[Photoshop] Cracquelure wegkrijgen

Pagina: 1
Acties:

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
Hoi,

Ik ben al enige avonden bezig met het inscannen en archiveren van oude familiefoto's, en voor het grootste deel kom ik een heel eind met simpele tools als crop, rotate, rubber stamp en grote held unsharp mask, maar ik liep nu tegen een plaatje aan waar het wat minder makkelijk gaat om hem geschikt voor herafdrukken te maken.

Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen en het plaatje laten zien dat ik probeer te verbeteren:

Afbeeldingslocatie: http://frank.rollebol.com/kijkEens/cracquelure.jpg

Zoals je ziet is er een duidelijke 'craquelure'. Dit beeld komt vrijwel rechtstreeks van de scanner, en de zichtbare bobbeltjes zijn dus afkomstig van het voor de afdruk gebruikte papier. Ik wil deze graag weg hebben, maar ik weet niet zo goed hoe het aan te pakken.

Met Google kom je natuurlijk veel tutorials tegen die craquelure bespreken, maar dan gaat het altijd over het Photoshop-filter dat dit toevoegt, ik wil het juist verwijderen. Heeft iemand suggesties?

(Ik kan natuurlijk een blur doen, maar daarmee gaan de details van de foto zelf ook verloren, dat is niet de bedoeling.)

Alvast bedankt voor het meedenken!

Damn, [Photoshop] vergeten in de titel te zetten!

[ Voor 22% gewijzigd door rollebol op 12-04-2004 00:36 . Reden: oeps ]

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:17

Creesch

bla bla!

Ik denk dat alle methodes die een redelijk resultaat geven er wel voor zorgen dat de details verloren zullen gaan.

Ik denk dat die vrij moeilijk zomaar weg te krijgen is, je kan proberen weg te poetsen met brushes, ook kan je proberen het weg te halen door het op hoge res in te scannen en dan gewoon te blurren, als je dan de image verkleint zou het al een stuk minder moeten zijn

• rollebol
craze_ schreef op 12 april 2004 @ 00:35:
Ik denk dat die vrij moeilijk zomaar weg te krijgen is, je kan proberen weg te poetsen met brushes, ook kan je proberen het weg te halen door het op hoge res in te scannen en dan gewoon te blurren, als je dan de image verkleint zou het al een stuk minder moeten zijn
Met brushes wegpoetsen is echt een ongelofelijk pokkenwerk aangezien dat echt per vierkante millimeter moet gebeuren... Dit is al de maximale resolutie, en het probleem met blurren is dat ik dan bijvoorbeeld het oog nooit meer in het juiste detail terugkrijg, als ik met unsharp mask aan de slag ga dan krijg ik dan ook gewoon die cracquelure weer extra zichtbaar terug. :(

• Creesch

Creesch

bla bla!

en als je het nou eens combineert ? :)

dus de gedeeltes die wel met blur lukken met blur doen en dan bijvoorbeeld het oog wel met brushes (ja het blijft pokke werk maargoed daar doe je weinig aan...)

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-05 17:33
Mijn idee is een laag met de craqelee (of hoe zeg je dat...) zelf te maken (dus enkele laag met in gewoon wit die ribbels nadoen, het is steeds hetzelfde repeterend). Eventueel via unsharp mask in een nieuwe laag.
Dan een emboss erover gelijk aan dat in de scan (dus zo te zien licht komend van onder) en ide dan over de foto leggen met een soort van multiply/substract.
Bij nader inzien is het patroon niet zo heel repeterend... Dan de achterkant (hopelijk wit) inscannen en gespiegeld eroverheen leggen en een zelfde soort truuk uithalen.

Of dit in de praktijk ook lukt is helaas een tweede...

Succes, hoop dat je met mijn twee centen wat kan!

[ Voor 4% gewijzigd door Savantas op 12-04-2004 00:46 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• rollebol
Savantas: Met dat idee liep ik ook al te spelen, maar het is inderdaad weinig repeterend. Ik heb geprobeerd om het patroon er uit te plukken door middel van emboss of zoiets en dan inverten en multiplien, maar dat lukt (mij) van geen kant, ik denk dat dat een verkeerde aanpak is.

Voor manieren om alleen de cracquelure er uit te lichten sta ik inderdaad heel erg open.

• Creesch

Creesch

bla bla!

ik heb net even zitten spelen en als dit de hoogste resolutie is dan lukt het iig niet met alleen blur (behalve als je een image wil op avatar formaat en ik gok dat dat niet zo is )

• rollebol
craze_: Bedankt voor je inspanningen, het doel is een 20x30 cm afdruk, ben bang dat het er nogal op naar voren komt (plaatje is 2251x3376 px).

• bRight
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-11-2024

bRight

digitaal

Misschien een gek idee, maar als je nou een 2e scan maakt, maar dan met je origineel 180 graden gedraaid..
De 'bobbels' zijn dan precies vanaf de andere kant belicht.
Door de 2 scans over elkaar te leggen en uit te middelen ben je misschien op een simpele manier een deel van je ruis kwijt. :)

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Met een druk-op-knop kwam ik hier uit...

Afbeeldingslocatie: http://moodbenders.nl/zooi/blur.jpg

( smart blur, 3/50/high/normal )

Dat kost je wat detail, maar als je nu ubergroot inscant.. dan met smartblur aan het werk gaat (niet te overdreven) vervolgens verkleint en unsharp mask doet.. dan kom je wel weer ergens denk ik.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• naftebakje
  • Laatst online: 26-05 15:05
Mss een te simpele oplossing met een klein risico: probeer de bobbels uit je foto te krijgen.
Leg de foto met het beeld op een hard vlak voorwerp (een spiegel ofzo) en ga er met een deegroller boven tot ie plat is....
Dan kan je je foto meteen goed inscannen met minimaal kwaliteitsverlies.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Wat je ook kunt doen, is de plekken waarop het gebeurt selecteren met je rectangle tool.
Klik rechts op het layer palet op die layer en kies 'New layer via copy'. Je hebt nu een apart laagje van specifiek dat beschadigde deel.
Je neemt het filter Noise: Median. Je moet hem echt heel lichtjes toepassen, nét genoeg dat de cracquelure verdwijnt, én dat op sommige goede punten de scherpte verdwijnt.
Niet getreurd, want nu maak je de layer ong. 50% transparant, je bekijkt welke plekken je zonder problemen weg kunt poetsen en doet dat met een harde of zachte gum.

Je foto zal er wel loeigroot van worden, dus het is raadzaam een PSD op te slaan en een :? TIFF ofzo..

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Pagina: 1