AGP:PCI veranderen met 1 SATA HD ?

Pagina: 1
Acties:

• Soul_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-02-2024
Ik heb een IC7-Max3 moederbord waarop een ICH5R en een silicone controller zitten, mijn hd (120gb maxtor) hangt nu aan de ICH5R controller.
In mijn bios staat de AGP:PCI op 66:33 gelocked maar ik wil hoger overclocken en dat kan ik dus alleen bereiken door AGP:PCI op 72:36 of hoger te zetten maar als ik dit dus doe en de computer opstart vind hij de harde schijf niet meer.

Dus mijn vraag is hoe kan ik AGP:PCI veranderen en toch nog ervoor zorgen dat de computer de harde schijf vind?

Ik heb gezocht op het forum en gevonden dat je een HD als single raid kan instellen maar niet gevonden dat je daardoor AGP:PCI kan veranderen.

En moet je bij de silicone controller nog een array instellen ?
wat is dan het beste dat ik neem raid 0, 1,... of doet dit er niet toe bij 1 HD ?

en als ik dat doe ben ik dan ook alle gegevens kwijt die nu op de HD staan (ik denk van wel) ?

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

Je schrijft het alsof je controller volledig is opgebouwd uit siliconen (wat deels wel waar is :P), maar ik denk dat je een controller hebt van Silicon :)

Daarnaast denk ik ook dat je controller het simpelweg niet prettig vindt om op een hogere snelheid te werken dan standaard, daar zal die wel niet tegen kunnen. Overklokken is ook niet een kwestie van je PCI snelheid verhogen :)

Mother, will they like this song?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Dus mijn vraag is hoe kan ik AGP:PCI veranderen en toch nog ervoor zorgen dat de computer de harde schijf vind?
Meestal is de AGP:PCI ratio gelocked op een mobo, dus als je de AGP verhoogt gaat je PCI mee (sterker nog, op veel oudere mobo's was het zo dat als je je FSB verhoogde, AGP+PCI meegingen). Hier is gewoonlijk niks aan te doen omdat je hardware dit soort fratsen simpelweg niet ondersteunt. Je kan een nieuwer BIOS proberen, maar ik vrees dat dit echt een hardwarekwestie is. Als je hier meer over wil weten op dit forum kun je het beste even kijken bij PMG of de collega's bij OC ;)
En moet je bij de silicone controller nog een array instellen ?
Niet per se; je kan de Silicon Image controller ook in niet-RAID mode gebruiken. Overigens zou ik in die situatie persoonlijk de voorkeur geven aan de ICH5R; deze presteert uitstekend en geeft in mijn ervaring minder problemen dan de SiI.
wat is dan het beste dat ik neem raid 0, 1,... of doet dit er niet toe bij 1 HD ?
RAID (Redundant Array of Inexpensive Disks) heeft met 1 disk totaal geen betekenis...
en als ik dat doe ben ik dan ook alle gegevens kwijt die nu op de HD staan (ik denk van wel) ?
Als je er een extra disk bijhangt en een RAID-1 array aanmaakt (mirror dus) dan biedt de controller vaak de mogelijkheid om bestaande data te dupliceren. Als je een RAID0 (stripe) aanmaakt, dan gaan je data verloren.

[ Voor 5% gewijzigd door koraks op 11-04-2004 22:30 ]

• Soul_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-02-2024
Ok bedankt voor de replies!

Ik heb me hd nu hangen aan de silicon controller en nu werkt het als ik met de ICH5R, AGP:PCI op 68/34 (nu loopt ie op 73/36) zette dan liep alles direkt vast nu met silicon werkt ie goed, maar je zegt dat de performance erop achteruit gaat maar de silicon controller werkt toch via PCI snelheid en als ik die verhoog werkt die toch sneller of heb ik het daar mis ?

[ Voor 3% gewijzigd door Soul_ op 11-04-2004 23:37 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
maar je zegt dat de performance erop achteruit gaat maar de silicon controller werkt toch via PCI snelheid en als ik die verhoog werkt die toch sneller of heb ik het daar mis ?
weet je wat dat zijn, leestekens? ;)
Ik heb NIET gezegd dat de performance erop achteruit zou gaan met de SiI controller. Ik heb alleen gezegd dat de Intel prima performance levert.
Daarnaast heb je het inderdaad mis: je controller zal hoogstwaarschijnlijk niet beter gaan presteren als je je PCI bus een fractie hoger klokt. Maar zoals je zelf al gemerkt hebt gaat ie wel onbetrouwbaar werken, dus ik zou die situatie sowieso vermijden.

Als je erg tuk bent op performance dan kun je het beste natuurlijk zelf even gaan meten met een paar disk benchmarks.

[ Voor 9% gewijzigd door koraks op 12-04-2004 11:45 ]