Harde schijf kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Thanatos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06-2025
Zo, dan nu eens een lekker sappig verhaaltje op 2e paasdag.

De vogeltjes floten, de zon scheen en buiten hoorde ik kinderen spelen.
Ik durfde uiteraard geen stap buiten de deur te doen, en besloot dat het na een half jaar tijd weer eens tijd was voor een format. Windows opnieuw erop, alles weer lekker fris. Je kent het wel.
Dus ik alles gebackupt op de HD van mn pa en gereboot vanaf de Windows XP-floppies (zoals ik altijd doe). Hup, windows-cd erin en gaan.
Toen, halverwege de installatie van Windows, kreeg ik een blauw scherm; wat er precies stond weet ik niet meer, en besteedde er ook niet veel aandacht aan. Ik wat toetsen indrukken (esc, enter, etc) maar niks hielp. Reboot dan maar..
Zucht, kon ik weer opnieuw beginnen.
Dus ik weer geboot... wil ik net beginnen met de Windows-CD te laden, krijg ik te zien dat de geselecteerde partitie niet geschikt is voor Windows.
Nu doe ik niet aan partities, dus ik schrok me de pleures. En ja hoor. Het blijkt dat mijn harde schijf totaal ontoerekeningsvatbaar is :p
Zelfs formatteren lukt niet, zowel via DOS (bij boot via Windows 98-bootflop 8)7 ) als via de XP-bootsetup. En een nieuwe partitie aanmaken (of de huidige 'partitie' verwijderen) lukt ook niet.
Ik heb de HD ook al in een andere pc geprobeerd, met een andere HD op master, zodat ik later via Windows de mijne zou kunnen formatteren. Maar hier wordt zelfs de master niet herkend en loopt alles in de soep.

Zucht, ik ben radeloos... Gelukkig is het een ouwe Fujitsu 13,6 GB op 5400 rpm, maar dan nog. Hier hoop je nooit op.

Oja. Ik heb nog nooit eerder een soortgelijke crash gehad tijdens een installatie, en met de Windows-CDROM is ook niks mis.

Please help! 8)7 ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Thanatos op 12-04-2004 16:14 ]

• Dagobert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-02 23:17
* Dagobert moet beter leren lezen

[ Voor 190% gewijzigd door Dagobert op 12-04-2004 16:17 ]

I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

Doe anders eens kijken of Fujitsu geen diagnosetooltjes heeft :) Ik neem verder aan dat je geen garantie meer hebt op de schijf, het lijkt er toch echt op dat hij is overleden want ook in een andere PC blijft hij dood blijkbaar :)

• Thanatos
SmartDoDo schreef op 12 april 2004 @ 16:22:
Doe anders eens kijken of Fujitsu geen diagnosetooltjes heeft :)
Nou, ik kom niet eens veel verder dan de BIOS-test :P
Ik neem verder aan dat je geen garantie meer hebt op de schijf
Klopt. Ik heb hem in '99 gekocht op een Beurs in Zoetermeer. Hij houdt me dus al 5 jaar gezelschap O+

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 15:57
* geez denkt dat de schijf het leven gelaten heeft :'(
je kan idd nog checken met een diagnosetooltje, maar ik denk dat de kans klein is dat de schijf nog in leven is.

• Thanatos
Doorbraak!
Het is me nu toch gelukt om de Fujitsu als slave mee te laten draaien. Het bleek dat ik de Maxtor in de andere PC niet goed had ingesteld, d.w.z. master.

De Fujitsu diagnostic tool zegt dat ie geen schijf kan vinden.
Ik ga nu nog proberen of ik de schijf hier, via Windows, kan formatteren...

Edit: huh :p
Hij wordt door Windows herkend als een DVD-station ipv HD, en als ik hem wil benaderen krijg ik de melding "Plaats een schijf of ander geschikt medium in station F:" 8)7
En ik kan er een image mee mounten...
Dit lijkt verdacht veel op zo'n "virtuele drive" ofzo.. zoals in DOS... :/

[ Voor 38% gewijzigd door Thanatos op 12-04-2004 17:09 ]

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 15:57
Thanatos schreef op 12 april 2004 @ 17:06:
Doorbraak!
Het is me nu toch gelukt om de Fujitsu als slave mee te laten draaien. Het bleek dat ik de Maxtor in de andere PC niet goed had ingesteld, d.w.z. master.

De Fujitsu diagnostic tool zegt dat ie geen schijf kan vinden.
Ik ga nu nog proberen of ik de schijf hier, via Windows, kan formatteren...

Edit: huh :p
Hij wordt door Windows herkend als een DVD-station ipv HD, en als ik hem wil benaderen krijg ik de melding "Plaats een schijf of ander geschikt medium in station F:" 8)7
En ik kan er een image mee mounten...
Dit lijkt verdacht veel op zo'n "virtuele drive" ofzo.. zoals in DOS... :/
heb je toevallig daemon tools oid. draaien?
zie je hem in partitionmagic/diskmgmt.msc ? edit: << en zo ja, als wat voor hdd/dvd 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door geez op 13-04-2004 10:24 ]

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Probeer de schijf eens alleen aan n IDE controller te hangen in "Cable Select" modus. Dat wil nog wel eens helpen...

Forget your fears...
...and want to know more...

• Dr. Malsain
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-02-2023
Heb je al geprobeerd de schijf vanuit 'DOS' te formatteren ipv. vanuit Windows?

Verwijderd

Voordat je gaat formateren kijk ff naar je partities.
In dit geval is het denk ik wijs om eerst alle partities te verwijderen nieuwe aan te maken en dan pas te gaan formateren.

ps. NTFS wordt door win98 niet herkend, maar daar wil winXP wel graag mee werken.

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:20 ]

Pagina: 1