[Linux] Suse 9.0 met Winxp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ZO mijn eerste post op dit beroemde forum haha ;)

Ik wil suse 9.0 64 bit gaan instaleren op mijn nieuwe pc .
Ik heb suse al helemaal gedownload via de ftp van hun ( 86-64 versie offcourse ) en ben dus van plan om deze te instaleren via de HD en niet via de FTP zoals ik al veel heb gelezen omdat dit vele malen sneller gaat neem ik aan .
Nu heb ik het al eerder proberen te instaleren op mijn NTFS partitie samen met windows xp home maar dit verliep niet erg goed.. hij kon files niet readen/writen maar dit komt door de ntfs partitie als ik verschillende fora's moet geloven ...
Ik ben namelijk een leek in linux en heb suse dan ook gekozen omdat het gebruiksvriendelijk was voor mensen die wilde overstappen van windows naar linux...

Nu heb ik de HD opnieuw geformateerd want ik kwam namelijk nietmeer in Partition Magic nadat ik linux had geprobeerd te instaleren ( error 117 meen ik dat het was )
Nu is mijn vraag aan jullie hoe kan ik de partities het beste verdelen ?
Ik heb een 160 GB hd en heb hem ingedeeld volgens het plaatje..

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/wousxl/Partitie.JPG

Wil dus zoals jullie kunnen zien linux op de F drive zetten maar ik weet niet of het fat32 partitie goed is en of dit niet linux ext2 of ext 3 moet zijn :?
En evt weten wat volgens jullie de beste indeling is zodat ik ook files die onder windows staan kan bewerken

Bedankt alvast

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2004 19:37 . Reden: Pic deed het niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Malsain
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-02-2023
Ligt er een beetje aan wat je op die partities wilt gaan doen. Het lijkt mij voor beide OSsen ruim voldoende zoals je het nu hebt ingedeeld. Misschien is het verstandig je te verdiepen in het type bestandssyteem dat je wilt gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodhoedje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:04
Neem aan dat suse hem weer format en er reiserfs van maakt, een andere format die ook gebruikt wordt in de gewone suse 9.0 editie. Dus mocht je er data op hebben staan zou ik die even ergens anders neer zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reply's

Ik doe op de F drive alleen de linux install plaatsen ( dikke 6 gb ) voor de rest staat daar nog niets op.
Dus dat moet kunnen neem ik aan ?

Wil voornamelijk partities maken voor apps en games van Windows die evt niet onder linux draaien
En klopt het tevens dat de partities goed zjin voor een multiboot?
Heb dus C en F drive Primary dus dat moet kunnen ?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2004 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kunt beter en klein partitie van xGB fat32 maken waarop je suse 9.0 bestanden , de partitie waar je suse wilt installeren laat je vrij en daarnaast moet je ook een swap paritie maken.suse zal dan die lege partitie waarop je suse wilt installeren dan formateren naar reiserFS denk ik.

Dus:
p1 = winXP
p2 = fat32 met suse bestanden.
p3 = swap
p4 = suse 9.0 (reiserFS)

probeer dat eens. Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik weet niet of het het zelfde is maar met mandrake linux, kun je n de install ook nog resizeen, en moet je ook nog een partitie maken voor de swap maar dat kan ook anders zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 april 2004 @ 19:44:
je kunt beter en klein partitie van xGB fat32 maken waarop je suse 9.0 bestanden , de partitie waar je suse wilt installeren laat je vrij en daarnaast moet je ook een swap paritie maken.suse zal dan die lege partitie waarop je suse wilt installeren dan formateren naar reiserFS denk ik.

Dus:
p1 = winXP
p2 = fat32 met suse bestanden.
p3 = swap
p4 = suse 9.0 (reiserFS)

probeer dat eens. Suc6
Dus als ik het goed begrijp dit met Partition Magic aanmaken :

P1= Winxp ( +/- 50 gb ) primary
p2 = fat32 met suse install ( +/- 7 gb ) logical ?
p3 = Linux Swap ( 1 gb ? ) logical / primary ?
p4= Suse 9.0 ( +/- 100 gb ) primary

Alleen die 4de partitie van linux zelf... wat moet ik daarvan maken met partition magic ? Ook gewoon tijdelijk fat32 neem ik aan :*) ?
En kloppen de logical en primary drives ?
Sorry dat ik zoveel vraag maar wil het graag in 1 keer goed doen ... zoals jullie wel kunnen begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supreme tweaker
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-08 01:27
Dus als ik het goed begrijp dit met Partition Magic aanmaken :

P1= Winxp ( +/- 50 gb ) primary
p2 = fat32 met suse install ( +/- 7 gb ) logical ?
p3 = Linux Swap ( 1 gb ? ) logical / primary ?
p4= Suse 9.0 ( +/- 100 gb ) primary
100 GB voor suse base? nee ik zou:
P1 WinXP 100gb primary
P2 Suse install 8 gb primary
P3 linux swap 500mb logical
p4 Fat32 met linux apps 51,5 gb logical

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom doe je dit eigenlijk met Partition Magic? Download de Knoppix cd en maak je partities aan met fdisk. Veel handiger.

1: ntfs 50 Gb Windows partitie
2: ext3 100Mb Linux boot partitie
3: 1 Gb Linux Swap
4: 10 Gb ReiserFS voor Suse
5: rest ReiserFS

Dan eerst Windows installeren. Dan Suse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Gewoon Win XP installeren, de rest leeg laten (vooral *niet* gaan zitten partitionen met PQmagic of win XP ofzo) en dat SuSE lekker zelf laten uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hier heb je dan ook vast wat aan:

[rml]StratoS_V2.0 in "[ Linux] /var/log/ bestanden verwijderd....."[/rml]

/edit Laat

[ Voor 10% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 11-04-2004 20:07 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wilke schreef op 11 april 2004 @ 20:05:
Gewoon Win XP installeren, de rest leeg laten (vooral *niet* gaan zitten partitionen met PQmagic of win XP ofzo) en dat SuSE lekker zelf laten uitzoeken.
Dus jij bedoelt laten zoals ik het nu heb en vanaf Drive f Linux instaleren ? ( op de pic van m'n eerste post )
Als ik je verkeerd begrijp en je bedoelt alleen 1 Windows Partitie van 157 gb en daar linux vanaf instaleren ... dat heb ik al geprobeert en dat werkt dus niet :(
ALs je dat niet bedoelt heb ik niets gezegt 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2004 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Volgens mij bedoelt hij dat je één partitie moet maken waar je Windows XP op zet en de rest van je HDD-ruimte ongepartitioneerd laat. SuSE vindt dan tijdens de installatie die lege ruimte en biedt zelf een goede partitie-indeling aan en dan komt het helemaal goed :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het zo gaan proberen zoals Wilke en Harm het voorstelden .

Als het werkt laat ik het ff weten en zo niet natuurlijk ook ;)

Top forum btw als ik dat ff mag zeggen , en bedankt voor de uitleg :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2004 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-06 17:09

wzzrd

The guy with the Red Hat

Waarom heb je in godesnaam 4 of 5 gig aan packages gedownload die je maar voor, nou ik denk, hoogstens 20 à 30% gaat gebruiken? Waarom laten mensen zich toch altijd verleiden tot het in zijn geheel downloaden van alle SUSE packages? Van ftp installeren was écht (geloof me) veel makkelijker geweest. Ik kan het weten, ik heb SUSE al vaker geïnstalleerd dan ik me kan herinneren...

En nu (omdat ik denk dat dat belangrijk is om te vermelden), ook in dit topic nog een keer:

Linux leren is een kwestie van lezen. Als je SUSE wilt gaan gebruiken en je - blijkbaar - nog weinig kaas heb gegeten van iets anders dan Windows (niet erg, goed dat je begint, welkom etc.), koop dan dan een doosje SUSE in een goede plaatselijke boekhandel. Alle Kooyker / Scheltema achtige boekhandels hebben doosjes Linux liggen. Daarbij zit een boek. Léés dat boek. Daarin staat alles werkelijk prachtig uitgelegd. Je hebt enorm veel aan die boeken als je net begint en het bespaart je een hoop frustratie in het begin, neem dat nou van mij aan.

Bovendien krijg je van SUSE ook nog eens een paar maanden installatie support en is het goed dergelijke bedrijven een beetje te sponsoren. :)

Ik werk niet bij SUSE of zo hoor ;)

Veel succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Harm schreef op 11 april 2004 @ 20:53:
Volgens mij bedoelt hij dat je één partitie moet maken waar je Windows XP op zet en de rest van je HDD-ruimte ongepartitioneerd laat. SuSE vindt dan tijdens de installatie die lege ruimte en biedt zelf een goede partitie-indeling aan en dan komt het helemaal goed :) .
Check ;)

Je moet dingen vooral niet onnodig ingewikkeld maken lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
HET WERKT *luid geklap woohooo*

Iedereen bedankt nogmaals mijn Linux Experience ( haha ) kan nu eindelijk beginnen .

JA wzzrd je hebt helemaal gelijk heb het dan ook gewoon via ftp instal gedaan en dat ging super !
Ik had Suse helemaal gedownload omdat ik er toch een beetje onzeker van was of het wel allemaal ging werken via FTP maar dat werkt echt TOP !

Aanrader voor iedereen die dus iets soortgelijks als mij wil gaan doen .. ( install instuctions via FTP met Suse vind je zo via google dus dat moet geen probleem opleveren )

En Wilke jij ook bedankt ik had die 100 GB patitie verwijdert en suse zag die ruimte mooi en heeft daar alles op geinstalled , bedankt voor de tip ;)

Zit er nu de eerste paar min op ( suse 9.0 ) en het ziet er al een stuk beter uit dan WIndows XP
Microsoft up yours ( haha just kiding :P )

Bedankt nogmaals
Pagina: 1