Ervaringen met fotovakschool

Pagina: 1
Acties:
  • 2.205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:54
Ik ben op het moment aan het zoeken naar een (deeltijd) opleiding om na mijn huidige HBO studie te doen en kwam uit bij de opleiding fotografische vormgeving bij de fotovakschool. http://www.fotovakschool.nl/cgi-bin/display.pl?pg=opl_dag

Zijn er mensen op GOT die deze opleiding volgen of uberhaupt op de fotovakschool zitten / gezeten hebben? Het lijkt me namelijk best een mooie opleiding, maar het collegegeld is best hoog dus ik vraag me af of het onderwijs het waard is. En of een diploma van die lui in 'het wereldje' ook wat voorsteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Ik zit op de fotovakschool, alleen ik kan je er nog niets over vertellen, omdat ik pas 1 les heb gehad. ;)

Maar, ik ben zeer positief erover. Eerste les is goed bevallen, nu al zin in de 2e en 3e 4e etc etc. ;)

edit: Voor zover ik weet is dit een van de bekendere (en wellicht ook betere?) opleidingen in de fotografiewereld. Dus de referenties zijn goed in die wereld.

[ Voor 28% gewijzigd door dawg op 13-04-2004 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

BarF hier op GoT zit trouwens ook op de Fotovakschool.
Hij is al klaar met de basisopleiding geloof ik, misschien dat hij hier eens kan reageren / je hem eens kan vragen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05 14:46
Hmmm... klopt dit nog steeds?

"Eigen apparatuur: een analoge camera met instelbare sluitertijd en diafragma en met verwisselbaar objectief"

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen|IA op 13-04-2004 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:07
jeroen schreef op 13 april 2004 @ 20:13:
Hmmm... klopt dit nog steeds?

"Eigen apparatuur: een analoge camera met instelbare sluitertijd en diafragma en met verwisselbaar objectief"
Lijkt me wel, dslr's zijn toch nog anders dan analoge cams, en de gewone digicams kunnen niet aan de goede analoge tippen :P

Als je nog een oude spiegelreflex hebt dan kun je die (denk ik) best gebruiken, ik weet niet of mijn olympus om2n goed zou zijn maar toch :P

[ Voor 3% gewijzigd door simon op 13-04-2004 20:16 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen|IA
Gaan we weer.... Het enige verschil tussen een "entry level" DSLR en een SLR is de brandpuntverlengingsfactor. Alles wat je denkt te kunnen beweren over de verschillende foto's die je ermee kunt maken is bij voorbaat al onzin.

Ik herhaal dus maar mijn vraag: moet het perse een analoge SLR zijn of is het bestaan van digitaal tegenwoordig ook tot fotovakscholen doorgedrongen?

[ Voor 29% gewijzigd door jeroen|IA op 13-04-2004 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:24

BaRF

bijna kerst

dawg schreef op 13 april 2004 @ 12:02:
BarF hier op GoT zit trouwens ook op de Fotovakschool.
Hij is al klaar met de basisopleiding geloof ik, misschien dat hij hier eens kan reageren / je hem eens kan vragen? ;)
yep :) @ Apeldoorn!

Basisopleiding is voltooid, die stelt niet zo héél veel voor, maar je leert toch op een hele goede manier de basics over sluitertijden, diafragma's, contrasten en enigszins doka-werk. Niet moeilijk, wel leuk om er 'in' te komen.

De vakopleiding is geweldig! Ik begin morgen met mn derde module (portretten \o/), en vind het nog steeds erg leuk. Ontzettend aardige mensen, zowel ín de klas als er vóór, en de faciliteiten zijn ook erg goed, zoals de studiootjes en doka's enzo.

De hele sfeer is gewoon ontzettend fijn, heel ontspannen, en je krijgt op een perfecte manier eigenlijk inzicht in hoe je het beste bepaalde dingen kunt aanpakken enzo, en er wordt ook veel tijd besteed aan het kijken naar elkaars werk, wat erg leerzaam (en gewoon leuk) is.

Aanrader :)

En wat betreft die camera: spiegelreflex is nodig, dus inderdaad zeer zeker mét sluitertijd- en diafragma voorkeuze, maar voor de vakopleiding mag ook een digitale relfex worden gebruikt. (ik gebruik zelf de D70) Basisopleiding betreft ook veel ontwikkelen van rolletjes, dus daar is het wel wenselijk om een kleinbeeld cam te gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door BaRF op 13-04-2004 20:21 ]

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen|IA
Hmm... dank je voor het antwoord op mijn vraag :) Nieuwe vraag: is het ook mogelijk om die basisopleiding over te slaan door eoa toelatingsexamentje te doen of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF

BaRF

bijna kerst

jeroen schreef op 13 april 2004 @ 20:23:
Hmm... dank je voor het antwoord op mijn vraag :) Nieuwe vraag: is het ook mogelijk om die basisopleiding over te slaan door eoa toelatingsexamentje te doen of zo?
vroeger kon je inderdaad als je een beetje kennis had de basisopleiding overslaan, maar sinds begin dit jaar is er een nieuwe directeur en van hem mag het niet meer... Ik dacht op het eerste gezicht wel 'balen' aangezien ik in een fotowinkel werk en al heel lang met fotografie bezig, maar ik heb toch dingen geleerd op die basisopleiding waar ik wel heel blij mee ben :) En ach het is zo gebeurt hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen|IA
Hmm... goedkoop is het niet, met 665 euro (zaterdag). Ik zal er nog eens over denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

jeroen schreef op 13 april 2004 @ 20:19:
Gaan we weer.... Het enige verschil tussen een "entry level" DSLR en een SLR is de brandpuntverlengingsfactor. Alles wat je denkt te kunnen beweren over de verschillende foto's die je ermee kunt maken is bij voorbaat al onzin.

Ik herhaal dus maar mijn vraag: moet het perse een analoge SLR zijn of is het bestaan van digitaal tegenwoordig ook tot fotovakscholen doorgedrongen?
Als je mijn reactie op jou in een ander topic (waar je deze vraag ook stelde) had gelezen, had je nu niet zo geirriteerd hoeven te reageren.

Nee, het mag ook een digiflex zijn. Echter, in de basisopleiding krijg je 3 lessen digitaal en 3 lessen doka. Je moet dus wel de beschikking hebben over een analoge cam, hoeft geen SLR te zijn. Je krijgt wat rolletjes mee, welke je vol moet schieten. Deze ontwikkel je dan zelf op school.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:54
Op zich bevalt het allemaal wel prima dus? Maar d'r is niemand die de opleiding fotografische vormgeving doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-08 09:34
offtopic:
* -W0kk3L- doet even de groeten aan de buren @ Apeldoorn. Kep net 4 maanden bij de buren van de fotovakschool gezeten (Learning Center van de Belastingdienst ;b)

[ Voor 7% gewijzigd door -W0kk3L- op 14-04-2004 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF

BaRF

bijna kerst

-W0kk3L- schreef op 14 april 2004 @ 17:27:
[...]

offtopic:
* -W0kk3L- doet even de groeten aan de buren @ Apeldoorn. Kep net 4 maanden bij de buren van de fotovakschool gezeten (Learning Center van de Belastingdienst ;b)
:>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik schop het topic weer een beetje omhoog met de vraag of er iemand ervaring heeft met de vestiging in A'dam? Daar ben ik namelijk wel in geinteresseerd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen|IA
dawg schreef op 14 april 2004 @ 08:44:
[...]

Als je mijn reactie op jou in een ander topic (waar je deze vraag ook stelde) had gelezen, had je nu niet zo geirriteerd hoeven te reageren.
Owkee sorry, was misschien een wat overdreven geirriteerde reactie. Alleen word ik een beetje moe van de discussie die elke keer weer in dit forum lijkt op te laaien of digitaal fotograferen nou wel of niet essentieel anders is dan analoog. Mijn mening hierover mag ondertussen duidelijk zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen|IA
Met behulp van de search heb ik niets kunnen vinden, daarom vraag ik het maar in dit topic: iemand ervaring met de opleidingen van stichting statief? http://www.statief.nl

Mijn plan is nu om de basisopleiding bij de fotovakschool te doen (stukken sneller dan bij statief, 3mnd ipv een jaar), en dan over te stappen op de deeltijdopleiding van statief. Dat is voor mij iets dichterbij, en de tijden komen me wat beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Ik ken de opleiding niet. De fotovakschool daarentegen wel, en de vele fotozaken en fotografen die ik geraadpleegd heb (welke opleidingen nu echt goed en erkend zijn) begonnen allemaal over de fotovakschool en de fotoacademie.
Omdat de fotoacademie nogal erg duur is, heb ik gekozen voor de fotovakschool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF

BaRF

bijna kerst

dawg schreef op 23 april 2004 @ 14:19:
Ik ken de opleiding niet. De fotovakschool daarentegen wel, en de vele fotozaken en fotografen die ik geraadpleegd heb (welke opleidingen nu echt goed en erkend zijn) begonnen allemaal over de fotovakschool en de fotoacademie.
Omdat de fotoacademie nogal erg duur is, heb ik gekozen voor de fotovakschool.

op welke dagen heb jij les btw? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Zaterdags. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marsian
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-08 17:58
Ik volg ook de fotovakschool basisopleiding. Heb nu 2 lessen gehad. Erg leuk, ook al fotografeer ik al meer dan 10 jaar!
Ben wel van plan de hele opleiding te volgen. Puur als hobby, is wel een duur grapje!

[ Voor 3% gewijzigd door marsian op 29-04-2004 19:36 ]

Pagina: 1