Netwerk performance client machines achter router

Pagina: 1
Acties:

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:00

OMX2000

By any means necessary...

Topicstarter
Ik heb hier een linux machine die fungeerd als een router/firewall voor mijn desktops in mijn netwerk. Ik gebruik iptables + nat, en heb een realtek en een 3com kaart in de server zitten. De 3com hangt aan een switch binnen het netwerk.
Nu merk ik dat ik vanaf de server fullspeed van het internet kan downloaden, maar dat vanaf de andere desktops de snelheid een stuk lager ligt. Als ik vanaf het interne netwerk ftp naar/vanaf mijn router dan is de snelheid ook goed.

Nu is mijn vraag, zijn er tools die dit meetbaar kunnen maken?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
je zou 'volle snelheid' en 'een stuk langzamer' sowieso eens kunnen benoemen. Net als de snelheid van de internet verbinding.

Verder zou je 'top' eens kunnen laten lopen tijdens het downloaden met een client om te zien wat de cpu belasting is.

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:00

OMX2000

By any means necessary...

Topicstarter
De snelheid van mijn internet verbinding is 8Mbit down en 1Mbit up. Als ik vanaf mijn linuxmachine download haal ik makkelijk 750 kB/s. Een apt-get upgrade bijvoorbeeld geeft een gemiddelde snelheid van ca 730 kB aan op de server. Maar vanaf een van mijn werkstations, haalt ie max 45 kB/s.

De server is een Pentium II/333 met 128Mb, en hoeft alleen pakketjes te routeren.

Download ik via ftp een groot bestand dan haal ik op de server 600 kB/s en op een andere machine achter de router 150 kB/s.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast