Toon posts:

5400 RPM HDD's, 24/7 zonder airflow?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een barebone met 1 interne 3,5" ruimte en een 5,25" ruimte (asus pundit) welke als huis-tuin-keuken servertje diend. In de interne 3,5" ruimte hangt een oude Samsung schijf die aan vervanging toe is. In de 5,25" ruimte heb ik een 7200RPM/2MB/120GB Maxtor schijf hangen die zoveel warmte ontwikkeld dat ik hem in een (actieve) HDD cooler heb moeten monteren.

Nu moet die eerste oude Samsung schijf vervangen worden omdat die even veel geluid maakt als een opstijgende straaljager. Probleem is echter dat ik een moderne schijf (7200 of 10000 toeren) daar niet kan gaan hangen in die interne 3,5" plaats omdat daar totaal geen airflow is en die schijf dan als warmte element in mijn pundit oventje gaat functioneren.

Daarom ben ik er over aan het denken (aangezien die schijf alleen voor mijn samba servertje bedoeld is) een 5400 toeren 160GB grote Samsung schijf te gaan gebruiken van het type SP1604N of een Maxtor 5400 toeren 300GB grote MaxLine II.

En vandaar mijn vraag, gaan deze Samsung of Maxtor schijven, onder 24/7 write/read operaties met minime airflow, koel blijven?

• zyberteq
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-03 08:17

zyberteq

nou, dat dus

met minime airflow moet dat volgens mij wel kunnen, lijkt me stug dat je hem 24/7 ook echt gebruikt. kijk als jij constant iets van 8MB/sec wegvreet van die schijf dan wordt ie wel warm ja, maar met minime (het zij goede) airflow moet dat volgens mij wel kunnen
7200rpm schijven worden naar mijn ervaring namelijk véél warmer dan 5400rpm schijven

[ Vocal Trance Radio @di.fm ] [ Building ] [ Driving ] [ Relaxing ]

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-03 19:58

HeepH

Dope Rapper

ik heb eerlijk gezegd geen id, maar ik denk dat een kleine fan (60 mm ofzo je weet wel, zon northbridge ding) toch genoeg flow genereert,zelfs op 5 volt, want mijn schijf (7200 toeren, 120 giegels) word ook nooit heet, ook niet in zon barebone....

dus mss kan je proberen een klein fannetje voor de hd te hangen, die er dan overheen blaast

edit : screamer, jij hier :P ?

[ Voor 6% gewijzigd door HeepH op 12-04-2004 21:17 ]

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

Topicstarter
Screamer schreef op 12 april 2004 @ 21:15:
met minime airflow moet dat volgens mij wel kunnen, lijkt me stug dat je hem 24/7 ook echt gebruikt. kijk als jij constant iets van 8MB/sec wegvreet van die schijf dan wordt ie wel warm ja, maar met minime (het zij goede) airflow moet dat volgens mij wel kunnen
7200rpm schijven worden naar mijn ervaring namelijk véél warmer dan 5400rpm schijven
Emule schrijft weg naar mijn samba servertje, ook mijn complete muziek/film collectie staat erop. Ook backups van al mijn fotos en data staan erop.

Geloof mij, die schijf heeft wel wat te doen.

Maar heb jij die ervaring met moderne 5400 toeren schijven?, oude 5400 en 4200 schijven werden bij mij idd nooit warm, die produceerden nauwelijks warmte.
HeefStan schreef op 12 april 2004 @ 21:16:
ik heb eerlijk gezegd geen id, maar ik denk dat een kleine fan (60 mm ofzo je weet wel, zon northbridge ding) toch genoeg flow genereert,zelfs op 5 volt, want mijn schijf (7200 toeren, 120 giegels) word ook nooit heet, ook niet in zon barebone....

dus mss kan je proberen een klein fannetje voor de hd te hangen, die er dan overheen blaast

edit : screamer, jij hier :P ?
Die HDD zit in een soort beugel, die is van de onderkant en zijkanten en zelfs de voorkant van plaatstaal. Het enige waar ik de fan tegen zou kunnen laten blazen is de IDE kabel of het kontje van de schijf :P. Dus denk niet dat dat een succesverhaal wordt.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2004 21:20 ]

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

gaatje boren in dat staal :P?

aangezien er toch wat belangrijke (en sowieso veel) data opstaat zou ik toch proberen een koeling te versieren , hoe dan ook....en eigenlijk lijkt een 5400 rpm schijf mij geen goed id , als je hem zoveel wilt belasten, je zit zo aan zijn maximum dan

Verwijderd

back-up, voordat je verder experimenteerd. Iceberg heeft trouwens een HDD cooler die in 2x 3,5 inch past. Cooler is 1 cm dik en schroef je tegen de onderkant van de harddisc. Wil je een foto? chopmaxathotmeelpuntcom

Verwijderd

Moet volgens mij makkelijk kunnen. Anders mssn een Seagate hd? die worden nooit echt warm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 april 2004 @ 21:32:
back-up, voordat je verder experimenteerd. Iceberg heeft trouwens een HDD cooler die in 2x 3,5 inch past. Cooler is 1 cm dik en schroef je tegen de onderkant van de harddisc. Wil je een foto? chopmaxathotmeelpuntcom
Er zit helaas maar 1 interne 3,5" plaats in, dus ik ga die niet kwijt kunnen. En backuppen is uiteraard een goed idee :D.
HeefStan schreef op 12 april 2004 @ 21:26:
gaatje boren in dat staal :P?

aangezien er toch wat belangrijke (en sowieso veel) data opstaat zou ik toch proberen een koeling te versieren , hoe dan ook....en eigenlijk lijkt een 5400 rpm schijf mij geen goed id , als je hem zoveel wilt belasten, je zit zo aan zijn maximum dan
Als ik een gat ga boren en een koeler monteer kan die lucht nog nergens langs stromen, alleen ergens tegenaan, of ik moet alle schotjes eruitzagen en dat ding op de een of andere manier zien op te hangen.

Maar de datasnelheid is niet zo het probleem, emule schrijft niet snel en die schijven zijn echt wel snel genoeg om films te streamen oid. Daar maak ik me geen zorgen over.

En ik moet idd koeling zien te versieren, maarja dat is niet mogelijk, daarom zal ik de belangrijkste data op de gekoelde schijf wegschrijven.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2004 21:41 ]

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

ik denk niet dat de schijf zichzelf oververhit iig ( verbrand dus ) maar het is neit goed voor de levensduur.....

je kunt met speedfan in de gaten houden hoe heet je schijf (jan :P) word.....

Verwijderd

Topicstarter
HeefStan schreef op 12 april 2004 @ 21:46:
ik denk niet dat de schijf zichzelf oververhit iig ( verbrand dus ) maar het is neit goed voor de levensduur.....

je kunt met speedfan in de gaten houden hoe heet je schijf (jan :P) word.....
Ik weet hoe ik de temperatuur moet monitoren, al zal speedfan op een linux kernel omslachtig worden :P.

Maar het gaat iid om de levensduur van die schijfjes.

Gecondoleerd trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2004 21:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Niet iemand die toevalig ervaring heeft met moderne 5400rpm schijven en hun temperaturen?

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:58

DaOverclocker

Overclocker for life...

Nou volgens mij kan een 5400 gemakkelijk zonder koeling. Ik heb hier een 160Gb 7200 gewoon zonder airflow in mijn kast hangen ergens in de hoek waar het echt niet 'waait' En zelfs bij defragmenteren wordt dan ding niet warmer als handwarm. Ik denk dat een 5400 gemakkelijk zonder airflow kan zolang hij maar niet helemaal ingecapseld is. (beetje ruimte boven de Hd).
Kheb trouwens wel een 540x 40gb maxtor 5400 gehad, en die bleef gewoon koud aanvoelen in de pc.

systeem specs

Verwijderd

Lolz, mijn Maxtor 200GB 7200rpm ligt _op_ mijn voeding, waar er gewoon _geen_ airflow is. Draait zelfs op lans als een zonnetje (gloeilamp eerder ;) )

Draait trouwens zó warm dat ik ooit een brandwonde heb gehad op mn vinger daarvan :p

Dus zo een kwaad kan het heus niet hoor denk ik ;)

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:31

makje

Professioneel prutser

In mijn kast heb ik ook (bijna) geen airflow en mijn 2 Samsung 5400RPM (SV1604N) schijven worden 41 graden. Ter vergelijking, mijn Seagate 7200RPM (Barracuda 7200.7) wordt 50 graden zonder extra koeling. Alle schijven worden na veel lees/schrijf akties ongeveer 4 graden warmer...

edit:
De SP1604N is een 7200RPM schijf. Jij bedoeld waarschijnlijk de SV1604N :)

[ Voor 17% gewijzigd door makje op 15-04-2004 19:18 ]

9800x3d

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-03 16:40

PnD

like in Pinda ^_^

ik heb in mijn 24/7 server ook geen airflow op mijn enermax voeding na dan.
heb er een maxline 2 250gb & 120gb diamondplus9 in hangen die zeker een halve dag 200kb/s schrijft

vriend van me heeft een shuttle met een maxtor sata 200gb en een casetemp van 50 graden en dat draait ook.

of het nou daadwerkelijk de levensduur ook verkort durf ik niet te zeggen

edit: ze hangen samen met een fdd in een bracket nog dicht bij elkaar ook trouwens.
zit er wel over te denken om er een hele stille 8cm fan voor te hangen

[ Voor 19% gewijzigd door PnD op 15-04-2004 19:24 ]

Verwijderd

en er is geen ruimte meer voor een hd koelertje?

• siknu
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-02 21:58
In een barebone heb je over het algemeen niet echt veel ruimte voor een hd koeler nee. Ik wil zelf ook een punditje aanschaffen en een 5400 rpm schijfje lijkt me toch het beste. Bekijk deze thread ook maar eens: Bouw een Debian/MythTV systeem met de Asus Pundit-R barebone

• Y0ur1
  • Niet online
Ik heb een servertje met zeer weinig airflow en die hd wordt niet eens warm. Dus ik denk dat het makkelijk kan.

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:26
Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 19:09:
Lolz, mijn Maxtor 200GB 7200rpm ligt _op_ mijn voeding, waar er gewoon _geen_ airflow is. Draait zelfs op lans als een zonnetje (gloeilamp eerder ;) )

Draait trouwens zó warm dat ik ooit een brandwonde heb gehad op mn vinger daarvan :p

Je harde schijf is dan snel overleden hoor.....

waarom vervang je beide HD's niet voor een grote? Een 7200 met actieve kooling?
waarom moet je persee 2 HD's?

no comment

• Y0ur1
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 19:09:

ik ben benieuwd hoe lang die schijf het nout uithoudt!

• damouzer
  • Laatst online: 13-03 11:00
De diamond max 9 serie met 8mb cach hebben: fluid bearing motors. Deze worden een heel stuk minder warm.

In me server:
HD zonder fluid bearing motors: 41c
HD met fluid bearing motors: 35c

Beide maxtor 80gig harddisk

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-03 19:40

nIghtorius

Poef!

Maxtors reageren uitstekend op geringe koeling..

gemeten (in hete zomer)

Maxtor 6Y080L0 (2MB cache)

maxtor zonder koeling: 54 graden celcius (eng dichtbij de max 55 operating temp)
maxtor met koeling (1 fan): 24 graden celcius (extreem lagere temperatuur).

dit betrof dezelfde maxtor schijf. ze moeten gewoonweg gekoeld worden.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:11

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik verifier bovenstaande gegevens (met 1 graad verschil ;) bij fan @ 7V)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Pagina: 1