Mijn oude pc, een thunderbird 1333 mhz, heeft al zo'n anderhalf jaar het probleem dat ie constant crasht. Sinds ik zelf een nieuwe pc heb aangeschaft wordt ie niet meer gebruikt, al was het plan wel dat ie onze compaq, een celeron 500 mhz, zou vervangen.
Het crashen begon eerst alleen in spellen, maar daarna ook tijdens Word, IE, bureaublad, gewoon overal. Ik heb toen op het ComputerTotaal forum er een aantal pagina's aan besteed, maar het heeft allemaal niks geholpen. Op een lanparty waar ik hem mee naar toe had genomen kwamen we erachter dat de biosbatterij leeg was. Daardoor kreeg ik steeds "cpu host clock has been reset" (oid) te zien. Dit kreeg ik pas na een paar maanden te zien, in het begin niet.
Gisteren heb ik naast een nieuwe koeler voor mijn ti 4200 (oude had ik gesloopt) een nieuwe bios batterij gehaald. Gisteren al even geprobeerd of ik die melding niet meer kreeg. Was niet het geval. Dus vandaag was ik van plan de pc weer te gaan uitproberen en wilde ik windows xp erop gaan zetten. Nog voor hij begon met bestanden installeren freezde ie alweer.
Hij is ook bij een winkel geweest waar ze ernaar gekeken hebben. Daar werkte ie wel, zo gauw ik thuiskwam ging ie meteen weer freezen. Gelukkig kostte het beide keren niks. (geweldige zaak, alleen jammer dat ze een erg beperkt aanbod hebben)
De computer bestaat uit deze onderdelen:
- Shuttle AK12a kt133a moederbord
- AMD Athlon Thunderbird 1333 MHz
- 2x 256 mb 133 mhz sd-ram (was een jaar lang 1x 256)
- Riva TNT2 32 mb
- 20 gb 5400 rpm maxtor harde schijf
- Creative Soundblaster 128
- LiteOn 52x cd-rom
- Floppy-drive
- Standaard 300 watt voeding die bij de kast zat (kast lijkt q-tec te zijn, maar er staat geen merk op)
Volgende onderdelen heb ik getest/vervangen:
- Voeding vervangen (door 300 watt voeding die bij nieuwe sweex kast zat) en waardes gecheckt, waren volgens C'T forum goed
- Videokaart: heb er ongeveer een jaar lang een Ti4200 in gehad
- Ram vervangen en getest met memtest (dacht ik)
- Harde schijf getest met maxtor tooltje. Geen problemen
- Alle kaarten eruit gehaald en in andere sloten geprobeerd
- Temps uiteraard gecheckt, niks mis mee.
Misschien dat jullie nog ideeën hebben, maar het enige wat eigenlijk overblijft is het moederbord of processor.
Het crashen begon eerst alleen in spellen, maar daarna ook tijdens Word, IE, bureaublad, gewoon overal. Ik heb toen op het ComputerTotaal forum er een aantal pagina's aan besteed, maar het heeft allemaal niks geholpen. Op een lanparty waar ik hem mee naar toe had genomen kwamen we erachter dat de biosbatterij leeg was. Daardoor kreeg ik steeds "cpu host clock has been reset" (oid) te zien. Dit kreeg ik pas na een paar maanden te zien, in het begin niet.
Gisteren heb ik naast een nieuwe koeler voor mijn ti 4200 (oude had ik gesloopt) een nieuwe bios batterij gehaald. Gisteren al even geprobeerd of ik die melding niet meer kreeg. Was niet het geval. Dus vandaag was ik van plan de pc weer te gaan uitproberen en wilde ik windows xp erop gaan zetten. Nog voor hij begon met bestanden installeren freezde ie alweer.
Hij is ook bij een winkel geweest waar ze ernaar gekeken hebben. Daar werkte ie wel, zo gauw ik thuiskwam ging ie meteen weer freezen. Gelukkig kostte het beide keren niks. (geweldige zaak, alleen jammer dat ze een erg beperkt aanbod hebben)
De computer bestaat uit deze onderdelen:
- Shuttle AK12a kt133a moederbord
- AMD Athlon Thunderbird 1333 MHz
- 2x 256 mb 133 mhz sd-ram (was een jaar lang 1x 256)
- Riva TNT2 32 mb
- 20 gb 5400 rpm maxtor harde schijf
- Creative Soundblaster 128
- LiteOn 52x cd-rom
- Floppy-drive
- Standaard 300 watt voeding die bij de kast zat (kast lijkt q-tec te zijn, maar er staat geen merk op)
Volgende onderdelen heb ik getest/vervangen:
- Voeding vervangen (door 300 watt voeding die bij nieuwe sweex kast zat) en waardes gecheckt, waren volgens C'T forum goed
- Videokaart: heb er ongeveer een jaar lang een Ti4200 in gehad
- Ram vervangen en getest met memtest (dacht ik)
- Harde schijf getest met maxtor tooltje. Geen problemen
- Alle kaarten eruit gehaald en in andere sloten geprobeerd
- Temps uiteraard gecheckt, niks mis mee.
Misschien dat jullie nog ideeën hebben, maar het enige wat eigenlijk overblijft is het moederbord of processor.