Toon posts:

Asus A7n8X + welk geheugen ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een A7n8X met een 2000+ draaien, VS512MB333 (0338028) van Corsair ,

Ik had hem geOC't naar 2043 mhz.. en mijn geheugen draaide op 177 mhz , Na enkele weken is ie ermee gestopt (het geheugen).

Wat ik me nu besef is dat ie maximaal 333 mhz kan draaien , en 177 x 2 is meer dus ik neem aan dat dat de oorzaak is ??

Maar goed, mijn vraag is nu, ik wil dus nieuw geheugen kopen, en ik twijfel tussen de volgende dingen, ik weet bij god niet wat beter is:

- Corsair 512 MB DDR 400 Mhz

- Corsair 512 MB DDR 400 Mhz (2 x 256) ==> is toch sneller met dual channel ?

Ik ben benieuwd, want ik heb geen flauw idee hoe of wat.

ALvast bedankt

Verwijderd

Ligt eraan of je mobo dual channel ondersteunt, zijn meerdere uitvoeringen van de a7n8x dus zul je toch even moeten neerzetten welke het precies is.

• FlipFlink
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
ik heb zelf 2x256mb ddr a-merk geheugen die dan werkt op dual channeling op een a7n8x-x deluxe wat in theorie 2 keer zo snel hoort te zijn maar ik merk daar in de praktijk niet zo heel gek veel van maar ja als je de optie hebt om dual channeling te hebben waarom daar dan geen gebruik van maken

• Brammel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-08 20:11
FlipFlink schreef op 12 april 2004 @ 18:51:
ik heb zelf 2x256mb ddr a-merk geheugen die dan werkt op dual channeling op een a7n8x-x deluxe wat in theorie 2 keer zo snel hoort te zijn maar ik merk daar in de praktijk niet zo heel gek veel van maar ja als je de optie hebt om dual channeling te hebben waarom daar dan geen gebruik van maken
Ik heb ook een a7n8x en heb een half jaar geleden 2 keer 256 gekocht. Nu heb ik daar een beetje spijt van want als ik namelijk toen 1 keer 512 had gekocht kon ik nu makkelijker nog een keer 512 er bij zetten, en toch nog optimaal gebruik maken van dual channel. Je moet dus goed bedenken of je misschien binnekort er nog geheugen bij gaat zetten, want dan kan je dus beter 512 kopen denk ik

[ Voor 4% gewijzigd door Brammel op 12-04-2004 18:56 ]

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-08 18:28
Dual channel betekent niet Dual speed ofzo..

Met dual channel geheugen heb je dus o.a. 2x 64bit geheugenbus(128bit) wat het weer wat sneller maakt, maar lang niet dubbel.
Voor de rest moet je maar op Google zoeken naar wat dual channel ddr nog meer is.

Ik moet binnenkort ook geheugen aanschaffen voor de A7N8X-E Deluxe, wordt toch wel een Corsair TWINX 2x512Mb kit, denk ik.

Als je Corsair koopt, neem dan zo'n kit. Je kunt ook wel los 512Mb nemen en later nog een 512Mb maar per stuk zijn ze duurder.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 april 2004 @ 18:47:
Beste Tweakers,

Ik heb een A7n8X Deluxe met een 2000+ draaien, VS512MB333 (0338028) van Corsair ,

Ik had hem geOC't naar 2043 mhz.. en mijn geheugen draaide op 177 mhz , Na enkele weken is ie ermee gestopt (het geheugen).

Wat ik me nu besef is dat ie maximaal 333 mhz kan draaien , en 177 x 2 is meer dus ik neem aan dat dat de oorzaak is ??

Maar goed, mijn vraag is nu, ik wil dus nieuw geheugen kopen, en ik twijfel tussen de volgende dingen, ik weet bij god niet wat beter is:

- Corsair 512 MB DDR 400 Mhz

- Corsair 512 MB DDR 400 Mhz (2 x 256) ==> is toch sneller met dual channel ?

Ik ben benieuwd, want ik heb geen flauw idee hoe of wat.

ALvast bedankt

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Savio niet kicken binnen 24 uur.

::modbreak:: gebruik aub topicreports of SM in plaats van zo'n wannabee-mod reply ;)

[ Voor 71% gewijzigd door BalusC op 13-04-2004 20:34 ]

Verwijderd

Het lijkt me dus duidelijk. Als je mobo dual channel ondersteund is het wel handig omdat te gebruiken ;) . Dan kun je dus het beste een dual kit nemen en dan moet je zelf kijken van welke grote je ze neemt (2x256 of 2x512 8) ). Als je toch niet de fsb 200 haald kun je ze iniedergeval wel op strakke timings laten lopen.

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
tevens zou ik je reepje 333 opsturen, als je de spanning niet xtreem hoog hebt gehad zal het ongetwijfeld garantie zijn, corsair en met maar 12Hz xtra de geest geven lijkt me heeeeeeel sterk

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 april 2004 @ 19:22:
Het lijkt me dus duidelijk. Als je mobo dual channel ondersteund is het wel handig omdat te gebruiken ;) . Dan kun je dus het beste een dual kit nemen en dan moet je zelf kijken van welke grote je ze neemt (2x256 of 2x512 8) ). Als je toch niet de fsb 200 haald kun je ze iniedergeval wel op strakke timings laten lopen.
Je kunt net zo goed 2x256 of 2x512 nemen van hetzelfde merk, de kans dat ze niet zullen werken in dual channel opstelling is erg klein. Die chippies zijn vaak hetzelfde...

Het voordeel van dual channel kitjes is dat ze in een retail-verpakking worden geleverd, die zijn dan ook ietsjes duurder maar qua garantie maakt het geen moer uit.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 april 2004 @ 19:31:
[...]

Je kunt net zo goed 2x256 of 2x512 nemen van hetzelfde merk, de kans dat ze niet zullen werken in dual channel opstelling is erg klein. Die chippies zijn vaak hetzelfde...

Het voordeel van dual channel kitjes is dat ze in een retail-verpakking worden geleverd, die zijn dan ook ietsjes duurder maar qua garantie maakt het geen moer uit.
Nou vaak zijn de dual pakketjes NIET meer duurder en soms zelfs goedkoper dan twee aparte repen. Je moet wel opschieten met kopen want de prijzen stijgen flink ;(

• chim0
Verwijderd schreef op 12 april 2004 @ 19:31:
[...]

Het voordeel is juist dat ze met elkaar getest zijn en je daarop garantie krijgt dat ze in dual channel gaan werken, zeker een merk als Corsair (matched pair).

Neem trouwens geen Twinmos, teveel slechte ervaringen gelezen van gebruikers hier op het forum.
Ga dan liever voor Kingston bijv.

Verwijderd

Topicstarter
Vierkant228 schreef op 12 april 2004 @ 19:26:
tevens zou ik je reepje 333 opsturen, als je de spanning niet xtreem hoog hebt gehad zal het ongetwijfeld garantie zijn, corsair en met maar 12Hz xtra de geest geven lijkt me heeeeeeel sterk
De standaard voltage is 2.5 toch ? ik had hem in ieder geval 1 stand hoger, dus op 2.6 gezet..kzou wel graag willen weten wat de oorzaak is voordat ik over 2 weken deze weg mag gooien, kben een student dus ik kan dat niet betalen. Dat is ook de reden waarom ik geen 2 x 512 koop, ook al zou ik het graag willen hebben..

Verwijderd

Topicstarter
chimo schreef op 12 april 2004 @ 19:37:
[...]

Het voordeel is juist dat ze met elkaar getest zijn en je daarop garantie krijgt dat ze in dual channel gaan werken, zeker een merk als Corsair (matched pair).

Neem trouwens geen Twinmos, teveel slechte ervaringen gelezen van gebruikers hier op het forum.
Ga dan liever voor Kingston bijv.
het paketje van 2x 256 is even duur als die andere, ze zijn allebei 109 euro..

edit: wat is dit : DDR 512 MB - 400 Twister CL2 PC3200 TwinMOS

Deze is 135 euro...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2004 19:38 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 april 2004 @ 19:38:
[...]

het paketje van 2x 256 is even duur als die andere, ze zijn allebei 109 euro..

edit: wat is dit : DDR 512 MB - 400 Twister CL2 PC3200 TwinMOS

Deze is 135 euro...
Dit is een geheugen reep dus met Cas Latency 2 wat best laag is, normaal is vaak 2,5 en de goedkopere repen 3. Denk dat dit reepje gewoon wat strakkere timings kan hebben :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 april 2004 @ 19:56:
[...]

Dit is een geheugen reep dus met Cas Latency 2 wat best laag is, normaal is vaak 2,5 en de goedkopere repen 3. Denk dat dit reepje gewoon wat strakkere timings kan hebben :)
Als ik die laatste koop, ben ik dan merkbaar aanzienlijk beter uit ??? ik ga morgenochtend namelijk naar de winkel, maar ik wil het nu wel meteen goed dan, goed in deze prijsklasse dan, goed is natuurlijk dual 512 maar dat kan ik niet betalen.

Verwijderd

een a7n8x-X versie ondersteund ook geen dual channel |:(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 april 2004 @ 20:01:
[...]

Als ik die laatste koop, ben ik dan merkbaar aanzienlijk beter uit ??? ik ga morgenochtend namelijk naar de winkel, maar ik wil het nu wel meteen goed dan, goed in deze prijsklasse dan, goed is natuurlijk dual 512 maar dat kan ik niet betalen.
Het verschil tussen de Cas Latencys 2,5 en 2 maakt niet zo super veel uit, eerder de timings. Maar elk redelijk geheugen van pc3200 kan op een snelheid van fsb 177 aardige strakke timings aan ;) dus denk niet dat je hier veel meer aan hebt en Twinmos komt nu niet zo super de laatste tijd uit de bus (veel problemen o.a.)
Voor eventuele upgrades later zou je wel minstens PC3200 kunnen nemen of pc3500 :9

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 april 2004 @ 20:02:
[...]

maar het schijnt..en ik benadruk SCHIJNT, want ik weet hier weinig tot niks vanaf, dat Dual Channel niet werkt of geen zin heeft bij AMD maar wel enorm werkt bij INTEL, maar ik snap dat niet, waarom komt asus dan met dual channel support op een amd boardje..

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op 12 april 2004 @ 20:08:
[...]

maar het schijnt..en ik benadruk SCHIJNT, want ik weet hier weinig tot niks vanaf, dat Dual Channel niet werkt of geen zin heeft bij AMD maar wel enorm werkt bij INTEL, maar ik snap dat niet, waarom komt asus dan met dual channel support op een amd boardje..
Volgens mij ondersteunt mijne dus echt wel dual channel, en dat is een A7N8X-X, hij meld 't zelfs in't bios... En volgens mij werkt het wel, en heeft 't wel zin op zowel amd als Intel :)

|>

Verwijderd

Simon schreef op 12 april 2004 @ 20:10:
[...]

Volgens mij ondersteunt mijne dus echt wel dual channel, en dat is een A7N8X-X, hij meld 't zelfs in't bios... En volgens mij werkt het wel, en heeft 't wel zin op zowel amd als Intel :)
Heeft wel zin, dacht juist dat AMD processoren juist pas beter werken met meer geheugen bandbreedte ;) Daardoor zijn lage timings en een snele front side bus erg belangrijk 8)

Verwijderd

Als je nu inplaats van je dure corsair geheugen kapot te maken met overklokken, van in het begin voor Twinmos of Samsung of Infineon geheugen gekozen had, dan had je voor het prijsverschil een AthlonXP 2600+ kunnen kopen ipv een 2000+ en dan was het overklokken niet nodig geweest :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 april 2004 @ 20:15:
Als je nu inplaats van je dure corsair geheugen kapot te maken met overklokken, van in het begin voor Twinmos of Samsung of Infineon geheugen gekozen had, dan had je voor het prijsverschil een AthlonXP 2600+ kunnen kopen ipv een 2000+ en dan was het overklokken niet nodig geweest :P
offtopic:
Ala, als, als. Daar heb je nou niet echt veel aan. En OC'en is gewoon leuk en toen was er nog niet eens zulk top geheugen dus B)

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat ik met mijn deluxe kaartje wel degelijk wat merk door dual channel te draaien, dus ik ga voor de 2x 256 voor 109 euro. Zeer economisch en het schijnt snel te zijn...

Iemand die hier tegenin wilt gaan..

p.s. heb geen toekomst plannen voor 1024...

• 4hp
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-07 18:59

4hp

Hier mijn tip: Neem geen Twinmos.

Op hun site staat zelfs dat je het neit meot gebruiken in samenwerking met nForce 2 moederborden :)

Ik had zelf net 2x512 TwinMos Dual Channel gekocht en je raad het al: draait voor geen meter :( (ASUS A7N8X Deluxe (2.0))

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 april 2004 @ 20:25:
Ik hoop dat ik met mijn deluxe kaartje wel degelijk wat merk door dual channel te draaien, dus ik ga voor de 2x 256 voor 109 euro. Zeer economisch en het schijnt snel te zijn...

Iemand die hier tegenin wilt gaan..

p.s. heb geen toekomst plannen voor 1024...
Je eigen keus, gaan lijkt mij niemand tegenin :9 . Wel aardig goed geheugen (kan altijd beter :9 maar dan ben je een vermogen kwijt) Post ook even binnenkort hoe het nou draait. (by the way waar haal je het?)

• FlipFlink
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
chimo schreef op 12 april 2004 @ 19:06:
[...]

Dual channel betekent niet Dual speed ofzo..

Met dual channel geheugen heb je dus o.a. 2x 64bit geheugenbus(128bit) wat het weer wat sneller maakt, maar lang niet dubbel.
Voor de rest moet je maar op Google zoeken naar wat dual channel ddr nog meer is.

Ik moet binnenkort ook geheugen aanschaffen voor de A7N8X-E Deluxe, wordt toch wel een Corsair TWINX 2x512Mb kit, denk ik.

Als je Corsair koopt, neem dan zo'n kit. Je kunt ook wel los 512Mb nemen en later nog een 512Mb maar per stuk zijn ze duurder.
van http://www.asus.com/produ...eta/a7n8x-d/overview.htm:
Dual-Channel DDR400 Support

The 128-bit TwinBank DDR Memory architecture doubles the DDR 400 (PC3200) bandwidth. System bottlenecks are eliminated with balanced architecture and peak bandwidth up to 6.4GB/s.
bij dual channel werken de kanalen dus onafhankelijk van elkaar wat de bandbreedte in THEORIE laat toenemen maar in praktijk valt dit dus mij bij vies tegen het is misschien niet dubbele snelheid maar wel dubbel bandbreedte
Verwijderd schreef op 12 april 2004 @ 20:02:
[...]

dat was een typo ik bedoelde natuurlijk de a7n8x-e-deluxe want een a7n8x-x deluxe bestaat niet eens |:(

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:52

Piggen

Lekker bakkie

Vierkant228 schreef op 12 april 2004 @ 19:26:
Het is Corsair ValueSelect geheugen, dat is niet bedoeld om hard te gaan.

Bovendien is het zoieso niet eerlijk om spullen terug te sturen die na oc'en stuk zijn gegaan.

• chim0
FlipFlink schreef op 13 april 2004 @ 18:16:
[...]

van http://www.asus.com/produ...eta/a7n8x-d/overview.htm:

[...]

bij dual channel werken de kanalen dus onafhankelijk van elkaar wat de bandbreedte in THEORIE laat toenemen maar in praktijk valt dit dus mij bij vies tegen het is misschien niet dubbele snelheid maar wel dubbel bandbreedte

[...]

dat was een typo ik bedoelde natuurlijk de a7n8x-e-deluxe want een a7n8x-x deluxe bestaat niet eens |:(
Exact, maar omdat je zei het gaat niet twee keer zo snel bij mij, dacht ik dat je de snelheid bedoelde, zou betekenen dubbel 200Mhz DDR (oftewel 400Mhz DDR, zou niet verkeerd zijn :P)

Het is inderdaad theoretisch dubbele bandbreedte.

Verwijderd

als je voor goedkoop en goed wilt dan moet je samsung original hebben pc2700.
Heb hier een reepje ervan @ pc3200 @2-2-2-11 :p @ 2,9 volt :)

mijn GeIL 1024 pc3200 ultra series cas 2 onderweg :p weer 239 euro armer :(

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2004 19:46 ]

Pagina: 1