Windows freezt na bios update

Pagina: 1
Acties:

• Freak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-05-2025
Ik kwam een winxp tweakguide tegen en besloot om winxp eens te gaan tweaken om het wat sneller te maken.
Aan het begin van de guide stond het advies om de bios te updaten.
Dus toen heb ik via een update programma van gigabyte de bios proberen te updaten. @Bios heette het, hier is een link http://tw.giga-byte.com/m...t/newtech/tech_a_bios.htm
Vervolgens gereboot, alleen hier kreeg ik een error. (checksum als ik het goed heb ?)
Toen voor optie 2 gekozen, load defaults.
Windows starte op zich prima op, alleen freezde het ineens, toen msn automatisch werd geladen.
Ik dacht eerst dat het dus aan msn lag, dat na een aantal reboots eindelijk gedeinstalleerd gekregen. Helaas bleef het telkens vastlopen, soms al bij het login scherm en soms als ik bijv bestanden op de andere pc probeerde te bekijken via het netwerk. Iig langer dan 5 minuten had ik niet voordat de pc vastliep.

Toen maar andere bios versies geprobeerd ipv f12, ook bij f10 hetzelfde probleem dat werkte ook niet. Uiteindelijk maar weer de oude, f7 teruggezet. Maar nog steeds hetzelfde probleem. Vervolgens windows opnieuw geinstalleerd.
Ik heb 2 partities, 1 van 4 gb voor windows en de andere van 33 gb.
Eerst leek alles te werken. Driver voor beeldscherm en videokaart geinstalleerd, maar na reboot liep het weer vast.
Ook geprobeerd, de biosbatterij eruit te halen en er later weer in te doen, dat hielp ook niks.
Ik kan gewoon in de bios komen, kan ook veranderingen erin maken of de bios updaten. Ook kan ik gewoon in windows safe mode werken.

Dit heb ik gevolgd om het vanuit dos te updaten.
http://tw.giga-byte.com/m...ash/pdf/flashbios_dos.pdf
Later las ik hier dat je het gewoon via f8 kon doen in de bios zelf.

Systeem:
Gigabyte 7VRXP Rev 1.1
AMD Athlon Xp 2000+
40 gb maxtor hd 7200 rpm
Nvidia GF ti4200
256 mb 333 DDR ram.

Draaide Windows xp professional met Sp1 na installatie geen sp1 omdat windows dus vastloopt. Ik las dat er wat problemen waren met rev 1.1, maar het gekke is dat die dus eerst wel prima draaide.
Heeft iemand misschien enig idee wat ik nu zou kunnen doen ?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:04
Als windows in safe mode wel werkt zou ik het probleem niet bij het bios gaan zoeken, toevallig andere gekke dingen verandert met TweakXP?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Freak
Ik heb helemaal niks verandert met TweakXP.
Dat heb ik namelijk niet.
Nadat ik dus de bios had geupdate, die error kreeg en toen dat load default deed, kreeg ik toen ik windows bootte te zien dat er nieuw hardware was gevonden.
Wat het was weet ik niet, unknown device stond er.
Dus in mijn idee, is er door de biosupdate iets fouts gegaan in windows, maar waarom het dan niet na een reinstall is verholpen snap ik dan niet.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:04
Tha_Freak schreef op 12 april 2004 @ 00:13:
Ik heb helemaal niks verandert met TweakXP.
Dat heb ik namelijk niet.
Eh, sorry, ik weet even niet waar ik dat vandaan haalde.... het is al laat 8)7
Nadat ik dus de bios had geupdate, die error kreeg en toen dat load default deed, kreeg ik toen ik windows bootte te zien dat er nieuw hardware was gevonden.
Wat het was weet ik niet, unknown device stond er.
Zou kunnen dat windows sommige apparaten met een nieuw bios anders herkend, heb ik ook met mijn raid controller... Verklaart trouwens niet waarom windows niet meer werkt, helemaal niet als je je oude bios hebt teruggeflasht...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Freak
Nog iets, wat ik vergat te zeggen.
Toen ik herinstalleerde, voordat ik de nvidia drivers had geinstalleerd, kreeg ik allemaal vage strepen waardoor alles onleesbaar op het beeldscherm werd.
Dit heb ik ook in veilige modus.
Hier is een screenie.
http://home.kabelfoon.nl/~postfam/vagestrepen.JPG

Tjsa probeer dan maar eens drivers te gaan downloaden als je niks ziet. :)

edit:

Heb gevonden dat er veel meer problemen zijn met rev 1.1 van het mobo.
Ik heb het probleem nu verholpen door de vcore op +7,5% te zetten en agp core op 1,7. Het schijnt dat je het board kan laten maken door gigabyte. Daar ga ik ook eens naar kijken.

[ Voor 26% gewijzigd door Freak op 12-04-2004 13:55 ]