[mssql + delphi] beschikbare sql servers vinden

Pagina: 1
Acties:

• whitecom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-08-2005
uy,

Hoe vraag ik in Delphi alle beschikbare sql-servers op? Ik ben nu het hele weekend bezig geweest met NetserverEnum, maar dit bleek niet te werken met windows 98 en windows me. Dus dat valt af.

Een andere mogelijkheid was ListavailableServers (iets van de SQL-DMO), maar het is mij niet helemaal duidelijk wat dit is.

Heeft iemand een idee,

bedankt!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-05 14:44

_Thanatos_

Ja, en kaal

Er zijn ook LanMan units die op een andere API (weet zo niet welke) gebaseerd zijn, en die wel op win9x werken. Ga maar na; win9x heeft wel een network neighborhood, dus hij kan het wel ;)

日本!🎌

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

Normaliter moet je een SQL Server expliciet aanmelden bij je computer alvorens hij in Computer Management verschijnt (New SQL Server Registration... in menu). Daar Computer Management een NT-only verschijnsel is zal dat idd niet werken op 9x.

Professionele website nodig?

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

wdn heeft computer management er nou mee te maken? Het gaat hier gewoon om het enumeraten van alle servers in een werkgroep/domein. Dat kan win9x prima. Daarna kun je bij elke van die servers testen of hij een MSSQL draait.

日本!🎌

• curry684

curry684

_Thanatos_ schreef op 13 april 2004 @ 12:50:
wdn heeft computer management er nou mee te maken? Het gaat hier gewoon om het enumeraten van alle servers in een werkgroep/domein. Dat kan win9x prima. Daarna kun je bij elke van die servers testen of hij een MSSQL draait.
Computer Mgmt registreert bekende SQL Servers, ergo er is binnen NT een mogelijkheid om een simpele search te doen daarop. Wat jij doet is een heel netwerk van soms 50000 workstations portscannen op databaseservers.

Ik zou dat niet op die manier aanpakken zullen we maar zeggen ;)

Verwijderd

Zou je wat meer informatie kunnen verschaffen over wat je precies wil bereiken?
Wil je de tool voor jezelf gebruiken om een klein netwerk te scannen? Of wil je het maken voor een groot publiek?

Bij een groot netwerk is het niet verstandig om alles te scannen maar voor een klein netwerk zou dit best kunnen. Je kunt dan zoeken op een aantal SQL poorten.
ik noem een poort 118 die door SQL services gebruikt word.

Is het voor een groter netwerk dan zul je het waarschijnlijk anders moeten aanpakken.

Als je alleen een tool wilt maken om poorten te zoeken voor SQL dan kan ik je ook Superscan aanraden. Hiermee kun je alle poorten scannen en dit gaat nog eens zeer snel ook.

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Computer Mgmt registreert bekende SQL Servers, ergo er is binnen NT een mogelijkheid om een simpele search te doen daarop. Wat jij doet is een heel netwerk van soms 50000 workstations portscannen op databaseservers.
Nou ik weet nog niet wat je dan in computer mgmt zoekt, maar ik hoef niets te registreren om in de DTS wizard een lijstje met "bekende" sql servers te krijgen. (het klopt weliswaar niet, maar er staat iig iets).

Anyway, ik zou niet weten hoe het anders gedaan wordt. Je zou eventueel ook in de Active Directory kunnen zoeken, maar daarmee heb je alleen de server die zichzelf in de AD gezet hebben, en alleen servers vanaf versie 8.0 (2000).

日本!🎌

• curry684

curry684

psst... Computer Management is gewoon een luxe Active Directory browser, het ging me niet om de app maar om de methodiek ;)

[ Voor 3% gewijzigd door curry684 op 13-04-2004 15:45 ]

Pagina: 1