80 gig maxtor sata icm asus A7V600 mobo

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

• eltinio
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:13
heb voor het eerst een sata schijf in me pc zitten maar hij wordt niet gevonden door me bios.

heb geupdate naar de nieuwste versie maar ik zie de schijf nergens in de bios en ook de windows instalatie geeft aan dat de schijf niet aanwezig is.

alleen met me raid controler (software die bij me mobo zat) wordt hij wel gevonden

wat moet ik doen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat komt doordat je S-ATA bios een losse bios is van het moederbord bios.
Daar moet je hem dus instellen en het kan goed zijn dat dat via een S-ATA RAID dingetje gebeurd. niets om je zorgen over te maken hoor. Gewoon zorgen dat je S-ATA zooi is geinstallleerd en je kunt hem gewoon gebruiken.

• eltinio
Terw_Dan schreef op 11 april 2004 @ 17:58:
Dat komt doordat je S-ATA bios een losse bios is van het moederbord bios.
Daar moet je hem dus instellen en het kan goed zijn dat dat via een S-ATA RAID dingetje gebeurd. niets om je zorgen over te maken hoor. Gewoon zorgen dat je S-ATA zooi is geinstallleerd en je kunt hem gewoon gebruiken.
zou je er wat meer over kunnen uitlegeenh en ook waar ik dan die sata controler kan downloaden en hoe ik deze dan moet instaleren?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

eltinio schreef op 11 april 2004 @ 18:07:
[...]

zou je er wat meer over kunnen uitlegeenh en ook waar ik dan die sata controler kan downloaden en hoe ik deze dan moet instaleren?
een S-ATA controller kun je niet downloaden, dat ding zit gewoon op je moederbord (het is hardware, geen software).
Je kunt dit ding vanuit de bios van je moederbord aan of uit zetten zodat als je pctje de post voorbij is je de bios krijgt van je S-ATA controller. In deze controller kun je dus de S-ATA schijf zien. Als je verder ook zorgt dat de S-ata controller geinstalleerd is op je OS (of via F6 @ winsetup) dan kun je gewoon je S-ATA disk in windows zien.

• eltinio
Terw_Dan schreef op 11 april 2004 @ 18:19:
[...]

een S-ATA controller kun je niet downloaden, dat ding zit gewoon op je moederbord (het is hardware, geen software).
Je kunt dit ding vanuit de bios van je moederbord aan of uit zetten zodat als je pctje de post voorbij is je de bios krijgt van je S-ATA controller. In deze controller kun je dus de S-ATA schijf zien. Als je verder ook zorgt dat de S-ata controller geinstalleerd is op je OS (of via F6 @ winsetup) dan kun je gewoon je S-ATA disk in windows zien.
kan de controler niet vinden

heb nu het volgende aangezet:

onboard serial ATA boot rom
onboard ATA first

heb beide aangezet maar had geen effect.

iemand ervaring met dit moederbord en met een sata schijf die me kan vertellen waar ik de Sata controler kan activeren

• joep_k
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:26

joep_k

......

op mijn asus a7n8x zit een jumper diej e eerst om moet zetten. misschien moet je daar even naar kijken ?

hmmm

Verwijderd

In de bios van de a7v600 kun je bij first boot device zoiets instellen als: 'scsi disk' of 'third party disk drive' daar moet je ff naar kijken. Dan start hij de schijf als eerst op en kun je bij de winxp install gewoon op f6 rammen op het begin en gaaaaaaaaan met die banaan :9

oke heb het ff voor je opgezocht: in je bios tabblad BOOT. ga naar nummer 4 (other boot device) en zet die op SCSI/ONBOARD ATA BOOT DEVICE. vervolgens verschuif je nummer 4 met de + toets naar nummer 1 en hij doet het!

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2004 19:28 ]

• eltinio
Verwijderd schreef op 11 april 2004 @ 19:23:
In de bios van de a7v600 kun je bij first boot device zoiets instellen als: 'scsi disk' of 'third party disk drive' daar moet je ff naar kijken. Dan start hij de schijf als eerst op en kun je bij de winxp install gewoon op f6 rammen op het begin en gaaaaaaaaan met die banaan :9

oke heb het ff voor je opgezocht: in je bios tabblad BOOT. ga naar nummer 4 (other boot device) en zet die op SCSI/ONBOARD ATA BOOT DEVICE. vervolgens verschuif je nummer 4 met de + toets naar nummer 1 en hij doet het!
de schijf is nog 100% leef moet ik dan me cdrom station met winxp cd erin al 2de boot zetten of moet ik de rest uit laten?

kon geen jumper vinden die het gebruik van sata schijven aan of uit zet.

Verwijderd

eltinio schreef op 11 april 2004 @ 19:43:
[...]

de schijf is nog 100% leef moet ik dan me cdrom station met winxp cd erin al 2de boot zetten of moet ik de rest uit laten?

kon geen jumper vinden die het gebruik van sata schijven aan of uit zet.
Je kunt ook de Other Boot Device naar nummer 2 doen en de cdrom als nummer 1 boot device zetten.

Dan computer opnieuw opstarten met winxp cd-rom erin en als de install begint op f6 drukken als daarom wordt gevraagd. Even later krijg je dan een scherm en daar moet je dus de drivers installeren die je van de asus cd-rom af moet halen

veel succes!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

eltinio schreef op 11 april 2004 @ 17:56:
heb voor het eerst een sata schijf in me pc zitten maar hij wordt niet gevonden door me bios.
Wellicht omdat de SATA schijf aan een 3rd party controller zit en niet aan die van de southbridge? B)
alleen met me raid controler (software die bij me mobo zat) wordt hij wel gevonden
Raad eens wáár je SATA schijf nou zit :+

Voor de rest verwijs ik je naar de handleiding van je moederbord ;) Mocht je er desondanks niet uitkomen, lees dan wel eerst het forumgedrag gedeelte van de [faq]registratievoorwaarden[/] door eer je een nieuw topic opent. Dit gaat het niveau van GoT werkelijk te beneden namelijk.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.