'Dof' geluid IQ-zuilen i.c.m. Sony STR-DE875 receiver

Pagina: 1
Acties:
  • 271 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bashy
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-08 23:54
Een maatje van mij heeft al een tijdje de Sony STR-DE875 receiver... Gedurende de laatste jaren heeft hij een aantal upgrades gedaan en er een hele surround-set van het merk IQ omheen gekocht.

Nu heeft hij alleen het volgende probleem: als de versterker op '2 channel mode' staat klinkt t best wel bagger (naar mijn mening). Het is een soort 2.1 weergave, dus het zijn alleen de fronts in combinatie met een sub die spelen.
Het lijkt wel alsof zijn geluid boven een bepaalde Hz wordt afgekapt, want zn geluid klinkt gewoon heel hol, dof en leeg. De hoeveelheid hoge tonen en enige scherpte zijn minimaal en dat is irritant luisteren.
Bij 'multi channel mode' klinkt het wel beter, aangezien er dan een centerspeaker bij komt die (een deel van de) hoge en heldere tonen voor zijn rekening neemt. Het is echter niet de bedoeling de muziek-cd's in 5.1 af te luisteren omdat dit gewoon niet klinkt...

Ik heb al een tijd zitten klooien met het geluidsniveau en het frequentiebereik van de bas / middle / treble output van de versterker, maar echt verbetering levert het niet op.

Nu is mijn vraag aan jullie: "herkent iemand dit probleem en/of weet iemand er een oplossing voor?"

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
lijkt me dat je gewoon de bas wat moet terugdraaien? en zorgen dat je genoeg hoog erin hebt.

edit: als ik het goed heb is het origineel zonder sub en extra satellietjes, dus gewoon 2.0?

Dan moet je dus zegmaar gewoon die sub qua volume afstellen dat hij past bij die 2 ipv 5 satellietjes.

[ Voor 53% gewijzigd door bigfoot1942 op 12-04-2004 00:47 ]

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:34

GaMeOvEr

Is een hork.

In hoeverre denk je dat het in de Receiver zit? Speakers al wel eens op een andere Amp beluisterd, om ze te concluderen of die speakers uit zichzelf bagger klinken of niet?

De speakers zijn veel bepalender voor het uiteindelijke geluid dan een versterker/receiver.

Ik ga er overigens wel van uit, dat je die dingen in echt stereo beluisterd, niet middels één of andere brakke DSP instellingen op de receiver.

[ Voor 42% gewijzigd door GaMeOvEr op 12-04-2004 00:47 ]

Aannames zijn fataal.

• Bashy
@GaMeOvEr: Ik denk dat ik vanmiddag maar eens even mijn eigen B&W's op zijn reciever aansluit... Dan weten we gelijk of het aan zijn speakers ligt. Dat lijkt me trouwens best raar hoor, want hij heeft die dingen gekocht bij Stassen en er aardig wat geld voor neer moeten tellen...

@bigfoot1942: zoals ik al zei: gisteren heb ik een al een tijdje zitten klooien met de bas / mid / treble van de versterker, maar dat haalt vrij weinig uit. Hij draait trouwens in een 2.1 opstelling als hij stereo luistert. Dus zijn twee fronts, met 1 sub.

En ik ga vanmiddag ook even kijken naar die DSP instellingen. Volgens mij heb je daar niets mee te maken als die versterker op '2 channel mode' staat, maar even nakijken kan geen kwaad.

Verwijderd

Zet anders de subwoofer eens uit in het menu van de versterker en kijk hoe dat klinkt.

Of zitten alle boxjes via de sub aangesloten, zodat deze filtert? Anders zou dat het probleem wel eens kunnen zijn.

@Gameover:
Het geluidsbeeld wordt echt niet alleen maar bepaald door speakers. Ik heb juist de ervaring dat crappy speakers op een goede versterker beter klinken en tot hun recht komen. Dan andersom.

Ik heb al eens een goedkope philips (matchline :r ) DD-versterker aan mijn boxen gehad, mijn god, dat klonk slecht. :) Toen heb ik snel weer mijn eigen versterker eraan gehangen.

Wat ik bedoel te zeggen, goed geluid is een combinatie van versterker+ boxen, en niet één van de twee.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2004 12:27 ]

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Misschien een fase probleem?
heb je alle speakers correct aangesloten?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Bashy
@Flex82: Die sub heb ik gisteren al uitgehad, maar het geluid blijft sjit. Ik ben ook gaan instellen zonder die sub erbij, maar ik kreeg t gewoon niet beter.

@ Atgast: Het zou dus een fase-probleem kunnen zijn? Ik dacht dat gisteren ook, maar wordt je geluid daar echt dof van? Misschien toch maar eens omwisselen vanmiddag...

Ik dacht overigens dat t misschien aan de kwaliteit van zn brakke mp3's lag, maar toen we gingen luisteren vanaf cd merkten we geen verschil.
Nu weet ik gelijk een juiste benaming van hoe het probleem klinkt! Het klinkt als een brakke mp3-file (kunnen jullie dr even een voorstelling van maken ;) )

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Faseproblemen kunnen onmerkbaar, maar ook absoluut desastreus voor het geluid zijn, ligt helemaal aan de situatie. Je zou kunnen testen door maar 1 speaker aan te sluiten, als het geluid dan beter klinkt weet je waar het aan ligt.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Atgast schreef op 12 april 2004 @ 12:50:
Faseproblemen kunnen onmerkbaar, maar ook absoluut desastreus voor het geluid zijn, ligt helemaal aan de situatie. Je zou kunnen testen door maar 1 speaker aan te sluiten, als het geluid dan beter klinkt weet je waar het aan ligt.
http://www.eminent-tech.com/music/multimediatest.html

Ga hierheen als je de fase wilt testen.
Er staat bij welke toon, hoe moet klinken. Als je het goed leest zijn er geen problemen.

Misschien helpt dat. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2004 12:56 ]

• Bashy
Vandaag mijn B&W's naar hem meegenomen en die aangesloten... 'Probleem' verholpen! Het lag dus compleet aan zijn speakers. Ze komen absoluut niet naar voren, klinken dof, maar hebben wel meer body dan mijn B&W's (dat mag ook wel voor een zuil). Gelukkig heb ik daarom ook mn MJA Pro 50...

In ieder geval: ik stond ervan te kijken dat dat doffe geluid geproduceerd werd door boxen die toch nog 440 euro hebben gekost. Ook een kwestie van smaak misschien...

Gooi dr maar een slotje op
Pagina: 1