Toon posts:

Computer freezt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn oude pc, een thunderbird 1333 mhz, heeft al zo'n anderhalf jaar het probleem dat ie constant crasht. Sinds ik zelf een nieuwe pc heb aangeschaft wordt ie niet meer gebruikt, al was het plan wel dat ie onze compaq, een celeron 500 mhz, zou vervangen.

Het crashen begon eerst alleen in spellen, maar daarna ook tijdens Word, IE, bureaublad, gewoon overal. Ik heb toen op het ComputerTotaal forum er een aantal pagina's aan besteed, maar het heeft allemaal niks geholpen. Op een lanparty waar ik hem mee naar toe had genomen kwamen we erachter dat de biosbatterij leeg was. Daardoor kreeg ik steeds "cpu host clock has been reset" (oid) te zien. Dit kreeg ik pas na een paar maanden te zien, in het begin niet.

Gisteren heb ik naast een nieuwe koeler voor mijn ti 4200 (oude had ik gesloopt) een nieuwe bios batterij gehaald. Gisteren al even geprobeerd of ik die melding niet meer kreeg. Was niet het geval. Dus vandaag was ik van plan de pc weer te gaan uitproberen en wilde ik windows xp erop gaan zetten. Nog voor hij begon met bestanden installeren freezde ie alweer.

Hij is ook bij een winkel geweest waar ze ernaar gekeken hebben. Daar werkte ie wel, zo gauw ik thuiskwam ging ie meteen weer freezen. Gelukkig kostte het beide keren niks. (geweldige zaak, alleen jammer dat ze een erg beperkt aanbod hebben)

De computer bestaat uit deze onderdelen:
- Shuttle AK12a kt133a moederbord
- AMD Athlon Thunderbird 1333 MHz
- 2x 256 mb 133 mhz sd-ram (was een jaar lang 1x 256)
- Riva TNT2 32 mb
- 20 gb 5400 rpm maxtor harde schijf
- Creative Soundblaster 128
- LiteOn 52x cd-rom
- Floppy-drive
- Standaard 300 watt voeding die bij de kast zat (kast lijkt q-tec te zijn, maar er staat geen merk op)

Volgende onderdelen heb ik getest/vervangen:
- Voeding vervangen (door 300 watt voeding die bij nieuwe sweex kast zat) en waardes gecheckt, waren volgens C'T forum goed
- Videokaart: heb er ongeveer een jaar lang een Ti4200 in gehad
- Ram vervangen en getest met memtest (dacht ik)
- Harde schijf getest met maxtor tooltje. Geen problemen
- Alle kaarten eruit gehaald en in andere sloten geprobeerd
- Temps uiteraard gecheckt, niks mis mee.

Misschien dat jullie nog ideeën hebben, maar het enige wat eigenlijk overblijft is het moederbord of processor.

Verwijderd

Aan je processor kan het niet liggen, als die kapot is doen de computer helemaal niets. Ik vrees dat het een probleem met het moederbord is, waarschijnlijk is je Front Side Bus kapot ofzoiets. FSB is de ''verbinding'' tussen alle onderdelen op je moederbord.
Ook heb ik nog nooit van een Shuttle gehoord en lijkt me dat een slecht merk voor moederborden (als het nog bestaat). Mijn advies is, koop een nieuwe, als je genoeg centjes hebt kun je het best een Abit kopen, als je wat minder geld hebt, zijn er genoeg andere merken voor een mindere prijs.

:*)

• Jack Flushell
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-08 07:34
Ik denk mobo aan gort. Dit zie je vaker bij dit soort vage klachten en je komt er eigenlijk nooit achter wat het nou is. Je hebt nu al zoveel geprobeerd en volgens mij kan je beter stoppen energie hierin te steken, voor een paar duiten heb je een nieuw mobo en minder stress :). Ik spreek uit ervaring :)

Mocht je mijn advies niet willen opvolgen, toch nog veel succes met debuggen :)

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Verwijderd schreef op 11 april 2004 @ 18:20:
Aan je processor kan het niet liggen, als die kapot is doen de computer helemaal niets.

:*)
Onzin :z

Ik heb hier een celli 466 staan die deed de raarste dingen. Freezde in windows. Starte 1 op de 3 keer door. P2 300 erin en geen enkele fout meer :)
FSB is de ''verbinding'' tussen alle onderdelen op je moederbord.
Dat is ook onzin ;)
Zie PMG faq
Ook heb ik nog nooit van een Shuttle gehoord en lijkt me dat een slecht merk voor moederborden (als het nog bestaat).
Als je er nog nooit van gehoord hebt weet je niet of het een slecht of goed merk is ;)

Dus even nadenken voordat je wat zegt ;)

Dat geld voor bovenstaande dingen.

[ Voor 37% gewijzigd door Atlas op 11-04-2004 18:30 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• RumaNoV
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-08 07:17

RumaNoV

Folding

Heb je je condensators van je moederbord al gecheckt op lekken? Als je lekkende condensators hebt freezt je systeem ook.

Mijn hoofdverdachte is dus het moederbord :)

• Bliep
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-08 23:39
ik zie dat ze dan asrock k7s8x hebben, echt een top van een moederbord tegen een lage prijs ! (ik spreek uit ervaring ;) )

Verwijderd

Het kan zijn dat je pc te warm wordt.

Verwijderd

nou atlas, we zijn weer lekker sarcastisch. Ik probeerde het duidelijk uit te leggen

}:O

Verwijderd

Topicstarter
Condensators heb ik gecheckt, maar ik kon er niks aan ontdekken.

Ik stop er allang geen energie meer in. Hij staat al zo'n driekwart jaar stof te vergaren en dient alleen nog als tafeltje om mijn linker achterbox op te zetten. :Y) Is dat Asrock moederbord wel voor sd-ram? Ik had die geloof ik ook net op de site gezien, maar het was alleen voor 266/333/400 dacht ik. Eerste 3 gb, 2e 2gb, 3e 1gb. Zoiets vaags. Of heb ik nou een andere voor me? :?

Shuttle is bekend van de XPC waar ze ook de moederborden voor maken. (dacht ik) Maar het is idd niet zo'n geweldig moederbord. Ach, toen ik dat ding samenstelde was ik nog noob.

Iig bedankt voor de reacties.

Verwijderd

het kan natuurlijk ook je voeding zijn dat ie niet stabiele waardes aangeeft en geloof me met een 5v die op 4,6 zit kun je stabiel draaien en meestaal opstarten wel vergeten.suc6

edit

shuttle is zo slecht nog niet ik vind dat ze aardig meedraaien in mobo wereldje sinds kt266 Chipset daarvoor weet ik het niet precies.Ik dacht dat de shuttle met via kt266 ook de beste kt266 mobo was , veel functies goed voor oc en goede prestaties.Alleen jammer dat ie te laat uitkwam :)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2004 18:54 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Verwijderd schreef op 11 april 2004 @ 18:40:
nou atlas, we zijn weer lekker sarcastisch. Ik probeerde het duidelijk uit te leggen

}:O
Hoezo sarcastisch :?
Je vertelt feiten die niet kloppen. Daar is niets sarcastisch aan.
Verwijderd schreef op 11 april 2004 @ 18:46:

Is dat Asrock moederbord wel voor sd-ram? Ik had die geloof ik ook net op de site gezien, maar het was alleen voor 266/333/400 dacht ik. Eerste 3 gb, 2e 2gb, 3e 1gb. Zoiets vaags. Of heb ik nou een andere voor me? :?
Is alleen DDR geheugen. :)
Als je een een bord zoekt met een socket A en SDram en DDR gehugen (om later eens over te stappen) neem dan es een kijkje naar de ECS K7S5A. Dit is een supergoedkoop mobo die wel redelijk werkt :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ik ken dat shuttle kt133a bordje wel. heb ik ook freezes mee gehad. lag volgens mij aan geheugensettings, die standaard niet helemaal goed staan. laat ik het zo zeggen: het is iig een bios setting. had namelijk laatst nog zo'n bordje een bios update gegeven omdat er een grote hdd in moest. sindsdien kwam de klacht van de freezes weer tevoorschijn.

ofwel check eens hoe het ram staan. je hebt zo'n setting: 'normal, medium, fast, top, 8ns, 10ns' ofzo. nou is mij niet duidelijk wat nou sneller is, maar ik heb de boel op normal gezet, en dat leek te helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Overstappen hoeft niet. Ik heb zelf een 2500+, mijn broer een 2600+ en mijn moeder gebruikt nu die slome celeron, dus dit is al een hele stap vooruit en voor tekstverwerken, heel af en toe wat opzoeken op internet en spider solitair heb je niet zoveel nodig. Maar elk mobo dat met sd-ram overweg kan vind ik best. Pricewatch heeft alleen nog een paar MSI bordjes. :'( Enige dat ik hier in de buurt (omgeving Nieuwegein) kan krijgen is:

MSI K7T Pro socket-a, mainboard k7 (uitverkoop artikel) € 65.00
MSI MS6340M oem, Sock-A via km133a, 3x pci, snd, savage vga € 69.00

Voor voeding geldt toch dat ie 5% mag afwijken? Daar zat ie geloof ik nog wel tussen. Daarnaast lijkt het me nogal sterkt dat ie met een nieuwe voeding nog steeds zoveel zou afwijken.

Bedankt smvs, ik zal eens naar die timings gaan kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2004 20:16 ]

• Jack Flushell
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-08 07:34
http://www.2ehands.nl
http://www.marktplaats.nl

Veel beter joh! Heb je voor weinig geld een 2e handsje!

Verwijderd

Hey Brainwave, als ik jouw was zou ik een van die mobotjes kopen, msi is een redelijk goed merk tegen een goede prijs.
Ook heb ik dingen gehoord dat er een progje genaamd Fuzzy Logic bij het mobo geleverd wordt of te downloade is waarmee je 'on the fly' je FSB kunt opkrikken.
Altijd wel leuk om te proberen :7 (zorg wel dat alles goed gekoeld blijft)
Pagina: 1