Toon posts:

Minolta Z2, Panasonic FZ10 of Minolta A1?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik kan maar niet de knoop doorhakken, het blijft testen lezen, foto's kijken, nog meer testen lezen en hier en daar weer kijken etc..
Daarom nu maar jullie hulp...
Uiteindelijk ben ik hier op het juiste adres voor advies en gebruikerservaringen.

Budget is vast en niet rekbaar, genoemde camera's zijn
de absolute max. budgettechnisch.
Eisen:
- Veel buitenfotografie, weinig tot geen binnen (okay wel eens een zonsondergang ofzo)
- Veel actie fotografie, vaak ver weg (vandaar de zooms) tot max. zo'n 50m afstand
- Objecten/sporters bewegen met max. zo'n 40-50km per uur.
- Autofocustime mag niet te lang zijn, zeker onder de 0.8-0.9 seconde
- Shutterlag liefst niet of heel klein beetje
- Scherpe foto's op het telebereik, aangezien ik die het meest gebruik

Mijn vragen:
1. Welke cam zouden jullie aanraden?
2. Is de A1 werkelijk een stukje beter fototechnisch en loont dit de moeite van de extra investering? (Denk later er nog een TC bij te kopen als ik evt. voor de A1 kies)
3. Burst mode is voor mij van groot belang. Kan iemand mij wat meer vertellen welke camera hierin het beste is?
Ook of je nog wat ziet door de EVF en of de camera tijdens de burst nog bijfocust?
4. Iemand eventueel wat voorbeeldpics die aan de eisen zouden kunnen voldoen met 1 van deze camera's die hij zou kunnen posten.

Allen enorm bedankt als jullie mij verder zouden kunnen helpen
want ik zie door de bomen ECHT het bos niet meer. Jullie hulp wordt gewaardeerd!

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-02 15:35
Ik ben zelf ook naar het kijken naar de FZ10, daar kan ik je wel wat info over geven.

De Leica lens samen met de IS van de Panasonic zorgen ervoor dat je op de max zoom nog strakke platen kunt schieten, de lens heeft een lichtsterkte van F2.8 over het gehele zoombereik, terwijl de Z2 naar F3.7 gaat op volledige zoom en de A1 naar F3.5. Dat betekent dus dat je bij de Minolta's naar een iets langere sluitertijd zal moeten en dat zonder IS. Zal moeilijk worden om dan scherpe platen te schieten zonder mono- of tripod.

De FZ10 heeft een panning mode, waarin je kunt 'meetrekken'. De IS werkt dan alleen in de verticale richting. Gecombineerd met de burst mode kan je max 4 frames per seconde schieten met een maximum van 7. De viewfinder gaat dan wel op zwart en de camera focus niet tussendoor. Tevens is het belangrijk om een snelle geheugenkaart te hebben als je burst mode veel gebruikt.

Klik hier voor een compositie van 3 foto's gemaakt in burst mode met de FZ10.

Over shutter lag en burst mode, van Steves-Digicams:
" Shutter lag, the delay between depressing the shutter and capturing the image, was a respectable 2/10 second when pre-focused but an average 9/10 second including autofocus time. Auto focus time gets longer as the focal length increases or in poor lighting. The shot-to-shot time averaged under two seconds. The FZ10 offers both a high-speed and low-speed Burst Mode; I was able to capture five images in 1.2 seconds in high-speed "MEGA BURST" mode, and five shots in 2.1 seconds in low-speed mode."
En die zoom is toch wel erg lekker:
1x
Afbeeldingslocatie: http://img4.imageshack.us/img4/3204/27781906P1010082.jpg
12x
Afbeeldingslocatie: http://img4.imageshack.us/img4/1025/27781750P1010087.jpg

Nadeel van de FZ10 vind ik de ruis die ik zie vanaf ISO100 en de CA die soms wel, maar soms ook niet aanwezig is op volledige zoom. Maar als je altijd buiten en bij daglicht schiet, zal je hier niet zo heel veel last van hebben.

Kijk hier nog ff voor een presentatie over de FZ10:
http://panasonic.co.jp/pavc/global/lumix/fz10/index.html

En hier voor foto's gemaakt met de FZ10:
http://www.pbase.com/cameras/panasonic/dmc_fz10

iRacing Profiel

Verwijderd

heb ook veel interesse voor de FZ-10. wat zijn die korte blauwe lijntjes in die drie foto's die gemaakt zijn in de burst mode? (zie link hierboven)

• McFlipp
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04-2023

McFlipp

24...

Verwijderd schreef op 11 april 2004 @ 22:38:
heb ook veel interesse voor de FZ-10. wat zijn die korte blauwe lijntjes in die drie foto's die gemaakt zijn in de burst mode? (zie link hierboven)
Vast iets wat ie vergeten weg te gummen is. Want de achtergrond is eruit gehaald op die foto's. Is ie waarschijnlijk vergeten die paar dingetjes weg te gummen in Photoshop.

Mijn Airliners.net foto's
A bird in the hand is worth two in the bush - Aesop

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt reeds voor de info.
Misschien dat de minoltafans ook nog een steentje bij kunnen/willen dragen aan mijn beslissing?

Heb nog even zitten zoeken op het web en kwam de volgende statistieken tegen:
Minolta Z2, autofocustime 0.4-0.5 sec shutterlag 0.09 sec
Minolta A1, autofocustime 0.5-0.6 sec shutterlag 0.15 sec
Panasonic FZ10, autofocustime 0.8-0.9 sec shutterlag 0.15-0.20 sec

Z2 kriebelt toch nog zeer i.v.m. de FZ10, vooral door:
Goede video, Snelle AF en korte shuttelag, Rapid AF, last-5 burstmode.

Kan een FZ10 gebruiker even reageren of tijdens de burst mode de EVF helemaal
op zwart gaat en of dit bij elke burstmodus zo is, ook met een snelle SD kaard?

• MartijnA3
Wat ik ervan heb gelezen gaat de EVF altijd helemaal op zwart. Ik heb nog geen foto's gezien van een Z2 op max zoom uit het losse handje, of maakt het je niet uit om met een tripod te werken?

iRacing Profiel

Verwijderd

Kwoot:
De Leica lens samen met de IS van de Panasonic zorgen ervoor dat je op de max zoom nog strakke platen kunt schieten, de lens heeft een lichtsterkte van F2.8 over het gehele zoombereik, terwijl de Z2 naar F3.7 gaat op volledige zoom en de A1 naar F3.5. Dat betekent dus dat je bij de Minolta's naar een iets langere sluitertijd zal moeten en dat zonder IS. Zal moeilijk worden om dan scherpe platen te schieten zonder mono- of tripod
[kwoot]

De Minolta A1 heeft ook IS hoor...........

• MartijnA3
Kijk, dat wist ik niet. 8)7

iRacing Profiel

Verwijderd

Tja, ik heb nog nooit een A1 in mijn handen gehad, maar ik vermoed dat het prijsverschil echt wel ergens op gebaseerd is en deze camera simpelweg superieure plaatjes maakt, zowel ten opzichte van de Z2 als de FZ-10. De lens zal misschien niet eens zoveel beter zijn, maar deze camera zal een betere lichtmeting hebben, een betere white balance, grotere sensor, noem maar op.

Verder denk ik dat je je niet teveel blind moet staren op het "leica" op de lens van de parasonic. Het zal ongetwijfeld een zeer goede lens zijn voor een compact camera, maar een vergelijking met een echte leica lens kan deze niet doorstaan. Leica maakt ook budgetlensjes...

• MartijnA3
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet naar de A1 gekeken heb, omdat deze boven mijn budget valt. Maar nu ik vluchtig er naar kijk, is dit inderdaad een betere camera. Er kan zelfs gezoomd worden via de ring op de lens. :9

En hij is niet zo duur als ik in eerste instantie dacht....Maar nog wel te duur voor mijn budget.

[ Voor 7% gewijzigd door MartijnA3 op 12-04-2004 12:33 ]

iRacing Profiel

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

De FZ10 heeft een burst van 5fps tegenover de 1.5fps van de Z2, een aanzienlijk verschil.

Ik had een aantal maanden ook de keuze moeten maken tussen de Z1 en de FZ10, de vergelijkingstabel die ik had opgezet is hier ook wel van toepassing.

Panasonic FZ10Minolta Z1
Afbeeldingslocatie: http://gallery.kmfstudio.com/fototjes_kmf/album03/head03.thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://gallery.kmfstudio.com/fototjes_kmf/MinoltaZ1/z1f.thumb.jpg
12x zoom10x zoom
Verwachtte prijs: 600 euroLaagste prijs: 380 euro
4 Megapixels3 megapixels
Sensorgrootte: 1/2.51/2.7
Wide zoom: 35mmWide zoom: 38mm
Snelle burstmode 4frames/s, hogere shutterlagMiddelmatige burstmode 1.5fr/s, lagere shutterlag
Image stabilizergeen
Leica lens: f2.8 over hele rangeF2.8-3.5
8 sec shutter15 sec shutter
Volume: 78.5cuVolume: 42.7
Gewicht: 518g305g
Slechte lowlight performanceMiddelmatige lowlight performance
Flash guide 4m6m
Lithium accuAA-batterijen
Persoonlijke mening: onaantrekkelijk designMooi futuristisch design
Jagginess, red-eye, CARedelijk veel CA
Zwakke flitser, maar kan alle externe flitsers gebruikenSterke flitsers, maar accepteert alleen minolta flitsers

Voor uitleg zie: Minolta Z1 vs Panasonic FZ-10

En om je keus nog moeilijker te maken, kijk ook even naar de A2 http://www.dpreview.com/r...onicaminolta_dimagea2.asp

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Topicstarter
Duidelijke voorkeur als ik het zo lees voor de FZ10 toch.
Had gehoopt dat enkele Z2 of A1 gebruikers nog even zouden
bijspringen met gebruikerservaringen maar die zijn er dus
blijkbaar niet zoveel.

Ik wacht nog even af,
iedereen alvast zeer bedankt voor de reacties.

• Reanimation
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-10-2025
Ik heb de Z1 (vergelijkbaar aan de Z2) Ik neem ook vaak sportfoto's en vliegtuigfoto's (snelle camera + veel zoom nodig) eerlijk gezegt heb ik die IS niet nodig op mijn camera, ik kan uit de losse hand een vliegtuig dat in de lucht vliegt (snel) mooi met 10x zoom vastleggen en precies op het moment dat ik het wil!

Foto gemaakt met de cam, 10x zoom, en niet gecropped, dus dat kan ook nog iets :)

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/lievie89/7.JPG

[ Voor 8% gewijzigd door Reanimation op 12-04-2004 22:29 ]

• lordofthelints
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09-2025

lordofthelints

Evil_ivanhoe in former GoTlife

Misschien is mijn mening een beetje bevooroordeeld, (ik heb een Minolta A2) maar ik heb voor dezelfde keuze gestaan: ik zocht een echte "fotografen camera", dus kwam ik automatisch bij de Minolta uit. Ik heb een Minolta 700si spiegelreflex, en de A2 werkt qua bediening bijna hetzelfde, dit was voor mij een belangrijk punt.

Verder vind ik het belangrijk dat de camera een goede RAW modus heeft, ik weet niet zeker of de panasonic dat heeft, volgens mij niet. Als je er waarde aanhecht zou ik dat zeker natrekken.

Ook heeft de Minolta A1/A2 lens een iets ruimer groothoekbereik dan de panasonic.

Kwalitatief maken ze elkaar niet veel denk ik, beide camera's hebben beeldstabilatoren, wel zal de panasonic iets minder beeldruis hebben, maar dat komt ook doordat de panasonic een 4MP is, waardoor de verhouding sensorgrootte t.o.v. aantal MP's gunstiger ligt. Mijn ervaring met de A2 (8MP dus nog "meer ruis") is dat het in de praktijk best mee valt, je moet er wel rekening mee houden, dus schieten op iso 64 (bij de A1 op iso 100) is wel het beste, maar het wil niet zeggen dat iso 200 of 400 per definitie niet te gebruiken is. Ik gebruik de RAW plugin van Photoshop CS, die best een goede ruisreductie heeft. Ik heb vandaag een paar prints op A3 formaat gemaakt, geen ruis te zien.

Beide camera's zijn gewoon goed, je kunt zelfs de Z2 ook overwegen, prima camera voor weinig geld, alleen geen beeldstabilisator. Veel succes met kiezen!:)

Moederborden..... Kunnen die in de afwasmachine??? || Specs, zie: http://specs.tweak.to/list/2481

• McFlipp
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04-2023

McFlipp

24...

Evil_ivanhoe schreef op 13 april 2004 @ 01:17:
Misschien is mijn mening een beetje bevooroordeeld, (ik heb een Minolta A2) maar ik heb voor dezelfde keuze gestaan: ik zocht een echte "fotografen camera", dus kwam ik automatisch bij de Minolta uit. Ik heb een Minolta 700si spiegelreflex, en de A2 werkt qua bediening bijna hetzelfde, dit was voor mij een belangrijk punt.

Verder vind ik het belangrijk dat de camera een goede RAW modus heeft, ik weet niet zeker of de panasonic dat heeft, volgens mij niet. Als je er waarde aanhecht zou ik dat zeker natrekken.

Ook heeft de Minolta A1/A2 lens een iets ruimer groothoekbereik dan de panasonic.

Kwalitatief maken ze elkaar niet veel denk ik, beide camera's hebben beeldstabilatoren, wel zal de panasonic iets minder beeldruis hebben, maar dat komt ook doordat de panasonic een 4MP is, waardoor de verhouding sensorgrootte t.o.v. aantal MP's gunstiger ligt. Mijn ervaring met de A2 (8MP dus nog "meer ruis") is dat het in de praktijk best mee valt, je moet er wel rekening mee houden, dus schieten op iso 64 (bij de A1 op iso 100) is wel het beste, maar het wil niet zeggen dat iso 200 of 400 per definitie niet te gebruiken is. Ik gebruik de RAW plugin van Photoshop CS, die best een goede ruisreductie heeft. Ik heb vandaag een paar prints op A3 formaat gemaakt, geen ruis te zien.

Beide camera's zijn gewoon goed, je kunt zelfs de Z2 ook overwegen, prima camera voor weinig geld, alleen geen beeldstabilisator. Veel succes met kiezen!:)
Zou je misschien wat sampletjes kunnen posten dan? :)
Ben wel benieuwd hoe het er uitziet op iso 200 naar ruisreductie van Photoshop CS.

Mijn Airliners.net foto's
A bird in the hand is worth two in the bush - Aesop

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Als je budget het toelaat, zou ik denk ik gaan voor de A2. Toch net iets meer camera dan de overige 2. :)

It’s the economy, stupid!

Pagina: 1