Stille CPU koelers

Pagina: 1
Acties:
  • 53 views sinds 30-01-2008

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wat is vandaag de dag een goede, stille CPU fan. Ik heb een Intel P4 met meegeleverde fan, maar die maakt in mijn oren best wel wat lawaai.

Ik heb gezocht op de site met search, maar ik kreeg veel verouderde informatie.

Het gaat bij mij dus om een stille fan.

Ik zag op verschillende sites merken als Alpha, CoolerMaster, Thermaltake en Zalman.

Tenslotte nog een domme vraag: termen als db(a), is het zo hoe lager dit getal, des te minder hoorbaar zo'n fan is? En wat is de gemiddelde waarde voor een stille fan?

• ADH_ED
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:43

ADH_ED

Hoogbevaagd

db staat voor decibel, dus hoe minder db deste minder geluid.

Ik ben alleen bang dat je heel veel reaties krijgt van verschillende koelers die goed en stil zijn

Je moet toch zelf de knoop gaan doorhakken

Heb zelf een Zalman gekocht, en ben daar nog steeds heel tevreden mee, dit merk staat er om bekend stille koelers te produceren.

[ Voor 25% gewijzigd door ADH_ED op 13-04-2004 09:55 ]

Verwijderd

Als je met google zoekt vind je veel reviews, vaak zijn er ook meerdere cpu koelers met elkaar vergeleken.

En btw de lijst van het hoorbaarheid van db is als volgt :

0 db - geluidsdrempel
10 db - vrijwel volledige stilte
20 db - ruisende bladeren
30 db - fluisterend gesprek
40 db - scheurend papier
50 db - rustig gesprek
60 db - geanimeerd gesprek
70 db - luide muziek van radio of tv
80 db - passerende brommer op 7,5 m
90 db - auto bij 35 km/h op 7,5 m
100 db - popgroep op 5 m (zal wel geen Limp Bizkit zijn)
110 db - luide popgroep op 5 m
120 db - pijndrempel

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Ik denk dat je met de Zalman CNPS7000-CU zeker geen verkeerde koop zal doen. Alpha ken ik zo niet , maar coolermaster en Thermaltake staan over het algemeen niet erg bekend als stille koelers.

Dit had je zelf trouwens ook wel even uit kunnen zoeken a.d.h.v. reviews / faq's /google denk ik... :)

http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/55

Link naar de pricewatch waar diverse koelers instaan :)

[ Voor 16% gewijzigd door Raku op 13-04-2004 09:58 ]

Raku

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
robertpNL schreef op 13 april 2004 @ 09:52:
Wat is vandaag de dag een goede, stille CPU fan. Ik heb een Intel P4 met meegeleverde fan, maar die maakt in mijn oren best wel wat lawaai.

Ik heb gezocht op de site met search, maar ik kreeg veel verouderde informatie.

Het gaat bij mij dus om een stille fan.

Ik zag op verschillende sites merken als Alpha, CoolerMaster, Thermaltake en Zalman.
Er zijn wel aardig wat reviews te vinden met vergelijkingen, evenals overzichten met specs. Alhoewel je met specs wel op moet letten, aangezien sommige fabrikanten het geluidsniveau op een andere manier meten.
Tenslotte nog een domme vraag: termen als db(a), is het zo hoe lager dit getal, des te minder hoorbaar zo'n fan is?
Correct :)
En wat is de gemiddelde waarde voor een stille fan?
De enige stille fan is er eentje die uitstaat. :P
Serieuzer: Men ervaart gemiddeld genomen waardes van <=20 db(a) als rustig/stil. (dan ben je ook op het punt dat je je hdd nog altijd het meest hoort. Let wel, dit is toch heel persoonlijk en kan dus verschillen.

Met een fancontroller kan je ook een heel eind komen door de snelheid van een fan te regelen. Goedkoper kan het door middel van de welbekende volt-mods.

Persoonlijk vind ik de Zalman 7000 een mooie cpu fan, nadelen zijn de prijs en de afmetingen (controleer of hij op je mobo past!).

{signature}

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
De Intel boxed cooler kun je met een progje als Speedfan ook al heel aardig temmen. Dat doe ik hier zelf ook; je hoort de fan dan nauwelijks meer. Als het toch nóg stiller moet gebruik ik altijd een koeler van www.noisecontrol.de, bijvoorbeeld de NMT2-P4/90W-GF 12H

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens rond in Die-Hard Overclocking & Cooling en de bijbehorende FAQ :) Verder had je uit de meeste coolerreviews ook wel gewoon kunnen opmaken dat minder decibellen = stiller.

http://www.tweakers.net/s...ieuws&Query=koeler+review
[google=cpu cooler review]
[google=decibel uitleg]

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 13-04-2004 10:13 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.