Toon posts:

Chello Starter draadloos 'inbellen'?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Even de volgende situatie die ik in met de search niet tegen ben gekomen. Mijn oma is redelijk enthousiast geworden met computers etc. en wil nu ook thuis een laptop met internet. Aangezien zij geen zin heeft in torenhoge rekeningen, hebben we besloten dat er maar een breedband verbinding moet komen in de vorm van een Chello Starter abonnement (14, 95 euro per maand). Voldoende voor wat zij met de PC wil gaan doen (mailen en beetje surfen).

Nu mijn vraag: zij wil de verbinding draadloos hebben op haar laptop. Aangezien dit de enige PC is, lijkt mij een router + accesspoint (ingebouwd) overbodig. Volgens mij zou ik ook gewoon een accesspoint op het kabelmodem moeten kunnen aansluiten, welke vervolgens het bekabelde signaal omzet in een draadloze signaal.

Klopt mijn gedachte wat dit betreft en zo ja; hoe kan ik de laptop laten 'inbellen' via het draadloze netwerk?

• Paulum
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-04 13:30
Het lijkt mij dat je dan je access point in bridge mode moet zetten en de laptop op dhcp.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

naar mijn weten hoef je bij chello niet 'in te bellen' ;)
Echter ik raad je wel aan om een router te kopen, waarom?
Een accesspunt is eigenlijk een soort hub. Een hub is zoals bekend een apparaat om meerdere verbindingen gelijktijdig te kunnen onderhouden om het simpel te zeggen.
Een chello account gaat er vanuit dat er slechts 1 apparaat aangesloten is, de pc. Nu zet je er dus een hub/AP tussen en is het dus mogelijk om er meerdere te hebben.
Inbellen is dus ook niet nodig, omdat er voor die ene verbinding altijd een 'ethernet' verbinding is. En dat is waar de router om de hoek komt kijken: 1 verbinding -> AP -> laptop :)

PS Let wel even op de security dat je geen andere laptops/pc's toegang geeft ;)

[edit]
Paulum schreef op 12 april 2004 @ 23:07:
Het lijkt mij dat je dan je access point in bridge mode moet zetten en de laptop op dhcp.
OMG, vergeet ik dat bridging ook nog mogelijk was :D
maar in hoeverre dat goed werkt, geen ervaring mee.

[ Voor 20% gewijzigd door Erkens op 12-04-2004 23:08 ]

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 00:46
Yep geen probleem, maar je hebt echt een AP nodig met ingebouwde router-NAT mogelijkheden.

Wat jij 'wil', heet bridgen van je modem naar je accesspoint wat zou kunnen maar dan moet je AP wel in staat zijn bepaalde MAC-adressen door te laten cq. te blokkeren om te voorkomen dat jan-en-alleman je modem gaat vervuilen. Zoniet, dan gaat je AP feitelijk functioneren als HUB en daar wordt Chello niet blij van.

Het "inbellen" is niets anders dan het SSID en evt WEP key van je Accespoint instellen op je laptop.

Het meest simpele is een echt router met ingebouwd accesspoint.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dus als ik het goed begrijp heb ik een Accesspoint nodig wat in 'bridge'-mode kan werken en wat de mogelijkheid heeft om NAT-adressen te blocken c.q. te allowen. Lijkt mij dus gewoon het simpelst om alleen de NAT van de wirelesskaart van de laptop te allowen. Zou het goed moeten gaan als ik alles zo instel?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 12 april 2004 @ 23:23:
Oke, dus als ik het goed begrijp heb ik een Accesspoint nodig wat in 'bridge'-mode kan werken en wat de mogelijkheid heeft om NAT-adressen te blocken c.q. te allowen. Lijkt mij dus gewoon het simpelst om alleen de NAT van de wirelesskaart van de laptop te allowen. Zou het goed moeten gaan als ik alles zo instel?
NAT: Network Adress Translation --> iets wat routers kunnen doen ;)

Verwijderd

Topicstarter
@ Erkens: volgens mij zijn er genoeg accesspoints die dit gewoon kunnen. Snap je posting dus niet echt!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 april 2004 @ 23:23:
Oke, dus als ik het goed begrijp heb ik een Accesspoint nodig wat in 'bridge'-mode kan werken
mja, maar in dan zit je toch bij de duurdere modellen, en dan kun je weer net zo goed een wifi-router kopen. met uiteraard de bekende voordelen :)

maarre: wat verstaat je oma onder "een beetje surfen?" ze hoeft maar 1 leuk forum tegen te komen, of ze schiet huizenhoog over dat chello-starter datalimietje heen :)
/// 250mb, da's nog geen 10 mb per dag. hoe lang kun je daarvoor surfen? een uurtje?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2004 00:12 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 00:08:
@ Erkens: volgens mij zijn er genoeg accesspoints die dit gewoon kunnen. Snap je posting dus niet echt!
dan is dat AP gewoon een router, alleen een AP zal niets met NAT of wat dan ook doen

Verwijderd

Alleen een accesspoint zou naar mijn idee moeten kunnen maar het zal wel veel lastiger te configureren zijn. Gezien het prijsverschil tussen accesspoint en een router met ingebouwd AP zou ik er niet voor kiezen. Call me stupid maar is een accesspoint niet altijd een bridge?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-05 16:05
Moet kunnen ja, maar gezien de prijzen van bv linksys is een los AP net zo duur als een AP/Router :)

Verwijderd

Topicstarter
Allright.. ik heb de prijzen idd wat zitten vergelijken (neem aan dat ik alleen een router + wireless mogelijkheid-in-1 nodig heb) en komt idd rond dezelfde prijzen uit. Thanx voor alle tips!

Nog even aan gunhead: de kans dat ze echt dagelijks gaat internetten is, vooral in het begin, vrijwel nihil. Mocht ze toch enthousiast worden, dan kan ze het abonnement altijd nog upgraden!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 00:52:
Call me stupid maar is een accesspoint niet altijd een bridge?
Nu ik er even over nadenk is een AP volgens mij ook een bridge ja, het verbind immers twee fisieke netwerken met elkaar op een dusdanige manier waarop er slechts 1 logisch netwerk overblijft :)
Ik denk dat "we" in de war raken vanwege het feit dat een dergelijk apparaat meerdere "ingangen" heeft op het wireless gedeelte :)

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:25
Mijn Asus-routertje staat gewoon in 'AP-only' mode, en dat werkt perfect hoor, routeren/bridgen is niet nodig...
Maar inderdaad, voor 10€ verschil kan je beter een router nemen, je weet nooit wat je oma toekomstig van netwerk wil aanleggen :)

@gunhead: 10mb per dag is meer dan genoeg voor een forum, denk ik. Zolang ze maar niet hier in de HK geraakt en in 'Het grote grappige filmpjes topic' terechtkomt of zo :+

[ Voor 32% gewijzigd door Fire69 op 13-04-2004 10:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oma gaat zeker niet aan het netwerken :) Ze is maar alleen en vindt het helemaal geweldig om met haar bejaarden computerclubje te mailen en te webcammen!

Ach ja, moderne oudjes!
Pagina: 1