geen errors), Windows XP defrag gebruikt, chkdsk uitgevoerd en ik krijg nu geen errors. Zou het dan echt met SpeedDisk te maken kunnen hebben? Ik kan het me bijna niet voorstellen...

omniscale.nl

• timmersr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-10-2024
Mijn problemen leken hier sterk op; deze werden veroorzaakt door de CD-ReWriter (NEC 1300a) als slave aan de harddisk te hangen. Toen ging regelmatig de bios-herkenning fout.

• posttoast
timmersr schreef op 13 april 2004 @ 12:24:
Mijn problemen leken hier sterk op; deze werden veroorzaakt door de CD-ReWriter (NEC 1300a) als slave aan de harddisk te hangen. Toen ging regelmatig de bios-herkenning fout.
Is bij mij niet het geva, mijn DVD-RW en CD-RW hangen aan de secondary, mijn harddisks aan de primary IDE.

Wat PowerMax betreft, dit vond ik op de Maxtor site:
Note: PowerMax v 4.09 will not detect ATA or SATA hard disks connected to embedded or add in RAID controllers, NVIDIA Force 3, or Force 4 chipsets. If the hard disk is connected to an unsupported controller, it will have to be moved to an alternate system, or controller for diagnosis. Please check the PowerMax download page periodically for updates. Beginning June 1st 2004 all versions of PowerMax prior to v4.09 will no longer be supported. Maxtor recommends that you update to version 4.09 before testing your hard disk.
Er staat dus niets over nForce 2 chipsets. Wat ik me afvraag: zag hij bij jou de harddisk niet, of zag hij hem wel maar gaf hij geen errors aan? Bij mij is het laatste het geval namelijk.

omniscale.nl

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ah kijk dan hebben ze het tooltje dus eindelijk ge-update. Toen ik het gebruikte werd er nog geen enkele Nforce ondersteund.

• posttoast
Na een reboot sprong daarnet chkdsk toch weer aan. Hij vond geen errors, maar ik vertrouw het toch nog niet helemaal. Bestaan er, behalve Powermax want die vond niets, nog tools om mijn harddisk grondig te scannen?

omniscale.nl

• posttoast
Een update:

Tijdens het installeren van de software krijg ik weer allerlei rare foutmeldingen: bestanden die niet gevonden kunnen worden, etc.

chkdsk /f vindt helemaal niets... Ik denk dat ik de harddisk in kwestie toch maar niet vertrouw. Of zou er een heel vaag virus in het spel kunnen zijn? Ik draai NAV2004 met de nieuwste definities, die moet dat toch zien bij een totale scan?

omniscale.nl

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

FF in een andere pc scannen met maxblast (uitgebreid, surface niet echt nodig denk ik).
Ik weet niet of je nog wel garantie hebt na een low-level format (dit mag je in principe nooit zelf doen).

Verwijderd

En al je kabels zijn goed aangesloten, zijn heel etc.? Soms schiet een IDE kabel los. Soms kan ook de Single, Master, Cable select setting veranderen helpen!

• posttoast
KillerAce_NL schreef op 13 april 2004 @ 16:29:
FF in een andere pc scannen met maxblast (uitgebreid, surface niet echt nodig denk ik).
Ik weet niet of je nog wel garantie hebt na een low-level format (dit mag je in principe nooit zelf doen).
Mwah, die lowlevelformat is een standaardoptie in PowerMax, lijkt me niet echt gevaarlijk.

Ik ga hem inderdaad in een andere PC hangen. Ik heb nu maar weer een 30GB harddisk ipv die 40GB in mijn PC gehangen.

Kabels zaten goed vast en de jumpers stonden ook goed trouwens.

omniscale.nl

Pagina: 1