Toon posts:

Sapphire 9800pro/Catalyst problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het zit dus zo:

Ik heb een computer aangeschaft met aan Sapphire Atlantis 9800pro 128MB. Maar als ik probeer te spelen, maakt niet uit welks spel(Desert Combat, Mafia, FarCry, Call of Duty). Knalt mijn computer er elke keer uit! Volgende verschijnselen zijn opgetreden:

-Ik zit te spelen en ineens freezd mijn geluid. Ik krijg een blauw scherm, houdt een paar seconden vast(zonder letters erop, gewoon alleen blauw). Mijn comp reboot uit zichzelf.

-Ik zit te spelen en ik krijg een acuutte crash to desktop.

-Ik zit te spelen en ik krijg een foutmelding: (deze heb ik maar twee keer gehad)

Miscrosoft Visual C++ Runtime Error
Runtime Error!
Program:(de toepassing van het spel)

-Ik zit weer eens te spelen en mijn computer gaat weer zomaar rebooten en als hij is opgestart krijg ik de volgende foutmelding:

"De computer is opnieuw opgestart nadat deze onverwachts werd afgesloten. Microsof windows heeft een mogelijke apparaatstoring ontdekt.
Het stuurprogramma voor het weergaveprogramma kan de opbouwbewerking niet voltooien.
Het weergavestuurprogramma voor RADEON 9800 PRO lijkt verantwoordelijk te zijn voor de instabiliteit van het systeem."

-Ik zit WEER eens te spelen en ik krijg het volgende scherm te zien:

"VPU Recover"
"VPU Recover heeft de grafische versneller opnieuw ingesteld nadat deze niet meer reageert op opdrachten van het beeldschermstuurprogramma."

-Ik zit NOG EEN KEER te spelen en mijn geluid loopt vast, ik krijg een blauw scherm VOL met witte letters. Er staat een lang verhaal van weet ik veel allemaal, maar ik krijg geen tijd om het te lezen, want mijn computer reboot automatisch voor de zoveelste keer :(

De crash to desktop en het lege blauwe scherm krijg ik het meest. Ik heb NIKS van mijn comouter overclocked! Ik gebruik Windows XP Prof met SP1 en alle essentiële updates. Ik heb alles uitgeprobeerd met ATI Catalyst 4.3, 4.2, 3.8, 3.10. De problemen blijven. Ik gebruik nergens FSAA of Anis. Filtering. Resolutie voor meeste spellen: 1280x1024 of 1024x768. met een refreshrate van 60/75/85 Hz.
Nog even mijn specs van me comp:

MSI K8T NEO FIS2R
AMD 64-bits 3200+
2x Twinmos 512MB RAM (400 mHz, CL 2.5) Model#: M2G9J16A-MK
Sapphire Atlantis ATI Radeon 9800pro 128MB RAM
Samsung Syncmaster 753 DFX monitor
Creative Soundblaster Audigy 2 ZS
2x Maxtor 80GB S-ATA 7200rpm 8mb Cache
LG DVD 16x
Asus CD-RW 52x32x52x CRW-5232AS
Zalman CNPS7000A-Cu CPU Cooler

Als iemand AJB weet wat ik zou moeten doen om mijn comp te fixen, graag help me! Ik zit in een clan, en het is niet bepaald grappig wanneer mijn computer compleet vastloopt tijdens een clanwar. :'(

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 16:53
Klinkt als een hitteprobleem. Haal de kap er eens af en zet er een ventilator voor ofzo. En probeer het dan nog eens.

Als het dit dus is moet je er een paar casefans bij doen.

Je kan ook nog ff kijken of de fan van de videokaart draait.

[ Voor 35% gewijzigd door Kevinp op 12-04-2004 13:04 ]

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• Jay-K
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Jay-K

1337 Bhagwag

En zet fastwrite uit, mocht ie nog aan staan

Before me there were many, after me there will be none

Verwijderd

Topicstarter
OK hij draait, kheb NOG gen casefannetjes, ga ik binnenkort kopen. echt vaag, niks overclocked, hoe kan hij dan zo heet worden denk je? |:(

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-08 21:29
Ik heb dit probleem ook gehad, mijn geheugen was kapot. De ene keer zei hij dat het geheugen de fout veroorzaakte de andere 5 keer weer dat het aan mijn 9800pro lag. Het geheugen was inderdaad niet helemaal happy. Microsofts geheugentest is trouwens kut want die vindt geen fouten terwijl memtest86 gewoon gaat rebooten op een gegeven moment met mij oude geheugen. Heb nieuw geheugen erin gezet en heb sindsdien geen enkel probleem meer...

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 16:53
Verwijderd schreef op 12 april 2004 @ 13:07:
OK hij draait, kheb NOG gen casefannetjes, ga ik binnenkort kopen. echt vaag, niks overclocked, hoe kan hij dan zo heet worden denk je? |:(
slechte airflow, maar dat van fastwrite is ook een goed idee.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Verwijderd

Ik heb ook rare freezes gehad met mijn Sapphire 9800. Na het installeren van de laatste Omega drivers en het terugzetten van 8x naar 4x AGP in het ATI Control Panel (optie staat onder SMARTGART) is alles stabiel.

Verwijderd

Topicstarter
Nope werkt nog niet, na het uitzetten van fastwrite!(wat is het eigenlijk :? ). Iemand anders nog oplossingen?

Verwijderd

Hier kunnen een aantal zaken een rol spelen....meestal brak geheugen, te hoge temp, of brakke voeding. Dus erg belangrijk dat je systematisch gaat zoeken. Voor hulp kijk de FAQ eens door hoe je dit soort problemen aanpakt. Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

ps1) Dus eerst memtest86 runnen!!!!
ps2) verder die reboot bij blauw scherm kun je uitzetten in control panel > system > startup & recovery.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2004 15:15 ]

• Gody
  • Laatst online: 08-08 21:29
Fastwrite: "As for Fast Writes, with this enabled, the CPU no longer writes instructions/data into the system memory - it is all written directly into the local memory of the graphics card. This is great for systems with a weak system memory bandwidth but for a modern machine, the benefits are virtually nil.
Verwijderd schreef op 12 april 2004 @ 15:11:ps1) Dus eerst memtest86 runnen!!!!
Vergeet niet om memtest op extended of all te zetten, en haal de cd eruit na het starten. Als je de cd laat zitten en hij heeft ineens zin om te rebooten tijdens de test dan begint hij na de reboot weer opnieuw. Als je hem eruit haalt eindigt hij na reboot in XP en weet je dat er iets mis is gegaan. Of je blijft er lekker xx minuten naast zitten, naar een sloom progress-bar'retje te kijken :P

[ Voor 48% gewijzigd door Gody op 12-04-2004 15:16 ]

Verwijderd

AAH.. heb een r 9800 besteld, moet ik nog binnen krijgen.. ben nu niet meer zo happy als ik al die berichten zie met al die foute dingen met de r 9800

Verwijderd

EurEx : elk nieuw systeem moet je goed testen, daar ontbreekt het nog wel eens aan.
Dus memtest, burn in test, etc.....schuld op de ati schuiven is wel erg makkelijk. Meestal is de gebruiker de boosdoener in dit soort posts. Even videokaart upgraden zonder te bedenken hoeveel watts die nieuwe kaarten slurpen.

Dus nog geen zorgen gaan maken :)

Verwijderd

Het zou me niets verbazen dat dit aan het Twinmoss geheugen ligt
wat voor chips zitten erop?
Probeer deze maar eens op 166 te draaien ipv 200.
Verder kan je voeding ook niet toerijkend zijn hitte lijkt me onwaarschijnlijk, meestal als een videokaart te warm word krijg je artifacts in het beeld
dat het aan de 9800PRO ligt is onzin, deze draait bij mij ook uitermate stabiel.
eerst maar eens je geheugen langzamer zetten en uitvoerig testen en dan je voeding maar eens checken (zoveel mogenlijk loskoppelen)

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:08

OMD

staat VPU recover nou uit of aan

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // RX9070 Hellhound

• Blue2k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-06-2023
Wat voor voeding heb je anders? Kan ook zijn dat die 9800 niet genoeg stroom krijgt. Dat veroorzaakte een vergelijkbaar probleem bij mij. De extra power aansluiting ging via 2 hdd's en een ccfl naar me videokaart. Blijkbaar was dat niet genoeg om em in leven te houden tijdens games. Dan liep alles vast of was het een auto reboot. Nadat een keer de melding: "You did not connect the power cable to your 9800 PRO" voorbij kwam, heb ik em maar eens op een ander power lijntje gehangen, dat bleek te helpen, nooit meer last van gehad.

Ik heb btw ook de Sapphire Atlantis 9800 PRO 128 mb

Verwijderd

Ik zou ook eens de voeding nakijken !
Alles loskoppelen idd wat je niet nodig hebt, en dan terug testen ;)

Verwijderd

Topicstarter
haha, ik heb een levicom 350 watt voeding, ik denk niet dat het daar aan ligt. Aan me RAM kan het idd wel liggen, maar vanwaar die ATI foutmeldingen dan? En hitte KAN niet. Ik heb me zijkant erafgehaald en zo'n witte grote zomer-ventilator erop gezet. Er zit toch gewoon een koeling op die 9800pro, en ik heb niks overclocked.
De hele tijd foutmeldingen dat het aan stuurprogramma van ATI ligt, is toch vaag :?

• Blue2k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-06-2023
Verwijderd schreef op 12 april 2004 @ 17:26:
haha, ik heb een levicom 350 watt voeding, ik denk niet dat het daar aan ligt. Aan me RAM kan het idd wel liggen, maar vanwaar die ATI foutmeldingen dan? En hitte KAN niet. Ik heb me zijkant erafgehaald en zo'n witte grote zomer-ventilator erop gezet. Er zit toch gewoon een koeling op die 9800pro, en ik heb niks overclocked.
De hele tijd foutmeldingen dat het aan stuurprogramma van ATI ligt, is toch vaag :?
haha, ik heb een 420 watt voeding... alleen met 3 hdd's, 1 cd, 1 dvd, een p4 en een 9800 pro en 9 case fans heeft ie het toch moeilijk. Dus waarom iets uitsluiten zonder testen? Maarja, it's your party...

• ck2000nl
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-04-2025
Ik denk ook dat het de voeding is, ik heb een tijdje een 9700 pro gehad met een Antec 300 Watt voeding en ik kreeg dezelfde problemen die jij ook hebt gehad. Zal toch de voeding eens upgraden naar een goed 400 Watt exemplaar.

| Sony VAIO Pro 13" 8GB 256GB ssd Windows 8 |

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmm toch maar eens proberen dan...... O-)

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08 13:04
Wat een aantal al zeggen, het geheugen. Had ik ook met het mijne (exact hetzelfde) wou wel op 200 mhz draaien maar maakte ruim 20000 fouten in memtest in 5 min, of memtest liep zelfs vast. Van deze blauwe schermen had ik ook last.

http://www.memtest.org/#downiso

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de hulp allemaal. _/-\o_ Ik ben nu memtest81 aan het uitvoeren, hij heeft al enkele tientallen fouten ontdekt. Maar hoe kan het dat de foutmeldingen steeds aangeven dat het aan ATI ligt? :?

Verwijderd

Dacht ik wel het geheugen.....
je kan twee dingen doen, op 166 zetten of 200 laten en de cas op 3 zetten.
Hoop voor je dat ie op cas 3 stabiel blijft.
En dat ie de fout op Ati afschuift zegt niets bij geheugen problemen krijg je de meest vreemde meldingen.
suc6

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 16:33

star-saber

Ryzen

Verwijderd schreef op 12 april 2004 @ 19:29:
Dank voor de hulp allemaal. _/-\o_ Ik ben nu memtest81 aan het uitvoeren, hij heeft al enkele tientallen fouten ontdekt. Maar hoe kan het dat de foutmeldingen steeds aangeven dat het aan ATI ligt? :?
tja de driver van ati maakt intensief gebruik van het geheugen
en die gaat nou net daardoor onderuit

Verwijderd

Ik heb afgelopen weekend ok een saphire 9800 pro gekocht en heb het zelfde probleem. Maar ik heb mem test een tig keer er over heen laten lopen en bij mij is het geheugen piek fijn in orde. mijn specs zijn als volgt.

asus 7n8x deluxe v2.0
amd 2600+
512 twinmos @ 200mhz
maxtor 80 gb sata
9800 pro 128mb saphire

ik heb een 400 watt voeding noname en de cpu comt niet hoger dan 40 graden en case temp komt niet hoger dan 30 graden (volgens mbm) en ik heb een zeer goede air flow met een 4 tal casefans.
Toch heb ik het zelfde probleem als de TS. Voor dat ik de 9800 had knalde er tijdens het spelen ook wel eens uit maar kon ik nooit zien wat er op de bsod stond (ging te snel weer weg.) Maar nu is hij gewoon blauw. Geen letters te zien.

Verwijderd

Chi Sung : zet in ieder geval de reboot bij BSOD uit. (dan kun je in alle rust de foutmelding lezen) Dus Control Panel --> System --> en dan vind je het wel.
**) na een crash kun je trouwens altijd in je eventlog kijken wat er is gebeurd.
Geeft dezelfde info als in de BSOD.

Voor alle duidelijkheid
1) wat doen de verschillende voltages van je voeding, je hebt MBM geinstalleerd.
Dus je moet zo kunnen zien of ze meer dan 5% afwijken terwijl je de boel belast onder een spel. (4oo W alleeen wil niet zeggen dat je voeding het trekt)

2) Fastwrites in ieder geval uit zetten.
2B) als de boel op 8x AGP draait kun je proberen het op 4X te zetten.
Geen invloed op performance, maar kan bij die sis648(?) helpen om het stabiel te krijgen.

3) Verder zou het kunnen zijn dat jouw mobo niet zo goed compatibel is met de ATI.
Bij oude versies van de asus 7n8x (sis chipset?) waren er volgens mij veel problemen met het installeren van de destijds 9700(pro). Dus zoek in ieder geval naar Bios updates voor je mobo.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2004 08:53 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 08:48:
...
Voor alle duidelijkheid
1) wat doen de verschillende voltages van je voeding, je hebt MBM geinstalleerd.
Dus je moet zo kunnen zien of ze meer dan 5% afwijken terwijl je de boel belast onder een spel. (4oo W alleeen wil niet zeggen dat je voeding het trekt)

2) Fastwrites in ieder geval uit zetten.
2B) als de boel op 8x AGP draait kun je proberen het op 4X te zetten.
Geen invloed op performance, maar kan bij die sis648(?) helpen om het stabiel te krijgen.

3) Verder zou het kunnen zijn dat jouw mobo niet zo goed compatibel is met de ATI.
Bij oude versies van de asus 7n8x (sis chipset?) waren er volgens mij veel problemen met het installeren van de destijds 9700(pro). Dus zoek in ieder geval naar Bios updates voor je mobo.
1) geen afwijkingen. Zal hem nog es goed op z'n flikker geven maar volgens mij komt het daar niet door.

2) staat allemaal op standaart dus 8x agp en volgens mij staat fastwrites wel aan. Gaan we dus ff uitzetten

3) Heb de laatste bios update er op staan. Dus daar zal het ook wel niet aan liggen.

Heb hier en daar nog ff wat door gelezen. Maar zou het uit kunnen maken dat ik omega er eens op zet in plaats van catalyst?

Verwijderd

Ik zou die 8X AGP dus ook even naar 4X AGP zetten om te kijken of het dan wel stabiel is.

Omega drivers heb ik zelf alleen slechte ervaringen mee......maar meningen verschillen hier duidelijk in. Ik kan me alleen moeilijk voorstellen dat dit zou leiden tot stabiliteitsverbeteringen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 april 2004 @ 16:00:
EurEx : elk nieuw systeem moet je goed testen, daar ontbreekt het nog wel eens aan.
Dus memtest, burn in test, etc.....schuld op de ati schuiven is wel erg makkelijk. Meestal is de gebruiker de boosdoener in dit soort posts. Even videokaart upgraden zonder te bedenken hoeveel watts die nieuwe kaarten slurpen.

Dus nog geen zorgen gaan maken :)
Naah komt wel goed :D ik denk dat al me onderdelen wel goed zijn.. heb ze vorige maand allemaal gekocht..

Verwijderd

drivers re-install verwijderen en re-install? probeer omega is ^_^

Verwijderd

@EurEX.....ook al zijn al je componenten goed en net nieuw dan wil het niet zeggen dat alles goed samen kan werken. :)

Volgens mij is het altijd verstandig om meteen na het bouwen en/of upgraden stevige tests te draaien op een kale install om te zien of alles stabiel is. Dan weet je tenminste of je hardware goed is. Daarna pas software installeren en niet alles tegelijk.....als je dan ergens crashes of BSODs krijgt weet je meteen wat de boosdoener is. (zo komt Norton er bij mij dus nooit meer op)

Als je tegen deze basisregel zondigt mag je van mij ook niet klagen dat windows instabiel is. :)

Wat ik aan wilde geven is dat erg veel van de geposte problemen m.b.t. de ATI kaarten er simpelweg niet getest word of het gebouwde systeem goed is.

Verwijderd

Hij doet het lekker, die vga

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 april 2004 @ 13:52:
Hij doet het lekker, die vga
Misschien handig om te vermelden wat je er aan gedaan hebt zodat anderen met soortgelijke problemen hier lering uit kunnen trekken?? het lag in ieder geval aan je geheugen, wat heb je verandert?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 09:20:
[...]

1) geen afwijkingen. Zal hem nog es goed op z'n flikker geven maar volgens mij komt het daar niet door.

2) staat allemaal op standaart dus 8x agp en volgens mij staat fastwrites wel aan. Gaan we dus ff uitzetten

3) Heb de laatste bios update er op staan. Dus daar zal het ook wel niet aan liggen.

Heb hier en daar nog ff wat door gelezen. Maar zou het uit kunnen maken dat ik omega er eens op zet in plaats van catalyst?
Een 400W noname heeft een piekvermogen van 400W. Dat komt nominaal vaak net op 300W uit. In de handleiding van de 9800Pro staat aangegeven wat voor voeding je minimaal moet hebben.
Voor alle anderen:
De kaart wordt op standaardinstellinge niet te heet. Heb zelf een 9800Pro Ultimate welke passief gekoeld wordt. Draai 'm nu als 9800XT en dan is een extra fan wel nodig, maar da's dus niet op standaard. Leveranciers van complete systemen met een 9800Pro vergeten vaak te testen en bouwen standaard te lichte voedingen in. Geheugenproblemen kunnen ook worden veroorzaakt door de voeding, want geheugen heeft ook spanning nodig. In 90% van de gevallen is een zwaardere voeding de oplossing!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 april 2004 @ 14:01:
[...]

Misschien handig om te vermelden wat je er aan gedaan hebt zodat anderen met soortgelijke problemen hier lering uit kunnen trekken?? het lag in ieder geval aan je geheugen, wat heb je verandert?
Ik ben niet de topic starter.... k heb um net :D lees voorgaande teksten ff

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn RAM even op 333 mHz(origineel 400 mHz) laten draaien en hij is tot nu toe stabiel...Hopen dat het zo blijft! :) Maar ik heb wel een performance verschil zeg! Mijn BF1942 maps laden een stuk langzamer! Zou ik hiermee terug naar de winkel kunnen? :?

PS: Nog erg bedankt voor de tweakers die me geholpen hebben! _/-\o_

Verwijderd

Voor het geval je niet terug kunt naar de winkel.

Je hebt nu de snelheid van je RAM aangepast.
Wat je ook kunt doen is om de snelheid hetzelfde te laten en met de andere settings van het geheugen te spelen. Dus bijvoorbeeld CAS, en andere opties waarvan ik de naam nooit weet. Vaak moet je bij meerdere repen hiermee spelen.

Door steeds een setting te veranderen en memtest86 te runnen kun je vrij goed zien wanneer de boel stabiel is. En laat ook mooi zien welke setting voor jouw mobo cruciaal is.
Mocht je dan nog steeds instabiliteit hebben onder windows kun je de settings nog iets slokker zetten ook al geeft memtest86 geen fouten (dat was bij mij wel nodig; geheugen loopt bij mij op 400MHz terwijl mobo 333 MHz ondersteund)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2004 20:48 ]

• BoRRel82
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-11-2025

BoRRel82

Eat, sleep, game, repeat!

Kan het aan de chipset liggen zo'n foutmelding?

Ik ben namelijk ook in het bezit van een Sapp. Ati 9800pro,
en heb een asus A7N8X-X nForce 2 mobo en heb ook
last van vastlopers. Nu is het zo dat een kennis van me
dezelfde pc heeft alleen een ander type mobo
een asus A7V8X met KT400 chip....hij heeft geen
problemen 8)7 |:(

Verwijderd

BoRRel82 schreef op 03 mei 2004 @ 19:27:
Kan het aan de chipset liggen zo'n foutmelding?

Ik ben namelijk ook in het bezit van een Sapp. Ati 9800pro,
en heb een asus A7N8X-X nForce 2 mobo en heb ook
last van vastlopers. Nu is het zo dat een kennis van me
dezelfde pc heeft alleen een ander type mobo
een asus A7V8X met KT400 chip....hij heeft geen
problemen 8)7 |:(
pff, Bij mij is het juist andersom! Ik heb namelijk ook last van vastlopers! Met een asus A7V8X. Dit had ik wel al met mijn geforce 4 mx440. Dus ik denk dat het aan mijn voeding ligt, die ik morgen een nieuwe ga kopen :)

• MJ85
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-06 11:48
Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 09:20:
[...]

Ook voor jou,

Lijkt alsof Nforce chipsetjes vaker problemen hebben met het 'nieuwere' Twinmos geheugen als ze boven/gelijk aan 400(200) FSB moeten draaien, klok het even terug naar 333(166) FSB en post je bevindingen.

.

• BoRRel82
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-11-2025

BoRRel82

Eat, sleep, game, repeat!

sommige beweren ook dat de standaard cooling/ fan die op de kaart aanwezig is
dat die niet voldoende funtioneerd. Ze raden aan om de "Zalman ZM80C-HP Noiseless VGA Heatsink+Heatpipe" te installeren op je kaart, maar moet
ik de bestaande fan verwijderen om deze te kunnen installeren??!! :P

Verwijderd

Ik heb met m'n onderstaande systeem precies hetzelfde gehad. Ik was overgegaan van een FX5200 :D naar een 9700 pro. Na een aantal dagen kreeg ik last van dezelfde vastlopers. 2d was goed, maar bij het laden van 3d applicaties liep de boel resoluut vast. Soms kreeg ik een bsod, eigenlijk heel wisselend.
Ik heb echt alles geprobeerd, zwaardere voeding, memtesten, andere drivers etc.
Ten einde raad heb ik een clean install van XP gedaan. En weer hetzelfde.
Toen heb ik de oude Via 4in1 drivers van XP gedeïnstalleerd en daarna de nieuwste via 4in1 dirvers en daarna de nieuwste Catalyst opnieuw en voila, toen was het klaar :)

• Corn
  • Laatst online: 10-08 21:15

Corn

Raar jongetje

Ik heb ook problemen met mijn videokaart

specs:

2100+ A7N8X Deluxe 2.0
512 MB Twinmos
Radeon 9800 Pro
2x 160 gb sata raid0
noname 350 watt

Ik heb het probleem dat eigenlijk alle 3d apps gewoon doodleuk na een minuut of 10 terugknallen naar de desktop. Ik heb alles al geprobeerd ongeveer, misschien komen jullie nog met leuke suggesties:

- 9600 pro van een vriend geprobeerd (gebruikt minder power, blijft hetzelfde probleem geven)
- cpu naar 900 mhz geclocked zodat hij minder stroom gebruikt, blijft hetzelde probleem geven.
- Memtest86 gedraaid, geen probs
- Nieuwste bios versie
- Nieuwe windows install
- Oudere catalysts
- Fastwrite aan/uit (bleef allebei hetzelfde probleem geven)
- AGP 4x / 8x geprobeerd, hielp ook niet
- warmteprobleem is het ook niet, alles is watergekoeld

Ik vind het nou wel een beetje irritant worden, de computer is verder geniaal stabiel, maar ik kan gewoon niet langer dan 10 minuten battlefield oid spelen zonder dat hij eruit knalt. Iemand nog ideën?

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

BoRRel82 schreef op 05 mei 2004 @ 20:26:
sommige beweren ook dat de standaard cooling/ fan die op de kaart aanwezig is
dat die niet voldoende funtioneerd. Ze raden aan om de "Zalman ZM80C-HP Noiseless VGA Heatsink+Heatpipe" te installeren op je kaart, maar moet
ik de bestaande fan verwijderen om deze te kunnen installeren??!! :P
Ik heb een Club3d 9800 Pro en met de standaard fan was hij niet goed te koelen ( maar ja..aluminium mini fannetje ) dus heb ik de fan verwijdert, geheugen sinks op de kaart gezet ( want de Club3d heeft dat standaard niet ) en een HP80 met bijbehorende fan ge-installeerd....

En nu werkt alles perfect, maar ja het is een "void your warranty" gevalletje want RMA kun je vergeten na het erop zetten van de heatsink .....

Mmm, de shim mag blijven zitten..het is zelfs goed om de shim erop te laten zitten als ondersteuning voor de heatsink base...

There is no place like ::1

Verwijderd

Corn schreef op 06 mei 2004 @ 11:25:
Ik heb ook problemen met mijn videokaart

specs:

2100+ A7N8X Deluxe 2.0
512 MB Twinmos
Radeon 9800 Pro
2x 160 gb sata raid0
noname 350 watt

Ik heb het probleem dat eigenlijk alle 3d apps gewoon doodleuk na een minuut of 10 terugknallen naar de desktop. Ik heb alles al geprobeerd ongeveer, misschien komen jullie nog met leuke suggesties:

- 9600 pro van een vriend geprobeerd (gebruikt minder power, blijft hetzelfde probleem geven)
- cpu naar 900 mhz geclocked zodat hij minder stroom gebruikt, blijft hetzelde probleem geven.
- Memtest86 gedraaid, geen probs
- Nieuwste bios versie
- Nieuwe windows install
- Oudere catalysts
- Fastwrite aan/uit (bleef allebei hetzelfde probleem geven)
- AGP 4x / 8x geprobeerd, hielp ook niet
- warmteprobleem is het ook niet, alles is watergekoeld

Ik vind het nou wel een beetje irritant worden, de computer is verder geniaal stabiel, maar ik kan gewoon niet langer dan 10 minuten battlefield oid spelen zonder dat hij eruit knalt. Iemand nog ideën?
Ik zou zeggen update 's je mobo chipset drivers. Bij mij heeft dat geholpen.

• Corn
  • Laatst online: 10-08 21:15

Corn

Raar jongetje

Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 13:51:
[...]

Ik zou zeggen update 's je mobo chipset drivers. Bij mij heeft dat geholpen.
De nieuwste drivers had ik al van de website van nVidia, zit in een all in on nforce driver bij voor het mobo. Verder heb ik gemerkt dat als ik de 9600 pro probeer op vol anti aliasing in een spel draai het spel crashed, en als ik hem op minimale instelling draai dat hij stabiel blijft (3 uur lang geprobeerd). Zou het toch iets met de voeding te maken kunnen hebben, dat hij meer stroom gaat verbruiken oid?
Pagina: 1