samba + dos

Pagina: 1
Acties:

• Jodel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-01-2024
ik installeer voor m'n vader een nieuwe server met debian. Nu gebruikt hij nog het oude boekhoud programma King wat onder dos draait.
Om het programma onder windows 98 werkend te krijgen moet je in je config.sys de volgende regels toevoegen:
files=100
buffer=40

Omdat ik nu King vanaf de server wil gaan draaien moet ik deze variables dus ook ergens in mijn samba config neerzetten. ik weet alleen niet wat het is. Iemand die hier ervaring mee heeft?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat mag je mee even uitleggen. Waarom zou je die variabelen in de config van samba willen zetten? En beschrijf de situatie even wat beter, wat bedoel je met 'vanaf de server draaien?', de files staan op een samba-server en dos moet ze draaien of wat? Wat heb je zelf al geprobeerd en waarom werkte dat niet?
Samengevat: ik snap er niks van, leg eens duidelijk uit wat je precies wilt :)

• Jodel
ok, ik zal het even verder proberen uit te leggen.

m'n vader gebruikt een DOS-programma voor de boekhouding van zijn bedrijf (waar nog alleen maar windows 98 draait). Dit programma vereist een aanpassing in de config.sys (je moet namelijk files=100 en buffer=40 toevoegen om het programma te laten werken).

Omdat DOS standaard geen netwerkadressen ondersteund heb ik een netwerkschijf gemapt onder F:, daarna heb ik de map King (het boekhoudprogramma) gekopieerd naar de F schijf.

Wanneer ik nu king vanaf de F schijf wil laden geeft hij de foutmelding dat deze parameters buffer en files niet goed staan.

wat er nu moet gebeuren is dat samba deze variablen wel goed in gaat stellen zodat ik het programma kan starten.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is :)

Verwijderd

Alleen de client (dat is dus de PC waar je vader op werkt) hoeft ingesteld te worden met deze settings. Server, Windows of Linux/Samba niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2004 23:45 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het is een stuk duidelijker nu ja, en ik denk dat je het client-side moet zoeken en niet bij samba dus. Je hebt die dingen nog steeds in config.sys staan nu en het werkt vanaf de harde schijf wel of niet?

[ Voor 7% gewijzigd door blaataaps op 11-04-2004 23:46 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:56
Dat zijn lokale settings, en hebben niets met Samba van doen.

Dat is puur om tegen DOS te vertellen hoeveel geheugen hij moet reserveren. Heb je die 2 wel in config.sys staan op het werkstation / daar waar je King op probeert te starten?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
gewoon de 2 regels toevoegen aan de config.sys van je windows machine. Effe booten en dan werkt het wel...

• Jodel
ja dat is juist het probleem. als ik samba start vanaf de pc zelf dan doet ie het... Wil ik hem starten van de f schijf dan geeft ie een foutmelding.

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
staan er in het king pakket ergens paden die verwijzen naar je lokale schijf ?
Zoja effe wijzigen naar de netwerkschijf....

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:51

Kettrick

Rantmeister!

Dit soort problemen heb ik met Netware ook meegemaakt, daar moest je deze regels niet in je config.sys plaatsen maar in je shell.cfg.

Het is dus wel iets op je client :)

• Paul
Hoe wil je samba starten 'van de pc zelf'? Ik neem aan dat je daar King bedoelt?

Welke foutmelding krijg je dan? Dat die parameters niet goed staan?

Welk OS heb je op je client? Want onder windows NT en hoger werkt config.sys niet meer en moet je dat soort dingen ergens anders regelen,

Heb je King opnieuw geinstalleerd of gewoon de bestanden verplaatst?

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Paul Nieuwkamp schreef op 11 april 2004 @ 23:55:
Welk OS heb je op je client? Want onder windows NT en hoger werkt config.sys niet meer en moet je dat soort dingen ergens anders regelen,
in de TS staat win98 ;)

Wat als je in config.sys niet files=100 maar bijvoorbeeld files=120 doet?
hetzelfde met buffers, dus gewoon wat meer zetten :)

hoewel ik gok dat de applicatie niet met netwerk stations overweg kan, of zoals Paul Nieuwkamp al zei min of meer, dat de applicatie niet correct geinstalleerd is :)

• Paul
Erkens schreef op 12 april 2004 @ 00:01:
[...]

in de TS staat win98 ;)
Tja, ik vond het niet helemaal duidelijk of nou allen de server was veranderd :)

Het werkte wel, en nu niet meer terwijl de computer zeurt over files en buffers. Dat is een typische client-setting dus ik vroeg me af of er nog meer veranderd was aan die client :)

Ook meende ik zinnen in de verleden tijd in de TS te zien, maar dat is blijkbaar mijn verbeelding geweest :p

Overigens, door middel van een schijfletter hoeft dat programma afaik ook niet overweg te kunnen met het netwerk, dat regelt je OS dan voor je :) Enige waar je mee in de knoei kunt komen is als je met 2en tegelijk in King gaat werken, omdat er in zulke oude software geen rekening is gehouden met gedeelde bestanden :)

@ Hieronder: Hmm, die zaten dan behoorlijk low-level die schijf aan te spreken :)

[ Voor 6% gewijzigd door Paul op 12-04-2004 01:29 . Reden: typo en meteen maar uitgebreid :P ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Paul Nieuwkamp schreef op 12 april 2004 @ 00:25:
Overigens, door midden van een schijfletter hoeft dat programma afaik ook niet overweg te kunnen met het netwerk, dat regelt je OS dan voor je :)
ik heb in het verleden applicaties gehad die niet functioneerden op een netwerk station ;)
Pagina: 1