Toon posts:

[XP] Nieuwe PC loopt vast in XP*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een computer geïnstalleerd met Windows XP professional.
Deze versie draait op meerdere pc's zonder problemen.
Deze computer heeft de neiging veelvuldig vast te lopen, en is dan ook met
geen enkele mogelijkheid weer los te krijgen, uit zetten en opnieuw starten is dan nog de enigste optie.
Voor heen stond er Windows Millennium op deze computer, en draaide deze zonder problemen.
Hij geeft wel bij het opstarten de foutmelding "Primary IDE channel no 80 conductor cable installed"
Zover ik kan ontdekken heeft dat er niks mee te maken, maar misschien zie ik dat verkeerd.
Wie herkent dit probleem en weet de oplossing hiervoor?????

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

dag hansh23,

Welkom op GoT :)
Zoals je zelf misschien ook snapt is dit niet echt gemakkelij om te troubleshooten - het hangen van je PC kan vanalles zijn.

We hebben in een van de hardware fora (zoek eventjes :) ) een "Hangen" troubleshooter - kan je die eens proberen door te lopen?

Verder - het hangen van je PC is vaak een probleem van danwel je geheugen ( test dat eens met www.memtest86.org ) danwel het te warm worden van je PC - controleer dit eens.

Dan als laatste - het hangen van je PC komt dat ook voor onder veilige modus? :)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Windows XP en 2000 BSOD guide
Windows Crash/Memory dumps FAQ

Kun je proberen aan de hand van bovenstaande links wat meer informatie te vergaren? Het is namelijk erg lastig om zoiets op afstand op te gaan lossen. Met die guides zou je er wel uit moeten komen :)

Probeer in ieder geval nog even een duidelijke omschrijving van je hardware en de problemen die je hebt te posten.

[ Voor 17% gewijzigd door Spider.007 op 12-04-2004 17:35 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 april 2004 @ 17:23:

Hij geeft wel bij het opstarten de foutmelding "Primary IDE channel no 80 conductor cable installed"
Zover ik kan ontdekken heeft dat er niks mee te maken, maar misschien zie ik dat verkeerd.
Zou er m.i. wel mee te maken kunnen hebben; met wat voor kabel is je HD aangesloten, 40 aderig of 80 aderig (ATA100/130)? Ik heb op één bepaalde PC zonder ATA100/130 IDE-kabel nooit XP goed draaiende kunnen krijgen, en mèt zo eentje probleemloos.

Verwijderd

Topicstarter
Er is werkelijk geen touw aan vast te knopen wanneer de computer vast slaat.
Het gebeurt volgens de gebruiker o.a tijdens het surfen op het internet
Zelf het ik het twee keer meegemaakt, een keer tijdens het afsluiten, en een keer tijdens het installeren van een Windows update.
Er komt geen foutmelding, muis en toetsenbord staan werkelijk compleet vast.
Scherm blijft gewoon zijn aansturing behouden.
Er komt dus geen enkele foutmelding
Het is een computer met een ADM Athlon(tm) processor 999 MHZ.
Het geheugen is 256 MB Ram

Verwijderd

Kzou even kijken in je LoGBoeK

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2004 19:29 ]

• svdvlist2
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
[quote]Verwijderd schreef op 12 april 2004 @ 17:23:
quote]

Ik krijg dezelfde medling als ik mijn pc opstart. Echter ook voor secondary IDE channel, komt omdat ik een andere hdd op de andere IDE heb hangen. Bij mij draait me windows xp home sp1 goed dus geen vastlopers.

Dat geintje dat je pc bevriest heb ik ook gehad dat was toen de ventilator van mijn processor het niet deed (pentium 4 1500 mhz). En had dezelfde symptonen Je kon niet zeggen wanneer ie ging vastlopen, beld bleef, was all1 met een reboot weer tot leven te wekken. We hadden de pc in november gehad en kregen pas problemen in mei toen het buiten warmer begon te worden, bleek dat de cooler het nooit had gedaan 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle tips,

Ik heb inmiddels de eventviewer op mijn desktop gezet.
Deze gaf inderdaad een paar foutmeldingen die ik niet kan plaatsen.
Ik ga maar eens rustig afwachten wat er gaat gebeuren.
De cooler is zo te zien wel in orde. Wel heb ik voor de zekerheid maar de
IDE cable vernieuwd.
Tot nu toe is het systeem niet meer vastgelopen.

Nogmaals dank
Pagina: 1