Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[kWh]PC uitrekenen

Pagina: 1
Acties:
  • 46 views sinds 30-01-2008

• Fed-Ex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-08 22:25

Fed-Ex

Hakuna Matata

Topicstarter
Ik zit hier met een natuurkundige vraag

Ze laten de pc hier vaak aan staan om te downloaden.
Nou wil ik graag weten wat dat nou kost.

E = kWh
P = kW
t = H

E = P * T

/ \
/_E_\
/ P x T \

Zo heb ik het geleerd in piramidevorm

e=p*t
p=e / t
T=p / e

Nou deze pc heeft een voeding van 550W en ze laten de pc smiddags vaak aan staan. ongeveer 4 uur per dag. dan zou je dus zeggen:

0.55*4=2,2 kWh

Continutarief € 0,1697 bij de nuon

2,2*0,1697 = 0.37334
0.37334*4 (dagen) *4 (weken per maand) = 5,973 euro per maand dus

Maar dan hoor ik overal dat T in seconden moet of P in gewone Watts ?

Zo lijkt het er wel op dat de berekening klopt. Is deze berekening dan goed ?
Want dan kan ik ze even er op wijzen dat het niet niks kost en dat ik niet mee ga betalen aan de rekening

Misschien is deze vraag al eens gesteld maar de search werkt niet ?

[ Voor 8% gewijzigd door Fed-Ex op 12-04-2004 16:07 ]

Soms zit het mee, Soms zit het tegen.

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Pardon, misschien heb ik het mis, maar een voeding trekt nooit continue zijn maximale/piekvermogen ;)

Ik denk eerder dat maar op 1/3 zal zitten, ligt er ook aan of je computer gestressed is of vrij idle.

C:\>_

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-11 21:13

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd

Ik heb het mij ook al vaak zitten afvragen. Heb het ook wel eens berekend, maar kwam toen op een verbruik van ongeveer 300 eur per jaar zonder monitor.

Volgens mij is een 550 watt pc voeding het vermogen dat dat ding aan de secundaire kant leverd. Dat wil zeggen dat hij meer zou moeten trekken aan de primaire kant omdat er een ventilator inzit en het ding warm wordt.

Effe kijken of

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-10 21:55
je kan niet simpelweg zeggen dat een pc met een 550W voeding ook werkelijk 550W verbruikt. Dit is namelijk meestal (lees: altijd) een piekvermogen dat hij kan geven. meestal is het maar de helft ofzo wat hij werkelijk verbruikt.

edit:
spuit 11...te laat.
voor de 2e keer al vandaag :S

[ Voor 12% gewijzigd door HyperioN op 12-04-2004 16:14 ]

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Fed-Ex schreef op 12 april 2004 @ 16:04:
Maar dan hoor ik overal dat T in seconden moet of P in gewone Watts ?
Je berekening klopt. Je moet KWh even uitsplitsen om te zien waar die secondes en watten vandaan komen. Een KWh is 1000 maal 1W gedurende 3600 seconden. Je hoeft daar verder niets mee te doen, maar soms raken mensen in verwarring door niet-standaard eenheden als uren.

PC en monitor zullen eerder 150-200W gebruiken dan het theoretisch maximaal gespecificeerde vermogen van je voeding. Vergeet die laserprinter niet, en meer van dat soort instinkers.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Over het verbruik van een computer en wat dat ongeveer kost is best al wel wat te vinden op GoT ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.