[Sparc] partitie groottes Solaris 9

Pagina: 1
Acties:
  • 47 views sinds 30-01-2008

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb net een 9 gieg 10k schijf in mijn sparc 5 gedonderd, en na wat speuren bleek dat ik hem eerst moet labelen etc etc.

Ik heb dus opgestart met "Boot cdrom -s" en zit nu in de single user mode format utility. Daar komt het probleem, door mijn gebrek aan ervaring met solaris, weet ik niet goed hoe groot ik de belangrijke partities moet maken.

Belangrijk zijn volgens mij ROOT, SWAP, BACKUP en USR

Nu lijkt me swap niet zo heel groot te hoeven, 500 mb ofzo (?) , maar de anderen? Komt nou op ROOT solaris of op USR te staan? Ik neem aan USR? Dus stel ik maak ROOT ook 500 mb, SWAP 500 mb en de rest naar USR? (want ik geloof dat backup een soort van "spook" partitie is die alles omvat?) Of kan ik ze beter kleiner of groter maken?

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 11-04-2004 23:53 ]

specs

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als ik het me goed herinner hoef je helemaal niet met -s te booten of wel? Als je zonder -s boot, kom je gewoon in de installer, met uitleg hoe en wat je met de partities moet doen dacht ik. Het besturingssysteem komt zowel op het root-fs / als op /usr, maar /usr is vele malen groter, vaak is een / van 100 a 250 M wel voldoende als je andere partities groot genoeg zijn. Maar ik zou eerst de installer booten om te kijken of daar niet gewoon een handig menuutje komt voor je het allemaal handmatig gaat uitzoeken en maken.

• maratropa
  • Niet online
Crap :)

Nouja ben nu al bezig, hij gaf namelijk label/magic/corrupt fout etc, en ik las hier en daar dat dat zo opgelost moest worden. Ik nam al helemaal aan dat het textbased zou moeten op deze bak :) thanx iig. Anders probeer daarna nog een keer de installer (die ik afgebroken heb omdat ik dus die melding kreeg, 8)7 )

EDIT

Aaargh hij blijf nog steeds zeggen "corrupt label, wrong magic number"

[ Voor 12% gewijzigd door maratropa op 12-04-2004 00:03 ]

specs

Verwijderd

Heb je al een disklabel aangemaakt op je schijf? Je moet namelijk je schijf labellen voordat er partities op kan aanmaken.

Dacht dat je dat deed met het format commando. Dan kom je in een commandline menu en kun je die optie kiezen. Dat kun je het beste doen door vanaf de cd de grafische installatie te starten en dan te wachten tot X gestart is. Je krijgt dan een X-console waar je zelf commando's kan uitvoeren.

• maratropa
  • Niet online
Ik was dus inderdaad eerst met de commandline aan het kloten, maar de grafische install van solaris loodst je er doorheen als een schaap, cookie :) Dus hij snort nu als een katje.

Trouwens,kun je in solaris ook op een grafische manier inloggen op samba/windows shares, ftp'en enzo, of zal ik daar toch de commandline voor moeten opzoeken?

specs

Verwijderd

Het ligt er een beetje aan welke Solaris 9 release je geinstalleerd hebt (U1, 2, 3 of 4), maar ik geloof dat ze vanaf U3 of 4 ook Gnome meeleveren als alternatief voor CDE.

Ik geloof dat het nog de 2.0 versie is, maar daar zal vast wel ook al een mogelijkheid inzitten voor grafisch netwerk browsen. En anders wordt het zelf compilen.

• maratropa
  • Niet online
Ik heb de U4 versie, met gnome 2, alleen draai ik nu meer CDE omdat dat lichter is.

Stel ik ben n00b en ik wil FTP en een Webserver "up" krijgen op deze sparcstation, wordt dat een hels karwei zonder veel voorkennis? Kan dat al helemaal grafisch of moet ik perse de terminal in? Want het liefst zou ik bijvoorbeeld een webserver configureren zoals ik SAMBAR server voor windows kan configureren, das een cookie via de browser. Idem Ftp. Is zoiets al mogenlijk?

specs

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 22:26
een FTP server zit al in solaris.

het is dus alleen nog maar een kwestie van gebruikers toevoegen en er goed op letten dat die dus niet buiten hun homedir (wordt de directory die ze zien via ftp) kunnen schrijven/zien

voor een webserver zal je als je het simpel wil houden sunOne moeten proberen :)

Verwijderd

Mja, nofi hoor, maar de l33theid van een ultrasparc/solaris bak zit het hem juist in het met de hand configureren van die machine. Als je perse makkelijk wilt, raad ik je dan ook aan om een fedora of suse oid te installen (op een normale intel machine) want dat werkt wel zoals jij dat wilt. Het kan allemaal wel hoor, grafisch configureren onder solaris, maar niet zonder dat je zelf de grafische frontends aan je solaris configuratie geknoopt hebt (== hands-on "terminal" werk)..

• maratropa
  • Niet online
Ah thanx. Ieder heeft zo'n zijn eigen idee van l33theid he :) Ik vind het onwijze stylish degelijke bakken, en ik wil er solaris op omdat dat nou eenmaal hoort op een sparc. Maar in princiepe vind ik voor mezelf linux/unix/solaris geslaagd als de terminal eigenlijk niet meer gebruikt hoeft te worden.

Niet dat ik het niet wil leren hoor, maar het gaat me om het uiteindelijke doel, ftp'en en webserveren, en de weg daarnaar toe moet zo simpel mogenlijk zijn, maar ik begrijp dat ik daar dan andere distributies voor zou moeten nemen.

Ik ga het gewoon aangrijpen als een kans om wat meer over dit soort OS'en te weten te komen.

Maar bijvoorbeeld "SUN ONE WEBSERVER" is een grafisch te configureren webserver?

specs

Verwijderd

Euh, ik weet niet of je de hele cd-set van Solaris 9 hebt, maar daar zitten ook goede documentatie cd's bij. Ook op admin gebied. Dat is eigenlijk verplichte kost voordat je hier je vragen stelt.

En ik ben ook nog maar een solaris beginner, dus ik kan je niet echt verder helpen, maar IMHO zit de uitdaging nu juist in het zelf uitzoeken van dat soort dingen. Maar dat hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden.....

• maratropa
  • Niet online
:) Ik ben zo ook hard aan het lezen, tenminste de docs op docs.sun.com

kheb net allemaal coole dingen uitgevonden als "prodreg" en apache opgestart, woei!

Alleen wat ik dus weer anders zou doen, is bijvoorbeeld "prodreg" al een linkje geven in een menu van CDE of gnome. Zo heb ik wel meer het idee dat er heel veel handige software opstaat, maar geen standaard linkje daarnaartoe in de grafische interface. Voor beginners hard zoeken. (zoals ook apache bijvoorbeeld)

Maar misschien is dat wel zooooo basic dat dat niet hoeft ofzo.

Ik had gewoon gehoopt dat het een kwestie van klik klik klaar zou zijn ;) . Maar dit is natuurlijk leerzamer.

specs

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
gladiool schreef op 13 april 2004 @ 23:12:
:) Ik ben zo ook hard aan het lezen, tenminste de docs op docs.sun.com

kheb net allemaal coole dingen uitgevonden als "prodreg" en apache opgestart, woei!

Alleen wat ik dus weer anders zou doen, is bijvoorbeeld "prodreg" al een linkje geven in een menu van CDE of gnome. Zo heb ik wel meer het idee dat er heel veel handige software opstaat, maar geen standaard linkje daarnaartoe in de grafische interface. Voor beginners hard zoeken. (zoals ook apache bijvoorbeeld)

Maar misschien is dat wel zooooo basic dat dat niet hoeft ofzo.

Ik had gewoon gehoopt dat het een kwestie van klik klik klaar zou zijn ;) . Maar dit is natuurlijk leerzamer.
Tja, het spijt me zeer maar dit topic gaat dus nergens over. Zoals r3boot daarnet al zei, solaris is geen windows, en het leuke eraan is juist dat je de boel via allerhande configfiles en de CLI kan configgen. Ik snap niet wat voor toegevoegde waarde dit topic heeft, dus ik gooi hem dicht.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.