Naar aanleiding van Standaarden (W3C, etc.), en geinspireerd door de geweldige site http://www.csszengarden.com/ (thanx to xces for the link) ben ik weer eens begonnen aan het opzetten van een nieuwe site.
Nu loop ik echter tegen een 'leuk' probleem op. In IE6 gaat alles goed, maar in FireFox 0.8 gebeurt er iets vreemd. Ik heb het helaas nog niet met andere browsers kunnen testen. Het probleem is als volgt:
Ik wil een link maken met een klein plaatje ervoor en erna, dit is in html opzich makkelijk te doen, maar gezien ik de opmaak wil scheiden van de inhoud van de pagina is dit een stuk lastiger. (zie bovenstaand topic voor meer info omtrent het scheiden van opmaak en inhoud, die discussie wil ik hier niet voeren).
Dit is mijn html code (deels):
en dit is mijn stylesheet (deels):
Volledige pagina: http://www.xs4all.nl/~laarmanr/cssprobleem1/test.html en de DTD die ik gebruik is xhtml11.dtd.
In IE6 ziet het er goed uit:

In FireFox 0.8 gaat er toch iets mis, het tweede blokje is kleiner en zit toch iets lager:

Ik heb de search van GoT en Google uitgeput, maar heb niks kunnen vinden. Door wat waarden te veranden in #bar span{...} kan ik de opmaak wel goed krijgen voor FireFox maar dan klopt het in IE6 niet meer.
Misschien dat iemand weet wat ik verkeerd doe, of wat ik anders kan doen zodat het wel werkt met zowel IE6 als FireFox.
btw: * [ash] vraagt zich af of een 'groot (css-)problemen topic' handig zou zijn...
Nu loop ik echter tegen een 'leuk' probleem op. In IE6 gaat alles goed, maar in FireFox 0.8 gebeurt er iets vreemd. Ik heb het helaas nog niet met andere browsers kunnen testen. Het probleem is als volgt:
Ik wil een link maken met een klein plaatje ervoor en erna, dit is in html opzich makkelijk te doen, maar gezien ik de opmaak wil scheiden van de inhoud van de pagina is dit een stuk lastiger. (zie bovenstaand topic voor meer info omtrent het scheiden van opmaak en inhoud, die discussie wil ik hier niet voeren).
Dit is mijn html code (deels):
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| <body> <div id="container"> <div id="bar"> <p class="p1"><span><a href="/" title="Login">Login</a> <span></p> </div> </div> </body> |
en dit is mijn stylesheet (deels):
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
| #container { margin: 20px; border: 2px solid #000000; width: 100px; color: #000000; background-color: #dddddd; } #bar { margin: 0px; padding-top: 5px; font-family: verdana; font-size: 11px; margin-bottom: 0px; width: 100px; height: 25px; background-image: url(bar.png); border: solid #000000; border-width: 1px 0px 1px 0px; } #bar a:link, a:visited, a:hover{ background: url(dot.png) no-repeat 5px 8px; padding: 5px 2px 0px 15px; color: #000000; } #bar span{ background: url(dot.png) no-repeat; pading: 0px; background-position: 100% 8px; } |
Volledige pagina: http://www.xs4all.nl/~laarmanr/cssprobleem1/test.html en de DTD die ik gebruik is xhtml11.dtd.
In IE6 ziet het er goed uit:

In FireFox 0.8 gaat er toch iets mis, het tweede blokje is kleiner en zit toch iets lager:

Ik heb de search van GoT en Google uitgeput, maar heb niks kunnen vinden. Door wat waarden te veranden in #bar span{...} kan ik de opmaak wel goed krijgen voor FireFox maar dan klopt het in IE6 niet meer.
Misschien dat iemand weet wat ik verkeerd doe, of wat ik anders kan doen zodat het wel werkt met zowel IE6 als FireFox.
btw: * [ash] vraagt zich af of een 'groot (css-)problemen topic' handig zou zijn...
edit:
html code ff wat netter gemaakt zodat de layout niet verkl**t wordt
html code ff wat netter gemaakt zodat de layout niet verkl**t wordt
[ Voor 7% gewijzigd door [ash] op 13-04-2004 08:33 ]