Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Na geknetter over speakers stroom uitval

Pagina: 1
Acties:

• burlapp
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-11-2024
Ik had al een hele tijd last van de aardlekschakelaar die om de haverklap eruit vloog. Nadat de electricien langs was geweest, kwamen we er achter dat het waarschijnlijk de koelkast en vriezer was. Die lekte een beetje stroom.

Eerst was het probleem opgelost, maar nu krijg ik het weer. Als ik achter mijn computer zit krijg ik eerst wat gekraak over mijn speakers, en binnen een minuut ligt dan mijn aardlek er weer uit. Mijn computer had ik eerst geaard, maar doordat ik een TV kaart in mijn compu heb zitten, en ook mijn radio op de compu heb aangesloten (die ook op de kabel aangesloten zit) kreeg ik een irritante brom. (van een aardelus die ik gecreëerd had).

Heeft iemand een idee hoe die spanningslekken kunnen ontstaan, waardoor de aardek er steeds uitknalt? Of een idee hoe ik de brom uit mijn radio kan halen, als ik mijn computer wel wil aarden en ook de kabel erin wil houden?

Verwijderd

Ja klinkt een beetje als iets dat niet goed is aangesloten.

Je kunt nalopen wat er allemaal op aarde zit aangesloten. Ook in de computer, als daar iets op de kast zit wat er niet hoort gaan er verkeerde stroompjes lopen.

Die brom kan ook ontstaan doordat er achter een computer kast veel draden lopen die allemaal voor storing kunnen zorgen.
Vooral de spanningskabel, daar gaat 230 V wissel doorheen, dit zorgt voor een magnetisch veld probeer daar dus uit de buurt te blijven met je geluidskabel.

Er zitten dus aardig wat storingsbronnen om de computer en daarom is het belangrijk om aarde aan te sluiten op de computer en alles wat je daarop aansluit.

• burlapp
Maar als ik de aarde aansluit, dan krijg ik het probleem met die aarde lus. Mijn radio is nl. niet geaard. Deze neemt het voltage van de kabel aan, vervolgens komen de audio signalen erbij, die gebaseerd zijn op de aarde van hier. (en niet op de aarde van het versterkershuisje tig meter verderop)

Hoe zou je dat op kunnen lossen?

Oja: nog ff: Soms als mijn computer uit staat, klapt na een tijdje alsnog de stroom eraf. Voor de computer heb ik een schakelaar staan (dus de stroom wordt voor de computer al gestopt. Wel staat een videorecorder op de computer aangesloten die aan blijft staan. Zou via de videorecorder stroom kunnen lekken (via de coax) naar de computer en terug, zodat via die weg de boel een lek veroorzaakt??

[ Voor 38% gewijzigd door burlapp op 13-04-2004 11:27 ]

Verwijderd

Hoe zit je radio aangeloten op geluidskaart, uit-/ingang? of zit hij alleen op de kabel?

• burlapp
De radio zit alleen op een stopkontact (ongeaard, heeft geen aarde), de (radio-)kabel en via 2 tulp stekkers op de geluidskaart (mini-jack) aangesloten. De geluidskaart is een SB-live

Verwijderd

Die jackplug is dus niet stabiel dat kan via de geluidskaart voor storing op aarde zorgen.

Probeer eens zonder die jacklug en met aarde op de computer 10 minuten alles op de computer.(TV, speakers)

Als hij er dan niet uitvliegt weet je zeker dat het daar aan licht, kunnen we dan verder kijken.

• burlapp
Hmm, dat had ik al eens geprobeerd. Dat geknetter blijft op dat moment. Ik porbeer wel eerst even een aarde......

Verwijderd

Dan kun je ook nog eens TV-kabel eruit trekken, eigenlijk net zolang dingen eruit trekken totdat het geknetter op houdt.

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:47
Draaien zonder een geaarde aansluiting van je PC is vrij onverstandig. Een PC is een klasse-I apparaat, waarbij er indien er kortsluiting ontstaat, er een dodelijke spanning op de behuizing kan ontstaan. Er zit niet voor niets een geaarde stekker aan. Dit in tegenstelling tot klasse II apparaten, die dan ook een niet geaarde, platte stekker hebben.
Mooiste oplossing is een galvanische scheiding in het antennesignaal. Deze is zelf te maken van een trafo, maar zijn ook kant en klaar te koop in een goeie electronicazaak voor een handvol euro's. Eventueel kan ook een 10nf condensator in de mantel van de coax-kabel worden opgenomen, dat werkt ook wel.
Plaats de galvanische scheiding VOOR splitsing van het antennesignaal, dat bespaart je meerdere keren galvanisch scheiden, maar NA een kabelmodem. Die dingen zijn er niet zo happig op, omdat, afhankelijk van het type, de trafo ook de zeer hoogfrequente signalen niet goed door kan laten.

In de google cache stond ooit een mooie faq hierover, waar ik nog een mirror van heb staan op http://www.spuij.nl/brom/

De stroom die bij jou over de aardlus gaat lopen is kennelijk zo groot, dat de aardlek eruit klapt. Uitzonderlijk, maar het kan gebeuren.

Link naar conrad produkt

[ Voor 62% gewijzigd door __fred__ op 13-04-2004 12:07 ]

• burlapp
mooi __fred__, ik wil nu een condensator van +/- 10 nF in tussen mijn kabels leggen. Nu staat er echter::
Een andere mogelijkheid is om een condensator van +/- 10 nF in de mantel
en in de centrale geleider op te nemen.
Betekend dat nu dat je beide draden (kern en mantel) moet verbinden met een condensator?? Of is alleen de mantel verbinden met een condensator genoeg??

Verwijderd

Ik heb Ctjes tussen kern en mantel van de antennekabel van m'n versterker, heb het eerst geprobeerd met alleen een Ctje tussen de mantel, maar de brom bleef.
Met 2 Ctjes is het opgelost.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2004 14:46 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 19:30
Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 14:44:
Ik heb Ctjes tussen kern en mantel van de antennekabel van m'n versterker, heb het eerst geprobeerd met alleen een Ctje tussen de mantel, maar de brom bleef.
Met 2 Ctjes is het opgelost.
Met een radio signaaltje gaat dat prima, maar je help je hele impendantie aanpassing naar de frut. Een Tv geeft met die truuk geen leuk beeld.

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Sine schreef op 13 april 2004 @ 18:26:
[...]

Met een radio signaaltje gaat dat prima, maar je help je hele impendantie aanpassing naar de frut. Een Tv geeft met die truuk geen leuk beeld.
Ik kon kiezen, een goede impedantie en een zwak signaal met brom of een foute impedantie, geen brom maar wel een leuk muziekje, heb ik het laatste maar gedaan...

Verwijderd

mooi opgelost.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Voor de galvanische scheiding kan je het beste een TRAS 10 of 1000 kopen. Deze kosten rond de €15,-. Als je een goede koopt heeft deze ook nog de mogelijkheid om de aarde van de kabel te verbinden met de aarde van je huis. Zo kunnen er geen potentiaal verschillen ontstaan tussen kabel en ontvanger, wat je brom veroorzaakt.
Dat je aardlek eruit knalt door het wegvloeien van stroom over je CAI is trouwens vrij uitzonderlijk. Misschien dat de bodem samenstelling tussen de aardpen van CAI en jou huis dusdanig is dat er een groot potentiaal verschil ontstaat en er een stroompje kan gaan lopen. Groot hoeft die stroom niet te zijn, de randaarde in mijn huis slaat er al uit, als er 30mA meer het huis inkomt dan eruit gaat. Dat is ongeveer de stroom die een redelijk fel LEDje gebruikt. Meet eens, als je alles van de CAI hebt los gekoppeld, of er een potentiaal verschil is tussen de mantel van je CAI kabel en de randaarde van je stopcontact. Het is redelijk normaal dat die ergens tussen de 0 en 100 volt is (klinkt veel, maar de capaciteit is bijzonder laag, waardoor het potentiaal verschil direct inklapt als je het aansluit en er dus geen stroom loopt). Is deze 100 volt of meer, dan zou ik toch zeker een TRAS 10 of 1000 installeren, en deze goed aarden.
Eigenlijk zou ik toch altijd wel een TRAS 10 inbouwen, just in case...

nog een leuk puntje, door je pc van de randaarde af te halen, heb je het waarschijnlijk alleen maar verergerd. De aardlek werkt alleen op groepen die géén randaarde hebben. Als er dus daadwerkelijk stroom wegvloeit, dan heeft dat op een niet geaarde groep wel effect op de aardlek, en op een geaarde groep niet.
Met dat in het achterhoofd, denk ik dat je de veroorzaker van het uitklappen van de aardlek in een video recorder, tv of radio moet zoeken, dus in apparaten die geen randaarde hebben.

Kortom, ontkoppel je CAI kabel met een TRAS en je bent voor 90% zeker van je problemen af. Blijven ze bestaan, dan zou ik toch maar eens elk aansluitpunt van je stroomnet nakijken, want waarschijnlijk heb je dan ergens een kleine kortsluiting of een draad los hangen die vonkt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• burlapp
stomme vraag misschien, maar wat gebeurt er met je TV signaal als de impendantie naar de "frut" wordt geholpen?? Veel sneeuw o.i.d.?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 19:30
Sneeuw ja, ook krijg je spikes en spookbeelden

Repareren doe je zo.

• burlapp
aha, hmmm. En een galvanische scheiding tussen mijn audio verbinding?? Tussen de radio en de computer dus? Hoe kan ik dat doen????

Of is dat heel lastig....

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
deepbass909 schreef op 13 april 2004 @ 21:06:
De aardlek werkt alleen op groepen die géén randaarde hebben. Als er dus daadwerkelijk stroom wegvloeit, dan heeft dat op een niet geaarde groep wel effect op de aardlek, en op een geaarde groep niet.
Met dat in het achterhoofd, denk ik dat je de veroorzaker van het uitklappen van de aardlek in een video recorder, tv of radio moet zoeken, dus in apparaten die geen randaarde hebben.
Daar klopt dus echt geen drol van, het enige wat de aardlekschakelaar doet is de stroom die het huis binnengaat vergelijken met de stroom die het huis weer uitgaat.
Zit daar meer dan 20 mA verschil in dan schakelt ie om.
Een geaarde groep heb ik ook nog nooit van gehoord, een groep is alleen een zekering met een paar contactdozen eraan zodat je je apparaten erop aan kunt sluiten, de randaarde is gewoon een losse draad naar een paal in de grond.
In het transformatorhuisje is de nul op de aarde aangesloten, op die manier kan er stroom weglekken naar de aarde als dat nodig is en kan je aardlekschakelaar de spanning uitschakelen.

Is je apparaat niet geaard dan kan er dus geen stroom weglekken naar de aarde.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ok, eerst ff wat duidelijk maken. Een geaarde groep, is een groep waarvan elk aansluitpunt een randaarde aansluiting heeft. Deze zitten over het algemeen niet aangesloten op de aardlekschakelaar.

Dan mag jij nu bij mij in de meterkast komen kijken. Alleen de groepen waarop stopcontacten zitten zonder randaarde (de groene groepen) krijgen stroom via de aardlek. De groepen waar wel stopcontacten met een randaarde op zitten, krijgen direct stroom van de hoofdzekering, dus zonder een aardlek ertussen.

En met wat ik bedoelde te zeggen met de apparaten die geen randaarde hebben, daar lekt er heel waarschijnlijk een kleine stroom weg via de CAI kabel. Als deze lekstroom groter is dan een x aantal mA (afhankelijk van het type aarlekschakelaar, bij mij thuis is het 30 mA), dan knalt die eruit.

Dus via een geaarde aansluiting als een CAI kabel kan er dus wel degelijk stroom weglekken!!!

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1