Opstart problemen na toevoeging van 512 MB DDR geheugen

Pagina: 1
Acties:

• -GSF-JohnDoe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-02 22:53

-GSF-JohnDoe

[insert tile here]

Topicstarter
Ik heb vanmiddag extra ram in me PC gedaan (had eerst 2x 256, nu 2x 256 + 512), en toen ging wilde windows opeens niet meer opstarten (BSODs, reboots). Ik heb memtest (v3.0) gedraait om ieder strookje, ieder ram slot en de 3 strookjes bij elkaar te testen: geen fouten. Mijn HD is gedefragmenteerd en op fouten gechecked door chkdsk.

Nu heb ik 1 strookje van 256 eruit gehaald en hij start wel op, zelfs terwijl memtest aangaf dat er geen fouten zaten in het ram dat ik weggehaald had.

Mijn mobo (ASUS A7N8X-Deluxe rev 2) kan dual-channel ram aan in de combinaties (ram-slots) 1-3, 2-3, 1-2-3. Er zat dus 1-2-3 (512-256-256) in. Probeert me mobo dual-channel te draaien en lukt dit niet doordat het niet allemaal even groot is? Of is er iets anders aan de hand?

FAQ zegt:

Zo is bijvoorbeeld een combinatie van 2x 256MB en 1x 512MB mogelijk. Let wel op dat naarmate je meer banks bezet de maximaal haalbare snelheid daalt- een afrader voor overclockers dus.

1) dual channel maakt mij niet uit, ik doe het net zo lief zonder
2) wel mogelijk? bij mij lijkt het niet zo te zijn. :?

FF een opsomming van de relevante specs:

ram: 2x 256 MB DDR 333, OEM | 1x 512 MB DDR 333 Kingston
Mobo: Asus A7N8X-Deluxe rev 2, BIOS 1003
CPU: AMD Athlon XP 2500

Ik ben draai nu op rambank 1 en 2, resp 512 en 256, dus 786 MB. Ik zou heel graag 1 GB ram hebben, en is hier een andere manier voor dan mijn 2x 256 te vervangen voor 1x 512?

Bij voorbaat dank

(BTW, heb dus wel de FAQ gelezen + topics gezocht, maar ik kon niemand vinden met een vergelijkbare situatie)

Verwijderd

een neef van me heeft een soort gelijkwaardig probleem.. hij heeft ook geen verklaring ervoor, maar het werkt maar bij 1 bepaalde setting. hij draait 128 + 256 +512 ofzo. hij heeft hetzelfde moederbord als jij. hij is ook druk op zoek geweest, als mensen hier een antwoord op hebben, graag! mijn neef is ook erg beniewd!

• Flippie Flink
  • Laatst online: 13-08 10:19
Niet alle moederborden kunnen met alle typen geheugen opschieten. Soms herkent hij ze maar half, soms helemaal niet enz. Kijk even op de site van je moederbord of dit geheigen wordt afgeraden/aangeraden.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het nForce2 chipset van zijn mobo ondersteunt technisch in principe alle gangbare geheugen tot en met 1GB repen :)

Topicstarter: gaat het om HyperX repen? Zo ja: [search=a7n8x hyperx] B)

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

BalusC schreef op 13 april 2004 @ 10:06:
Het nForce2 chipset van zijn mobo ondersteunt technisch in principe alle gangbare geheugen tot en met 1GB repen :)

Topicstarter: gaat het om HyperX repen? Zo ja: [search=a7n8x hyperx] B)
Is hyperx niet altijd pc3200 of meer?

Anyway , heb je toevallig 1 of 2 bankjes die dual sided zijn en die andere bankjes single sided? Wat ik ervan begrepen heb is dt voor Dual Channel in principe exact hetzelfde geheugen nodig is. Dus niet een dual sided en single sided door elkaar gooien..

Raku

Verwijderd

Ik weet niet of het bij dit bord ook zo is, maar ik heb al eens iets gelezen, dat je maar bepaalde modules in bepaalde moederborden kan duwen.

Het heeft iets te maken of ze 1 of 2 geheugen "plaatsen" gebruiken, als ze aan allebij de kanten van de module chips hebben, gebruiken ze 2 "plaatsen". Ik dacht tenminste dat het zoiets was, ik kan me vergissen.

Dat kan het principe verklaren dat het bij 2 modules wel werkt, omdat je dan 3 "plaatsen" gebruikt. En zodra je er een bij duwt, hij het niet meer doet.

Ik neem tenminste aan dat die 512MB module aan allebij de kanten chips heeft.

• -GSF-JohnDoe

-GSF-JohnDoe

[insert tile here]

Topicstarter
de 2x 256 zijn dual sided (net als het 512 strookje), van het merk MTD :? (ja, goedkoop dus)

ga ff proberen wat er gebeurt als ik me bios update + verschillende combinaties.

[ Voor 51% gewijzigd door -GSF-JohnDoe op 13-04-2004 20:21 ]

• -GSF-JohnDoe

-GSF-JohnDoe

[insert tile here]

Topicstarter
[UPDATE]

ik heb de nieuwste (1007) bios geinstalleerd, en iedere mogelijke combinatie met 1,2 of 3 strookjes geprobeert.

Als ik het strookje van 512 Mb alleen draai heb ik geen problemen, net zoals ik geen problemen heb met 2 strookjes 256.

Als ik echter een of allebij de 256 met de 512 wil combineren wordt het systeem instabiel. Als ik met 3 strookjes draai geeft de bios ook aan dat dual channel aanstaat.

Ik heb zo'n idee dat het dus de schuld is van dual channel (memtest zegt dat het ram in orde is, evenals de geheugenslots, en in de asus en nvidia documentatie kan ik opmaken dat het gewoon mogelijk moet zijn verschillende groottes ram te gebruiken).

Dus weet iemand hoe/of ik de dual-channel feature UIT kan zetten?

Anders moet ik die 2 strookjes verkopen, en dat doe ik liever niet met de huidige ram prijzen |:(

[ Voor 4% gewijzigd door -GSF-JohnDoe op 13-04-2004 20:19 ]

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
In je bios kan je het op single channel zetten dacht ik. Maar het is altijd verstandig om RAM te kopen vna het zelfde merk zodat je geen problemen krijgt.

dikzak

• -GSF-JohnDoe

-GSF-JohnDoe

[insert tile here]

Topicstarter
jadaar had ik toen ik het kocht geen mogelijkheid voor (was een haast-klus). Ik zal nog eens in de bios kijken maar ik heb nog geen setting gevonden voor dual channel :S

[UPDATE] yup net nog ff gekeken. geen bios setting voor dual channel |:(

moet ik maar nieuw ram kopen, en ik ben al zo'n arme student :'(

[ Voor 31% gewijzigd door -GSF-JohnDoe op 14-04-2004 01:05 ]

Pagina: 1