Toon posts:

Quad-Port SATA-RAID controller

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om wat minder afhankelijk te zijn van m'n moederbord (binnenkort: Tyan Tiger K8W) en voor de betere support ben ik opzoek naar een 4poorts S-ATA RAID Controller. Ik ben deze 2 tegen gekomen, die me wel aanspraken.

Afbeeldingslocatie: http://www.promise.com/product/images/FT_TX4-web.jpg
Deze ondersteunt de 33MHz PCI bus, volgens de specs, maar gek genoeg ziet hij er toch enigszins anders uit dan je standaard HTK PCI kaart. En hij kost volgens pricewatch (voor mij wat lager, maar het gaat om het idee) 125 euro. Dit is de Promise Fasttrack TX-4 met Raid 0 1 en combo ondersteuning.

Dat terwijl deze kaart:

Afbeeldingslocatie: http://www.promise.com/product/images/FTS150SX4-web.jpg

De SX-4 er wát aantrekkelijker uitziet qua specs, en voor 199 euro. Dat is niet eens zo veel meer, en zo heb ik ook nog wat aan dat SD-RAM waar ik champions op aan het kweken ben. Helaas weet weet ik van deze kaart, alhoewel het er fysiek hetzelfde uitziet, niet 100% zeker of het op m'n tigertje gaat werken, het staat er immers niet bij.

Linkjes:

Whitepaper SX-4: http://www.promise.com/ma...e/FTS150SX4_DS_101703.pdf

Whitepaper TX-4:

http://www.promise.com/ma...le/FTS150_DS_10-17-03.pdf

Als ik zo ga kijken naar het feit dat de SX4 duurder is, en ik twijfel over de noodzaak van RAID5 (2RAPTORS in RAID0 en 2 120GB Seagates in JBOD is goed zat, anders zet ik 4 RAPTORS in RAID5 en pak ik PATA-Western Digitals), lijkt de TX me wel érg mooi, vooral omdat ik ook niet goed weet wáár het RAM op die kaart voor dient, en of hij werken gaat in de 32bit PCI sloten van de Tyan Tiger K8W.

Mensen: help me. BVD.

Eventueel andere leuke controllers die misschien wel véél beter presteren voor de helft van het geld?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:22

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De FastTrak S150 SX4 is gewoon 32-bit PCI dus die gaat in je Tiger K8W passen. Met twee schijven en 256MB cache is hij ongeveer 24 procent sneller dan een FastTrak S150 TX2plus zoals je hier kunt zien. Zorg er wel voor dat je de beta drivers van de FastTrak SX4000 gebruikt, anders zijn de prestaties van de S150 SX4 bedroevend. De TX4 zal net zo snel zijn als de TX2plus met als verschil dat je op de eerste vier schijven kunt aansluiten.

De FastTrak S150 SX4 levert voor zijn prijs de beste prestaties.

[ Voor 7% gewijzigd door Femme op 12-04-2004 16:59 ]

Verwijderd

Wat heb jij een pech,... zie deze topic halverwegen (Dell.)
Anders ghad je die kunnen hebben :)
PBXGB-CA PowerStorm 4D20 graphics acc/

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor de info. Status bijgewerkt. Over +/- 3mnd ga ik dit setje compleet hebben (helaas wel in den beginne met "maar" één opteron), maar dan laat ik wel wat van me horen.

Alleen nog één vraagje. De module die ik hier heb liggen is 100MHz SDRAM. Zal dat werken of moet het persé 133MHz zijn?

Ik neem aan dat de impact niet al té groot zou zijn, want zoals je tests OA uitwezen zal m'n PCI bus een limiet zijn. Niet dat dat érg scheelt, want ik hang er toch (voorlopig) geen 4 Raptor 74's aan, die de bus vol zouden kunnen krijgen. Sterker nog: het enige andere wat aan die bus gaat hangen is m'n audigy, en die vreet nou niet zó veel.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2004 17:14 . Reden: RAM Vraag. ]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb zelf alleen getest met 100MHz SDRAM. Ik kan me niet voorstellen dat 133MHz geheugen erg veel sneller is omdat de bottleneck toch ligt bij de snelheid van de harde schijven en de grootte van de cache.

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-03 17:13
Wat is de bedoeling precies van sd ram in zo'n kaart te steken? Soort van cache?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Soort van cache?
Precies. :)

Vroegâh (en hier praten we dan over ong. 8 jaar geleden :P) had Koraks een leuk systeempje op basis van een 486DX/2-66 met 16Mbyte RAM. Op het bordje (met Vesa local bus :D) stak ook een mooie IDE controller met....16Mbyte cache! Dat ding ging hárd joh :P

[ Voor 76% gewijzigd door koraks op 12-04-2004 19:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Yup, cache. Zonder searchtimes sommige files kunnen vinden, zoals bijvoorbeeld de eerste *MB van je pagefile. Geniaal snel.

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-03 17:13
Hmm, klinkt wel leuk.

Kan je daar bvb ook latje van 512 mb in stoppen of is het eerder beperkt?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat verschilt per controller, het staat gewoonlijk wel tussen de specs op de website van de controllerfabrikant. Sommige (goedkopere) controllers kunnen hooguit 256MB 128Mbit aan en weer andere accepteren 2GB 512Mbit reepjes, etcetera :)

Maar we gaan offtopic .. Laten we terugkomen op de vraagstelling van de topicstarter ;)

[ Voor 19% gewijzigd door BalusC op 13-04-2004 13:46 ]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De FastTrak S150 SX4 gaat tot 256MB.

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 18:22
is dit anders niet een leuk kaartje? klik hier voor specs

plaatje: Afbeeldingslocatie: http://www.lsilogic.com/images/lsi2004/products/storage_adapters/raid_adapters/sata/megaraid_sata_150_4.jpg

omdat je later over gaat op een dual cpu mobo, (altans, daar koop je toch een Tyan voor? ;) ) lijkt me 64-bits pci een betere keuze toe. en deze controller draait ook in een 32-bits pci slot. ik heb de 6-poorts versie in een 32-bits slot draaien, gewoon een kwestie van een jumpertje omzetten.

het is een erg fijn kaartje, maar de prijs is iets minder liev.. in NL betaal je voor deze 4 poorts controller een euro of 300.

maar anyways, Femme heeft een hele rits aan controllers getest dus die kan je beter adviseren dan ik. ik zou persoonlijk voor een 64-bits kaart gaan omdat je van plan bent om een dual cpu bord aan te schaffen.

Mn 3D printer blogje..

Verwijderd

Topicstarter
Helaas heeft de Tiger alleen 32bits PCI sloten, maar hij is wel betaalbaar. Tevens ondersteunt de Fasttrack SX4 66MHz PCI, wat ik als voordeel acht, omdat dat een 266MBps bus IPV PCI's 133MBPS bus oplevert: uitbreiden kan dus eventueel altijd. Anders had ik toch ook wel de onboard SIL3114 gebruikt? Ook 4 poorten. Pest is: die zit vast op het moederbord. Zo gebruik ik op dit moment een SIL3112 controller, en ik báál als een stekker dat ik niet eerder een losse RAID controller heb gekocht, want deze schijfen zitten nu vast aan het moederbord. Tenzij je ergens een PCI SIL3112 weet te krijgen, maar dan heb je nog altijd het andere probleem: het is een schijtcontroller.

Overigens: De SX4 heb ik nog niet bij m'n groothandels kunnen vinden, ik wacht nog wel eventjes, hij is ook nog maar net nieuw bij de meesten, en anders bel ik ze. De TX4 was overigens 125 euro inkoop, opzich als ik kijk naar het verschil met de SX4 bij salland ben ik bang dat ik via vrij duur uit. Ugh, iemand misschien nog tips hoe ik goedkoop & aantrekkelijk aan zo'n kaart kom? Zowel BAS, Complies, XS2, ECL kunnen niet concurrerend genoeg leveren.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Bij Informatique kun je 'm voor 185,45 (incl. BTW) krijgen als je een dealer account hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien kan ik hem anders via pirox krijgen. Ik geloof dat ze me nog wat schuldig zijn (ze hebben ooit 70KG hardware bij mij fout af laten leveren, foute adressering. Heb nog héle mooie fotos. Duurde ze helaas wel 2 weken voor ze doorhadden dat ik niet salland was).

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 18:22
ow, lekker slim van me... er van uitgaan dat je toekomstige bord beschikt over 64-bits sloten |:( de meeste van die dual borden hebben iig die sloten.

naja, dan zouden de promise kaarten kostentechnisch gezien toch een betere oplossing zijn ja.

Mn 3D printer blogje..

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Cabel, er zijn toch geen 32 bits sloten die op 66 mhz lopen?

specs

Verwijderd

Topicstarter
Wel degelijk. Of wist je niet dat dit plankje ook past in een 64bit PCI slot, wat er wél is in 66MHz vorm? Vandaar ook die inkepingen op die plekken. Hij is met beide standaarden compatible, alhoewel hij in 32bits modus zal draaien in een 64 bits slot (leve backwards compatibility), maar op een hogere snelheid.
Pagina: 1