Partitie probleempje

Pagina: 1
Acties:

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:24
Hoi mede tweakers,

Ik heb de volgende vraag.

Ik heb een Maxtor 200 GB HD, en deze had ik eerst opgedeeld in twee partities van elk 100 GB. Ik dacht; 1 voor windows en games, 1 voor opslag.

Nu ben ik echter van gedachte verandert (100 GB is veels te veel voor een paar games), en wilde 60 en 140 GB aanmaken. Ik deed daarvoor het volgende:

Ik starte, na alles ge-backupped te hebben, de computer opnieuw op en ging naar de installatie van Windows XP Home. Daar verwijderde ik mijn Win+games partitie (de c:), en zag dat er vervolgens 100 GB aan ongepartitioneerde ruimte ontstond. Ik maakte een 60 GB partitie aan en installeerde daar Windows XP Home op.

In Windows aangekomen zie ik nu: 1x 60 GB en 1x 100 GB, er is dus 40 GB ongepartitioneerde schijfruimte. Ik had van te voren bedacht om met Partition Magic die 40 bij die 100 op te tellen. Maar als ik dat probeer in het programma (resize/move partitions functie), dan krijg ik deze foutmelding na 62%:

"Error #27 - Cannot lock drive"

Nu heb ik twee vragen;

1. Wordt mijn systeem er langzamer op door dit gemerge enz.. Ontstaan er losse delen partities (beetje moeilijk uit te leggen)?

2. Hoe los ik dit op?

Heel erg bedankt alvast!

Verwijderd

Welke Partition Magic gebruik je?
En als dat niet werkt kun je natuurlijk ook nog altijd alles backuppen, want ik neem aan dat je de windows cd en games cd nog hebt. Wat je dan doet is naar de installatie van xp gaan alle partieties delete. en 1 van 140 maken zodat je later in windows>configuratiescherm>prestaties en onderhoud>systeembeheer je 60 gig als NTFS kunt formatteren

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-03 14:05
Die foutmelding krijg je omdat er een service van windows verwijst naar die schijf ruimte. Hierdoor kan PM de drive niet locken om hem te resizen. wat je kan proberen is via msconfig alle services te beeindigen en dan PM opstarten. Op deze manier verwijst er niets naar die schijfruimte en kan PM locken en resizen.

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:24
Ok, bedankt voor de replies. Ik heb de boot diskettes gebruikt en PM 8 in Dos geprobeerd, maar daar krijg ik de foutmelding dat 'directory structure 26' een error aangeeft...

Schijfcontrole geeft niets aan... ik heb wel allerlei verborgen mappen met rare dingen erin.. dr0000.chk etc..

Weten jullie nog iets?

Verwijderd

DOS werkt nog onder het oude(re) FAT32 bestandssysteem en als je schijven als NTFS is geformatteerd (doet xp standaard) dan ziet ie geen partities.
Ook heeft DOS moeite met grote schijven, wat vrij lastig is :r

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 12 april 2004 @ 23:52:
DOS werkt nog onder het oude(re) FAT32 bestandssysteem en als je schijven als NTFS is geformatteerd (doet xp standaard) dan ziet ie geen partities.
Ook heeft DOS moeite met grote schijven, wat vrij lastig is :r
Met de geupdate versie van Fdisk is het goed te doen hoor. Zelfs met een de Fdisk die tot 64GB gaat is het makkelijk te doen om de partities gewoon aan te maken.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Als je een chkdsk driveletter: /F hebt gedraait zou ik PM8 nog eens starten van floppy om het nog eens te proberen. Dan ZOU het moeten werken.

Wat je ook nog kan proberen is de partities verwijderen via configuratiescherm, beheerderstools, computerbeheer, schijfbeheer. Nadeel daarvan is dat je wel je data op de partitie die je weggooit kwijt bent

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Verwijderd

Nvidiot schreef op 13 april 2004 @ 00:10:
Als je een chkdsk driveletter: /F hebt gedraait zou ik PM8 nog eens starten van floppy om het nog eens te proberen. Dan ZOU het moeten werken.

Wat je ook nog kan proberen is de partities verwijderen via configuratiescherm, beheerderstools, computerbeheer, schijfbeheer. Nadeel daarvan is dat je wel je data op de partitie die je weggooit kwijt bent
jep via computerbeheer, schijfbeheer is de meest betrouwbare methode op de installatie van xp na.
Ik had gewoon belangrijke dingen gebackupt en daarna heel xp opnieuw installeren (heb je weer een schone computer) :*)

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
'DOS' werkt misschien wel met Fat32, maar je kunt best programma's onder DOS draaien die met NTFS overweg kunnen, partition magic bijvoorbeeld. DOS regelt het NTFA-filesysteem niet voor je, maar er is niets dat je (of partitionmagic in dit geval) tegenhoudt om het zelf te doen.

Beste oplossing lijkt me om die hele tweede partitite te verwijderen en opnieuw (maar dan 140GB groot) aan te maken (en dan je gebackupte bestanden terug zetten)

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Pagina: 1