overclock = zwart scherm

Pagina: 1
Acties:

• obme_ief
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05-2022

obme_ief

houd niet van wannebe modjes

Topicstarter
vroeg me af er makkelijk te bepalen is welk onderdeel de boel niet trekt.

heb een p4 3 gig en als ik die op zeg 3,5 gig zet dan krijg ik dat me monitor "uitgaat" er zit een 9800 xl (bijna pro) in en ik heb het idee dat die de hoge fsb (230) niet fijn vind of dat me geheugen het niet trekt natuurlijk...

zet ik em lager in stapjes dan word de boel stabiel als ik in de desktop zit (3,4 gig ofzo) maar dan kan ik 3dmark niet draaien...

zet ik de proc op 3,3 gig wil het wel en kan ik de graka ook nog een beetje overklokken...

is het nu logish dat de proc, de graka of het mem het niet trekt?

verdere info: oem msi bord , p4 3 gig 512 mb dual 800 mhz mem alles origineel (koeling, voltage etc.) en overklokken doe ik met cpufsb en powerstrip

tijd voor verandering.

• dude123
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05-2022

dude123

Linux addict

zou het niet kunnen zijn dat je cpu die 3,5 gig niet bepaalt fijn vind?

Meneer 1000 has spoken......

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-01 02:31
Als eerste hoe warm word het zooitje ?

Ten tweede met stock koeling is het niet fijn overclocken.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:25

job

Er kunnen meerdere dingen zijn die het probleem kunnen veroorzaken.
Je zou het voltage van de cpu iets kunen verhogen.
Misschien is het geheugen de bottleneck, let dus ook op die frequentie.
Speel wat met diverse dividers. (daar voor moet je waarschijnlijk in de bios zijn)

Of je cpu kan gewoon niet verder.

Wat betreft het zwarte scherm, dat lijkt inderdaad op een videokaart probleem.
Maar dat lijkt me eenvoudig te verhelpen met een andere fsb/agp divider.

[ Voor 27% gewijzigd door job op 12-04-2004 21:58 ]

• obme_ief

obme_ief

Topicstarter
dank voor de snelle reacties...

vanwege het zwarte scherm denk ik zelf dat het NIET aan de proc ligt, just a feeling :P

probleem met mijn oem bordje is dat ik niet weet of de agp divider los is of dat ie mee omhoog gaat met de fsb.
en voltage veranderen zit er ook niet in (tis een medion 8080xl)

vroeg me dit alles af zodat ik misschien kon pinpointen wat er betere koeling behoefd...ik blijf de graka verdenken vanwege het zwarte beeld, als je een proc te ver opdrijft krijg je volgens mij veel gelijdelijkere fouten, tenminste, zo herrinner ik het me van me celeron 533 avonturen :)

tijd voor verandering.

Verwijderd

Een zwart scherm is bijna altijd de proc die niet kan opstarten. Als je proc niet opstart kan de rest ook niet mee en heb je dus een zwart scherm. Ik zou het voltage wat opschroeven.

Verwijderd

obme_ief schreef op 12 april 2004 @ 22:08:
dank voor de snelle reacties...

vanwege het zwarte scherm denk ik zelf dat het NIET aan de proc ligt, just a feeling :P

probleem met mijn oem bordje is dat ik niet weet of de agp divider los is of dat ie mee omhoog gaat met de fsb.
en voltage veranderen zit er ook niet in (tis een medion 8080xl)

vroeg me dit alles af zodat ik misschien kon pinpointen wat er betere koeling behoefd...ik blijf de graka verdenken vanwege het zwarte beeld, als je een proc te ver opdrijft krijg je volgens mij veel gelijdelijkere fouten, tenminste, zo herrinner ik het me van me celeron 533 avonturen :)
Ik denk ook niet dat t aan je proc ligt, ik heb wel een heel sterk vermoeden waar t wel aan ligt.

Allereerst begrijp ik uit je startpost dat je ineens van 3ghz naar 3.5ghz ging, dat zijn imho iets te grote stappen, zeker als je nog niet helemaal bekend bent met de limieten van je systeem.

Ik denk ook wel dat het aan je moederbord ligt, ik ben persoonlijk gezien al geen medionfan (schoonouders hebben er 1) maar dat zijn gewoon cheapass planken die volstrekt niet bedoeld lijken te zijn voor een flinke oc, bij een ocplank verwacht je toch wel wat instellingsmogelijkheden die je het liefste heel erg onbereikbaar houdt voor de doelgroep die medion voor ogen heeft.

Ook de agp kan inderdaad een probleem zijn als die niet los te koppelen is van de fsb(zie verhaal hierboven).
Maar dit geld ook voor het geheugen, normaal gaat dit met de fsb mee omhoog en ik kan me niet indenken dat medion merken als Corsair, Geil of Kingston gebruikt.

Zowieso zou ik eerst eens lekker gaan uitzoeken wat je temps. zijn, indien te hoog wat er aan te verbeteren valt.
Verder zijn instellingen als voltage, geheugensnelheden, agp, pci en dergelijk toch wel belangrijk als je de fsb zo gaat opschroeven.

Enne wat betreft dat gelijdelijke, ik had ooit een duron 850@1330 en @ 1440 ging ook t beeld op zwart..... en de proc...... die heeft t nooit meer gedaan :X

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:15

DataGhost

iPL dev

wat voor voeding zit erin

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 16:14
Yep, dat wil ik ook weten. Heel veel mensen denken dat dit niet belangrijk is bij het oc'en maar dat is veel belangrijker dan je denkt.
En het is ook zo dat vele oems hierop juist veel bezuinigen (aldi in this case), ze douwen er een voeding in die het net trekt en bij het oc'en begeeft ie t :(

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
denk persoonlijk dat 't probleem ligt bij het niet kunnen locken van de PCI/AGP bus.

bij 3GHz is je PCI-bus nl. 200/6=33MHz (1/6 divider)
bij 3,5GHz is je PCI-bus al 230/6=38MHz

en je AGP-bus is van 66MHz naar 76MHz gegaan...
tis bekend dat je PCI kaarten moeilijkheden beginnen te krijgen vanaf zo'n 38MHz en hoger dan 40MHz zelfs fataal voor ze kan zijn.
en je AGP-bus wil je ook niet te hoog laten komen.

zou ff kijken of je dat toch niet op een of andere manier kan regelen (BIOS flash wellicht). als dit 't probleem is kan je alleen maar een ander mobo halen of tevreden zijn met die 3,4GHz.

had dit zelf ook met een Asus P4S8X-X waar ik maar max 2,8GHz haalde met een 2,4GHz doordat de PCI-bus niet gelocked kon worden.
daarna een Asus P4PE gehaald en redelijk makkelijk 3,2GHz gehaald.

• obme_ief

obme_ief

Topicstarter
ok dan, nogmaals dank voor de input...

over de kwaliteit van de medion ben ik zeer zeker WEL te spreken hoor, enkelt jammer dat er geen oc mogelijkheden op het (msi) mobo zitten maar da's logish bij een oem.

de voeding is een delta electronics dps-350pb, zegt mij verder nix...behalve dat ie 350 watt aan zou moeten kunnen :)

de temp van de proc leek niet heeeel hoog te zijn (gevoeld met vinger aan koelblok)

ik ben trouwens niet in een keer naar 3,5 gegaan hoor, gewoon in stapjes en het beeld is niet al zwart tijdens booten (ik oc nl in windows) maar valt dus gewoon weg als ik te ver ga.

ik heb em nu stabiel op 3,3 ghz omdat ik niet tussen 3,3 + en 3,4 kan klokken omdat m'n onboard soundkaart dan flipt en herry begint te maken, klok ik dan hoger gaat dat weer weg maar dan is er dus iets anders wat niet blij word 8)

misschien maar eens kijken of ik het geheugen wat beter kan koelen en vooral de graka en dan weer een beetje verder spelen...

geheugen is trouwens van siemens, niet zo heel brak toch?

tijd voor verandering.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:48

DaWaN

'r you wicked ??

Ik heb ook zo'n probleem bij mn Asrock K7S8XE, FSB van 200 ok, maar bij FSB van 202 komt ie windows niet meer in :( Hij geeft nadat je WinXP prof logo gezien hebt en je naar de GUI gaat crased ie... Het is iig niet mn RAM, Posten doet ie zelfs tot FSB 230 (jep, 2530 mhz op 1.75V en 256 kb cache) maarjah, hij komt windows gewoon niet in :( :(

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

mobo probleem
msi is gewoon echt geen oc-er by de hogere fsb's loopt dit mobo al helemal fucked up.

Verwijderd

3.3 GHz?
Da's dus toch al zo'n 10% overclock. Dat is ook wat MSI tegenwoordig maximaal met haar DOT functie doet. Als je die op maximaal zet, dan kun je tot 10% standaard overclocken.

Houd er wel rekening mee dat bij 3.3 Ghz, je memory al op 220*4 = 880 MHz loopt. Dus als je 'gewoon' DDR400 memory gebruikt, dan zal waarschijnlijk je memory het probleem vormen.

Als je mobo nog niet eens opstart nadat je de FSB hoger hebt gezet, dan lijkt me de warmte in je systeem geen probleem. Maar dat kun je natuurlijk eens in de gaten houden (bijv. met Motherboard Monitor).

Enneh: Die MSI bordjes hebben als het goed is een step-by-step 1MHz increase van de FSB, dus je kunt heel secuur je FSB verhogen en kijken wanneer het fout gaat.
Als de MSI applicatie CoreCenter wil draaien op je mobo, dan kun je zelfs CoreCenter automatisch laten bepalen hoever je met de FSB kunt gaan. CoreCenter gaat dan de FSB stap voor stap verhogen en kijkt wanneer het systeem crasht. Bij de volgende keer opstarten zie je dan Max FSB - 5 MHz ofzo... En die kun je dan weer vast zetten in je BIOS...

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-01 21:51
Houd er wel rekening mee dat bij 3.3 Ghz, je memory al op 220*4 = 880 MHz loopt. Dus als je 'gewoon' DDR400 memory gebruikt, dan zal waarschijnlijk je memory het probleem vormen.
Wat een onzin... 1:1 resulteert op 440MHz en 5:4 op 354MHz.
Een beetje goed geheugen kan dit makkelijk aan.
Als je mobo nog niet eens opstart nadat je de FSB hoger hebt gezet, dan lijkt me de warmte in je systeem geen probleem. Maar dat kun je natuurlijk eens in de gaten houden (bijv. met Motherboard Monitor).
Bijna 99% ligt het aan de processor die niet mee wil.
Maarja ik zie dat je een MSI heb, de bios wil ook wel eens falen.
Warmte is het bijna nooit, de Northbrigde wordt niet heet bij 220 FSB :)
Als de MSI applicatie CoreCenter wil draaien op je mobo, dan kun je zelfs CoreCenter automatisch laten bepalen hoever je met de FSB kunt gaan. CoreCenter gaat dan de FSB stap voor stap verhogen en kijkt wanneer het systeem crasht. Bij de volgende keer opstarten zie je dan Max FSB - 5 MHz ofzo... En die kun je dan weer vast zetten in je BIOS...
Deze functie is niet betrouwbaar, het geeft een idee hoever je CPU kan.
Maar verschillende dingetjes zoals voltage en deviders zijn er niet in windows.

Dus je kan beter gewoon in de BIOS alles regelen.

@obme_ief: Het kan een mobo probleem zijn die je OC tegenhoudt.
Probeer eens meer te spelen met voltages, dit wil ook helpen.
Maarja, als je 3GIg op 3.4GHz niet stabiel wil draaien op stock heb je denk ook niet zon goeie OC cpu...

Ik had zelf ook een 865PE bordje van MSI gehad kreeg ik me 2.4C niet verder dan 3.3GHz. Met een epox 4pda2+ deed die stabiel 3.5GHz en net geen 3.6GHz.

[ Voor 14% gewijzigd door Kakaroto op 14-04-2004 23:44 ]

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:48

DaWaN

'r you wicked ??

Ik kan met mn K7S8XE niet in windows komen met een FSB hoger dan 200, zelfs al gooi ik mijn multiplier omlaag, en hij boot zelfs gewoon op 230 mhz FSB, maar crashed altijd al hij naar de GUI van windows gaat :( Wat kan dat zijn??

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• obme_ief

obme_ief

Topicstarter
misschien moet je even een nieuw topic openen, meer kans op antwoord, of had je dat al?

tijd voor verandering.

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
tja, ik krijg ook gewoon zwart scherm als ik me sys op 166MHz FSB gooi in plaats van de 133MHz die standaard is voor een XP2000+ (palomino)... me geheugen, DDR333, trekt het wel, maar het is simpelweg de CPU die niet zo hoog kan. Post Reporter zegt dan ook gewoon braaf "System failed due to CPU overclocking". denk gewoon dat je CPU het niet aan kan.

[ Voor 3% gewijzigd door Fludizz op 15-04-2004 22:57 ]

Verwijderd

Bij het overklokken van de processor kan je ook meteen een zwart scherm krijgen. Ik heb ook een processor gehad die 100% stabiel liep (op 155%), op niet zo'n hoge voltage. Op iets hogere snelheid (FSB 1MHz hoger) wou hij niet eens booten, ook niet met meer voltage of betere koeling. Ook op een hogere MP wou hij geen MHz hoger booten. Het gebeurt niet vaak, maar heel soms loopt ie gewoon tegen een muur op, waar hij neit overheen komt.
Pagina: 1