Toon posts:

Audigy 2, emu10k1 en 2.6.x

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hello,

Zijn er anderen die net als ik zulke 'crappy' ondersteuning ondervinden van hun Audigy 2 in Linux?

Ik draai 2.6.x kernels, en na elke kernelupgrade is t maar afwachten welke inputs het nu ineens wel doen, of welke er ineens mee gestopt zijn.

Zo kan ik geen audio CD's afspelen in Linux, ik kan niet opnemen van de PCM input (waar waveaudio over wordt gespeelt). Tot ik gisteren rebootte naar 2.6.5 werkte m'n LineIN source nog wel, maar die is er nu dus in 2.6.5 weer mee gestopt.

Ik gebruik nu de Kernel-included OSS emu10k1 driver. Omdat daar in ieder geval alle channels geluid geven (ook de rear speakers). Ik heb ALSA ook geprobeert, maar dat was niet veel beter, herinner ik me. Zo kan ik ook geen bass/trebble regelen.

Nou weet ik dat er een emu-dsp programmatje is waarmee je al die inputs (en tone control) zou moeten kunnen regelen, maar wat ik ook probeer, het resultaat is meestal erger dan wat het is na een reload van de module. Heeft er iemand ervaring met dat emu-dsp tooltje?

Het bijgeleverde script zorgt er bij mij voor dat er helemaal geen geluid meer uit m'n Audigy komt. Documentatie ervan is ook erg summier.

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02 09:13
audigy 2 is emu 10k2 toch? 10k1 is iig live series beide zijn overigens wel compatible...

[ Voor 29% gewijzigd door elgringo op 12-04-2004 14:13 ]

if broken it is, fix it you should

Verwijderd

Topicstarter
elgringo schreef op 12 april 2004 @ 14:12:
audigy 2 is emu 10k2 toch? 10k1 is iig live series beide zijn overigens wel compatible...
mja klopt, is emu10k2, maar overal en alles wijst er naar dat je 'gewoon' de emu10k1 drivers moet gebruiken voor deze kaarten. ik kan ook nergens andere drivers vinden. alleen die van opensource.creative.com, de "closed source" emu10k1 driver, maar die past niet in mijn kernel ;)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, trial versie van de 4Front OSS Drivers gedownload, maar ook die zijn niet speciaal beter dan de OSS/Free drivers die in de kernelsource zitten.

M'n fullsize ISA PnP SoundBlaster AWE32 met 4MB 30pins memory werd beter ondersteunt ;)

Verwijderd

Ik gebruik de standaard kernels van Mandrake, eerst een 2.6.1 versie met mdk9.2, daarna Mdk10.0 2.6.3-4mdk en nu 2.6.3-7mdk (in alle gevallen de 4GB highmem versie).

In alle versies gebruik(te) ik de alsa drivers voor mijn audigy2: snd-emu10k1

Ik kan zonder problemen een cd luisteren, de bass of treble bijregelen, etc. Ik gebruik de line-in met mijn tv-kaart. Alles met kmix.

Het kan dus prima werken...

Noot: ik had wel veel problemen met mijn usbwebcam, de mic zorgde voor problemen icm de gewone audiokaart, zie ook mijn website/config pagina.

[edit] je moet wel prutsen met de sliders in kmix voor bv de line-in; de slider analog mix moet ook omhoog bij mij voor het geluid van de tvkaart...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2004 18:37 . Reden: toevoeging prutsen sliders ]

• Jack Flushell
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-02 12:17
Verwijderd schreef op 12 april 2004 @ 17:38:
Ik gebruik de standaard kernels van Mandrake, eerst een 2.6.1 versie met mdk9.2, daarna Mdk10.0 2.6.3-4mdk en nu 2.6.3-7mdk (in alle gevallen de 4GB highmem versie).

In alle versies gebruik(te) ik de alsa drivers voor mijn audigy2: snd-emu10k1

Ik kan zonder problemen een cd luisteren, de bass of treble bijregelen, etc. Ik gebruik de line-in met mijn tv-kaart. Alles met kmix.

Het kan dus prima werken...

Noot: ik had wel veel problemen met mijn usbwebcam, de mic zorgde voor problemen icm de gewone audiokaart, zie ook mijn website/config pagina.

[edit] je moet wel prutsen met de sliders in kmix voor bv de line-in; de slider analog mix moet ook omhoog bij mij voor het geluid van de tvkaart...
Ik onderschijf dit. De ALSA drivers installeren (met kernel-module) en goed de readme lezen, dan werkt het bij met met 2.6.x
Pagina: 1