TrailBlazer schreef op 12 april 2004 @ 22:10:
Ik zat laatst te denken naar aanleiding van een nieuwsbericht over pandaberen en dat ze niet willen voortplanten. Wat voor effect heeft het uitsterven van de pandabeer op de mensheid. Zover ik 123 kan overzien heeft hij geen belangrijke plek in de voedselketen. Het is geen top predator. Er zal dus geen populatie van andere beesten zodanig gaan groeien dat deze problemen op gaan leveren.
Je kan natuurlijk roepen dat het zonde is en dat de mens niet het recht heeft om een dier uit te laten sterven. Echter de pandabeer is volgens mij gewoon te ver geevolueerd. Dat gekke beest is een vleeseter allen om de een of andere reden is hij overgestapt op bamboe. Hier heeft hij zodanig veel van nodig dat hij eigenlijk zo en zo niet zou kunnen overleven ook zonder ontbossing en dergelijke was dit al heeel moeilijk vol te houden geweest denk ik.
Hoor je wel dat je dit hele verhaal baseert op aanames? Wie zegt dat de panda geen belangrijk onderdeel is van de voedselketen? En waarom denk je dat als wij niet zouden ontbossen, dat de panda dan nog steeds niet genoeg bos heeft op te overleven?
Laatst hetzelfde gezien over de dodo. Nieuwe bewijzen duiden erop dat dat besst ook zonder de nederlanders wel was uitgestorven sterker nog dat besst was niet te vreten veels te vet en hard.
kortom beesten sterven uit dit gebeurt al tijden en er komt wel een nieuw evenwicht terug.
En dit baseer je op? Sorry hoor, maar zonder achterliggend bewijs zijn dit allemaal aannames, en niet de waarheid. Ik denk dat zonder de mensheid de wereld een stuk beter af zou zijn...
hmmzz, en dat van bv boeren op de veluwe de kippetjes uit de hokken gevreten worden is ook hun eigen stomme schuld, hadden ze maar niet in het natuurlijke leefgebied van de wolf moeten gaan wonen
Ja dat is idd hun eigen fout ja. Ze kunnen ook hogere/betere hekken rond de kippen zetten. Wij als mensheid doen overigens precies hetzelfde tegen de natuur hoor (zie alle vleeseters, incluis mijzelf), alleen doen wij het om de consumptie en niet om te overleven, zoals de wolf dat wel doen...
Hmmz. Ik vraag me af of die Panda wel zo onbelangrijk is.
Neem de mug. In wezen onbelangrijk. Tenzij je ziet dat hij primair voedsel is voor de zwaluw.
Is zo'nzelfde keten niet te bedenken voor de panda? Doubt it.
Agreed, alles heeft een reden, dus ook de panda, anders zou die er niet zijn.
wat gebeurt er met dode panda's? niets speciaals. ze worden slachtoffer van een roofdier, of rotten gewoon weg. net als biljarden andere dieren op deze aardkloot, dus die pandalijken gaan we ook niet missen
Mja, is dat dan een reden om een complete soort uit te roeien? Wat gebeurt er met dode mensen, die rotten op den duur ook gewoon weg, betekent dat dan dat we ze niet missen? (ja voor mij staat de mens gelijk aan ieder ander dier, alleen pretenderen wij intelligenter te zijn dan de rest van het dierenrijk)
Ik zeg ook niet dat we actief moeten gaan jagen op de pandabeer alleen dat als hij uitsterft het een natuurlijk proces is. Wij maken deel uit van die natuur en als wij hem niet kunnen/willen beschermen jammer dan
Mja, de panda word niet actief vermoord iig, maar passief weer wel, door ontbossing en overbevolking. En ik denk dat wij als mens te egoistisch zijn om nog deel uit te maken van de natuur....
de ene soort bevredigt een behoefte, en dat gaat ten koste van een andere soort. het leven is hard, heel hard.
Wij vermoorden de panda voor de consumptie. Dat heeft geen drol met natuur te maken, daar dood je om te overleven. Dat zijn 2 verschillende dingen. En het leven is hard, als wij als mens er maar geen last van hebben. Anders was het overbevolkingsprobleem allang opgelost. (denk vaccins tegen virii en ziekten ed)...
Komt de mens eraan te pas, dan moet alles meteen in gigantisch grote getale om meteen zoveel mogelijk geld binnen te krijgen voor de meest ongelofelijke onzin. Het gaat zo snel en zo groot dat de natuur het niet kan bolwerken en daar ligt de hele kern van het probleem. Ik vindt dat je ons ziekelijk gedrag niet goed kan praten, ik doe het pertinent niet.
What goes around comes around, ik hoop alleen dat ik niet leef om het mee te maken

Laat die Panda aub zo rap mogelijk uitsterven, sloom rotbeest. Plant zich nauwelijks voort (zijn ze allemaal homo oid?) en heeft nog een specifiek eetpatroon ook: lust niets en verhongert liever dan iets anders. Groot, lomp, sloom ... overbodig.
He ja, laten we alle NT admins afschieten. Doen de hele dag niets anders dan surfen op tweakers en het spelen van spelletjes... Lui, duur en voert geen flikker uit. Moeten daarom ook alle NT admins afgeschoten worden? (NOFI!!!!!111 NT admins heb ik ff ter voorbeeld genomen, voel je je aangesproken, zet er dan linux beheerder voor in de plaats neer)
Nee, dat vind ik erg kort door de bocht. Ik ben van mening dat we juist alle tijd, geld en energie moeten steken in het behoud van onze natuur. Door de invloed van de mens zijn dit soort soorten ook in deze positie gekomen. Juist door winstbejag en de voortplantingsdrift van de mens, moeten we onze verantwoording nemen tov de natuur en doen wat in ons vermogen ligt.
hahaha, sinds waneer gaan geld, macht, controle en eigenbelang niet meer samen? Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind ook dat hier tijd+geld+aandacht aan gespendeert dient te worden, alleen is het imho een utopie. De mensen met geld zijn veel te "druk" met het verdienen van nog meer geld, die gaan dat echt niet in de natuur stoppen...
Dit heeft te maken met de piramide van maslow. Dieren zitten onderin en wij helemaal in de top dat is het verschil
Mja, die piramide is ook iets wat wij als mens hebben bedacht. Dat wil niet zeggen dat dat de absolute waarheid is, meer een manier om ons eigen gedrag goed te praten...
Alsof ze dat voor hunzelf kunnen uitmaken. Zij hebben onze intelligentie niet? Zou het misschien wel eens kunnen dat de panda's op een verkeerde manier aangespoord worden? Je denkt niet verder na verdorie.
Pcies. Wie zijn wij als mens om te denken dat wij almachtig zijn? Wij zijn wdb te dom om te communiceren met andere soorten. Dus denken wij dat wij het beste met de andere soorten voorhebben en doen wij wat wij denken dat goed is...
Ik zie het liever in termen van eigen belang. Zonder natuur wordt het voor de mens lastiger en in ieder geval onaangenamer. Naarmate de tijd voortschrijdt, zal er wel een nieuwe balans worden gevonden tussen mens en natuur. Als dat niet lukt, verdoemen we onszelf tot uitsterven (waarna een ander het wel over zal nemen).
Mja, is het dan niet veel slimmer om daar
nu wat aan te doen in plaats van het eropaan te laten komen?
Maar ja..zo als ik zeg "Als god bestaat... is de mensheid zijn humor kanaal"
ROFLMAO
offtopic:
1) Overigens ben ik nog steeds een omnivoor, mocht iemand dat zich afvragen..
2) sjiiiiit, heb geloof ik nog nooit eerder zo'n lange post gemaakt